Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoeklens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoeklens

    ik ben van plan mij een groothoeklens te kopen voor mijn EOS 400D

    vanaf welke mm/lens heb ik al een serieus fish eye effect

    kan ik met Sigma 15-30 mm F3,5-4,5 EX DG
    iets doen?
    Last edited by The Chosen One; 6 augustus 2007, 18:08.
    Canon EOS 7D + Canon 580EXII - Canon 18-135mm - Tokina 10-17mm FishEye - Sigma 10-22mm - Tamron 28-200mm

  • #2
    Re: Groothoeklens

    Oorspronkelijk geplaatst door The Chosen One Bekijk bericht
    ik ben van plan mij een groothoeklens te kopen voor mijn EOS 400D

    vanaf welke mm/lens heb ik al een serieus fish eye effect

    kan ik met Sigma 15-30 mm F3,5-4,5 EX DG
    iets doen?
    Om een fisheye effect te krijgen koop je beter direct een fisheye.
    De meeste fabrikanten van groothoeklenzen proberen om de fisheye vervorming net tot een minimum te beperken. Een groothoek koop je om weidse landschappen , grote gebouwen of huisinterieuren te fotograferen.....bij geen van deze drie is het fisheye effect wenselijk.
    De sigma 15-30mm is al zeker geen fisheye.....de sigma 15mm2.8 fisheye is dat wel.
    Een goeie breedhoeklens op een 400D is bijv een Efs 10-22.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 6 augustus 2007, 22:28.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Groothoeklens

      ok...
      ik heb mij mss verkeerd uitgedrukt als ik zei dat ik een Fisheye wou.
      ik wil een lens die er iets of wat naartoe gaat, waar mijn lens al meer van de omgevind meeneemt tijdens de foto.


      ik weet 2 lenzen ge koop staan
      zo'n Sigma 15-30 en een Canon 17-40..

      Met welke heb ik het grootste groothoekeffect, met die laatste veronderstel ik ?

      ik ben redelijk nieuw in de fotografie, toch lijken de lenzen mij iets uitgebreid en niet op 1-2-3 leerbaar

      alvast bedankt
      Canon EOS 7D + Canon 580EXII - Canon 18-135mm - Tokina 10-17mm FishEye - Sigma 10-22mm - Tamron 28-200mm

      Comment


      • #4
        Re: Groothoeklens

        Voor het grootste 'groothoekeffect' (dus zo groot mogelijk gebied op de foto) moet het eerste cijfertje zo laag mogelijk zijn. Van de twee lenzen die je noemt dus de 15-30.
        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

        http://rouwkema.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Re: Groothoeklens

          ... maar wil je een toplens, koop dan de 17-40L maar!
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Groothoeklens

            Oorspronkelijk geplaatst door The Chosen One Bekijk bericht
            ok...
            ik heb mij mss verkeerd uitgedrukt als ik zei dat ik een Fisheye wou.
            ik wil een lens die er iets of wat naartoe gaat, waar mijn lens al meer van de omgevind meeneemt tijdens de foto.

            ik weet 2 lenzen ge koop staan
            zo'n Sigma 15-30 en een Canon 17-40..

            Met welke heb ik het grootste groothoekeffect, met die laatste veronderstel ik ?

            ik ben redelijk nieuw in de fotografie, toch lijken de lenzen mij iets uitgebreid en niet op 1-2-3 leerbaar

            alvast bedankt
            Ik heb ervaring met volgende 2 lenzen:
            - Canon 17-40L f4 = zéér scherpe lens
            - Canon 16-35L f2.8 = idem dito, maar nog stukje breder

            Ik kan je garanderen... die 17-40 van canon is echt een "schitterende" lens voor z'n geld. Mooie haarscherpe foto's, prachtige kleuren, zeer terdege constructie van de lens etc etc (zonnekap included!)

            Enige nadeel wat ik eraan vond is dat het een F4 was, de F2.8 die ik nu heb laat me toe "indoor" zonder flits of gewoon in donkerder omgevingen te fotograferen. Maar waar ik wou toe komen is dat vb 16vs 17mm echt wel een leuke extra mm is. (!)

            Dus de sigma 15-30 zal wel stukken breder zijn VS 17-40 van canon.
            Grote nadeel zal wel zijn, ...30mm begint echt wel weinig te worden. Een 17-40 is een leke walk-arround-lens in steden, landschappen enzo. De 15-30 zal neiging hebben naar het te krap zijn qua zoom-range.
            (dikwijls is bij sigma een zonnekap ook optioneel is)
            Ook interessant is eens om zien als mensen zo'n lens "verkopen" om de commentaar te lezen:
            Hoi. Heb een Sigma groothoekzoom in de aanbieding (Canon vatting): Sigma 15-30 f3.5-4.5 EX DG Aspherical Zonnekap, lenskappen, handleiding, doos en Sigma draagtas inbegrepen. Deze mag normaal vanaf vrijdag 25/08 buiten, dan heb ik mijn 17-85 IS. Kost nieuw tegen de 600 euro bij topfoto: http://www.topfoto


            review v/d sigma:


            Succes met de keuze!
            ps: restwaarde van een canon-L-lens is ook altijd interessant om in het achterhoofd te houden. Ik zou een 2dehands 17-40 kopen mocht ik in uw plaats zijn.
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

            Comment


            • #7
              Re: Groothoeklens

              thx

              t'is van zulke goeie uitleg dat ge slimmer wordt, en het nog zou beginnen begrijpen ook

              thx bro'
              Canon EOS 7D + Canon 580EXII - Canon 18-135mm - Tokina 10-17mm FishEye - Sigma 10-22mm - Tamron 28-200mm

              Comment


              • #8
                Re: Groothoeklens

                stuurt mij iemand een pm dat hij een
                canon ef-s 10-22 met zonnekap te koop heeft

                ik ben nu wel aan het twijfelen of ik niet beter die 17-40 zou kopen

                ni gemakkelijk
                Canon EOS 7D + Canon 580EXII - Canon 18-135mm - Tokina 10-17mm FishEye - Sigma 10-22mm - Tamron 28-200mm

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoeklens

                  Die 17-40L kan dan misschien wel een goeie lens zijn .......maar het is verre van een breedhoek op een 400D ( net ietskes breder dan de kitlens).Als je rekening houd met een 1.6x cropfactor is het eigelijk op een 400D een 27-64mm objectief.
                  Een 10-22 komt overeen met 16 - 35 mm objectief op een fullframe body(5D,1Ds). Dat noem ik wel een echte breedhoek op een 400D.....en ze moet qua beeldkwaliteit niet onderdoen voor een 17-40L.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoeklens

                    Ik heb de EF-S 17-85mm IS USM.
                    Vind dat de meest prettige "standaard" lens op zowel m'n 400D als 30D.
                    Wilde wat meer breedte voor bv. m'n favoriete zonsondergangen, water en wolkenluchten, etc.
                    Heb sinds een paar weken de EF-S 10-22mm f3,5-4,5 en ben hélemaal wild van dat ding, werkt heerlijk en geeft pracht plaatjes, juist ook met een circ.polarisatie filter bij deze onderwerpen!
                    voorbeelden van beide;
                    Last edited by Astral; 7 augustus 2007, 18:07.
                    'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoeklens

                      Hallo Chosen one,
                      Ik heb een Sigma 10-20 liggen, Ik ben van omgeving antwerpen - merksem, als je in de buurt bent mag je steeds eens komen testen, dan zie je zelf wat dergelijke lenzen doen op je 400D.(Voor alle zekerheid,gewoon testen he want verkopen doe ik ze niet hoor)

                      Mvg
                      Last edited by Gleeke; 7 augustus 2007, 22:50.
                      Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoeklens

                        vriendelijke mensen iere

                        thx!

                        ik ga denkek voor die 10-22 gaan
                        Canon EOS 7D + Canon 580EXII - Canon 18-135mm - Tokina 10-17mm FishEye - Sigma 10-22mm - Tamron 28-200mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoeklens

                          Lenzen als de 17-40 en 16-35II zijn toh wat overkill ip een 400D denk ik hoor!

                          Ik denk dan een 10-20 od 10-22 meer groothoek oplevert tegen een aanvaardbare prijs.

                          De vraag hoor trouwens onder LENZEN en niet hier.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoeklens

                            ik gebruik de 10-22 , heel leuk lenske
                            www.Klikkerdeklik.be
                            Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoeklens

                              Verplaatst naar geschikter forum . . .
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X