Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies

    Hallo iedereen,

    Ik ben nieuw hier en nog maar net begonnen met foto's maken, graag had ik wat advies in verband met foto's maken over bewegende voorwerpen.

    Ik heb een Canon EOS 30D en gebruik een Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM lens.
    Ik kan daar wel mooie foto's met maken zolang het geen bewegende voorwerpen zijn.
    Als ik naar de autoracen in Zolder ga heb ik veel onscherpe foto's, of ik heb al ook al geprobeerd met Jet-ski en heb hetzelfde resultaat.
    Ik heb ook de indruk dat als ik de lens gebruik op zijn maximum 300mm dat de foto's bijna altijd onscherp zijn.

    Wat doe ik verkeerd? Of kan iemand mij aub een beetje raad geven?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Advies

    misschien dat die lens net niet lichtsterk genoeg is op 300mm (f/5.6) en daardoor je sluitertijden niet snel genoeg zijn.

    afin, het is maar een gedacht.

    Wat je ook kan doen is via de zoekfunctie eens op 'pannen' zoeken.
    Als ik me niet vergis is dat een van de betere manieren om racende auto's vast te leggen. Wel niet zo gemakkelijk naar het schijnt (zelf nog geen ervaring mee)
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Advies

      Kontroleren of je sluitertijd maximaal 1/brandpuntsafstand is, dus bij 300mm zou dat 1/300 moeten zijn, maar beter iets korter.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Advies

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Kontroleren of je sluitertijd maximaal 1/brandpuntsafstand is, dus bij 300mm zou dat 1/300 moeten zijn, maar beter iets korter.
        en ik vrees dat je al redelijk wat licht nodig zal hebben om 1/300 te schieten op f5.6 niet? Laat staan als je je diafragma nog wat wil dichtknijpen...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Advies

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Kontroleren of je sluitertijd maximaal 1/brandpuntsafstand is, dus bij 300mm zou dat 1/300 moeten zijn, maar beter iets korter.
          op zolder zal dat niet veel uitmaken, vrees ik ...
          pannen is de eerste boodschap, lichtsterker objectief de tweede.
          (alles in geval het te maken heeft met bewegingsonscherpte)

          focus kan ook een probleem zijn (gebruik ervan dus)
          kun je scherpe foto's maken van de stilstaande wagens?
          werk je met een tracking-AF? welke AF-punten?

          ...

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Advies

            Heb je al eens geprobeerd met de AutoFocus Mode op AI Focus, of nog beter op AI SERVO?
            BD0910BE

            Comment


            • #7
              Re: Advies

              Badankt voor jullie reactie,

              Voor kpr: Ik gebruik AI SERVO

              Voor mm: Ja ik kan perfect heel mooie foto's maken van stilstaande wagens, ook soms hetzelfde probleem, bij volledige zoom 300mm durven ze al eens onscherp te zijn.

              Het is wel zo dat als ik de zoom bij ongeveer 150 of 200 mm de fotos dikwijls wel heel duidelijk zijn, maar de objecten zijn dan weer te ver af.

              Comment


              • #8
                Re: Advies

                Verplaatst naar geschikter forum : objectieven ----> Algemeen
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Advies

                  Ik heb van vroeger nog de versie II non-USM van deze lens (optisch hetzelfde), en ik hou ze bij omdat ze beter is (tot 200mm) dan wat erover verteld wordt

                  Ik gebruik ze voor landschappen en andere stilstaande onderwerpen waar niet het uiterste detail vereist is

                  Maar autoraces ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ik heb van vroeger nog de versie II non-USM van deze lens (optisch hetzelfde), en ik hou ze bij omdat ze beter is (tot 200mm) dan wat erover verteld wordt

                    Ik gebruik ze voor landschappen en andere stilstaande onderwerpen waar niet het uiterste detail vereist is

                    Maar autoraces ?
                    Tot 200mm is ze inderdaad redelijk vanaf f8 (ik had zelf versie III, of er veel verschil was, dat weet ik niet).

                    Maar het grootste probleem bij actiefoto's is dat de autofocus niet kan volgen in de Servo-AF mode. De USM-motor van die lens is gewoon veel te traag, en daarom is die lens niet echt geschikt voor dat soort foto's.

                    Je zal er wel af en toe een redelijke actiefoto uitkrijgen, maar je kan er niet echt op rekenen dat een bepaalde foto scherp zal zijn als het onderwerp in beweging is.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies

                      Vroeger, toen fotografie nog simpel was kon je als de belichtingsmeter het niet meer deed over het algemeen nog goede foto's maken op basis van de f/16 regel. Die zei dat bij f/16 de sluitertijd 1/iso was bij zonneschijn. Dus als de zon schijnt kun je bij ISO 200 op een 1/200 foto's maken bij F/16.
                      Dat betkent dat als je op een zonnige dag foto's maakt je met F/8 en ISO 200 op een sluitertijd van tussen de 1/500 en 1/1000 komt.
                      Zo zou je eens een serie kunnen proberen te maken.
                      Probleem hierbij is dat de gevoeligheid van de sensor niet meer helemaal overeenkomt met de vroegere films, maar als vuistregel moet je er een eind mee komen. Bij F/8 zou de lens al redelijk zijn beste scherpte moeten halen, en 1/500 is snel genoeg om de meeste bewegingsonscherpte eruit te krijgen. Probeer een paar keer de auto op je af te laten komen, en dan knippen (als hij wat verder weg is moet de achtergrond, en in ieder geval de weg scherp zijn). Pannen, of meebewegen is een kwestie van oefening.
                      Als je de lens niet vertrouwt, dan zet je de camera eens op statief, en fotografeert de achterkant van je huis bij een aantal zoomstanden en diafragmawaardes. Dan zou je in ieder geval wel scherpe foto's moeten krijgen.
                      Succes!
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                      Comment

                      Working...
                      X