Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro vergroting!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro vergroting!

    Hallo,

    sinds mijn 30D heeft mijn vrouw mijn 300D ter hande genomen... We hebben momenteel een sigma APO 70-300 MACRO. Ze vindt Macro fotografie heel leuk.

    Graag hadden we nog meer vergroting gehad! Zeer waarschijnlijk bestel ik binnekort de 100mm 2.8 Macro prime van Canon.

    Na wat gegoogle, ben ik erop uit gekomen dat deze lens een 1:1 lens is. maar vaak zie je foto's met insecten, bloemen waar je de sprietjes op een insect zijn hoofdje ziet ... precies micro-fotografie.

    Vb :


    Ik las dat er tussenringen bestaan om een vergroting te krijgen, ofwel een andere lens er omgekeerd opzetten.

    Aangezien ik toch de 50mm prime 1.8 van Canon dacht te kopen ... moet ik meteen een adapterring mee bestellen ?

    Aan de macro fotografen op dit forum : hoe doen jullie het ? Wat is de beste tacktiek ?

    offtopic: foto komt van Flickr ... niet van mij... louter te illustratie.

    EDIT MOD Franciskine : alleen zelfgemaakte foto's mogen zichtbaar getoond worden, andere foto's moeten achter een link gezet worden, wat ik ondertussen heb aangepast.
    Last edited by Franciskine; 4 augustus 2007, 19:22.
    Much to learn I still have!

  • #2
    Re: Macro vergroting!

    Hey juppekes

    Oorspronkelijk geplaatst door Blasphemy Bekijk bericht
    Hallo,

    Aan de macro fotografen op dit forum : hoe doen jullie het ? Wat is de beste tacktiek ?
    Ik doe het met mijn G7 en kom tot 15mm van de insectjes

    Als je wil kijk eens naar mijn plaatjes
    Bootjes

    Comment


    • #3
      Re: Macro vergroting!

      zonder voorzetlensje of iets dergelijks ?
      Nu ja, ze heeft een 300D dus daar moet het mee werken
      Much to learn I still have!

      Comment


      • #4
        Re: Macro vergroting!

        Met een gewone macrolens (1:1) zal je al heel veel details kunnen blootleggen.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Macro vergroting!

          1:1 wil zeggen dat 1 cm in het echt 1 cm is op je negatief of sensor. Dus op de 300D zal bij 1:1 een insect van 1,5 cm bijna beeldvullend zijn.
          Een insect wordt dan op je beeldscherm of op een afdruk een "echt monster!" !
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: Macro vergroting!

            Blasphemy
            onderstaande foto is met een 1:1 lens gemaakt (sigma 150mm)
            Foto is genomen op een geschatte afstand van ongeveer 30 cm
            Het is wel een crop en denk dat dit dicht bij het beste resultaat is wat je kan bekomen met 1:1

            Heb ook eens met een voorzet lens gewerkt en resultaat viel me wat tegen, maar het is te doen.

            Wil je echt dichte macro's dan is er maar 1 lens voor canon:MP-E65.
            Heb deze lens eens uit mogen testen en tis vreselijk moeilijk, daarom had ik toch voor de 150mm gekozen.Zeker gaat deze MP-E65 ooit eens bij mijn verzameling komen


            Groetjes
            Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

            Comment


            • #7
              Re: Macro vergroting!

              Oorspronkelijk geplaatst door Gleeke Bekijk bericht
              Blasphemy
              onderstaande foto is met een 1:1 lens gemaakt (sigma 150mm)
              Foto is genomen op een geschatte afstand van ongeveer 30 cm
              Het is wel een crop en denk dat dit dicht bij het beste resultaat is wat je kan bekomen met 1:1

              Heb ook eens met een voorzet lens gewerkt en resultaat viel me wat tegen, maar het is te doen.

              Wil je echt dichte macro's dan is er maar 1 lens voor canon:MP-E65.
              Heb deze lens eens uit mogen testen en tis vreselijk moeilijk, daarom had ik toch voor de 150mm gekozen.Zeker gaat deze MP-E65 ooit eens bij mijn verzameling komen


              Groetjes
              Bedankt, ik kan me nu een idee vormen :-)
              Foto ziet eruit zoals ik ze zou willen nemen !

              Thx
              Much to learn I still have!

              Comment


              • #8
                Re: Macro vergroting!

                Budgetair zijn ringen en voorzets aantrekkelijk;
                de 12 en de 25 tussenringen voor elke lens (soms AF wat moeilijk),
                de 250D voorzet tot 135mm, de 500D vanaf 135mm lenzen (let op filterschroefdraad maat, met behoud van licht en alle functie's)
                heb zelf ook de EF-S 60 en de EF 100, f2.8 macro (1:1), strak, ook als gewone universele / tele, (portret!).
                (weet niet wat combi's van deze ringen/voorzets/ lenzen aan verhoudingen rekenen, maar de vergrotingen zijn bizar!)
                Voor boven getoonde vergroting ga je meer naar 150 / 180, de Mp 65mm (1:5) is welhaast een "laboratorium" lens (en je knip wordt ook "clinisch")
                Last edited by Astral; 7 augustus 2007, 18:49.
                'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

                Comment

                Working...
                X