Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichting in AE programma (canon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • belichting in AE programma (canon)

    ik gebruik een canon EOS 400D.

    vooral uit gemakzucht gebruik ik meestal de P-modus, zodat de camera de belichting automatisch instelt.
    Daarnet stelde ik wel iets raar vast. Nou ja, raar
    De foto's die ik nam in de tuin zijn allemaal vrij donker op 2 na. Het is duidelijk dat deze instelling ook flipt van tijd tot tijd.
    als voorbeeld:
    een eerste foto werd gemaakt met volgend instelling: AV7,1 - TV 1/160 - iso 100, en een tweede foto werd gemaakt met volgende instelling: AV werd plots 5 en TV werd plots 1/80 met een helderder resultaat uiteraard. Het verschil in tijd tussen beide foto's? 6 seconden.

    Waar zit de kronkel? (buiten vanaf nu gewoon manueel foto's nemen).

    Bijkomende vraag: bij het manueel instellen van de witbalans (gebruik van witte achtergrond of de grijskaart) : neem je de referentiefoto dan op de plaats van fotograferen of vooraf, buiten of binnen. (ik ben nog een groentje, dus lacht niet )

    Alvast bedankt!
    Canon 400D - BG-E3 - 18-55 - 55-200 kitlenzen

  • #2
    Re: belichting in AE programma (canon)

    Misschien haal je wat afkortingen door elkaar, Av en Tv zijn mode's van opname, bij Av krijgt diafragma voorraang, bij Tv snelheid.
    Zelf gebruik ik meestal Av, ik probeer op zo klein mogelijk diafragma (=Aperture) toch nog een bewegingsloze foto te krijgen (heb IS op de lens).
    Maar tegenwoordig zelfs meestal M, waarbij ik EN diafgrama EN snelheid van de sluiter (V voor Velocity zeker) kan installen.
    In je P mode moet je ook aanpassen volgens het licht, maar dus ook volgens wat je camera van licht gemeten heeft, misschien zit je op dat punt niet altijd correct. Als je alles automatisch meet kan je niet altijd voorspellen waar je camera gemeten heeft, zeker als je in je tuin schaduw en zon door elkaar hebt.
    Suggestie: probeer eens de Av mode onder de knie te krijgen, alvast betere resulatetn dan de P vermoed ik.

    Comment


    • #3
      Re: belichting in AE programma (canon)

      wat de zon-schaduw situatie betreft klopt het verhaal. Mogelijk zit daar de oorzaak. In de eerste foto heb ik meer richting schaduwkant getrokken, in de andere situatie richting zonnekant.
      Ik heb de foto's nog niet bewerkt, maar zo zie je ze puur zoals ze uit het toestel komen.



      De AV-modus gebruikte ik tot hiertoe vooral om foto's te maken met een onscherpe voor- of achtergrond eigenlijk.

      Welk is eigenlijk de minimumsnelheid die je moet instellen om bewegingsonscherpte te voorkomen? In geval van een stilstaand object dan bedoel ik. Het diafragma kan dan daaraan aangepast worden.

      Ik neem aan dat hoe lager het diafragma is, hoe scherper de foto's worden, of heb ik het mis.
      Canon 400D - BG-E3 - 18-55 - 55-200 kitlenzen

      Comment


      • #4
        Re: belichting in AE programma (canon)

        Oorspronkelijk geplaatst door jovdh Bekijk bericht
        Welk is eigenlijk de minimumsnelheid die je moet instellen om bewegingsonscherpte te voorkomen? In geval van een stilstaand object dan bedoel ik. Het diafragma kan dan daaraan aangepast worden.

        Ik neem aan dat hoe lager het diafragma is, hoe scherper de foto's worden, of heb ik het mis.
        Een formule is : Om bewegingsonscherpte tegen te gaan moet je zorgen voor een korte sluitertijd, minimum best 1/brandpuntsafstand, dus bvb 1/50 voor een 50mm lens. Om dit te bekomen verlaag je best je diafragmawaarde, als je er dan nog niet komt kan je ook de ISO opschroeven.

        Diafragma en scherpte is een discussie waar ik zel nog niet uit ben, dat blijkt lens-gebonden. Op mijn 17-85 is dat F4 in breedhoek en verder F5.6, maar ik heb al andere dingen gelezen.

        Comment

        Working...
        X