Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

    Goedeavond, ik ben op zoek naar advies omtrent de aankoop van een digitale spiegelreflex.

    De afgelopen 25 jaar heb ik een Olympus OM2 gebruikt.
    Daarna begonnen met een Fujifilm MX-1500 en vervolgens en Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom.
    Deze laatste heeft het bijna opgegeven maar ik moet zeggen dat ik er in 3 jaar tijd bijna 20.000 fotos mee heb gemaakt.
    Ben een verzamelaar van succulenten en neem close up fotos en deels ook macro fotos gedurende het gehele jaar.
    Daarnaast gebruik ik hem ook voor de dagelijkse opnamens.

    Mijn oog was gevallen op de volgende 3 cameras EOS 400D, EOS 30D en de Nikon D200.
    In mijn vaste winkel heb hier eergisteren info over opgevraagd en kwamen zij met een vierde suggestie een Fuji S5 pro.

    Allen hebben voor en nadelen prestaties, grote, prijs, echt een winner heb ik nog niet kunnen uitzoeken.
    Tot nu toe neig ik naar de Nikon D200 vooral vanwege zijn zoeker een beeldkwaliteit.

    En vervolgens zoek ik ook 2 lenzen, een voor het dagelijkse werk (niet te zwaar) en een voor het close up werk.
    De packs die ze hier aanbieden hebben redelijke lenzen maar ik zoek toch iets heldere lenzen.

    Elke suggestie is van harte welkom.

    Groeten Herman vanuit Tenerife.
    Canon EOS30D + EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM + Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

    Dan zou ik nog de Pentax K10D toevoegen aan het lijstje. Uitstekende zoeker en verwisselbare matglazen. Lens bvb DA*16-50 2.8 of DA 16-45 4. Macrolens FA 50 of 100, Tamron 90 of Sigma 180 mm.
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • #3
      Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

      D TS vraagt advies zodat hij een keuze kan maken, en dan wordt er nog een toestel aan het lijstje toegevoegd; zo gaat het helemaal niet makkelijk worden voor de Topicstarter.

      Zowiezo, de 400D is een andere klasse dan de 30D, D200 en S5. De 400D is eerder een 'instap-model', terwijl die andere 3 eerder naar het semi-pro niveau neigen.
      De 400D is ook heel wat kleiner dan die andere 3 toestellen; als je naar de winkel gaat, zou ik vragen of je ze eens allemaal moogt vastnemen. Dat is een belangrijk iets imho; je moet nl. goed kunnen fotograferen, en dat gaat niet goed als je toestel te klein of te groot is.
      De D200 en S5 hebben eenzelfde body; enkel de inhoud is anders. De S5 zou beter presteren qua DR, de D200 is sneller. De S5 vertoont soms 'gekartelde' diagonale lijnen. Ik weet niet hoe die 2 zich tov elkaar verhouden op gebied van ruis.
      Feit is wel dat Canon absoluut de betere is als het komt op ruis op hoge gevoeligheid (iso > 800). Die hebben er minder last van dan Nikon bv, maar die kunnen dan weer andere nadelen hebben voor jou...

      Iig, deze 4 toestellen die je opnoemt zijn alle 4 goed. Het zal erop neer komen dat jij het toestel kiest dat voor jou het minst nadelen en het meest voordelen heeft.
      Fotolog -DevLog

      Comment


      • #4
        Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

        Eigenlijk is het moeilijk een zinnig advies hierover te geven zonder budget.

        Bijv:
        De 400D hoort effectief niet in dit rijtje thuis (alhoewel je het aan de beelden niet zal zien). Misschien is deze echter toch de betere keuze als je budget te beperkt is om bij de andere camera's ook de betere lenzen te kopen. Maar zonder budget valt dat natuurlijk niet te beoordelen.

        Comment


        • #5
          Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

          bedankt voor jullie eerste reacties!!
          zoals jullie opmerken hoort de 400D niet misschien niet in het rijtje.
          Maar vanwege zijn compactheid is het juist erg aantrekkelijk.
          Mijn camera gaat altijd mee, het zijn net als mijn huissleutels, voordat ik de deur uit ga eerst controleren of ik hem bij me heb.
          Mijn Olympus OM2 heb ik zo 20 jaar onder de autostoel meegehad.
          En mijn Olumpus Ultra Zoom past precies in mijn handschoenenvak van de bestelbus.
          Maar voor deze camera zal ik een aparte doos onder de bijrijdersstoel moeten maken.

          Met de Ultra Zoom heb ik aardige fotos kunnen maken, vooral close ups maar overzicht fotos vallen de laatste tijd erg tegen (onscherp).

          Daarnaast heb ik het idee om een website op te bouwen met fotos van mijn verzameling en daarvoor toch een stap willen maken naar een superieure foto kwaliteit.

          Het budget ligt tussen de 2000 en 3000 euros.

          Herman
          Canon EOS30D + EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM + Speedlite 430EX

          Comment


          • #6
            Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

            Als je voor een compact instapmodel kiest raad ik je de Sony A-100 en de Olympus E410 aan. Sony-a100 in combinatie met de carl zeiss 16-80 lens moet wel te vinden zijn voor 13 a 1400 euro en dan heb je een super combinatie, en heb je nog wat geld over voor een tweede lens.
            De E410 is een compact instapmodel met live view wat zeer handig kan zijn bij bvb macro fotografie. http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410

            Als je voor de mid-class modellen gaat is momenteel de pentax K10D de camera die het meest te bieden heeft, en deze camera is nog vrij compact ook. (body 7a 800 euro )
            Waarschijnlijk gaan er dit jaar nog een 4tal nieuwe toestellen gelanceerd worden in dit segment. (canon,olympus,nikon,sony)
            Last edited by puerte; 4 augustus 2007, 12:39.

            Comment


            • #7
              Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

              @ joverten

              Bij het doorlezen van je post waarbij jeje fotografische interesses schets,
              denk ik dat de Nikon D40(x) samen met een lens 18-135 (18-200) een ideale combinatie is. Daarbij nog een goede makro bv. 105mm VR van Nikon en je bent gegarandeerd zeker van jaren fotografieplezier zonder beperking. Aan een vriendelijke prijs.
              Nu zullen er weer enkele afkomen dat de D40 geef interne motor heeft voor de scherpstelling ? Maar waarom zou je deze nodig hebben als er al (en een veel snellere) motor in je lens zit.
              Waarom ik jou dit toestel aanbeveel? Omdat ik de Nikon toestellen ken. Ongetwijfeld zul je in andere merken evengoede configuraties vinden, maar omdat ik deze niet zo goed ken, kan ik daar dus niets overzeggen, laat staan conclusies trekken. (In tegenstelling met velen hier op BD)

              Comment


              • #8
                Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

                Oorspronkelijk geplaatst door Joverten Bekijk bericht

                Het budget ligt tussen de 2000 en 3000 euros.

                Herman
                Zelf zou ik doen wat Kevlar ook al tipt, koop je een 400D mét batterijgrip, een paar CF kaarten en besteed de rest van je centen aan goed glaswerk.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

                  Joverten, de Fuji S5 mag je altijd eens komen proberen hier, ik kan echter in je profiel niet zien van waar je juist bent.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

                    FUJI F5 uittesten als je kan, lijkt mij een beste camera. Volgens de specs op het eerste zicht.

                    Voor wat CANON betreft kan ik zeggen dat ik de 400D met grip van mijn pa niet graag meer gebruik nu ik een 30D heb, het is zelfs nog niet zozeer de compactheid van de camera maar de beperktere mogelijkheden en de uitvoering van de 'kas' waarop ik afknap. Een opvolger van 30D is nog niet in zicht maar de technologie is zeer goed, de lenzen gaan jaren mee. De opvolger zal een stuk meer kosten als lanceerprijs, ik verwacht er best veel van. Ondanks dat alles kan je met de 400D heel mooi werk leveren, je moet hem wel eens 'passen'. Daarom voor 850 euro een 30D kopen vind ik een goede keuze. Vooral omdat de toekomst mij zeer goed lijkt, de 1D het ultieme blijft en omdat je nu al fotos wil maken Canon toch zijn prijs deftig heeft aangepast.

                    D200 is een evengoede, misschien iets betere camera dan de 30D maar er is een opvolger op til. Daarnaast vind ik de prijs te weinig gezakt om zo kort voor een nieuwe Nikon nog een D200 te kopen. (Scheelt 600 euro met de 30D of D80) Er zijn er zelfs die aanraden een D80 te kopen die evengoed zou zijn kwa resultaat -zelfde sensor als D200-, alleen beperkter kwa menu's en geen weather sealing. Je hebt dan nu de vrijheid om betere lenzen te kopen en later de D300 te kopen of een D200 aan een voordeliger prijs. Je kan er over nadenken. Ik dacht dat de Fuji trouwens ook Nikkor lenzen aanpast. D40(x) D50 D70 zou ik laten liggen, aan je oude toestellen te zien zal je wel de basis al snappen. Te oud, te beperkt of beperkingen later : D40 heeft geen AF-motor in de body waardoor de lenzen een AF motor hebben speciaal ontwikkeld voor deze kleine instap. Hij is evengroot als de 400D, voor mij dus te klein. Maar wederom, een goede camera, de D40(x). Alleen zou ik hem 'skippen' vermits je budget boven de 750 euro ligt en ik me afvraag wat die lenzen je later waard gaan zijn. De bedoeling van D40 is een camera aanbieden beneden dit bedrag. Van Nikon zou ik als ik echt nu moet kopen de D80 kopen, ik wou zelf de D200 en ben er vanaf gestapt.

                    Pentax K10D heeft een fantastisch aangename viewfinder, beste waar ik door keek (met kitlens) en mits je kennis hebt van RAW en postprocessing (Paint Shop Pro, Adobe Photoshop) moet hij weinig onderdoen voor de 30D en D200, hij heeft een antishake en antidust in de body, weather sealing, de prijs is veel lager dan de andere. De JPG engine is wat minder wordt overal gezegd maar mits wat aanpassingen in de levels -try and error, zelf proberen- haalt hij betere resultaten dan de fabrieksinstellingen. Deze zou mijn voorkeur krijgen als ik nog geen lenzen had. Enige kanttekening : de nieuwe topklasse-lenzen zijn moeilijk leverbaar omdat de vraag groter is dan de produktie.

                    Sony A100 is nog niet door mijn handen gegaan maar de mensen die één hebben zijn vol lof, de Zeiss lenzen zijn een pluspunt maar Canon en Nikon moeten zeker niet onderdoen voor deze lenzen, zij het voor een ander bedrag. Maar of deze ook vb stofdicht waterdicht zijn weet ik niet. Ik heb wel gehoord van een paar eigenaars dat er wel nog wat kinderziektes zitten in het model, zij het bij een klein aantal toestellen. Sony plant ook opvolgers voor binnenkort. Deze zou ik voor dat ik de K10d koop, nog eens willen testen.

                    Van D40 tot D200, goedkoopst tot duurst levert camera-fun. Pentax K10d heeft maar 1 nadeel en dat kan ook een voordeel zijn, de camera is lichter. Dat wil ook wel zeggen dat de D200 en 30D veel steviger gebouwd zijn. De levensduur is mij een vraagteken als wordt gezegd dat D200 30D een veel hogere levensduur hebben, de sluiters alleen al. De printplaten etc gaan natuurlijk niet de duur van een analoog hebben voor een amateur. Als geld en toekomst geen rol spelen, zou ik zeggen :

                    Het peleton :
                    D200 (S5?) > 30D > K10d > D80 / A100
                    De gelosten :
                    ......... 400D > D40x

                    Prijs / kwaliteit / toekomst volgorde :
                    K10d (op voorwaarde dat de lenzen leverbaar zijn) > 30D (vooral door prijs K10 op de 2e plaats maar door zijn eigen verlaagde prijs boven de D200) > A100 (lenzen? probs?)
                    > D80 (D80x komt er aan) > 200D / S5 (ook vooral de prijs, als budget geen issue is meteen de D200 of S5 afwegen tegen CANON/PENTAX of beter nog wachten op de opvolger van Nikon) > 400D > D40x

                    Het is hoe dan ook niet simpel, geduldig kiezen en vanaf je koopt, geen moment meer twijfelen erover en foto's maken want elk merk heeft wel iets wat je in jouw camera wil zien. Liefde voor fotografie, geen liefde voor een merk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

                      Wel Gezien je budget zou ik volgende voorstellen:

                      - Body : 400D
                      - Macro lens : efs 60 f2.8
                      - groothoek: efs 17-55 f2.8 IS USM
                      - Tele : 70-200 F4 IS USM
                      Totaal juist iets onder 3000€

                      Ik verkies de 30D die ik momenteel een ongeloofelijk koopje vind maar toch ga ik voor de 400D als keuze want nog steeds een prijsvoordeel en compact wat je erg op prijs lijkt te stellen.

                      Deze macrolens want het is een topper, ze is licht en niet te groot en is een meer dan volwaardige macrolens. De zaken waarvan je close-ups en macro's maakt lopen niet weg dus meer bereik heb je niet nodig.

                      De groothoek want je wou lichtsterkere lenzen en dit is de lichtsterkste zoom die je kan vinden.
                      De lens is ook een topper en zeker een aanrader.

                      Idem voor de tele die zo stillekesaan bekent wordt als de scherpste zoom die er is.

                      Deze combinatie geeft je een topsysteem binnen je budget en als je later ooit toch een betere body zou willen heb je al de toplenzen om uit die body ook de beste resultaten te kunnen halen. Over alle merken heen ben ik ervan overtuigd dat je geen betere combinatie kan vinden binnen je budget.
                      Maar misschien is dit niet echt wat je zoekt. Over tele sprak je bijvoorbeeld eigenlijk niet echt. Dan kan je deze laten vallen en zit je zelfs onder 2000€. Dan zou ik wel voor de 30D opteren.
                      Misschien wil je wel tele maar niet zo een grote opvallende lens als de 70-200 f4 IS. Dan raad ik je de 70-300 DO IS aan die de beste combinatie prijs/kwaliteit/gebruiksgemak geeft en veel onopvallender is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

                        Ik zou dan nog het volgende willen meegeven:
                        -Canon's preseteren het beste op hogere ISO's (800 en 1600)
                        -Canon en Nikon hebben een enorm uitgebreid asortiment aan lenzen e.d. ook 2e hands goed te krijgen
                        -Sony heeft bijna niks. Bijna al het sony/carl-zeis lens spul is nog niet leverbaar en enorm duur.
                        -Olympus is idioot klein en heeft een 2x cropfactor en mede daardoor relatief veel ruis
                        -Pentax geen ervaring mee. Wel een kleiner merk (in de digitale wereld) wat wel nu een assortiment aan het uitbouwen is.

                        Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen met een Canon 350D met grip (was me anders te klein) en immidels een maandje aan de slag met een 30D (ook met grip, maar da's omdat ik nu erg gehecht ben aan extra ontspanknop en beter balans)

                        Je hebt voorjezelf een aardig budget uitgekozen, zodat je goed glaswerk kan kopen. Ik zou dan ook sowieso alleen Canon en Nikon in overweging nemen. Goed glas is belangrijker dan de camera.

                        Verder is beste advies gewoon: ga naar een -goede- speciaalzaak en hou gewoon eens wat camera's vast. Liever nog - maar er wat opnamen mee - het is wel belangrijk dat de camera bij jouw past.
                        Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

                          Als jij echt een mooie set wilt, kan je deze overwegen:

                          Canon 30D
                          Canon 17-55 2.8 IS
                          Canon 70-200 f/4L
                          Canon ex 430

                          Je hebt dan een perfecte set die nog onder je budget zit.
                          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

                            Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                            Als jij echt een mooie set wilt, kan je deze overwegen:

                            Canon 30D
                            Canon 17-55 2.8 IS
                            Canon 70-200 f/4L
                            Canon ex 430

                            Je hebt dan een perfecte set die nog onder je budget zit.
                            ...maar je mist een echte macro-lens. Nu, voor succulenten (zie TS close-up en macro) kan een 50mm volstaan denk ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuze maken uit 400D, 30D, D200 en S5pro

                              Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                              ...maar je mist een echte macro-lens. Nu, voor succulenten (zie TS close-up en macro) kan een 50mm volstaan denk ik.
                              Maar je kan wel nog iets doorsparen en later één kopen, het is een utopie van een budget op te stellen, alles in één keer te kopen en nooit meer en accessoire of lens te kopen...

                              Je kan voor 2 van de 3 lenzen opteren, je gaat best een tijdje bezig zijn met 2 lenzen en kan dan een 3e kopen. Koop dan eerst waar je het meest naar uitkijkt. Je kan ook close-ups maken met de 70-200 en je kan je afvragen of je de flash al dan niet al moet kopen, of nieuw kopen.

                              Comment

                              Working...
                              X