Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

    Ik heb op een 5-tal maanden tijd enkele vlekjes verzameld die nu toch vervelend beginnen te ogen - de noodzaak voor de boel eens te reinigen dringt zich m.a.w op (had al lang gebeurd moeten zijn).

    Akkoord, er zijn uitgebreide en heel bruikbare topics over het reinigen van je 30D-sensor, maar vooraleer je hier aan begint, wil je toch liever iemand met kennis van zaken aan het werk zien. Vandaar m'n vraag of er iemand (liefst regio Leuven of ergens niet zo ver van een station) met wat praktijkervaring bereid is om het eens voor te doen, bij voorkeur de truc met de scotch-tape (risicoloos, goedkoopst en blijkt zeer efficient volgens velen).

    Er zijn hier wel winkels in de buurt natuurlijk, maar naar wat ik gelezen heb, heb je daar geen garantie op een écht propere sensor. Tips over handelaars die op een no-nonsens manier je het reinigen kunnen uitleggen en voordoen zijn natuurlijk ook welkom.

    Alvast bedankt!

    PS: ben op reis van 11/8 tot 4/9, mét de camera, dus zou leuk zijn om vooraf eens af te spreken
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

  • #2
    Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

    Mooi....de goedkoopste methode voor 'n duur toestel.

    (eigenlijk moet ik klappen , heb 't in begin ook nog gedaan met m'n D200, nooit meer )
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

      Wat men er ook van zegt: je sensor is er niet schoon mee. Vergeet het maar.
      De meesten kijken op de verkeerde manier of hun sensor daadwerkelijk vuilvrij is.
      Zet eens een goeie lens (50mm 1.8 will do) op je camera, neem een foto op f22 van een leeg Worddocument, uit focus en sluitertijd van een seconde, importeer in Photoshop of equivalent, auto levels, en zeg me dan nog maar eens of je sensor schoon is of niet. Je ziet het misschien niet op foto's, maar schoon zal ie niet zijn! Lapmiddelen blijven lapmiddelen.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Wat men er ook van zegt: je sensor is er niet schoon mee. Vergeet het maar.
        De meesten kijken op de verkeerde manier of hun sensor daadwerkelijk vuilvrij is.
        Zet eens een goeie lens (50mm 1.8 will do) op je camera, neem een foto op f22 van een leeg Worddocument, uit focus en sluitertijd van een seconde, importeer in Photoshop of equivalent, auto levels, en zeg me dan nog maar eens of je sensor schoon is of niet. Je ziet het misschien niet op foto's, maar schoon zal ie niet zijn! Lapmiddelen blijven lapmiddelen.
        kijk...hier heeft de TS tenminste iets aan.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

          Ik zou eclipse vloeistof gebruiken.
          En daarna de scotch opdrinken.

          ff serieus nu. ik heb nog nooit meer dan een blaaspeer nodig gehad op m'n d200 die ik nu toch al meer dan een jaar heb (ik heb een 6-tal lenzen die in-the-field gewisseld worden).

          de D70 heb ik meerdere malen met eclipse/pecpads met goed resultaat proper gemaakt. In het begin moet je er wel wat aan leren en gebruik je een paar pads te veel, maar dat betert na een paar keer.

          Dus: mijn raad : probeer eerst een methode waar je de sensor niet hoeft aan te raken.

          Jo.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Je ziet het misschien niet op foto's, maar schoon zal ie niet zijn! Lapmiddelen blijven lapmiddelen.
            Ik begrijp het...

            De enige en echt goede oplossing is de oude sensor weggooien en een nieuwe sensor kopen.

            Maar als het stof toch niet zichtbaar is op de fotos dan is er ook geen probleem.

            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
              Ik begrijp het...

              De enige en echt goede oplossing is de oude sensor weggooien en een nieuwe sensor kopen.

              Maar als het stof toch niet zichtbaar is op de fotos dan is er ook geen probleem.

              Jan.
              Voor jou niet, voor mij wel. Niet zichtbaar op de foto kan toch een verminderde of gebroken lichtinval betekenen als je 't mij vraagt. Vette aanslag op de ruiten zie je ook niet tot je er eens met je vinger over gaat. Stel dat je vaak in een rokerige omgeving fotografeert: je zal het niet zien op je foto's, maar je Scotch zal ook niet helpen. Een egale vuile laag zie je uiterlijk niet, maar ze is er wel...
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

                ... waarmee ik natuurlijk nog niet ben voortgeholpen Kan het proces van al dan niet reinigen met (goedkope) scotch tape of swaps of wat dan ook elders op het forum gemaakt worden? Ik streef geen perfectie na, maar wil wel graag een basic reinigingsbeurt met scotch tape onder de knie krijgen
                Fotograaf uit winterslaap ;-)
                7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

                Comment


                • #9
                  Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

                  Alle pads, kussens; stempels en Flaggers gebruiken de 810/11, of de kleefstof hiervan!!
                  Alle dure kits gebruiken als vloeistof: Isopropyl alcohol!, Of iets slechter!
                  Nog beter en veiliger spul bestaat er (spijtig genoeg) niet!
                  Deze kits kosten enkel en alleen, soms tot 300 X meer.


                  Dus Scotch 810 voor thorough cleaning /811 voor mild and Isopropyl alcohol, voor sticky dust!
                  Superveilig en supergoedkoop, ook nog eens!
                  Wordt gebruikt voor:
                  Pro medic scannerheads
                  Dye-Sub printer
                  Thermic heads, enz, enz…..
                  De sensor zelf, kun je nooit reinigen en dat is maar goed ook (het is maar) een stukje glas!!!
                  Maar verkies je de luxe belachelijke kits van 30>90€ …ga gerust uw gang

                  Alle collegas van Bj & others, gebruiken het al jaren (soms 2x per week) met succes, same 4me!

                  Dagzz

                  *added*
                  Zéér Belangrijk: Zorg ervoor det je accu's vollen bak geladen zijn, alvorens je spiegel te uppen!!!
                  Wat denk je dat hier onderhangt??

                  Dagzz
                  Last edited by Dagzz; 3 augustus 2007, 17:04.
                  I Love Leica

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                    Alle pads, kussens; stempels en Flaggers gebruiken de 810/11, of de kleefstof hiervan!!
                    Alle dure kits gebruiken als vloeistof: Isopropyl alcohol!, Of iets slechter!
                    Nog beter en veiliger spul bestaat er (spijtig genoeg) niet!
                    Deze kits kosten enkel en alleen, soms tot 300 X meer.

                    Dus Scotch 810 voor thorough cleaning /811 voor mild and Isopropyl alcohol, voor sticky dust!
                    Superveilig en supergoedkoop, ook nog eens!
                    Wordt gebruikt voor:
                    Pro medic scannerheads
                    Dye-Sub printer
                    Thermic heads, enz, enz…..
                    De sensor zelf, kun je nooit reinigen en dat is maar goed ook (het is maar) een stukje glas!!!
                    Maar verkies je de luxe belachelijke kits van 30>90€ …ga gerust uw gang

                    Alle collegas van Bj & others, gebruiken het al jaren (soms 2x per week) met succes, same 4me!

                    Dagzz

                    *added*
                    Zéér Belangrijk: Zorg ervoor det je accu's vollen bak geladen zijn, alvorens je spiegel te uppen!!!

                    Dagzz
                    Mijn methode weten? Methanol van bij den apotheker (= hetzelfde als 't dure spul), een kleine pannenlikker van bij Dille & Kamille op 9mm afgesneden, en Pec Pads. Keischoon, die sensor van mij. Geen enkel vlekje op te bespeuren, zelfs niet met extreem contrast.

                    Voor de TS wil ik wel eens uit de doeken doen hoe ik dat doe, maar aangezien dat wel wat schrijfwerk vraagt, wil ik zeker zijn dat hij erin geïnteresseerd is.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

                      Isopropyl is beter, cleaner, niet giftig en totaal kleurloos + verdampt het veel sneller!!
                      I Love Leica

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

                        @ Simplephotography

                        Dank voor je hulp. Ben wel degelijk geinteresseerd, ook de methode met de pannenlikker en de pec pads - maar ben niet zeker dat ik dit durf doen enkel en alleen op basis van een uitgebreide beschrijving op het forum, zonder dat iemand me het voordoet? Praktijk is toch nog steeds de beste les

                        Tussen haakjes: zijn er al geen uitgebreide beschrijvingen met foto's op het www voorhanden die jouw techniek illustreren - dat bespaart idd een hoop werk.

                        @ Dagzz

                        Jij gebruikt de Scotch-tape dus - heb jij suggesties?
                        Fotograaf uit winterslaap ;-)
                        7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Haspengouw Bekijk bericht
                          @ Simplephotography

                          Dank voor je hulp. Ben wel degelijk geinteresseerd, ook de methode met de pannenlikker en de pec pads - maar ben niet zeker dat ik dit durf doen enkel en alleen op basis van een uitgebreide beschrijving op het forum, zonder dat iemand me het voordoet? Praktijk is toch nog steeds de beste les

                          Tussen haakjes: zijn er al geen uitgebreide beschrijvingen met foto's op het www voorhanden die jouw techniek illustreren - dat bespaart idd een hoop werk.

                          @ Dagzz

                          Jij gebruikt de Scotch-tape dus - heb jij suggesties?
                          Goed mogelijk dat dat al uitgebreid uitgelegd is ja, en ik heb het feitelijk hier ook al een paar keer uit de doeken gedaan. 't Is echt poepsimpel. 'k Zal je anders een pm sturen, want de rest heeft er precies geen boodschap aan.

                          Dagzz: zeker dat het geen kwaad kan voor 't filtertje dat je kuist? En zo niet, waar haal je het spul? Want dat 'niet giftig' vind ik een stevig pluspunt.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            , neem een foto op f22 van een leeg Worddocument,
                            Noem mij een komma-n**ker of gelijk wat, maar een foto nemen van een leeg Worddocument moet ik nog eens zien. Schrijf dan een maagdelijk blank a4tje, of een blad wit papier, maar geen leeg Word-document hé zeg...dat is ten andere 9.855 bytes groot in docx formaat, en geloof me, die wil je niet op je sensor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reinigen van een 30D met scotch - wie wil het me eens voordoen?

                              OK - heb ondertussen ook beschrijvingen met foto's gevonden van de scotch-methode - dus daar hoeft deze topic niet mee beladen te worden (net zo min als de voor- en nadelen van de verschillende methoden)

                              Maar m'n oorspronkelijke vraag blijft dezelfde: is er iemand in de regio Leuven-Tienen-Sint-truiden die me de low-budget manier van sensor-reiniging wil illustreren? Dan kom ik graag eens langs - ik zorg wel voor de scotch
                              Fotograaf uit winterslaap ;-)
                              7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

                              Comment

                              Working...
                              X