Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep voor rechte horizonlijnen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oproep voor rechte horizonlijnen!

    Voor de x-ste maal deze week weer eens foto's in showcase gezien met scheve horizonlijnen!
    Mag ik bij deze een oproep lanceren om foto's waarbij een rechte horizon hoort dan ook
    effectief RECHT = _________ te plaatsen???

    Dat compo's en belichting niet altijd even goed zitten, tot daar aan toe, niet iedereen kent
    het histogram of de gulden snede, maar de minimum van een rechte horizon, daar mag men
    tegenwoordig zelfs niet meer op rekenen en dat vind ik verschrikkelijk jammer!

    Dank bij voorbaat!

  • #2
    Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

    En als het niet opgemerkt wordt als je op het knopje drukt, dan kan dit nog helpen.

    Comment


    • #3
      Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

      't zijn er inderdaad al veel geweest deze week...
      BD0910BE

      Comment


      • #4
        Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

        Scheef is Engels, en Engels is modern
        Canon 350D
        Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

          Ik weet niet over welke foto('s) het gaat en treed je uiteraard bij voor de meeste gevallen, waar een licht aflopende horizon ronduit lelijk is. Aan de andere kant vind ik het soms wel passen omdat zoiets kan bijdragen tot een spontane, ongekunstelde sfeer.

          Daarom denk ik dat je dat echt per foto moet bekijken. Ik zou het jammer vinden als de wiskunde een maatstaf voor een goeie foto zou worden.

          Deze link is hier vast al gepasseerd, maar check in deze context de comment op een beroemde foto van Garry Winogrand. Scheve horizon hé.
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

            *off topic*
            Dan zit ik met een probleem.....


            */off topic*

            Je hebt gelijk, soms gaat het nog net, soms is het "erover".

            Comment


            • #7
              Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

              Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
              Ik weet niet over welke foto('s) het gaat en treed je uiteraard bij voor de meeste gevallen, waar een licht aflopende horizon ronduit lelijk is. Aan de andere kant vind ik het soms wel passen omdat zoiets kan bijdragen tot een spontane, ongekunstelde sfeer.

              Daarom denk ik dat je dat echt per foto moet bekijken. Ik zou het jammer vinden als de wiskunde een maatstaf voor een goeie foto zou worden.

              Deze link is hier vast al gepasseerd, maar check in deze context de comment op een beroemde foto van Garry Winogrand. Scheve horizon hé.

              waarschijnlijk over de mijne klik

              en ben het er wel mee eens dat een horizon recht moet staan tot op zekere hoogte dus ik ben ook een van die klunsen geweest deze week
              Last edited by nicodejong; 3 augustus 2007, 10:04.
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

                kan alleen maar stellen dat zulke visies eng en bekrompen zijn

                neen, een horizon hoeft niet recht te liggen
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

                  Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                  Ik weet niet over welke foto('s) het gaat en treed je uiteraard bij voor de meeste gevallen, waar een licht aflopende horizon ronduit lelijk is. Aan de andere kant vind ik het soms wel passen omdat zoiets kan bijdragen tot een spontane, ongekunstelde sfeer.

                  Daarom denk ik dat je dat echt per foto moet bekijken. Ik zou het jammer vinden als de wiskunde een maatstaf voor een goeie foto zou worden.

                  Deze link is hier vast al gepasseerd, maar check in deze context de comment op een beroemde foto van Garry Winogrand. Scheve horizon hé.
                  Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                  kan alleen maar stellen dat zulke visies eng en bekrompen zijn

                  neen, een horizon hoeft niet recht te liggen
                  Goed lezen hé mannen ...

                  Er staat "waarbij een rechte horizon hoort". Het moet dus niet per default een rechte horizon zijn.

                  Nu komt natuurlijk de dicussie wie wel en wie niet mag bepalen wanneer een horizon recht (horizontaal) hoort te liggen

                  Mvg,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

                    probeer meestal wel de horizon zo horizontaal mogelijk te houden, maar krijg soms een holle horizon door het gebruik van een bepaalde lens, ok is een progje voor, maar mestal vind ik het niet echt de moeite.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

                      Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                      Goed lezen hé mannen ...

                      Er staat "waarbij een rechte horizon hoort". Het moet dus niet per default een rechte horizon zijn.

                      Nu komt natuurlijk de dicussie wie wel en wie niet mag bepalen wanneer een horizon recht (horizontaal) hoort te liggen

                      Mvg,
                      TravelToy
                      de discussie:
                      en wie bepaalt dan waar de horizon recht hoort te zijn en waar niet?
                      er is maar één persoon die moet weten wat hij aan't doen is en dat is de fotograaf zelf.
                      indien de fotograaf bepaalt dat zijn horizon niet recht hoeft te zijn (ja dat kan ook met een waterhorizon zijn) dan moet die ook niet recht zijn.

                      een foto hoeft niet gelezen worden volgens:
                      is't wel scherp?
                      wordt er niks afgesneden?
                      zit de witbalans goed?
                      staat de horizon recht?
                      etc
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

                        Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                        *off topic*
                        Dan zit ik met een probleem.....
                        mss moest ik iets duidelijker zijn Ik bedoel voornamelijk "leeglopende zee"-foto's
                        dat vind ik persoonlijk een afknapper.

                        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                        kan alleen maar stellen dat zulke visies eng en bekrompen zijn

                        neen, een horizon hoeft niet recht te liggen
                        Bekijk het niet zwart/wit.
                        heb je een emmer naast je scherm staan?
                        Trouwens, je hebt wel al eens eerder een foto scheef bevonden, dus je begrijpt heus wel wat ik bedoel parakiet,
                        Last edited by yowan-kenobi; 3 augustus 2007, 10:33.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

                          Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                          Goed lezen hé mannen ...

                          Er staat "waarbij een rechte horizon hoort". Het moet dus niet per default een rechte horizon zijn.
                          Apologies. Die nuance had ik inderdaad niet gelezen. Ik wilde maar vermijden dat men te snel zou vinden dat een horizon recht hoort te zijn, ook wanneer dat niet zo is.
                          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

                            Even filosofisch: rechte horizon? Kan dit eigenlijk wel, want onze aardbol is tenslotte toch min of meer rond?
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oproep voor rechte horizonlijnen!

                              Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                              mss moest ik iets duidelijker zijn Ik bedoel voornamelijk "leeglopende zee"-foto's


                              Je begrijpt heus wel wat ik bedoel parakiet, bekijk het niet zwart/wit.
                              Of heb je een emmer naast je scherm staan?
                              inderdaad hoeft't niet zwart wit te zijn. en er zijn idd gevallen waarvan je zegt.. trekt die toch recht, maar moet het dan ook?

                              BD is een 95% amateurfotografenwereldje, vooral te merken aan de fotocommentaren.
                              dat wilt niet zeggen dat iedereen volgens die regeltjes moet werken hee
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X