Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 tegenover D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D80 tegenover D200

    Hallo, ik wens binnenkort te upgraden van mijn bescheiden maar goede Nikon D50 naar... D80 of D200.
    Maar...
    De D200 heeft geen mogelijkheid om met afstandsbediening te gebruiken, terwijl dit toch voor nachtfotografie belangrijk is. Ok, om bewegingsonscherpte te vermijden kun je ook s'nachts de 'timer' gebruiken maar bei aktieshots (bvbld bewegende autos s'nachts) is de timer niet nauwkeurig genoeg.
    Op sommige review sites lees ik dat de D200 een soort 'mirror lock' mode heeft tegen bewegingsonscherpte voor 'long exposures'. Wie heeft er hier ervaring mee? Deugd dit systeem? Wie vind de D80 of D200 beter?
    Dank u bij voorbaat!
    William

  • #2
    Re: D80 tegenover D200

    Hoe bedoel je, de D200 zonder afstandsbediening?
    Je kan toch bv een MC-30 afstandsbedieningskabel aansluiten of zelfs de meer gesofistikeerde modellen?
    Informeer eens goed!


    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: D80 tegenover D200

      Ja, ok... een kabel. Ik heb nu een goedkopere D50 met een superkleine & handige afstandsbediening en dan als ik zou upgraden naar een D200 zou ik er een kabel moeten aansluiten? Is dit echt een vooruitgang? Is op dat vlak de D80 dan niet beter omdat je dan gewoon dezelfde afstandbediening kunt gebruiken?

      Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
      Hoe bedoel je, de D200 zonder afstandsbediening?
      Je kan toch bv een MC-30 afstandsbedieningskabel aansluiten of zelfs de meer gesofistikeerde modellen?
      Informeer eens goed!


      mvg,

      Roland

      Comment


      • #4
        Re: D80 tegenover D200

        Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
        Hallo, ik wens binnenkort te upgraden van mijn bescheiden maar goede Nikon D50 naar... D80 of D200.
        Maar...
        De D200 heeft geen mogelijkheid om met afstandsbediening te gebruiken, terwijl dit toch voor nachtfotografie belangrijk is. Ok, om bewegingsonscherpte te vermijden kun je ook s'nachts de 'timer' gebruiken maar bei aktieshots (bvbld bewegende autos s'nachts) is de timer niet nauwkeurig genoeg.
        Op sommige review sites lees ik dat de D200 een soort 'mirror lock' mode heeft tegen bewegingsonscherpte voor 'long exposures'. Wie heeft er hier ervaring mee? Deugd dit systeem? Wie vind de D80 of D200 beter?
        Dank u bij voorbaat!
        William
        De exposure delay van de D80 zit ook in de D200 en D2X/H/s maar is veel minder doeltreffend dan de M-up systeem dat enkel op de D200 en D2X/H/s zit. Dat M-up systeem kan met een draadonstpanner of een duurder draadloos systeem bediend worden waardoor je de camera niet meer aanraakt en zo alle trillingen in de kiem smoort. De werking ervan gebeurt in stappen. Eerst selecteer je natuurlijk M-up, dan druk je eenmaal op de afstandsbediening voor focus en spiegel omhoog. Dan wacht je tot de camera gestabiliseerd is en druk je een tweede maal om de foto te maken. Doe je dit niet zal alsnog de foto getrokken worden na 30 seconden. Hiermaa kan je dus vlijmscherpe foto's maken in de allermoeilijkste lichtomstandigheden

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: D80 tegenover D200

          Probeer eens een macro te nemen op statief, laag bij de grond, met een infraroodafstandsbediening?

          Comment


          • #6
            Re: D80 tegenover D200

            Je kan zeker een afstandsbediening bij de D200 gebruiken;
            Echter, het is wel zo dat je op de D50 en D70 gebruikt kunt maken van een goedkoop 3rd party afstandsbedienings-systeem, en dit schijnt niet mogelijk te zijn met de D200. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

            De mirror lock up is zeker bruikbaar; het komt er op neer dat je eerst de spiegel omhoog klapt, en dan nadien de opname maakt. Na het activeren van de Mirror L-Up heb je een 30 tal seconden om de opname te maken (sluiter ontspannen). Na 30 seconden gaat het toestel het zelf doen.

            Hierdoor voorkom je dus bewegingsonscherpte door het klappen van de spiegel, en dit is zeker een handig iets. (Zeker icm een draadontspanner)

            Daarnaast heeft de D200 ook nog een ander (gelijkaardig) systeem; je kan instellen dat de spiegel eerst omhoog klapt, en na een kleine vertraging de opname gemaakt wordt.
            Fotolog -DevLog

            Comment


            • #7
              Re: D80 tegenover D200

              Dank aan iedereen voor deze info!

              Comment


              • #8
                Re: D80 tegenover D200

                Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
                Ja, ok... een kabel. Ik heb nu een goedkopere D50 met een superkleine & handige afstandsbediening en dan als ik zou upgraden naar een D200 zou ik er een kabel moeten aansluiten? Is dit echt een vooruitgang? Is op dat vlak de D80 dan niet beter omdat je dan gewoon dezelfde afstandbediening kunt gebruiken?
                Ja dat is echt een vooruitgang: niet meer richten, niet meer instellen in menu's, doet het altijd(lege batterij), geen handen meer op de foto met een supergroothoek. Enige nadeel dat dopje...

                Zo'n afstandbediening voor de D200 en andere 10pins camera's kost maar €17 en daar heb ik nog nooit een draadloze voor een D50/70 voor gezien.

                Voor €35 heb ik een draadloze voor een 10 pins aansluiting gekocht.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: D80 tegenover D200

                  Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                  Echter, het is wel zo dat je op de D50 en D70 gebruikt kunt maken van een goedkoop 3rd party afstandsbedienings-systeem, en dit schijnt niet mogelijk te zijn met de D200.
                  €17 bij AQ4u, werkt prima op een D200 op de 10 pins connector.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X