Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

    Ik zou graag een DSLR kopen om dan in september met een cursus fotografie te starten. Op die manier hoop ik een goede basis te hebben om van fotografie een echte hobby te maken.

    Nu is het eigenlijk toch betrekkelijk duur om mee te beginnen. Daarom vroeg ik mij af of in hoeverre het aan te raden is om met "ouder" en eventueel tweedehands materiaal te starten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Canon EOS 350D of een Nikon D70s.

    Wat zijn bijvoorbeeld de redenen om wel of niet voor zo een tweedehandse 350D of D70s te gaan? En wat zijn een beetje de gangbare prijzen?

    Als ik zo een 350D of een D70s zou vinden, ga ik dan veel beperkingen ondervinden vergeleken met wanneer ik een nieuwe 400D zou kopen?

  • #2
    Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

    Waarom zou je beperkingen hebben om met een ouder toestel te starten.De lenzen die je nadien aanschaft kan je gebruiken op een nieuwer model !

    2e handprijzen zal rond de 350-400 euro draaien voor een body alleen.Hangt allemaal af hoe hij gebruikt is (aantal kliks),en ook welke accesoires er bij zijn !

    Comment


    • #3
      Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
      Ik zou graag een DSLR kopen om dan in september met een cursus fotografie te starten. Op die manier hoop ik een goede basis te hebben om van fotografie een echte hobby te maken.

      Nu is het eigenlijk toch betrekkelijk duur om mee te beginnen. Daarom vroeg ik mij af of in hoeverre het aan te raden is om met "ouder" en eventueel tweedehands materiaal te starten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Canon EOS 350D of een Nikon D70s.

      Wat zijn bijvoorbeeld de redenen om wel of niet voor zo een tweedehandse 350D of D70s te gaan? En wat zijn een beetje de gangbare prijzen?

      Als ik zo een 350D of een D70s zou vinden, ga ik dan veel beperkingen ondervinden vergeleken met wanneer ik een nieuwe 400D zou kopen?
      U kan met deze camera's alles wat je met alle DSRL kan doen.

      Comment


      • #4
        Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

        Als je inderdaad nu nog geen ervaring hebt en vb niet weet wat je zal fotograferen, spendeer ook niet te veel geld aan je eerste materiaal: tweedehands body en een (goedkopere) tweedhands lens met een medium bereik, genre 18-70 van Nikon, bv.

        Comment


        • #5
          Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

          Ik ben geen professional, en ook maar een beginnende hobbyist, maar misschien kan mijn ervaring je wat helpen.

          Ik heb enkele weken geleden een tweedehands canon eos 350d gekocht, om dezelfde redenen als jij: een "klein" budget, en toch een deftige camera willen om de eerste stappen in "echte" fotografie te zetten. Ik heb er allesbehalve spijt van, en de eos 350d en nikon d70 kun je mijn insziens niet verouderd noemen.

          Als je tweedehands materiaal koopt, test/bekijk het dan wel uitgebreid. En als je bij iemand thuis het materiaal gaat bekijken, krijg je al gauw een idee van hoe die persoon zorg draagt voor zijn materiaal, en of hij enzigszins te vetrouwen is. Een goede reden voor de verkoop is ook altijd belangrijk.

          Tweedehands is mijn insziens dus zeker een optie, vooral als je de camera van iemand kan kopen die je vertrouwt, of nog beter, van iemand die je kent.
          Ik zou het zo opnieuw doen, ik heb zelfs het gevoel dat ik nu al een paar weken met een nieuwe camera rondloop (terwijl hij eigenlijk toch al twee jaar oud is )
          Tweedehands is zeker te overwegen!

          Comment


          • #6
            Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

            Op 1 lens na (van de 6) is AL mijn materiaal 2dehands, zelfs de body, tas + accessoires enz...
            Heb mij dat zeker nog niet beklaagd...
            Gewoon goed opletten dat je verzorgd materiaal koopt...

            Comment


            • #7
              Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

              Ik heb een tijd geleden een 1ds tweedehands gekocht (een toestel van 2002-2003). Vooral qua ruis is er sindsdien veel verbetering geboekt, maar de beelden van de camera zijn top (mits ik goed belicht).

              Als je enigszins test bij je aankoop, zal je er geen spijt van krijgen en zoals nog iemand zei, een d70 of 350d is niet echt verouderd.

              Comment


              • #8
                Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

                al mijn materiaal is tweedehands (behalve mijn compact)...

                Zien van wie je koopt, goed testen... no worries...

                Het is beter te investeren in goeie lenzen (al dan niet nieuw) dan in een nieuwe body die toch direct zijn waarde verliest (snelle turnover modellen).

                En een 350d moet zeker nog voldoen zolang ie nog in orde is om mee te beginnen... Focus niet teveel op de pixels die je wint bij de nieuwe modellen, is het sop van de kolen niet waard.
                Ricoh Caplio GX100

                http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

                Comment


                • #9
                  Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

                  Bedankt voor de reacties allemaal.

                  Nu maar hopen dat ik voor de cursus begint nog een goede tweedehands deal kan vinden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

                    Op vakantie in Berlijn lag er daar nen bak vol met dozen 350D + kitlens voor 499 euro.
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

                      ZEKER DOEN

                      ik heb een Nikon D2 hs ....en ga ik op verlof naar Cuba met mijn " oudere" D70( wegens gewicht en ook risico voor diefstal) ....en die maakt heel mooie beelden.
                      Zo een body kan je kopen 2de hands tegen +- 350 euros

                      Comment


                      • #12
                        Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

                        Aangezien je eerder al in een Sony a100 geďnteresseerd leek te zijn, zou je eventueel ook eens kunnen zien naar zijn voorvanger:
                        Minolta 5D... Heeft ook AS. Er komen er regelmatig te koop, bv. op www.marktplaats.be, www.kapaza.be, www.2dehands.be, enz... Voor minder dan €400 zeker te vinden.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

                          Heb voor mijn dochter (studeert fotografie) hier een 10D gekocht. Prachttoestel!
                          Op het vlak van features zijn de 350 en 400D's van deze wereld meer geavanceerd, maar met de 10D body heb je 'iets' in de hand. Enfin, ik had die graag gehouden als back-up, mja, dat komt dan toch nooit boven... Ik kan haar beter als assistente vragen
                          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door zive Bekijk bericht
                            ZEKER DOEN

                            ik heb een Nikon D2 hs ....en ga ik op verlof naar Cuba met mijn " oudere" D70( wegens gewicht en ook risico voor diefstal) ....en die maakt heel mooie beelden.
                            Zo een body kan je kopen 2de hands tegen +- 350 euros
                            Hmm, een D70 heb ik nog nergens gevonden, maar een D70s wél en de vraagprijs daarvoor (met kitlens) ligt tussen de 525 en de 700 euro. Meestal dichter bij de 700 euro dan bij de 525.

                            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Aangezien je eerder al in een Sony a100 geďnteresseerd leek te zijn, zou je eventueel ook eens kunnen zien naar zijn voorvanger:
                            Minolta 5D... Heeft ook AS. Er komen er regelmatig te koop, bv. op www.marktplaats.be, www.kapaza.be, www.2dehands.be, enz... Voor minder dan €400 zeker te vinden.
                            Daar heb ik ook aan gedacht, maar het grotere lenzen- en accessoiresaanbod bij Nikon en Canon heeft van die twee merken toch mijn eerste keus gemaakt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: "Oudere"/tweedehands goed om te beginnen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
                              Hmm, een D70 heb ik nog nergens gevonden, maar een D70s wél en de vraagprijs daarvoor (met kitlens) ligt tussen de 525 en de 700 euro. Meestal dichter bij de 700 euro dan bij de 525.
                              D70s is vervanger van D70.
                              heeft groter LCD scherm en dergelijke.

                              Maar ben wel verwondert dat je nog D70s kan vinden in de winkels..
                              Het er ook nog ooit achter gezocht en was niet zo simpel meer..
                              welke winkels waren dit?
                              Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                              Comment

                              Working...
                              X