Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies lens voor basketbal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies lens voor basketbal

    Hallo,
    Ik ben op zoek naar een zoomlens om basketbal mee te fotograferen.
    Aangezien ik in tamelijk slechte lichtomstandigheden zal moeten fotograferen is een diafragma van 2.8 een must. Een snelle autofocus is ook belangrijk.
    Omdat mijn budget niet zo groot is, viel mijn oog op deze twee lenzen:
    Tamron AF SP 28-75/2,8 XR DI
    Tokina AT-X Pro II 28-70/2,6-2,8 (ik weet ook wel dat er tegenwoordig een andere versie verkocht wordt, maar de 2.6-2.8 is naar het schijnt de beste versie)
    Weet iemand voor welke lens ik het best zou kiezen?
    De bouwkwaliteit van de Tokina geniet in ieder geval wel mijn voorkeur.
    Het is de bedoeling de lens tweedehands te kopen. Van de Tamron kan ik de tweedehands waarde ongeveer inschatten, omdat deze lens nog altijd nieuw te koop is. De Tokina lens is echter niet meer nieuw te koop dus zou iemand me kunnen zeggen op welke prijs ik me moet richten voor deze lens op de tweedehandsmarkt? Ik heb de Tokina ergens aangeboden gezien voor 300€ maar ik weet dus niet of dat een goede prijs is....
    Mvg,
    Thomas
    Last edited by Thomas4; 5 augustus 2007, 15:01. Reden: titel aangepast
    Panasonic G1

  • #2
    Re: Tokina of Tamron lens voor basketbal?

    Als je foto's neemt vanuit de tribune zal het bereik waarschijnlijk wat aan de korte kant zijn, met deze twee objectieven. Daarentegen als je van op de eerste rij, of de zijkant van het basketplein je foto's kan maken, zal dit bereik mogelijk volstaan.
    Ik ben zelf een grote fan van de Tamron 28-75 f/2.8, maar of het ook voor sportfotografie een geschikte lens is, weet ik zo goed niet. Ik ervaar met de mijne een autofocus die toch wat naar de trage kant is voor sportfotografie. Wel bij vermelden dat mijn Tamron op een Nikon gebruikt wordt, dus kan niet meteen oordelen over hoe snel de autofocus op de Canon werkt.

    Comment


    • #3
      Re: Tokina of Tamron lens voor basketbal?

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
      Als je foto's neemt vanuit de tribune zal het bereik waarschijnlijk wat aan de korte kant zijn, met deze twee objectieven. Daarentegen als je van op de eerste rij, of de zijkant van het basketplein je foto's kan maken, zal dit bereik mogelijk volstaan.
      Ik ben zelf een grote fan van de Tamron 28-75 f/2.8, maar of het ook voor sportfotografie een geschikte lens is, weet ik zo goed niet. Ik ervaar met de mijne een autofocus die toch wat naar de trage kant is voor sportfotografie. Wel bij vermelden dat mijn Tamron op een Nikon gebruikt wordt, dus kan niet meteen oordelen over hoe snel de autofocus op de Canon werkt.
      De Tamron geeft een excellente beeldkwaliteit, maar de autofocus is traag en niet geschikt voor sportfotografie.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Tokina of Tamron lens voor basketbal?

        Thomas,
        als het voor je eigen thuiszaal is ben je véél beter af met de canon 50mm f1.4, je krijgt er dan nog usm bij. Geeft snellere focus en meer licht en zit in de prijscathegorie van 330 euro.
        Had nu ook ne nikon gekocht dan kon je mijn 28-70 2.8 gebruiken ; maar zelfs de pers gebruikt de flash zowelbij deze lens als de 70-200 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Tokina of Tamron lens voor basketbal?

          Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
          Thomas,
          als het voor je eigen thuiszaal is ben je véél beter af met de canon 50mm f1.4, je krijgt er dan nog usm bij. Geeft snellere focus en meer licht en zit in de prijscathegorie van 330 euro.
          Had nu ook ne nikon gekocht dan kon je mijn 28-70 2.8 gebruiken ; maar zelfs de pers gebruikt de flash zowelbij deze lens als de 70-200 2.8
          Ja aan die 50mm heb ik inderdaad ook al gedacht maar ik zou toch liever voor een zoomlens gaan.
          In de sporthal waar ik zal fotograferen (Bertem) zit ik echt vlak naast het veld en dan kan die 50mm misschien al te veel zijn, maar ik ben er eigenlijk niet zeker van.
          Heeft de Tamron een betere autofocus dan de kitlens van Canon?
          Ik heb al een paar keer foto's gemaakt met de kitlens en dat viel nog mee vond ik. Bijvoorbeeld deze foto is met de kitlens gemaakt. De foto is wel sterk gecropped. Het bereik van een 50mm zou ik dus echt eens ter plaatse moeten testen. Ik neem aan dat ik met de tamron wel beter resultaat zou halen dan mijn foto's met de kitlens?

          Voor flitsen ben ik niet echt. Het stoort waarschijnlijk de spelers en ik vind zonder flits mooier.

          (Basketfan = Roger?)
          Last edited by Thomas4; 4 augustus 2007, 13:24.
          Panasonic G1

          Comment


          • #6
            Re: Tokina of Tamron lens voor basketbal?

            Ik vraag me af of je er met 2.8 komt. Ik geprobeert in de zaal van Red Vic in Wilrijk met mijn 70-300:4.5-5.6 DO en die was duidelijk te traag (qua licht, niet qua autofocus).
            Ik probeer dit jaar opnieuw met een 135f2.
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

            Comment


            • #7
              Re: Advies lens voor basketbal

              De Tokina zal ik zeker niet meer kopen dus heb ik de titel maar veranderd.
              Voorlopig twijfel ik dus tussen de Tamron 28-75mm 2.8 en de Canon 50mm 1.4 USM
              Heeft er iemand nog advies?
              Panasonic G1

              Comment


              • #8
                Re: Advies lens voor basketbal

                De 28-75 is zonder twijfel een prachtige lens voor zen geld. Maar voor een indoor-sport zeker geen aanrader (wegens te trage autofocus). De 50 usm 1.4 daarentegen... als het daar niet mee lukt (alhoewel je zeker niet van de eerste keer prachtresultaten moet verwachten) dan lukt het waarschijnlijk nergens mee!! Maar zeker de usm 1.4 en niet de 1.8 kiezen!
                Veel plezier
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Advies lens voor basketbal

                  Ik zal eens naar de training mijn 50mm 1.4 meebrengen. Is wel op nikon en zonder usm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies lens voor basketbal

                    Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
                    Ik zal eens naar de training mijn 50mm 1.4 meebrengen. Is wel op nikon en zonder usm
                    Ok bedankt!
                    Panasonic G1

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies lens voor basketbal

                      Ik bezit zelf de Canon 50mm 1.4

                      Het is een prachtlensje dat bijzonder snel scherpstelt, en in zeer slechte lichtomstandigheden goed werk levert.
                      Deze lens heb ik een week geleden in ondergrondse grotten gebruikt met zéér weinig licht.

                      Of je deze lens met vast brandpunt voor sport zoals basket kan gebruiken, zal jezelf eens moeten uittesten.
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment

                      Working...
                      X