Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies voor digitaal fototoestel met specifieke eisen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoopadvies voor digitaal fototoestel met specifieke eisen

    Hello

    ik ben van plan een nieuwe digitale camera aan te schaffen, maar had hierbij graag wat advies gehad. De camera moet ongeveer het volgende kunnen...
    - Scherpe foto's kunnen trekken bij duisternis zonder flits
    - Scherpe actiefoto's kunnen trekken in een sporthal opnieuw zonder flits
    - Spontaan eens een filmke kunnen maken (maar dat kan meestal bij alle toestellen)
    - En belangrijkst van al: hij moet compact zijn

    Ik vermoed dat dit alles wat veeleisend is , maar ik wou toch eens de mening horen van kenners welke toestellen deze eigenschappen het meest benaderen.

    Alvast bedankt,
    Kimos

  • #2
    Re: Aankoopadvies voor digitaal fototoestel met specifieke eisen

    Geen enkel toestel zal aan deze eisen kunnen voldoen.
    Punt 1 en 2: degelijke DSLR met lichtsterk glas.
    Maar dat is nooit compact en kan ook geen filmkes maken.

    Punt 3 en 4: een bridgetoestel, maar dat zal dan hopeloos falen op punt 1 en 2
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • #3
      Re: Aankoopadvies voor digitaal fototoestel met specifieke eisen

      Oorspronkelijk geplaatst door Kimos Bekijk bericht
      Hello

      ik ben van plan een nieuwe digitale camera aan te schaffen, maar had hierbij graag wat advies gehad. De camera moet ongeveer het volgende kunnen...
      - Scherpe foto's kunnen trekken bij duisternis zonder flits
      - Scherpe actiefoto's kunnen trekken in een sporthal opnieuw zonder flits
      - Spontaan eens een filmke kunnen maken (maar dat kan meestal bij alle toestellen)
      - En belangrijkst van al: hij moet compact zijn

      Ik vermoed dat dit alles wat veeleisend is , maar ik wou toch eens de mening horen van kenners welke toestellen deze eigenschappen het meest benaderen.

      Alvast bedankt,
      Kimos


      Een toestel met die eigenschappen is nog niet verkrijgbaar !

      Wat het meest in de buurt komt, maar zonder filmkes en niet zo compact is een DSLR met een behoorlijk lichsterke lens der op.
      Dan heb je een gevoeligheid van 3200 ISO , wat toelaat opnames te maken met weinig licht, echter niet in het duister zoals je vroeg.

      Om je een beetje een idee te geven van de kostprijs zou ik maar al zorgen voor een budget van om en bij de 3000 Euro, kan meer zijn maar ook minder!

      MVg, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Aankoopadvies voor digitaal fototoestel met specifieke eisen

        Met duister bedoel ik vooral avondschemering. Dit zal volgens mij zowat overeen komen met het licht in een sporthal. Dus punt 1 en 2 komen zowat overeen met elkaar.

        Waar dien ik vooral op te letten bij de aankoop van een toestel zodat ik actiefoto's kan nemen van een vrij snelle sport zoals badminton. Is dat de iso-waarde, de sluitersnelheid of nog iets anders?

        Comment


        • #5
          Re: Aankoopadvies voor digitaal fototoestel met specifieke eisen

          Oorspronkelijk geplaatst door Kimos Bekijk bericht
          Met duister bedoel ik vooral avondschemering. Dit zal volgens mij zowat overeen komen met het licht in een sporthal. Dus punt 1 en 2 komen zowat overeen met elkaar.

          Waar dien ik vooral op te letten bij de aankoop van een toestel zodat ik actiefoto's kan nemen van een vrij snelle sport zoals badminton. Is dat de iso-waarde, de sluitersnelheid of nog iets anders?
          Je moet sowieso een DSLR kopen voor deze doeleinden, en dan kijk je beter eerst naar een lens, en dan naar een toestel. De lens is veel belangrijker.
          Ze moet lichtsterk zijn (bij voorkeur 2.8 over het hele zoombereik) en liefst USM hebben. Als geld een beperking is, kan je al eens naar een 50mm 1.8 kijken. Goeie beeldkwaliteit, scherp en niet duur. Zit je dicht op de actie, dan best een zoom, bijvoorbeeld 17-50 2.8 van Tamron, zit je er niet dicht op, dan moet je een langere zoom hebben, zoals een 70-200 2.8. Ik vermoed dat je deze lenzen voor elk cameramerk kan krijgen. Canon is beter qua ruisonderdrukking, maar voor de rest kan je overal terecht.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Aankoopadvies voor digitaal fototoestel met specifieke eisen

            Oorspronkelijk geplaatst door Kimos Bekijk bericht
            Met duister bedoel ik vooral avondschemering. Dit zal volgens mij zowat overeen komen met het licht in een sporthal. Dus punt 1 en 2 komen zowat overeen met elkaar.

            Waar dien ik vooral op te letten bij de aankoop van een toestel zodat ik actiefoto's kan nemen van een vrij snelle sport zoals badminton. Is dat de iso-waarde, de sluitersnelheid of nog iets anders?

            Concreet in uw geval is een bruikbare hoge ISO van het grootste belang dat geeft U de mogelijkheid om een snellere sluitertijd te gebruiken zodat je de beweging (gedeeltelijk) kan bevriezen. Eigelijk draait het allemaal om licht, je hebt licht nodig om je beeld te maken, maar er is weinig licht beschikbaar.
            Dan is het nodig om een hoge gevoeligheid te hebben in combinatie van een lens met een grote opening zal je de mogelijkheid hebben om een hogere sluitersnelheid te gebruiken, om bruikbare opnames te maken. Het blijft een combinatie van verschillende factoren waar je waarschijnlijk een compromis zal moeten sluiten, want een langer brandpunt vraagt ook om een hogere snelheid.

            Als basis zou ik zeggen : Body moet bruikbare beelden geven tot 3200 ISO en de lens liefst F2.8 of beter.

            MVG, Jeff
            Last edited by Digipics357; 3 augustus 2007, 06:11.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Aankoopadvies voor digitaal fototoestel met specifieke eisen

              Oorspronkelijk geplaatst door Kimos Bekijk bericht
              Met duister bedoel ik vooral avondschemering. Dit zal volgens mij zowat overeen komen met het licht in een sporthal. Dus punt 1 en 2 komen zowat overeen met elkaar.

              Waar dien ik vooral op te letten bij de aankoop van een toestel zodat ik actiefoto's kan nemen van een vrij snelle sport zoals badminton. Is dat de iso-waarde, de sluitersnelheid of nog iets anders?
              Je zal zeer snel geconfronteerd met de meestal erbarmelijke verlichting in onze sporthallen en met pinnige uitbaters die dan nog dikwijls maar de helft van de beschikbare lichtbronnen willen gebruiken.
              In dergelijke omstandigheden een snelle sport als badminton gaan fotograferen lukt idd enkel op hoge ISO's
              en met lichtsterke lenzen. De ISO zal veelal 1600 moeten zijn, de sluitersnelheid afhankelijk van het brandpunt van je lens. Een 70-200 2.8 geeft je flexibiteit in zoom, maar zal heel dikwijls op zijn wijdste brandpunt niet lichtsterk genoeg blijken als je tegelijk ook sluitersnelheiden van 1/250" wil hanteren.
              Moest ik echt heel veel dergelijke sport fotograferen, ik kocht me een 85mm 1.8. Met een sluitersnelheid van 1/150" en een ISO op 1600 moet je er kunnen komen met een diafragma van F2.0 bv. De 85 mm geeft je wat afstand van de actie, maar het zal dikwijls zoomen met de voeten worden.
              Een bridge toestel zie ik niet echt in staat om dit soort fotografie aan te kunnen, tenzij je kwaliteitsnorm heel laag ligt.
              fotosite

              Comment

              Working...
              X