Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans?

    Ik heb sinds kort de Fujifilm S6500fd en ben wat cursussen aan het volgen, maar bij die cursus is de witbalans niet ter sprake gekomen terwijl dat wel heel erg belangrijk is.
    Kan iemand mij hier uitleggen wat witbalans nu eigenlijk is?
    Ik weet er wel een heel klein beetje van maar nog niet het fijne, dus hoop ik dat iemand mij dat hier kan uitleggen

    Alvast bedankt voor de moeite!
    Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
    Webalbum

  • #2
    Re: Witbalans?



    Staat ook in je handleiding
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans?

      Dank je wel voor de link! Ik heb net even het artikel doorgelezen.
      Maar nu heb ik nog een vraagje:

      Moet ik nu bij iedere foto voor het beste resultaat de witbalans handmatig instellen? In mijn handleiding staat nergens beschreven waarvoor de witbalans is, maar er staat wel beschreven hoe ik hem moet instellen.
      Ik moet dan toch voordat ik de foto maak ter plekke een wit vel papier voor de camera houden om de witbalans te laten meten? of kan ik dat ook bv thuis doen? en dan eenmalig?
      Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
      Webalbum

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans?

        Neen, want de witbalans dient om wit wit te laten lijken in het soort licht dat voorhanden is. En elk licht is verschillend. Ik hoop dat het zo duidelijk is.
        Heb je nog nooit gezien dat zonlicht een gelig effect geeft?
        Of gelige of bruinachtige foto's bij kunstlicht?

        Altijd handmatig instellen is niet nodig, maar soms gaat de autowitbalans of de vooringestelde witbalans volledig de mist in.

        Tip: een grijskaart kost enkel euros en is practischer dan een blad papier (dat niet altijd echt wit is) om handmatig in te stellen

        Comment


        • #5
          Re: Witbalans?

          Oke dank jullie allen voor de info. het is me nu iets duidelijker geworden maar nog niet helemaal. Ik moet vanmiddag toch nog even de stad in en dan zal ik gelijk even langs de foto winkel gaan voor nog wat meer info en zo een grijskaart.
          Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
          Webalbum

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans?

            Je stelt alleen een handmatige witbalans in als je 100% zeker bent dat de kleurtemperatuur van de lichtbron constant blijft. Als je bijvoorbeeld buiten foto's maakt, en er komt af en toe een wolkje voor de zon, dan zal je met de handmatige witbalans een heleboel foto's hebben waarbij de witbalans totaal fout zit.

            Als je ergens binnen foto's maakt, en er hangt overal dezelfde soort lichtbron (bijvoorbeeld TL-lampen in een sporthal) dan haal je met een handmatige witbalans meestal de beste resultaten. Maar zet dan de flitser niet aan, want dan klopt het weer niet.

            Maak je foto's van bijvoorbeeld schilderijen, waarbij de kleuren heel belangrijk zijn, dan is de handmatige witbalans ook meestal beter dan de automatische.

            Maar vergeet dan achteraf niet om de witbalans weer op "auto" te zetten, want daar maak je heel gemakkelijk fouten mee. Meestal zijn de kleuren nog wel te corrigeren achteraf, maar soms is dat heel erg moeilijk.

            Je kan ook in RAW werken, dan moet je achteraf de juiste witbalans kiezen tijdens het bewerken van de foto.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans?

              Kleurbalans kan je perfect naregelen in een RAWbewerker (Photoshop CS2 of gratis Rawshooter) maar RAW vreet wel geheugenkaartjes. Ik denk dat een 24 foto's op 512 MB, dus een filmrolletje van weleer, een goede vergelijking is.
              Okee, kost niks of bijna niks meer, maar toch.

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans?

                Bekijk deze 8 video'kes eens

                Dagzz
                I Love Leica

                Comment


                • #9
                  Re: Witbalans?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Tip: een grijskaart kost enkel euros en is practischer dan een blad papier (dat niet altijd echt wit is) om handmatig in te stellen

                  Ik dacht dat een grijskaart diende om je belichting juist te krijgen, maar niet je witbalans.

                  groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witbalans?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    Ik dacht dat een grijskaart diende om je belichting juist te krijgen, maar niet je witbalans.
                    Om een of andere reden blijven mensen dat hier steeds zeggen, ja, maar natuurlijk is een grijskaart perfect in staat je te helpen met de instelling van de witbalans. Het essentiele is dat de waarden voor R, G en B (ongeveer) gelijk zijn, en dan maakt het niet zoveel uit of het bijv. 128, 128, 128 is of 255, 255, 255. Sterker, in het laatste geval (een witte kaart) heb je een probleem als de kaart overbelicht is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Witbalans?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Om een of andere reden blijven mensen dat hier steeds zeggen, ja, maar natuurlijk is een grijskaart perfect in staat je te helpen met de instelling van de witbalans.
                      Je grijskaart dient twee doeleinden .. je kan er mee controleren of de belichtingsmeting van je camera exact gecalibreerd is. De meningen lopen nog steeds uiteen of die grijswaarde nu 12,7 of 18% grijs moet zijn maar vrij algemeen wordt aangenomen dat het 18% moet zijn. Op zich maakt het "grijs" niet zoveel uit want een correct gecalibreerde camera zal egaal gekleurde oppervlakken (bvb een grasveld) als "18% grijs" (=midtone) zien. 't Is eenvoudig te testen.
                      De Auto WB zal trachten een spot te vinden in de foto die het dichtste die 18% grijspiek te benaderen (midtone setting) en dat als referentie nemen.

                      Het essentiele is dat de waarden voor R, G en B (ongeveer) gelijk zijn, en dan maakt het niet zoveel uit of het bijv. 128, 128, 128 is of 255, 255, 255. Sterker, in het laatste geval (een witte kaart) heb je een probleem als de kaart overbelicht is.
                      Dat is IMHO simpelweg niet juist ... het maakt verdorie alles uit of je grijsreferentie op 118/118/118 (+-1/6EV) zit voor een sRGB kleurprofiel en een correct gecalibreerde lichtmeter ! De bedoeling van je lichtmeting is dat de camera de middeltonen altijd ongeveer op dezelfde plaats krijgt anders is er wat mis met je lichtmeting en krijg je steevast onderbelichtte of overbelichtte fotos !
                      En dat een "witte kaart" een waarde van 255/255/255 geeft is nonsens ! Doe de test ! Moest dat het geval zijn dan zouden je midtonen op de absolute rand liggen van het dynamisch bereik van de camera dwz alles wat helderder is dan 18% grijs zou zuiver wit zijn ! Met zo een foto zou men niet veel kunnen aanvangen ! Een correct gecalibreerde camera zet die "witpiek" hooguit op 132/132/132 of daaromtrent. dat is juist de essentie van correcte lichtmeting. (Let wel ik heb niet gezegd een correct belichte foto)
                      FWIW

                      Comment


                      • #12
                        Re: Witbalans?

                        Die witbalans is er om uw toestel te laten fotograferen zonder kleurzweem.
                        Als je in onder tl lampen een foto trekt met uw witbalans op gloeilampen dan wil ik uw foto niet zien
                        Voor ieder soort licht is een een kleurtemp die jij moet/kan/wil instellen ...
                        Als je een landschap wil fotograferen en het is bewolkt, dan zet je uw witbalans op bewolkt. Dan weet uw toestel dat hij een beetje meer geel in de foto moet steken.
                        Als je onder gloeilampen zit stel je uw witbalans in op het gloeilampje, dan trekt hij er geel uit ... enz...

                        Pas op: wat niet wil zeggen dat je je daar altijd moet aan houden he !!
                        Als je een foto neemt van de zon die onder gaat en je zet uw witbalans op het zonneken dan trekt hij een beetje geel uit uw foto.
                        Als je dan uw witbalans op bewolkt zet, zal je zien dat uw foto veel warmer zal zijn en veel beter om naar te kijken. Dan stekt hij een beetje geel in uw foto waardoor de oranje kleuren veel mooier zijn.

                        Het beste is om eens een beetje te spelen met de witbalans en kijken naar de kleuren.
                        Ook eens het kleurenwiel bekijken , zodat je beter snapt wat kleuren eigenlijk zijn en wat aan wat complementair is
                        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Witbalans?

                          'k zou zeggen
                          zet witbalans op auto en dikwijls zal da volstaan
                          als je merkt dat em ernaast zit ofwel op camera aanpassen na 't bekijken van je foto
                          ofwel achteraf in Raw aanpassen (als je Raw schiet natuurlijk)
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Witbalans?

                            Heel belangrijk is bij deze om je foto's in RAW te trekken... dan kan je later er alle kanten mee uit... Met RAW kan je je foto's met "witbalans" gemakkelijk aanpassen!!


                            Tim W.
                            Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Witbalans?

                              Helemaal akkoord fotografeer in RAW,geheugenkaartjes en harde schijven zijn betaalbaar zelfs goedkoop geworden.
                              Als Je Adobe Lightroom gebruikt kan Je een hele serie die onder dezelfde lichtomstandigheden is genomen door één foto te corrigeren omzetten.
                              Scheeld dus ennorm veel tijd!Ook in de opname!

                              Comment

                              Working...
                              X