Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenwissel: nikkor 70-210mm F4 vs tokina 100mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzenwissel: nikkor 70-210mm F4 vs tokina 100mm

    Ik overweeg mijn nikkor 70-210mm F4 (vast) te verkopen en een Tokina 100mm F2.8 macro in de plaats aan te schaffen. Nu twijfel ik nog om een tweetal redenen:

    1) Het is een heel verschil in bereik, maar ik zou de tokina vooral willen aankopen owv de scherpte, de macro functie en het feit dat hij uitstekend dienst doet als portretlens. Nu vraag ik mij af of ik het teleberiek boven de 100mm echt ga missen.. Ik gebruik de lens dus hoofdzakelijk voor portretten en zou ook graag de eerste stappen in de macrowereld zetten.

    2) Ik overweeg verder op termijn mijn gamma uit te breiden met de nikkor 18-200 VR als all-round en vakantielens (of kies ik beter de tamron 18-250mm ?). Presteert de 18-200 qua scherpte en contrast beter of slechter dan de nikkor 70-210 F4? Ik heb gelezen dat de 18-200 veel vertekening en vignettering vertoont, maar dat is voor mij van minder belang.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Greetz
    Last edited by renaat; 31 juli 2007, 21:21.
    Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

  • #2
    Re: Lenzenwissel: nikkor 70-210mm F4 vs tokina 100mm

    ExposurePlot is een klein freeware programma waarmee je naar een folder met al je beelden wijst en het maakt een overzicht van alle gebruikte diafragma's, brandpuntsafstanden,... Daarmee kan je analyseren hoe je momenteel je 70-210 gebruikt. Misschien is het resultaat helemaal anders dan jouw indruk van je lensgebruik. Ik merkte bijvoorbeeld dat mijn 70-210 90% van de tijd op de maximale brandpuntsafstand gebruikt werd. Dat haalde me over om naar een langere lens te zoeken.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Lenzenwissel: nikkor 70-210mm F4 vs tokina 100mm

      Ga eens na in hoeverre je vaak langer dan 100mm gebruikt. Indien vaak dan zou ik er eerder gewoon de 55-200 AFS bij nemen of nog liever die met VR, dat is echt een verbluffend lensje. Lekker licht en veel scherper dan de 18-200
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Lenzenwissel: nikkor 70-210mm F4 vs tokina 100mm

        Ik heb de Tokina, en vind het een geweldige lens!!! Ik gebruik 'm voornamelijk als macro, maar ook als portretlens is de kwaliteit top

        Alle macro's op mijn website zijn met deze lens gemaakt
        One day, I would like to make nice pictures :-)
        www.lucaskoijen.nl

        Comment

        Working...
        X