Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

    Hi everybody,

    Ik ben aan 't denken om een Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro te kopen om mijn D40 kit lens (18-55) te upgraden. Sigma heeft recent een nieuwe versie van deze lens uitgebracht met HSM, zodat de D40 er ook mee kan autofocussen.

    Wat zijn jullie meningen over deze lens?
    - is de lens snel genoeg om ook binnen met te fotograferen?
    - is de lens geschikt voor portret fotografie (hoe is de bokeh)?
    - is de lens scherp (zoals de kit lens)?

    Ik ga er even vanuit dat de HSM versie gelijk is aan de niet-HSM versie.

    Thx!
    J

  • #2
    Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

    Oorspronkelijk geplaatst door jantielens Bekijk bericht
    Ik ben aan 't denken om een Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro te kopen om mijn D40 kit lens (18-55) te upgraden.
    Door het aanschaffen van een nieuwe lens wordt je kitlens niet geupgrade, hoogstens een kastbewoner.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Door het aanschaffen van een nieuwe lens wordt je kitlens niet geupgrade, hoogstens een kastbewoner.
      Weet ik wel hoor! Dus voor alle duidelijkheid: ik ben op zoek naar vervanging voor mijn kit lens.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

        Ik kan enkel zeggen dat ik er twee heb gehad (eerdere niet-macro) en beide weer heb verkocht wegens te soft bij f/2.8 (ook in het centrum van het beeld).

        Mocht ik nu zoiets zoeken, dan zou ik eerder de Tamron 17-50 een keer proberen.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Mocht ik nu zoiets zoeken, dan zou ik eerder de Tamron 17-50 een keer proberen.
          Dat is nu net het probleem met de D40. Tamron heeft geen AF, de Sigma met HSM wel. Zou de Sigma 17-70 2.8-4.0 HSM niet beter zijn als verbetering voor de D40 kitlens ? Iemand mss daar ervaring mee ??
          I would, if I could ...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

            Ik heb de sigma 18-50 ex dc macro en de 70-200 ex dc macro en moet zeggen dat ik er tot nu toe heel tevreden over ben
            de 18-50 heeft een mooi boeketje als je kort genoeg bij je onderwerp staat maar die van de 70-200 is gewoon

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

              Ik zie de 18-50 als een "walk around lens" (dus echt als vervanging van de kit lens). Grote voordeel van deze is de f2.8, dus veel sneller/licht sterker dan de kit lens.

              De Sigma 18-70 is enkel snel bij 18mm, daarna niet meer, dus deze is geen optie voor mij (ik wil echt een snelle lens).

              Ik hoop dat Nikon nog uit komt met wat primes (rond de 70/80mm f1.4/1.8 of zoiets) met AF-S, als aanvulling op de 18-50 f2.8. Anders is mss de Sigma 50-150 f2.8 een mogelijke aanvulling op de 18-50.

              J

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

                Oorspronkelijk geplaatst door Boony Bekijk bericht
                Dat is nu net het probleem met de D40.
                Juist ja... Ik had niet op de "40" gelet...
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

                  Oorspronkelijk geplaatst door jantielens Bekijk bericht
                  Ik hoop dat Nikon nog uit komt met wat primes (rond de 70/80mm f1.4/1.8 of zoiets) met AF-S, als aanvulling op de 18-50 f2.8. Anders is mss de Sigma 50-150 f2.8 een mogelijke aanvulling op de 18-50.

                  J
                  50mm f1.4
                  50mm f1.8
                  85mm f1.4
                  85mm f1.8
                  niet genoeg keuze
                  SHARPimages.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

                    Oorspronkelijk geplaatst door FrederikV Bekijk bericht
                    50mm f1.4
                    50mm f1.8
                    85mm f1.4
                    85mm f1.8
                    niet genoeg keuze
                    Jammer genoeg zijn geen van deze primes uitgerust met AF-S (dus geen autofocus op de D40 ). Dus ik wacht op Nikon om de primes te updaten (er zijn veel geruchten dat dit idd gaat gebeuren, veel mensen zijn hier precies op aan 't wachten...).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

                      ik vind het niet echt een goede zet van nikon, die D40 ...
                      maar ja, hij is er nu
                      SHARPimages.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

                        Je kunt in die prijsklasse en vaak voor 300 euro 2ehands ook een Sigma 1.4 30mm kopen. Die heeft vanouds al hsm en is bepaald een ideal ding voor available light op aps sensor.
                        Kan je meteen je kitlens er nog naast gebruiken.
                        Exemplaren van al dit soort lenzen verschillen helaas iets, dus je met altijd opletten wat je koopt.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

                          Ik heb zelf een Sigma 18-50 f2,8 EX DC (Canon) gehad, van de eerste serie (zonder de "macro" aanduiding).
                          Die was optisch zeker niet slecht, de 17-40 f4L die ik daarna had was niet scherper op f4 dan de Sigma.
                          Bij de 18-50 van de eerste serie waren er wel scherpstelproblemen als het hulplicht van de externe flitser gebruikt werd. Op mijn 300D werkte alles nog perfect, maar de 20D heeft een ander scherpstelsysteem en dat ging helemaal niet goed.

                          De Sigma heeft wel vrij veel last van flare, dat kan bij nachtfoto's wel een probleem geven.

                          Maar bij de nieuwe "macro" versie hebben ze dat probleem misschien al wel aangepast.

                          De Sigma 18-50 f2,8 EX DC is een compacte lens die degelijk aanvoelt, en de AF werkt ook vrij snel. Op f2,8 is ze wel wat softer (maar wel véél beter dan een Sigma 70-200 f2,8) dan op f4, de foto's hebben dan wat meer verscherping nodig.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

                            In het de laatste uitgave van het tijdschift foto-video chip staat een test van de Sigma 18-50/2.8 maar van de oudere versie (zonder HSM). Deze lens komt kwa scherpte beter uit dan de Nikonen de Canon, alleen de vignetering en de vervorming was iets beter met de Nikon en Canon.
                            De nieuwe Sigma HSM zal waarschijnlijk minsten dezelfde kwaliteit hebben van de oude maar dan met HSM.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro (HSM) meningen

                              Van flare heb ik met mijn lens (de macro versie) nog geen last gehad. Geloof dat er inderdaad een nieuwe coating tegen flare in zit.
                              Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

                              Comment

                              Working...
                              X