Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

    Best mensen van het forum , ik ben nog een leek in het vak en heb selfs nog geen digitale of analoge SLR .
    Maar ik ben van plan om mijn eerste stappen in de foto-grafie te zetten.
    En ben ik nu wat aan het informeren.
    Dus voor het spotten van vliegtuigen op vliegschouws welke lenzen kan je daar het best voor gebruiken ? ( aantal mm )
    En wat is nu zo de prijs van zo een lens ?

    alvast bedankt

    mvrg.
    Panasonic Lumix DMC-FZ18 van maand mei 2008

  • #2
    Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

    minstens een 300 mm


    - canon 100-400 mm ==> 1040 €
    - canon 28-300 mm ===> 2350 € (ook handig voor de static)
    - eventueel een vaste 300 mm lens

    dan kan je ook nog voor sigma , tamron ... gaan

    sigma ==> 135-400 , 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

      en wat bedoel je met "eventueel een vaste?"
      De prijzen spreken mij in ieder geval al niet aan
      Als je nu b.v een Sony a100 zou hebben , zijn dan de lenzen goedkoper ? (omdat er een beeldstabilisator in de camera zit en dat je dat dan niet voor de lenzen moet hebben )
      En die "min 300 mm" is dat kleinbeeld ?

      Sorry hoor voor de vele vragen.
      Panasonic Lumix DMC-FZ18 van maand mei 2008

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

        De Bigma wordt veel gebruikt door spotters en deze kost al vlug 1050 euro.
        Als je serieus wilt bezig zijn met spotten dan betaal je spijtig genoeg deze bedragen voor lenzen.
        Goedkoper gaat natuurlijk ook maar dat zal ten koste van de kwaliteit zijn.
        Het is hoe je het bekijkt.

        Hans
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door panther_be Bekijk bericht
          en wat bedoel je met "eventueel een vaste?"
          De prijzen spreken mij in ieder geval al niet aan
          Als je nu b.v een Sony a100 zou hebben , zijn dan de lenzen goedkoper ? (omdat er een beeldstabilisator in de camera zit en dat je dat dan niet voor de lenzen moet hebben )
          En die "min 300 mm" is dat kleinbeeld ?

          Sorry hoor voor de vele vragen.
          Met "een vaste" wordt een lens met vaste branpuntafstand bedoeld; dus geen zoom.

          'k Heb zelf (zeer recent) een Sony Alfa met twee kitlenzen: 18-70 en 75-300. Die is te koop voor minder dan 1000 euro.
          De kwaliteit van de lenzen is (vermoed ik, ik heb daar geen ervaring mee) niet vergelijkbaar met die van lenzen van meer dan 1.000 euro. (Sony heeft bvb ook een tele zoom 70-200 van meer dan 2.000 euro).

          Als beginnend fotograaf (wat ik ook ben) voldoen die kitlenzen ruimschoots (vind ik toch). Een Sony Alfa 100 met twee kitlenzen lijkt mij dan ook een goede keuze. (waarom raden mensen toch altijd de toestellen aan die ze zelf hebben ??? )

          Mvg,
          FramF

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

            Als je goeie kwaliteit wil, dan moet je centen op tafel leggen.
            Als de kwaliteit ook wat minder mag zijn en als je bereid bent veel foto's te maken met een klein slaagpercentage en bovendien met minder millimeters kunt of wil werken, dan kan je met 300 € voor een lens al toekomen.
            Maar voor succesvol spotten heb je een lens met veel millimeters en snelle focus nodig. Het hangt er allemaal vanaf welke eisen je er aan stelt.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door morbektev Bekijk bericht
              canon 100-400 mm ==> 1040 €
              Ben curieus waar die lens aan die prijs te vinden is...
              :::: Canon :::: 1D MkII N
              :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
              :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Zuiderbuur Bekijk bericht
                Ben curieus waar die lens aan die prijs te vinden is...
                Dat zal eerder 1400 euro moeten zijn (tikfoutje zeker?).

                De 100-400 is in elk geval een heel goede lens voor vliegtuigfoto's, zeker voor propellervliegtuigen waarbij je de beeldstabilisatie kan gebruiken om de sluitertijd wat langer te houden.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Dat zal eerder 1400 euro moeten zijn (tikfoutje zeker?).

                  De 100-400 is in elk geval een heel goede lens voor vliegtuigfoto's, zeker voor propellervliegtuigen waarbij je de beeldstabilisatie kan gebruiken om de sluitertijd wat langer te houden.
                  Ja, idd. Waarschijnlijk typfout - sorry voor voorbarige reactie
                  :::: Canon :::: 1D MkII N
                  :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
                  :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

                    Komt toch wel meer bij zien dan ik dacht.
                    En een snelle focus , dat zit dus niet in de camera ? (maar in de lens?)

                    En neem nu b.v een panasonic fz-50 die komt zoom tekort ?

                    Iedereen alvast bedankt met de info ik ben er al veel wijzer met geworden.
                    Panasonic Lumix DMC-FZ18 van maand mei 2008

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

                      Gelijk welke bridge is gewoon te traag voor vliegtuigspotting dus die panasonic ook ja. Je hebt echt wel een spiegelreflex nodig en ja, een snelle focus heeft vooral met de lens te maken (ook wel met de camera, maar in veel mindere mate. Elke camera zal voldoen). Als je serieus met fotografie wil bezig zijn, is het een dure hobby.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

                        Is dit iets ?

                        Tamron AF 200-500 5,0-6,3 DI LD Sony/KM ----> 808 euro

                        of

                        Sigma 135-400mm F4.5-5.6 Apo DG Sony/KM ---> 620 euro

                        Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM Nik.op=op ---> 510 euro met een 2X converter ?
                        Last edited by panther_be; 31 juli 2007, 18:30.
                        Panasonic Lumix DMC-FZ18 van maand mei 2008

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

                          Het hoeft ook niet allemaal zo duur hé, een degelijke tweedehands 300 f4 vind je met wat zoeken voor 500 euro.

                          Een snelle autofocus (HS, SSM, HSM, AF-S, USM...) lijkt mij voor het doel ook een pluspunt, of wordt er sowieso geprefocust? Geen ID nog nooit een vliegtuig gefotografeerd.

                          grtz,
                          Brecht

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door panther_be Bekijk bericht
                            Is dit iets ?

                            Tamron AF 200-500 5,0-6,3 DI LD Sony/KM ----> 808 euro

                            of

                            Sigma 135-400mm F4.5-5.6 Apo DG Sony/KM ---> 620 euro

                            Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM Nik.op=op ---> 510 euro met een 2X converter ?
                            Die Tamron 200-500 is qua kwaliteit vergelijkbaar met de Sigma 50-500, en heel wat beter dan de Sigma 135-400.

                            Met die Sigma 70-200 ga je niet veel zijn, want die is blijkbaar voor Nikon ("Nik") en met een 2x converter erop verlies je toch wel weer een stuk scherpte in je beelden...

                            Als je een toplens wil die nog vrij betaalbaar is, kan je uitkijken naar een tweedehands Minolta 300/4 HS zoals Jap@a al aangaf.
                            Voeg daar een Minolta 1.4TC aan toe, en je hebt een prachtcombinatie wat beeldkwaliteit betreft !

                            Een andere mogelijkheid die niet zo duur is maar die ook niet de kwaliteit van de 300/4 levert, is een Minolta 100-400.

                            En helemaal goedkoop maar nog steeds beter dan die 135-400 zoom is een tweedehands Sigma 400/5.6 prime.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Met die Sigma 70-200 ga je niet veel zijn, want die is blijkbaar voor Nikon ("Nik") en met een 2x converter erop verlies je toch wel weer een stuk scherpte in je beelden....
                              Ik heb dus nog geen DSLR , die sony a100 was maar als voorbeeld.
                              Het kan even goed zijn dat ik mij een nikon aanschaf, of een camera van een ander merk.

                              Iedereen bedankt voor jullie mening, ik heb nog een klein jaartje om er over na te denken (of een koopje te slaan )
                              Panasonic Lumix DMC-FZ18 van maand mei 2008

                              Comment

                              Working...
                              X