Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

point en shoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • point en shoot

    Waarom maakt men geen P&S toestellen met een grote 24-36 sensor,zodat die crop-(vergrotings)factor wegvalt?

  • #2
    Re: point en shoot

    Oorspronkelijk geplaatst door Marter Bekijk bericht
    Waarom maakt men geen P&S toestellen met een grote 24-36 sensor,zodat die crop-(vergrotings)factor wegvalt?
    Omdat je p&s-toestelletje dan beduidend groter zou zijn me dunkt. Het ding zou bloedheet worden.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: point en shoot

      je compact zou zo compact niet meer zijn... om een grotere sensor te belichten heb je ook groter glas nodig hé
      Trouwens, de eventuele afwezigheid van de cropfactor lijkt me niet de belangrijkste motivatie, ik zou dan eerder
      motiveren met een betere beeldkwaliteit omdat de pixels dan wat meer ruimte krijgen op de sensor...

      Comment


      • #4
        Re: point en shoot

        Het grootste probleem is dat je voor een grote sensor ook grote objectieven nodig hebt. Zet maar eens een Canon EOS 5D met 28-300 L IS naast bijvoorbeeld een Fuji S6500, dan zal je heel snel het verschil zien. (die Fuji weegt 600gr, een 5D + 28-300 weegt 2480 gr)

        Als nu die 28-300 van Canon ook nog eens even lichtsterk zou zijn dan de lens van die Fuji (f2,8 in breedhoek, tot f4,9 in tele), dan mag je er nog een paar kilo's bijtellen. (en de kostprijs zou dan ook heel wat hoger zijn).
        Last edited by Black B@ndit; 31 juli 2007, 13:33.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: point en shoot

          Kijk eens hier een compact met een DSLR-sensor. Een Sigma DP1 met de zelfde Fovenon sensor als de Sigma SD14 DSLR.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: point en shoot

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Het grootste probleem is dat je voor een grote sensor ook grote objectieven nodig hebt. Zet maar eens een Canon EOS 5D met 28-300 L IS naast bijvoorbeeld een Fuji S6500, dan zal je heel snel het verschil zien. (die Fiji weegt 600gr, een 5D + 28-300 weegt 2480 gr)
            Ik heb net mijn kleinbeeld pentaxje eens bekeken en daar heb je inderdaad een karretje voor nodig om die mee te nemen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: point en shoot

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik heb net mijn kleinbeeld pentaxje eens bekeken en daar heb je inderdaad een karretje voor nodig om die mee te nemen.

              Hoe lichtsterk is het lensje dat daar opzit?
              Als daar een 28-105 f2,8 op zit, dan is dat zeker geen compact kleinbeeld-toestelletje meer. Op de meeste compacte digitale toestellen zit een lens die vanaf f2,8 begint.

              Het was best mogelijk om op een compact analoog toestelletje een vrij compacte lens te zetten, maar dat ging wel ten koste van de lichtsterkte, zeker als die volledig uitgezoomd was. Nu gaan de digitale camera's naar (omgerekend) meer dan 400mm, vroeger was 105mm al heel wat voor een compact analoog toestelletje.

              Als ze op een compact digitaal toestelletje een lens zetten die op f5,6 begint in breedhoek, en die dan naar f11 gaat in tele, dan kan je zelden of nooit foto's maken op iso 100, dan kan je niet anders dan iso 400 of hoger te kiezen, en je weet zelf wel hoe de foto's er dan uitzien bij een compact...
              Last edited by Black B@ndit; 31 juli 2007, 13:47.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: point en shoot

                Mogelijk is de verhouding tussen compactheid,- lenzen licht en techniek en kwaliteit aan de ideale kant met zulke kleine rangefinders?

                Comment


                • #9
                  Re: point en shoot

                  En waarom zou je een compact P&S willen hebben met een 24x36 mm sensor?
                  Heeft dat misschien voordelen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: point en shoot

                    Wel, bij de slr toestellen heeft men toch ook grotere sensoren.
                    Blijft natuurlijk de vaststelling dat de mogelijkheden van rangefinders zoals P&S overduidelijk de bovenhand hebben- en dat men ze zo klein kan maken.
                    Of waarom maakt men de slr-en ook niet ineens kleiner?
                    De vraagstelling is toetsen waarom men P&S precies zo klein houdt -de sensor dus, er is toch de cropfactor van 7X min of meer, en inderdaad is de ruimte voor de opvang beperkt. Ik neem dus aan uit de antwoorden dat het alleen het glas is dat maakt dat men niet groter wil of kan, tenzij er nog andere factoren in het spel zijn zoals lichtverstrooiing of andere -ik kan het zelf zo breed niet bedenken.
                    Daarom vraag ik er achter.
                    Misschien nog enkele reacties?

                    En nee ik heb niet zoiets,en het is ook niet mijn bedoeling zelf te gaan earth googelen.

                    Comment

                    Working...
                    X