Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrolens

    Ik overweeg een macrolens aan te schaffen, maar zie door het bos de bomen niet meer omwille van de vele keuzes.Vraag is, wat kan ik gebruiken voor mineralen / fossielen en of insecten. Ik heb begrepen dat er verschil zit in de afstand tot het onderwerp en dat je lens hiervan afhankelijk is . Kan je voorgaande onderwerpen fotograferen met 1 en dezelfde lens? maw is er een compromis mogelijk of heb je voor bewegende onderwerpen een andere lens (2de)nodig.
    Hubert

  • #2
    Re: macrolens

    Als je een Nikon camera heb lees je:


    en als je een ander merk hebt dan vervang je Nikon door dat andere merk (gaat maar beperkt op)
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: macrolens

      Met een langere macrolens (150 of 180mm, eventueel met 1,4x teleconverter) werk je vanop een wat grotere afstand, dat is gemakkelijker als je insecten wil fotograferen die schrik hebben van een fotograaf.

      Met die lange macro kan je ook dezelfde kleine objecten fotograferen als met een korte, alleen is de werkafstand groter, en zal je eerder een statief nodig hebben om bewegingsonscherpte te voorkomen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: macrolens

        Ik heb er niet bij stil gestaan, maar zal het nu dan even rechtzetten nl het typecamera dat ik heb nl canon eos 400D.
        Toch ook nog deze vraag ;moet ik mij als leek laten afschrikken door de moeilijkheidsgraad van macro fotograferen.Ik lees ergens bijvb dat ervaren fotografen hun macrolens te koop aanbieden na verloop van tijd wegens te moeilijk. Wat moet ik hiervan denken? Doorgaan of niet aanbeginnen.Waar moet ik vooral opletten in het begin? Graag enkele tips.
        Hubert

        Comment


        • #5
          Re: macrolens

          Bij de rubriek TIPS op onze website vind je een artikel over macrolenzen.
          Misschien heb je hier ook wat aan.

          Comment


          • #6
            Re: macrolens

            Als macrolens kan ik je de Sigma 150mm 2.8 aanraden. Ik gebruik die zelf nu al enkele jaren en ben er bijzonder tevreden over. En zo zijn er nog een héél aantal tevreden gebruikers. Een goedkoper alternatief zou de Tamron 90mm 2.8 kunnen zijn. Natuurlijk moet je dan al wat dichter bij je onderwerp geraken. Insecten willen dan wel al eens wegvliegen.
            En of macro moeilijk is? Ja dat hangt er een beetje vanaf wat je ermee wilt doen. Je moet leren manueel scherpstellen, want met de autofocus van een macrolens ben je niet echt veel denk ik.
            Als je wat meer scherptediepte wilt hebben dan zal je ook vaak op statief moeten werken omdat er minder licht binnenvalt door je kleinere diafragma opening. Een flits kan hier wel al wat hulp bieden.
            Alle begin is moeilijk denk ik. Je moet je materiaal en de mogelijkheden gewoon leren kennen. Na een tijdje zal je terugkijken op je eerste foto's en denken amaai wat heb ik toen toch zitten prutsen.

            Een hele hoop foto's genomen met die sigma 150mm icm een canon 30D vind je op mijn website (www.bartheirweg.com).
            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

            Comment


            • #7
              Re: macrolens

              Oorspronkelijk geplaatst door hubert1 Bekijk bericht
              Ik heb er niet bij stil gestaan, maar zal het nu dan even rechtzetten nl het typecamera dat ik heb nl canon eos 400D.
              Toch ook nog deze vraag ;moet ik mij als leek laten afschrikken door de moeilijkheidsgraad van macro fotograferen.Ik lees ergens bijvb dat ervaren fotografen hun macrolens te koop aanbieden na verloop van tijd wegens te moeilijk. Wat moet ik hiervan denken? Doorgaan of niet aanbeginnen.Waar moet ik vooral opletten in het begin? Graag enkele tips.
              Hubert
              Persoonlijk heb ik de Sigma 150mm F2.8 Macro. Wat mij betreft is dit een prima objectief.


              Macro fotografie is inderdaad niet zo eenvoudig. Je hebt te maken met een enorm kleine scherptediepte. Je objectief een paar millimeter vooruit of achteruit bewegen, kan al tot gevolg hebben dat het onderwerp niet meer scherp is.

              Daardoor moet je ook met kleine diafragma's werken (F8... F10... of nog hoger) om voldoende scherptediepte te verkrijgen. Door die kleine diafragma's komt er dan weer weinig licht door de lens, dus heb je lange sluitertijden nodig om dit te compenseren.


              Ikzelf doe bijna uitsluitend aan macrofotografie op heel zonnige dagen. Anders moet je beginnen prullen met een statief (voor insecten is dit geen doen) of een flitser.

              ISO gevoeligheid staat meestal op 400 of 800. Hoger zet ik nooit. Focussen doe ik altijd manueel (als je echt héél dichtbij werkt, focus je in feite gewoon door je lens naar voor of naar achter te bewegen).

              Waar ik altijd zoveel mogelijk op let, is om m'n objectief evenwijdig met het onderwerp proberen te houden. Dit ook in verband met de geringe scherptediepte. Anders kun je bvb een libel fotograferen, waar de kop heel scherp is, en het achterste van de staart al volledig wazig is.

              Maak van een mooi onderwerp ook altijd een paar foto's. Dan heb je meer kans om een mooie scherpe foto te hebben. Bij een DSLR moet je toch niet letten op één foto meer of minder, en thuis kan je dan op je gemak de slechte foto's verwijderen. In het begin moet je niet verbaasd zijn dat je bvb 100 foto's maakt, en er maar enkele zijn waarvan je echt tevreden bent.



              Misschien moet je eens met iemand meegaan of van iemand zo'n lens lenen, om te zien of dit soort fotografie je wel ligt? Want het is tenslotte een vrij dure aankoop. In ieder geval heb ik er nooit spijt van gehad.

              Tot zover m'n ervaring met macro fotografie.

              Comment

              Working...
              X