Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototoestel voor onderwater?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fototoestel voor onderwater?

    Hallo allemaal,


    Ik ben op zoek naar een goed fototoestel voor onderwateropnamen te maken. Momenteel heb ik 3 mogelijkheden:
    Canon Ixus 70: volgens Test Aankoop een zeer goed toestel, 7.1Mp
    Canon Powershot A630: eveneens heel goed, natuurlijk groter dan de Ixus, maar 4x optische zoom, 8.0Mp
    Panasonic DMC-TZ1: goed toestel, met 10 optische zoom; wel interessant voor onderwater, hoewel de flits dit waarschijnlijk toch niet aankan... 6Mp

    Hebben jullie een voorkeur tussen deze toestellen? Mijn voorkeur gaat wat uit naar de Powershot, maar ik zou graag wat meningen van jullie hebben...


    alvast bedankt!
    Stijn.

  • #2
    Re: Fototoestel voor onderwater?

    Zelf heb ik de Olympus µ 770 SW. Het voordeel van dit toestel is dat het van zichzelf al waterdicht is tot 10 meter (en ja, dat heb ik geprobeerd ) zodat je geen extra onderwaterhuis meer nodig hebt. De mogelijkheden qua zoom en dergelijke zijn wel wat beperkter, maar de beeldkwaliteit is voor een compact verder prima. Het waterdicht en stootvast zijn was voor mij de reden om dit toestel naast mijn spiegelreflex aan te schaffen
    http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

    http://rouwkema.smugmug.com/

    Comment


    • #3
      Re: Fototoestel voor onderwater?

      Je moet hier eens kijken. Camera's van Sealife, gemaakt voor gebruik onder water. Maar ze zijn evengoed inzetbaar in zeer stoffige omgevingen.



      greets,
      Geert
      Last edited by Sportshot; 31 juli 2007, 19:27.
      www.photopower.be

      Comment


      • #4
        Re: Fototoestel voor onderwater?

        Hello,
        als u frans kunt lezen:
        Chasseur d'images nr 296 van aout-september nu in de winkels, test 3 compacts waterdicht:

        de Olympus Mju 770 SW , de Pentax Optio W30 en de Ricoh Caplio 500 GW

        interessant te lezen
        probeer het

        groetjes
        Canon 5D MarkIII - 17-40mm f4 / 50mm f1.4 / 24-70mm f2.8 / 100mm f2.8 macro / extender 1.4x / 100-400mm IS USM / 70-200mm f2.8 IS USM

        Comment


        • #5
          Re: Fototoestel voor onderwater?

          Hallo,

          Ik bezit een oude Olympus µ400 met bijhorende onderwaterbehuizing.
          Een goed raad neem een toestel met een zo klein mogelijke ontspanvertraging en een goed auto focus systeem. Vermits onderwater met de onderwaterbehuizing een ander gevoel hebt als boven. Half indrukken van de ontspanknop moeilijk onderwater.

          Groeten,
          Guy

          Comment


          • #6
            Re: Fototoestel voor onderwater?

            Hier hebben we voor onderwaterfotografie een Sony Cybershot DSC-N2,
            een Sony MPK-NA onderwaterhuis en nog een roodfilter op het onderwaterhuis.

            Die roodfilter doet erg veel aan de kwaliteit van de foto's.
            Je krijgt niet zo'n overheersend blauwe kleur (van onder water), maar eerder een "echte" weergave van de kleuren die er zijn.

            Je moet ook rekenen dat je bij deze formule nog een Memory Stick Pro Duo moet, type High Speed is aan te raden (10MP), van gerust 1GB.

            We hebben al onderwaterfoto's gemaakt in Egypte, de Oosterschelde, etc. en dit is echt topmateriaal voor een amateur-onderwaterfotograaf.
            | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

            Comment


            • #7
              Re: Fototoestel voor onderwater?

              ik heb al foto's gezien van een vriend van mij met ongeveer dezelfde materiaal als NiTroXiTy. En ik moet zeggen, de foto's zijn echt verbuffend mooi nog! Ik sta er telkens van te kijken. Hij heeft er nu ook een grote onwaterflits bij (die getriggert wordt door de kleine flits in compact cam) en gaat regelmatig naar plekken in Egypte enz. En de foto's zijn echt prachtig

              dus ik denk dat dit toch een van de beste keuzes is!
              SHARPimages.be

              Comment


              • #8
                Re: Fototoestel voor onderwater?

                Ik heb vorig jaar een Panasonic DMC-TZ1 met onderwaterhuis gekocht ter vervanging van mijn oude Sony DSC-P1 en ik ben er heel tevreden over.
                De beeldstabilisator helpt echt onder water en je hebt een 'onderwater' - programma die het je nog makkelijker maakt qua instellingen.

                Wat betreft een interne flash kan ik je aanraden om die nooit te gebruiken als je duikt, want de partikels in het water maken van elke foto met flash een sneeuwlandschap. Ik gebruik zelf gewoon mijn UK100 duiklamp (HID lampje) waar ik intern een diffuser-plastiekje geplaatst heb om een egaler licht te krijgen. Dan is het de (duik)kunst om met een hand je onderwerp van opzij te belichten, en met je andere hand de foto te maken. Klinkt moeilijk, maar dat is het echt niet. Probeer in elk geval zo dicht mogelijk bij je onderwerp te komen.

                Ik heb enkele onderwaterfotos van onze reis naar de Malediven op het Net staan, dan heb je een idee wat je van die Panasonic kan verwachten:

                Explore Manu Aerts’s 315 photos on Flickr!



                Veel succes!


                manar

                Comment


                • #9
                  Re: Fototoestel voor onderwater?

                  Oorspronkelijk geplaatst door manar Bekijk bericht
                  Ik heb vorig jaar een Panasonic DMC-TZ1 met onderwaterhuis gekocht ter vervanging van mijn oude Sony DSC-P1 en ik ben er heel tevreden over.
                  De beeldstabilisator helpt echt onder water en je hebt een 'onderwater' - programma die het je nog makkelijker maakt qua instellingen.

                  Wat betreft een interne flash kan ik je aanraden om die nooit te gebruiken als je duikt, want de partikels in het water maken van elke foto met flash een sneeuwlandschap. Ik gebruik zelf gewoon mijn UK100 duiklamp (HID lampje) waar ik intern een diffuser-plastiekje geplaatst heb om een egaler licht te krijgen. Dan is het de (duik)kunst om met een hand je onderwerp van opzij te belichten, en met je andere hand de foto te maken. Klinkt moeilijk, maar dat is het echt niet. Probeer in elk geval zo dicht mogelijk bij je onderwerp te komen.

                  Ik heb enkele onderwaterfotos van onze reis naar de Malediven op het Net staan, dan heb je een idee wat je van die Panasonic kan verwachten:

                  Explore Manu Aerts’s 315 photos on Flickr!



                  Veel succes!


                  manar
                  Djezus, als ik die foto's zie, wil ik meteen duiklessen nemen! Ik was echt onder de indruk van die manta's. Wat een beesten!
                  Effe on topic: ik denk dat die Panasonic met veel licht uitstekend zijn werk doet.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fototoestel voor onderwater?

                    Bedankt voor jullie reacties allemaal... Was een tijdje vergeten te komen kijken op 't forum, en amai, opeens zo veel berichten... Voorbééldig!

                    Ik denk dat ik voor de (voorlopig) eenvoudigste oplossing ga: een onderwaterhuis voor de Panasonic DMC-TZ1. Ben toch van plan om binnen afzienbare tijd een degelijke reflexcamera te kopen (evt. met onderwaterhuis), dus dit is eigenlijk een "tijdelijke oefen-oplossing". Dan nog afwachten wat 't resultaat wordt.

                    @Manar: Thx voor de overtuigende en schitterende foto's: en dan te bedenken dat die gewoon zijn bijgelicht met je duiklamp?! Geen 100-en extra euro's voor een externe flits dus. (Thx ook voor de foto's van Manta Point: zijn er ook geweest, maar had geen camera bij (enkel een wegwerpcameraatje, en dat was het niet echt eens met de diepte... ); nu kan ik toch aan iedereen laten zien hoe een manta eruit ziet! )
                    @Simplephotography: moet je zéker doen, leren duiken! Mijn vrouw en ik zijn ermee begonnen omdat we op huwelijksreis zijn geweest naar Sri Lanka en de Malediven; zo moesten we 't ginder niet meer beginnen leren, hé. Ik moet zeggen: de foto's van Manar zijn een perfecte weergave van de realiteit. Het is echt een nieuwe wereld die voor je opengaat als je onder water komt. Zeker in zo'n tropisch oord: net een reuze-aquarium waarin je duikt. 'k Moet zeggen, ééns de microbe je te pakken heeft...


                    Thx, en greetz allemaal!
                    Stijn.


                    Thx allemaal

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fototoestel voor onderwater?

                      Als je nog geintresseerd moest zijn ik heb een canon A 640 te koop met onderwaterhuis. 8 maand oud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fototoestel voor onderwater?

                        ik gebruik zo'n Pentax Optio W30 . die is waterdicht en goedkoop , maar geeft goei foto's
                        www.Klikkerdeklik.be
                        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                        Comment

                        Working...
                        X