Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

    Een vraagje over mijn nagelnieuwe 50 F1.8 tov mijn 70-200 VR F2.8...

    Beide pics met bovenstaande objectieven op D80 met scherpstelling 'AF-S' met 'centraal' en 'normaal' (niet breed) AF punt.

    Focus voor beide pics is dezelfde, nl de '10'cm...

    Nikkor 70-200 F2.8 aan 190mm (VR stond 'toevallig' ON...)



    Nikkor 50 F1.8


    Enig idee waarom de foto met de 50mm dan een ander focuspunt laat vermoeden?!? Ligt dit aan het manneke of aan het objectief?

    Het verschillende foto's getrokken met telkens hetzelfde resultaat...

    Groeten,
    Mathieu

    PS Hopelijk staat deze topic in de juiste categorie, anders mijn fout!!!
    Nikon D80 || Nikkor AF DX ED 10.5D/F2.8G || Nikkor AF-S DX ED-IF 12-24/F4G || Nikkor AF-S ED-IF 28-70/F2.8 || Nikkor AF-S ED-IF VR 70-200/F2.8 || Nikkor AF 50D/F1.8 || Nikkor AF-S DX ED-IF VR 18-200/F3.5-F5.6

  • #2
    Re: Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

    is de invalshoek wel het zelfde??
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

      Als je echt op die 10mm hebt scherpgesteld, dan denk ik dat jouw 50mm last heeft van front-focus

      klik
      Fotolog -DevLog

      Comment


      • #4
        Re: Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

        2e poging nu met testcharts.... En volgens de regels van de 'kunst'...

        Ziet er gelijk niet meer zo slecht uit, niet?

        Nikkor 50mm/F1.8


        Nikkor 70-200mm/F2.8 (160mm)


        Jullie indrukken?

        Groeten,
        Mathieu
        Nikon D80 || Nikkor AF DX ED 10.5D/F2.8G || Nikkor AF-S DX ED-IF 12-24/F4G || Nikkor AF-S ED-IF 28-70/F2.8 || Nikkor AF-S ED-IF VR 70-200/F2.8 || Nikkor AF 50D/F1.8 || Nikkor AF-S DX ED-IF VR 18-200/F3.5-F5.6

        Comment


        • #5
          Re: Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

          Alhoewel de DOF natuurlijk iets kleiner is (tov van de oorspronkelijke foto) daar de hoek nu groter is (45°).

          Misschien moet ik nog eens testen met een kleiner hoek, 30° bv?

          Groeten,
          Mathieu
          Nikon D80 || Nikkor AF DX ED 10.5D/F2.8G || Nikkor AF-S DX ED-IF 12-24/F4G || Nikkor AF-S ED-IF 28-70/F2.8 || Nikkor AF-S ED-IF VR 70-200/F2.8 || Nikkor AF 50D/F1.8 || Nikkor AF-S DX ED-IF VR 18-200/F3.5-F5.6

          Comment


          • #6
            Re: Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

            Als ik de laatste bekijk dan zitten beide lenzen er juist op.
            Zou het misschien bij je eerste test inderdaad niet kunnen liggen aan de hoek?
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

              Beste,
              Natuurlijk is dat 'latje' van je eerste test alles behalve ideaal om de sterpte-test te doen.
              Vermits je in je 2de test met deze testkaarten hebt gewerkt, zul je ook wel de begeleidende tekst hebben. Daarin staat dat de 'scherpstel-VELDEN' van camera tot camera kunnen verschillen, maar waarschijnlijk ook van 'lens-tot-lens'.
              Je resultaat ziet er prima uit, dus geen reden tot paniek.
              Gr,
              Marc

              Comment


              • #8
                Re: Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

                Klopt allemaal, maar vermits men in reallife eerder bv een latje (of iets anders) zal schieten dan testcharts voldoen de foto's met het latje dan wel eerder aan de werkelijkheid...

                Maar aan de constructie en de kwaliteit van de camera & objectieven zal het na bovenstaande test alvast niet liggen.

                Moet ik dat dan normaal vinden dat een focus op bv '10cm' met de 50mm eerder een soort frontfocus heeft als 'effect' (wat dus na een degelijke test niet effectief zo blijkt te zijn) en mijn 70-200 niet?

                Groeten,
                Mathieu
                Nikon D80 || Nikkor AF DX ED 10.5D/F2.8G || Nikkor AF-S DX ED-IF 12-24/F4G || Nikkor AF-S ED-IF 28-70/F2.8 || Nikkor AF-S ED-IF VR 70-200/F2.8 || Nikkor AF 50D/F1.8 || Nikkor AF-S DX ED-IF VR 18-200/F3.5-F5.6

                Comment


                • #9
                  Re: Focus Nikkor 50mm F1.8 niet correct...?

                  Ik zou me van zulke testen niet teveel aantrekken zolang ik geen onverklaarbaar hoog aantal softe foto's zou hebben bij normaal gebruik en sluitertijden En als je je "normale" foto's kritisch bekijkt zal je een mogelijke afwijking sowieso wel vinden, bv scherpere oren dan ogen bij portretten

                  MVG,

                  Comment

                  Working...
                  X