Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvraagje i.v.m instellingen bij het flitsen met een 400d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnersvraagje i.v.m instellingen bij het flitsen met een 400d

    Meestal fotografeer ik in de M-mode zodat ik zowel het diafragma als sluitertijd zelf kan instellen. De belichtingsniveau-indicator geeft op dat moment aan of beide waarden een goed belichte foto opleveren. Indien dit niet het geval is kan ik mijn diafragma en/of sluitertijd aanpassen. Tot daar geen probleem.
    Anders is het echter wanneer ik gebruik maak van de flitser, in de M stand wanneer ik mijn flitser openklap blijft de belichtingsniveau-indicator gewoon staan. Terwijl de flitser toch extra licht moet geven waardoor ik mijn waarden misschien moet aanpassen, anders krijg ik misschien een overbelichte foto. M.a.w. houdt het toestel op dat moment geen rekening met de extra hoeveelheid licht die de flits zal leveren, of wordt de hoeveelheid licht die de flits zal leveren bepaald naargelang de lichtomstandigheden op dat moment?

    In de TV-stand gaat de sluitertijd automatisch op 1/200e als de flitser openklapt. Ik kan dan geen kortere sluitertijd meer instellen, wat misschien toch handig kan zijn in sommige situaties (tegenlicht-invulflits). In de M-stand kan ik nog wel de sluitertijd instellen zoals gewenst doch ook niet korter dan 1/200e. M.a.w. ik kan mits het gebruik van mijn flitser geen sluitertijd instellen die korter is dan 1/200e.

    Valt dit op een of andere manier te omzeilen? Is dit anders wanneer je een externe flits gebruikt? Zou het de moeite zijn om een externe flitser aan te schaffen? Wat kosten zo’n externe flitsers?

  • #2
    Re: Beginnersvraagje i.v.m instellingen bij het flitsen met een 400d

    Elke camera heeft een minimale sluitertijd waarbij de sluiter geheel open staat, bij jouw dus 1/200, op dat moment 'flits', als de sluiter kortere tijd open staat is het nog maar een spleet die over de sensor schuift, dus als je dan zou flitsen wordt er alleen een streep belicht, om dat de flitstijd zeer kort is. Bij sommige camera combinaties is het mogelijk om ook bij korte sluitertijden te flitsen, de flits produceert dan een flits gedurende de tijd dat de spleet beweegt.

    De belichtingsmeter kan geen rekening houden met licht dat er nog niet is en meet dsus alleen het aanwezeige licht en niet de extra bijdrage van de flits.

    Kun je eens uitlegeen wat het nut is van het handmatig de belichtingsmeter op 0 zetten is?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Beginnersvraagje i.v.m instellingen bij het flitsen met een 400d

      Bedankt voor de reactie.

      Kun je eens uitlegeen wat het nut is van het handmatig de belichtingsmeter op 0 zetten is?
      Hoe bedoel je, als mijn lichtmeter op nul staat geeft hij toch aan dat hij niet over -of onderbelicht is (in de M-stand althans), in de andere standen geeft hij de door mij ingestelde waarde weer (+1/3e stop) en wordt een van de parameters aangepast (sluitertijd bij AV en diafragma bij TV) om die waarde te halen. Toch?

      Comment

      Working...
      X