Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

    Gezien portret- en mensenfotografie mij gewoon het meest interesseert, waarschijnlijk omdat het zo moeilijk is, toef ik frequent op het forum mensen en modellen.

    Een paar puntjes springen me daar vanaf in het begin, en meer en meer de laatste tijd, in het oog :
    - Prachtige foto's van mannelijke modellen krijgen raar of zelden meer dan 5 comments, gewoon omdat er mannen op staan. Ze zijn vaak beter dan gelijktijdig geposte vrouwenportretten, waarvan de threads, zeker als het model er formidastisch uit ziet, met gemak 20 comments halen...
    - Foto's van modellen die er gewoon goed uit zien, krijgen gewoon veel meer lof toebedeeld dan evenwaardige foto's van modellen die niet zo goed in de smaak vallen. Noem het menselijk, en dat is het ook... ik ben ook maar een man, en kan er ook niet naastkijken, maar ik probeer het zo niet te laten blijken.
    - Wat de laatste tijd ook meer en meer gebeurt, is comments op de modellen op zich, op hun lichaam, op hun uiterlijk. Dit is er helemaal over natuurlijk, en ik neem aan dat iedereen daar mee akkoord kan gaan. Wat wel moet kunnen zijn comments op de poses en de blik, omdat deze m.i. vaak bepalend zijn voor een foto.

    Hoe dan ook... ik vind het een beetje de spuigaten uitlopen, en i.p.v. elke individuele thread te verpesten, meende ik het beter er een aparte over te maken, en hierbij op te willen roepen om de foto's te beoordelen, en niet zozeer de mens op de foto. Deze mens, die zichzelf ook niet gemaakt heeft, maar die model wil staan, voor een fotograaf... zoals jij en ik.

    Mvg

  • #2
    Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

    Dat de foto's met mannelijke modellen niet veel comments krijgen kan ik met deze link http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=162500
    tegenspreken...

    Dat je meer kans maakt op een comentaar met een foto waar 18+ in de titel staat is geweten ...

    En dat de mensen graag opmerkingen maken over iemand anders zijn uiterlijk is ook geweten ...
    Dat ze er geen rekening met de gevoelens van de modellen houden is ook geweten ...

    Ik stel mij soms ook wel eens de vraag waar die mensen het lef vandaan halen om andere mensen op hun uiterlijk te wijzen...
    Meestal dan nog met het excuus dat als het model zich zo laat fotografen ze maar tegen kritiek op haar uiterlijk moet kunnen.

    We hebben het hier nog steeds over mensen he ! Mensen met gevoelens !
    Mensen die dagenlang met die comentaar over hun uiterlijk in hun hoofd lopen ! Mensen die er zelf complexen aan over houden !
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

      Gewoon een anecdootje:

      Ik heb ooit een fotograaf geweten die beweerde (en het uiteraard ook deed)
      dat hij ELKE willekeurige vrouw kon portretteren als titelblad van VOGUE (meestal voobehouden aan topmodellen) met alleen met juiste lichtzetting en professionele makeup.
      Dat is me altijd bijgebleven.

      NB. De meeste topmodellen zien er echt uit als een verzopen kat als ze niet opgemaakt zijn.

      -M-

      NB. Ik prefereer een MF camera voor modelfotografie.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Ik heb ooit een fotograaf geweten die beweerde (en het uiteraard ook deed)
        dat hij ELKE willekeurige vrouw kon portretteren als titelblad van VOGUE (meestal voobehouden aan topmodellen) met alleen met juiste lichtzetting en professionele makeup.
        Dat is me altijd bijgebleven.
        ... en dus op die manier 'goed genoeg' zijn om positief uit de vleeskeuring te komen.... Vraag is: in hoeverre is de geportreteerde dan nog de persoon zelf achter de foto Hangt af van de bedoeling van de foto/verwachtingen van de geportreteerde uiteraard. En met dat laatste wordt al eens weinig rekening gehouden bij het beoordelen van foto's.

        Bij misplaatste opmerkingen ivm het uiterlijk van modellen reageer ik al eens... (zoals gisteren nog)

        mvg
        Caroline
        www.myspace.com/photocaroline

        Comment


        • #5
          Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

          Oorspronkelijk geplaatst door Caro©bkwg Bekijk bericht
          ... en dus op die manier 'goed genoeg' zijn om positief uit de vleeskeuring te komen.... Vraag is: in hoeverre is de geportreteerde dan nog de persoon zelf achter de foto Hangt af van de bedoeling van de foto/verwachtingen van de geportreteerde uiteraard. En met dat laatste wordt al eens weinig rekening gehouden bij het beoordelen van foto's.

          Bij misplaatste opmerkingen ivm het uiterlijk van modellen reageer ik al eens... (zoals gisteren nog)

          mvg
          Caroline
          Met mijn anecdote wilde ik maar aantonen dat niet alleen het model, maar ook de persoonlijke interpretatie van de fotograaf een rol speelt, iets wat ik hier voorzichtig wilde aanhalen.
          Ik fotografeer mijn modellen momenteel allemaal in retrostijl, a la jaren 30, wat toch goed ontvangen is.

          -M-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

            Ik heb al honderden mensen op straat gefotografeerd en aan de 'clicks' kan ik precies zien welke foto's populairder zijn dan andere. Mannen scoren inderdaad sowieso lager dan vrouwen. Is dat vreemd? Ik denk het niet. Het is niet zo dat ik eventueel minder mooie mensen technisch anders fotografeer dan mooie, dus blijkbaar bepaalt mijn onderwerp voor een groot deel de populariteit van de betreffende foto.

            Een landschapsfoto kan technisch nog zo goed zijn, als er allemaal rondliggend afval op de foto zichtbaar is dan zullen daar toch opmerkingen over gemaakt worden. Een oninteressant gebouw zal ook eerder kritiek krijgen dan een architectonisch hoogstandje. Ik denk dat het met portretfotografie niet anders is.

            Wil je model zijn dan moet je tegen kritiek kunnen en als er bepaalde lichaamsdelen niet aan het ideaal voldoen dan moet je zorgen dat die gecamoufleerd of niet getoond worden. Dat vind ik overigens voor een groot deel ook de verantwoordelijkheid van de fotograaf.

            Ik heb een goede vriend die vreselijk stottert. Ik denk dat hij in veel functies erg goed kan presteren maar ik zou hem toch niet graag het 8-uurjournaal zien presenteren.

            Comment


            • #7
              Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Wil je model zijn dan moet je tegen kritiek kunnen en als er bepaalde lichaamsdelen niet aan het ideaal voldoen dan moet je zorgen dat die gecamoufleerd of niet getoond worden.
              Ok, maar blijkbaar vergeet je dat het de fotograaf is die een beoordeling vraagt op zijn foto. En niet om het model te keuren die op de foto staat.
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Wil je model zijn dan moet je tegen kritiek kunnen en als er bepaalde lichaamsdelen niet aan het ideaal voldoen dan moet je zorgen dat die gecamoufleerd of niet getoond worden. Dat vind ik overigens voor een groot deel ook de verantwoordelijkheid van de fotograaf.

                Ik heb een goede vriend die vreselijk stottert. Ik denk dat hij in veel functies erg goed kan presteren maar ik zou hem toch niet graag het 8-uurjournaal zien presenteren.

                Moet dan alles echt perfect zijn ? Ik ben er mee akkoord dat men als fotograaf zeker de mindere kwaliteiten van iemand niet moet benadrukken, maar verdoezelen... Westers is het alleszins, maar ik zie daar geen reden toe.

                Zoals Lieven al aanhaalt... het gaat om de foto, en niet om de mens op de foto. Als je nu kritiek zou hebben op de houding/pose, of de blik, of een bepaald attribuut dat gedragen wordt, tot daar toe, maar toch niet op de MENS zelf. Dan is mijn mening dat je beter kan zwijgen dan iemand publiekelijk kwetsen, wat het toch wel is.
                Last edited by FestinaLente; 29 juli 2007, 21:16.

                Comment


                • #9
                  Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

                  Begrijp me niet verkeerd, ik heb er ook gemengde gevoelens bij. Maar blijkbaar is het onderwerp nu eenmaal een belangrijk onderdeel wat een foto mooi of niet mooi maakt. Een technisch perfecte foto van een vuilnisbelt zal ook mij toch in de meeste gevallen minder bekoren dan een fraai boslandschap. Door de foto te publiceren kun je van je publiek niet verwachten dat die twee dingen uit elkaar gaat houden. Hier niet en in het algemeen ook niet. Kijk eens naar de modellen op de foto's in een postershop. Waarom? Blijkbaar omdat die beter verkopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

                    zet er anders eens bij welk exotisch materiaal je gebruikte
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Gewoon een anecdootje:

                      Ik heb ooit een fotograaf geweten die beweerde (en het uiteraard ook deed)
                      dat hij ELKE willekeurige vrouw kon portretteren als titelblad van VOGUE (meestal voobehouden aan topmodellen) met alleen met juiste lichtzetting en professionele makeup.
                      Dat is me altijd bijgebleven.
                      De lijfspreuk van Paul Huf....(bijna toch).
                      (mensen mooier maken enz.)
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

                        Als een vrouw zich wil laten portretteren als vrouw...dan kan daar niemand iets tegen inbrengen.
                        Hier op BD vind je wel foto's van vrouwen die door hun mannen (of vrienden)
                        gemaakt zijn.
                        Als je dan kritiek zou uitbrengen op het uiterlijke dan vind ik dat niet zo
                        gepast t.o.v. die vrouw en t.o.v. van onze collega's.
                        Dan heb je idd. over mensen en gevoelens.

                        Als een vrouw zich wil laten portretteren als model....
                        dan vind ik dat we met iets anders bezig zijn.
                        Het model neemt dan het risico of de verantwoordelijkheid.
                        Dan is het haar keuze.
                        Als zij overtuigd is dat ze een mooi model is dan moet men&ze er tegen kunnen dat er mensen zijn die dat niet zo vinden.
                        In deze situatie durf ik dan gerust een mening geven
                        Vind ook dat er een onderscheid is tussen mooi en sexy...maar het kan
                        best samengaan.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

                          Ik weet niet dat ik het statistisch gezien wel klopt, maar ik heb toch sterk de indruk dat modelfotografie een mannenzaak is. Wat me opvalt op modellennet.be is dat er daar zoveel zijn die vlakaf in hun profiel stellen geen mannenshoot te doen, en zeker geen duo's Mij maakt dat als fotograaf dus niet uit hé Maar toch constateer ik dit seksistische gegeven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Een paar puntjes springen me daar vanaf in het begin, en meer en meer de laatste tijd, in het oog ...
                            Als ik een comment geef, dan is dit op de foto ... een ander zijn comments zijn voor de TS bedoeld, niet voor mij ... en iedereen kan een andere mening hebben.
                            Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                            Ok, maar blijkbaar vergeet je dat het de fotograaf is die een beoordeling vraagt op zijn foto. En niet om het model te keuren die op de foto staat.
                            Klopt en kritiek op een persoon past niet.
                            Maar een foto is een geheel van het onderwerp en het vastleggen ervan ... als er zaken zijn die eigenlijk helemaal niet passen dan zou de fotograaf dit eigenlijk zelf ook al moeten gemerkt hebben en daar rekening mee gehouden hebben.
                            Langs de andere kant kan een portret van een verrimpelde bomma van 80 soms veel schoner zijn dan dat van een mieke van 18. (Cru gezegd maar zo is het) De fotograaf zorgt ervoor dat iets aantrekkelijk voorgesteld wordt.
                            En om het nog eens cru te zeggen ... als er dergelijke kritiek komt op een bepaalde foto wil dit eigenlijk zeggen dat de foto niet zo goed bedacht is als het moest zijn.
                            En neen, ik kan het zekers niet beter.
                            Last edited by VerSeg; 31 juli 2007, 01:56.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

                              Ik denk dat vooral de manier waarop iets gezegd (geschreven) wordt belangrijk is.

                              Commentaar op een model/persoon kan, als je hierbij takt en respect op de eerste plaats zet.

                              Voorbeeld :

                              - zeg niet : "hij/zij heeft een neus als pinokkio " maar : "door het kiezen van deze hoek staat zijn/haar neus er een beetje ongelukkig op"

                              - zeg niet : "hij/zij kijkt zo scheel als Clarence uit Daktari " maar : "door zijn/haar blik een beetje af te wenden krijg je een meer flatterend beeld"

                              Verder vind ik tevens dat bij het geven van commentaar ook respect voor de fotograaf mag getoond worden. Ook zij/hij is een mens vlees en bloed.

                              Mvg,
                              TravelToy.
                              www.christian-bailleul.be | Blog

                              Comment

                              Working...
                              X