Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 flipt op skylight-filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200 flipt op skylight-filter

    ik heb momenteel op mijn 17-40 een Cosmos skylight (1A) MM filter zitten. Met deze combinatie neem ik superscherpe foto's die nagenoeg niet scherper kunnen. Maar als ik deze filter op mijn 70-200 2.8L zet, dan is het precies of ik zet een met scheldewater-gevuld-soepblik voor mijn lens. Het beeld is in de zoeker zelf onmogelijk scherp te krijgen, en de AF zit te hunten alsof zijn leven er vanaf hangt.
    ik ga binnenkort eens proberen om dit op te nemen op video om het zo wat te kunnen illustreren, maar de ouders zijn momenteel op reis met de videocamera

    weet iemand hoe dit komt?



    videotje:
    http://www.youtube.com/watch?v=117BCE5K7HQ

    merk op dat, op de momenten dat het biepje klinkt, de foto eigenlijk helemaal niet scherp is...
    Last edited by Matthias; 29 juli 2007, 13:13.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: 70-200 flipt op skylight-filter

    Misschien eens een ander filter erop zetten en kijken wat er dan gebeurt? Misschien is een 70-200 toch iets gevoeliger voor mindere filters?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: 70-200 flipt op skylight-filter

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Misschien eens een ander filter erop zetten en kijken wat er dan gebeurt? Misschien is een 70-200 toch iets gevoeliger voor mindere filters?
      met andere filter werkt hij perfect hoor. ik vraag mij gewoon af waarom die skylight filter zijn werk dan wel doet op een 17-40...
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: 70-200 flipt op skylight-filter

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        met andere filter werkt hij perfect hoor. ik vraag mij gewoon af waarom die skylight filter zijn werk dan wel doet op een 17-40...
        Tja, jij ziet niet wat je AF sensoren van je camera zien. Een filter lijkt wel mooi en tranparant, voor sommige stralen is het dit zeer zeker niet!!

        Comment


        • #5
          Re: 70-200 flipt op skylight-filter

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Misschien eens een ander filter erop zetten en kijken wat er dan gebeurt? Misschien is een 70-200 toch iets gevoeliger voor mindere filters?
          Een skylight-filter -ook de goeden- kunnen ongewenste reflecties veroorzaken bij een bepaalt brandpunt. Deze kunnen de AF werking beïnvloeden.
          Bij tegenlicht wordt dat nog erger.

          Comment


          • #6
            Re: 70-200 flipt op skylight-filter

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            ik heb momenteel op mijn 17-40 een Cosmos skylight (1A) MM filter zitten
            Even 'n ander vraagje : waarom?
            Als ik me niet vergis geeft 'n skylight-filter gewoon een iets warmer beeld, ....., wat ook kan door nabewerking, of door je instellingen van je toestel wat aan te passen.

            (en ik hoop nu echt dat je niet zegt als beschermfilter)
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

            Comment


            • #7
              Re: 70-200 flipt op skylight-filter

              Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
              Even 'n ander vraagje : waarom?
              Als ik me niet vergis geeft 'n skylight-filter gewoon een iets warmer beeld, ....., wat ook kan door nabewerking, of door je instellingen van je toestel wat aan te passen.

              (en ik hoop nu echt dat je niet zegt als beschermfilter)
              ehm, als beschermingsfilter
              en ook een beetje zodat mijn lens volledig stof-spatwaterdicht is.

              als beschermingsfilter doet die filter zeker zijn werk, en de foto's verminderen zeker niet in kwaliteit... geef me dan één reden om een dure andere filter te kopen, of één reden om geen filter te gebruiken
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: 70-200 flipt op skylight-filter

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                ehm, als beschermingsfilter
                en ook een beetje zodat mijn lens volledig stof-spatwaterdicht is.
                als beschermingsfilter doet die filter zeker zijn werk,
                Ik denk dat je dan beter kan kiezen voor 'n NC (no color) of UV filter.

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                en de foto's verminderen zeker niet in kwaliteit... geef me dan één reden om een dure andere filter te kopen, of één reden om geen filter te gebruiken
                Zoals hierboven reeds aangehaald:
                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Een skylight-filter -ook de goeden- kunnen ongewenste reflecties veroorzaken bij een bepaalt brandpunt. Deze kunnen de AF werking beïnvloeden. Bij tegenlicht wordt dat nog erger.
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

                Comment


                • #9
                  Re: 70-200 flipt op skylight-filter

                  Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                  Ik denk dat je dan beter kan kiezen voor 'n NC (no color) of UV filter.


                  Zoals hierboven reeds aangehaald:
                  tot nu toe nog geen last gehad van de aangehaalde nadelen dus tot op dat moment, ga ik niet meer geld uitgeven voor een UV filter
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-200 flipt op skylight-filter

                    Ook niet als dit de reden voor het hunten is? Ik heb er nog nooit van gehoord dat men een skylightfilter gebruikt om een lens te beschermen... volgens mij een heel slecht idee.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-200 flipt op skylight-filter

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      ehm, als beschermingsfilter
                      en ook een beetje zodat mijn lens volledig stof-spatwaterdicht is.

                      als beschermingsfilter doet die filter zeker zijn werk, en de foto's verminderen zeker niet in kwaliteit... geef me dan één reden om een dure andere filter te kopen, of één reden om geen filter te gebruiken
                      Die snap ik eigenlijk ook niet , met het beste materiaal willen rondlopen maar een deugdelijke filter kan er niet van af , test gewoon even een en ander uit en je zal wel zien wat ik wil zeggen... in elk geval gebruik ik zeer zelden een filter ter bescherming, enkel eens aan zee ofzo en dan gebruik ik een goeie...
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70-200 flipt op skylight-filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Die snap ik eigenlijk ook niet , met het beste materiaal willen rondlopen maar een deugdelijke filter kan er niet van af , test gewoon even een en ander uit en je zal wel zien wat ik wil zeggen... in elk geval gebruik ik zeer zelden een filter ter bescherming, enkel eens aan zee ofzo en dan gebruik ik een goeie...
                        ik zie gewoonweg niet in hoe een UV filter ipv de skylight de kwaliteit van mijn 17-40 nog kan verbeteren
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70-200 flipt op skylight-filter

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          ik zie gewoonweg niet in hoe een UV filter ipv de skylight de kwaliteit van mijn 17-40 nog kan verbeteren
                          Wij snappen niet waarom je de kwaliteit van je 17-40 continu wil verslechteren door er een filter (of dit nu skylight is of uv laat ik hierbuiten).

                          Trouwens, als je wil dat je lens stop-spatwaterdicht blijft dan moet je:
                          1. Sowieso een 2de filter kopen voor je 70-200, en NIET telkens veranderen
                          2. Een 2de body kopen, want stof kan ook langs de achterkant je lens in geraken
                          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                          MySite - All your base are belong to us - What you say

                          Comment


                          • #14
                            Re: 70-200 flipt op skylight-filter

                            Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                            Wij snappen niet waarom je de kwaliteit van je 17-40 continu wil verslechteren door er een filter (of dit nu skylight is of uv laat ik hierbuiten).[/LIST]
                            Canon geeft zelf op dat de 17-40 f4 L alleen maar spatwaterdicht is in combinatie met een filter. Maar omdat ik nog nooit een uv-filter gezien heb met een dichting, heb ik daar ook wat twijfels over
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: 70-200 flipt op skylight-filter

                              Nu het toch over fiters gaat,welke filter of ander glas is het meest aangewezen om permanent op de lens te laten ter bescherming tegen krassen op de lens?

                              Comment

                              Working...
                              X