Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens gebruikt jij in welke situatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens gebruikt jij in welke situatie

    Hallo,

    Ik heb nu al een tijdje mijn EOS 400D met Kitlens, en begin stilletjesaan wel wat 'deftige' foto's te nemen. Ondertussen ben ik dus ook sterk aan het overwegen om een nieuwe lens aan te schaffen. Veel verstand van lensen / objectieven heb ik nog niet echt, daarom zou ik graag even informeren welke van deze twee lenzen in welke situaties gebruikt wordt. Op die manier hoop ik een beetje beter inzicht te krijgen.

    Ik sta dus voor volgende keuzes :

    Canon EF-S 17-85 f4-5,6 IS USM

    Ik vermoed dat deze lens eerder gebruikt wordt voor alledaagse dingen en portretjes en zo. Een beetje een all-round lens.

    EF 70-200mm f/4L USM

    Eeu, een telezoom lens. Ik kan hier heel verkeerd zitten, maar ik vermoed dat ik deze vooral zou gebruiken voor zaken die net iets verder van mij verwijderd zijn. Ik ga nog vaak wandelen, en dan zie ik wel mooie dingen, maar meestal veel te ver van mij om met mijn kitlens deftig te fotograferen. Hier zit precies geen IS op, en er is ook een 70-300 variatie, maar ik zou niet echt weten welk voordeel ik daaraan zou hebben.

    Zouden jullie mij hier even kunnen corrigeren ? Of zijn er hier experten die een meer praktische uitleg hebben en bv aan de hand van praktische voorbeelden kunnen zeggen welke lens in welke situatie gebruikt kan worden ?


    Ik vermoed dat de prijzen van die twee lenzen toch al redelijk zijn (vooral de laatste), maar misschien schaf ik ze wel beiden aan als ik ze ergens in tweede hands kan bekomen :-)

    Groeten, en bedankt bij voorbaat,


    Stefaan
    Langs Vlaamse Wegen een gratis Video Podcast voor Wandel Liefhebbers.
    iTutor PodCast Mac Video Tutorials voor de Vlaamse Mac gebruiker.

  • #2
    Re: Welke lens gebruikt jij in welke situatie

    Wat je zegt over deze 2 lenzen klopt perfect. Aangezien ik een Nikon gebruiker ben heb ik geen van deze lenzen maar ik heb van allebei al resultaten gezien en het zijn beiden héél goeie lenzen, van de 70-200 f/4L is dat redelijk algemeen geweten, de algemene reputatie van de andere lens ken ik niet maar ik ken er wel een eigenaar van die er zeeer tevreden mee is (en aan zijn resultaten tezien terecht).

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens gebruikt jij in welke situatie

      De 17-85 heeft een kleinere toegevoegde waarde aan je uitrusting dan de 70-200

      Ikzelf zit momenteel met hetzelfde 'luxe'-probleem. De fotos van mijn 18-55 vindt ik heel mooi voor het amateurwerk dat ik er mee doe. Dus heb ik momenteel niet echt nood aan vernieuwing in die range.
      Wel zou ik graag wat meer zoom hebben, daarvoor zou ik dan ook de 70-200 f/4 nemen. In alle reviews prijzen ze deze lens aan. Sommige revieuws durven soms stellen dat ze scherper is dan de f/2.8. (de objectiviteit hiervan in het midden gelaten)

      In reviews over de 17-85 spreken ze soms dat hij serieuze vervorming kan hebben (zeker groothoek) en om nu 550 euro te betalen voor een lens die bij groothoek niet veel beter is dan de kit lens stel ik me toch vragen. Het blijft wel een mooie all-round vakantielens.

      Het prijsverschil tussen 550 en 650 euro vind ik weinig als je kijkt welke lenzen met elkaar vergelijkt! Het grote verschil is dan de IS. Maar dat is het aan jezelf om uit te maken hoeveel je dat zal/kan nodig hebben.

      17-85 IS USM @ 17mm

      Edit mod JLP: Het is niet toegestaan om afbeeldingen van anderen hier te posten, daarom is dit achter een linkje geplaatst.
      Last edited by Senscript; 28 juli 2007, 16:30.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens gebruikt jij in welke situatie

        Oorspronkelijk geplaatst door Annunaki Bekijk bericht
        EF 70-200mm f/4L USM

        Eeu, een telezoom lens. Ik kan hier heel verkeerd zitten, maar ik vermoed dat ik deze vooral zou gebruiken voor zaken die net iets verder van mij verwijderd zijn. Ik ga nog vaak wandelen, en dan zie ik wel mooie dingen, maar meestal veel te ver van mij om met mijn kitlens deftig te fotograferen. Hier zit precies geen IS op, en er is ook een 70-300 variatie, maar ik zou niet echt weten welk voordeel ik daaraan zou hebben.
        Stefaan
        Ben bijlange geen expert, maar ik denk dat er bladzijden kunnen gevuld worden over het verschil tussen meer zoom en IS (de 70-300) en beeldkwaliteit(de 70-200). Eén ding staat vast, er gaat steevast eentje de 70-200 IS en de 70-200 2.8 er bij gaan betrekken en je ziet helemaal door het bos de bomen niet meer. Trouwens, de 70-300 moet in een aantal reviews qua kwaliteit niet onderdoen voor de 70-200 F4.
        Voor de rest ben ik blij met mijn 17-85 als allrounder, eenmaal je kan anticiperen krijg je de resultaten die je wil. Wat ik wel vermoed is dat IS veel belangrijker is dan ik al dacht, en dan zou 'mijn' keuze weeral eens naar de 70-300 gaan :budgetvriendelijk en bereik.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens gebruikt jij in welke situatie

          Ik vermoed dat de IS versie van de EF 70-200mm f/4L USM inderdaad meer iets voor mij is, zeker met mijn trillende handen :-p

          Ik zal de prijzen eens moeten bekijken en zien de EF 70-200mm f/4L USM IS en de Canon EF-S 17-85 f4-5,6 IS USM nog binnen mijn budget past.

          Groeten,


          Stefaan
          Langs Vlaamse Wegen een gratis Video Podcast voor Wandel Liefhebbers.
          iTutor PodCast Mac Video Tutorials voor de Vlaamse Mac gebruiker.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens gebruikt jij in welke situatie

            Een 18-55 vervangen door een 17-85 van die lichtsterkte vind ik een beetje
            zot eigenlijk. Je voegt niets toe : geen winst aan lichtsterkte en het verschil tussen 55mm en 70mm is eigenlijk verwaarloosbaar in zoom.
            Ik zou me de vraag stellen : wat fotografeer ik het meest ?
            Blijkt dit landschappen te zijn, dan zou ik in de eerste plaats uitzien naar een deftige landschapslens, Tokina 12-24 F4 bv.
            Blijkt dit veel allround fotografie te zijn met redelijk veel werk binnenskamers
            dan zou ik in de eerste plaats uitkijken naar een 2.8 lens in dat bereik van je kitlens genre de sigma 18-50 2.8 EX.
            Een wisseloptie bij Canon om zowel landschappen te fotograferen als wat breder te gaan is de 17-40 F4, wel iets prijziger maar een lens met een stevige reputatie.
            De 70-200 F4 is een goede keuze voor lichte tele. Lens met een heel goede reputatie, en voor zover je deze niet binnen wil gebruiken.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens gebruikt jij in welke situatie

              De 70-200 f4 (met of zonder IS) is wel degelijk een stuk beter dan de 70-300 IS. Met exender is een 70-200 nog altijd scherper! Ook is de AF sneller.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment

              Working...
              X