Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen Fotografie - beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen Fotografie - beginner

    Onze Nikon D50 heeft sinds een tijdje een defect aan de flits (zie ook een van mijn andere topics). Wegens vakantie enz. is het toestel nog niet binnengebracht. Ondertussen ben ik zelf wat gaan spelen met de manuele standen om zo zonder flits te kunnen trekken bij voldoende/gematigd licht, maar het lukt me toch nog steeds niet goed om scherpe foto's te maken Waarom is me nog steeds een vraagteken, maar goed, dat is een ander verhaal.
    Nu goed, mijn vraag. Vandaag is er een doopfeest in een kapelletje in het bos, dus niet al te veel belichting. De zijkanten van de kapel zijn volledig uit glas gemaakt, dus er is wel redelijk wat invallend licht. Welke stand en instellingen advizeren jullie om zonder flits toch nog betrekkelijke foto's te kunnen maken?
    Alvast bedankt.
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: Instellingen Fotografie - beginner

    Niet je toestel is hier van doorslaggevend belang, maar wel je lens.
    Als je een 50mm 1.8 lens ter beschikking hebt, geen probleem : diafragmavoorkeur en instellen op 2.0 of 2.2, ik zou wel in Raw werken uit voorzorg.
    Heb je alleen een 4.5-6.3 lens, tja, dan zie ik het al wat minder zitten.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen Fotografie - beginner

      ElsAn, het is de kitlens, 18-55mm, f/3.5-5.6
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen Fotografie - beginner

        Ik vrees ervoor, zeker als de zon wegblijft.
        Als ik het was ik ging daar de M stand, ik zette mijn diafragma op F4, mijn sluitertijd op 1/50" en ik paste de ISO aan met het oog op de belichtingsmeter.
        Lijkt me de enige mogelijkheid om er iets uit te halen. Naar 50mm zoomen op 1/50" vraagt dan toch wel al een vaste hand.
        Hou je belichtingsmeter zo neutraal mogelijk, als je naderhand in RAW de exposure moet verhogen neemt de ruis exponentiëel toe.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen Fotografie - beginner

          Een externe flits kan hier uitkomst brengen.
          En is zeker geen weggesmeten geld.
          Als mensen nu een hun woonplaats invulde, dan kon men voorstellen om even een flits uit te lenen
          Mvg,
          SW
          BD1071BE

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen Fotografie - beginner

            Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
            Een externe flits kan hier uitkomst brengen.
            En is zeker geen weggesmeten geld.
            Als mensen nu een hun woonplaats invulde, dan kon men voorstellen om even een flits uit te lenen
            Als die werkt, wat niet zeker is gezien de problemen met de interne flits, maar dat valt te testen in de winkel.
            Nu wat er ook van zei, TS vraagt achter instellingen.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen Fotografie - beginner

              Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
              Nu goed, mijn vraag. Vandaag is er een doopfeest in een kapelletje in het bos, dus niet al te veel belichting. De zijkanten van de kapel zijn volledig uit glas gemaakt, dus er is wel redelijk wat invallend licht. Welke stand en instellingen advizeren jullie om zonder flits toch nog betrekkelijke foto's te kunnen maken?
              Alvast bedankt.

              Zet je toestel in de A stand, daarbij kun je je diafragma instellen en past de camera zelf de sluitertijd aan. Er staat op je camera op het schermpje bovenaan een getal met een F voor. door aan het wieltje in de rechterbovenhoek achteraan de camera te draaien kun je dit getal verlagen. Hoe lager het is hoe makkelijker het is om scherpe foto's te krijgen. Links van het getal met een F voor staat nog een getal, dat is de sluitertijd, hoe hoger dit getal is hoe makkelijker het is om scherpe foto's te maken. Als je het getal met de F voor verlaagt zal de sluitertijd automatisch omhoog gaan.

              Als je het diafragma al helemaal open gezet hebt (F staat op de laagste waarde) en het lukt je nog steeds niet om scherpe foto's te maken kun je de ISO verhogen. Dit kan door op de knop te duwen waar iso op staat (achteraaan de camera links van het schermpje) en terwijl je die ingedrukt houd aan het wieltje te draaien. Op het schermpje bovenaan de camera zal je de iso waarde zien veranderen. Hoe hoger hij is hoe makkelijker het is om scherpe foto's te krijgen (MAAR! Hoe meer ruis je krijgt). Probeer zo veel mogelijk om de ISO onder de 800 te houden, maar beter een foto met ruis dan geen foto, dus als het anders niet lukt kun je de ISO beter toch omhoog draaien.

              Nog 2 belangerijke zaken:
              - Hoe minder je inzoomt hoe makkelijker het is om scherpe foto's te maken.
              - Als je diafragma helemaal open is zal enkel de plaats waarop je scherpsteld scherp zijn, en de achtergrond niet. Je moet dus heel bewust kiezen waarop je scherpstelt (meestal zal dit de ogen zijn). Ook dit effect wordt groter wanneer je meer inzoomt.

              Probeer het eens.

              Je kunt ook je adem inhouden en je camera heel goed vasthouden, benen een beetje open zetten,... Dit kan ervoor zorgen dat je toch nog met redelijk weinig licht scherpe foto's kan maken. Hoe minder je beweegt/trilt hoe langer je foto's kan maken, dit voordeel wordt wel grotendeels teniet gedaan als je onderwerp wild in het rond sparteld.

              Probeer het eens thuis op voorhand. Oefening baard kunst.

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen Fotografie - beginner

                Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                Vandaag is er een doopfeest in een kapelletje in het bos
                Hmm, blijkbaar ben ik wat te laat. Is het toch nog wat gelukt?

                Comment


                • #9
                  Re: Instellingen Fotografie - beginner

                  Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                  Er staat op je camera op het schermpje bovenaan een getal met een F voor. door aan het wieltje in de rechterbovenhoek achteraan de camera te draaien kun je dit getal verlagen. Hoe lager het is hoe makkelijker het is om scherpe foto's te krijgen.

                  Als je het diafragma al helemaal open gezet hebt (F staat op de laagste waarde) en het lukt je nog steeds niet om scherpe foto's te maken kun je de ISO verhogen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                  - Als je diafragma helemaal open is zal enkel de plaats waarop je scherpsteld scherp zijn, en de achtergrond niet. Je moet dus heel bewust kiezen waarop je scherpstelt (meestal zal dit de ogen zijn). Ook dit effect wordt groter wanneer je meer inzoomt.
                  @jantjen: Met het tweede ga ik akkoord, maar hoe kan je dat combineren met datgene dat je daarboven beweert? Ik zou juist zeggen dat het gemakkelijker is bij grotere diafragmawaarden om scherpe foto's te krijgen aangezien je scherptediepte groter is en een foutieve focus iets minder belangrijk.
                  Wel is het zo dat de meeste lenzen op hun scherpst zijn 1 à 2 stops boven hun maximale opening.
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instellingen Fotografie - beginner

                    Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                    @jantjen: Met het tweede ga ik akkoord, maar hoe kan je dat combineren met datgene dat je daarboven beweert? Ik zou juist zeggen dat het gemakkelijker is bij grotere diafragmawaarden om scherpe foto's te krijgen aangezien je scherptediepte groter is en een foutieve focus iets minder belangrijk.
                    Wel is het zo dat de meeste lenzen op hun scherpst zijn 1 à 2 stops boven hun maximale opening.
                    Het gaat hier over fotograferen bij weinig licht hé. Ik wil dus zeggen dat je een compromis zal moeten maken. Om te kunnen fotograferen zonder flits en toch geen BEWEGINGSonscherpte wilt, dan ben je genoodzaakt om diafragma te openen en/of ISO te verhogen. Als het kan gecombineerd met een statief (maar dat lijkt me in een kapel niet zo'n handige of zelfs realistische optie), bovendien vangt een statief enkel beweging van de camera op, niet van de gefotografeerden.
                    Een neveneffect van dat openzetten van het diafragma is echter weinig scherptediepte, ik waarschuw gewoon dat wanneer je het diafragma open zet dat het dan extra belangerijk wordt om heeel bewust heeel precies te kiezen waarop je scherpstelt want je wilt niet dat de top van de neus van iemand haarscherp is maar de ogen niet meer, de ogen haarscherp en de neus net niet, daar kun je mischien nog mee leven (afhankelijk van de foto natuurlijk).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instellingen Fotografie - beginner

                      Ik had met de manier waarop je het daarvoor verwoorde toch ook wat moeite, omdat je het deed voorkomen alsof een wijd diafragma sowieso scherpe foto's gaf, omgekeerd van de realiteit in feite. Beetje ongelukkige formulering dus, maar ik snap je bedoeling : maximaal licht vangen om bewegingsonscherpte tegen te gaan.
                      Wat betreft de scherptediepte heb je welk gelijk, maar je moet dit toch wat relativeren : scherptediepte wordt ook bepaald door de afstand tot je onderwerp en door het gebruikte brandpunt.
                      Als TS de 18-35 gebruikt op 18mm en F3.5 en op een "normale" afstand van een paar meter gaat het met die scherptediepte nog behoorlijk meevallen.
                      Niet dat TS er vandaag nog veel aan gaat hebben
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instellingen Fotografie - beginner

                        @Jantjen: OK, maar zoals elsan ook schreef was je formulering dan misschien wat ongelukkig. Ook al omdat je de sluitertijden ook zo tussendoor had aangehaald.

                        Een ietwat betere formulering zou kunnen zijn: Om bewegingsonscherpte tegen te gaan moet je zorgen voor een korte sluitertijd, minimum best 1/brandpuntsafstand, dus bvb 1/50 voor een 50mm lens. Om dit te bekomen verlaag je best je diafragmawaarde, als je er dan nog niet komt kan je ook de ISO opschroeven.
                        Wel opletten dat bij de lagere diafragmawaarden ook de scherptediepte afneemt dus dat je nauwkeuriger je focus moet bepalen.
                        Groetjes,
                        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                        Comment


                        • #13
                          Re: Instellingen Fotografie - beginner

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          Ik had met de manier waarop je het daarvoor verwoorde toch ook wat moeite, omdat je het deed voorkomen alsof een wijd diafragma sowieso scherpe foto's gaf, omgekeerd van de realiteit in feite. Beetje ongelukkige formulering dus, maar ik snap je bedoeling : maximaal licht vangen om bewegingsonscherpte tegen te gaan.
                          Wat betreft de scherptediepte heb je welk gelijk, maar je moet dit toch wat relativeren : scherptediepte wordt ook bepaald door de afstand tot je onderwerp en door het gebruikte brandpunt.
                          Als TS de 18-35 gebruikt op 18mm en F3.5 en op een "normale" afstand van een paar meter gaat het met die scherptediepte nog behoorlijk meevallen.
                          Niet dat TS er vandaag nog veel aan gaat hebben
                          Ik heb toch gewoon gezegd dat het in deze situatie makkelijker zal zijn om scherpe foto's te maken door het diafragma open te zetten. In deze situatie is het de realiteit dat het makkelijker zal zijn scherpe foto's te maken met een open diafragma. De scherptediepte mag dan wel kleiner zijn, het is zowat de enige manier om een bepaald vlak in de diepte scherp te krijgen zonder flits of statief bij zeer weinig licht (samen met ISO verhogen natuurlijk).
                          Ik heb er ook duidelijk bijgezegd dat uitzoomen het makkleijker zal maken om scherpe foto's te maken (de technische verklaring hiervoor is dat enerzijds beweging minder wordt uitvergroot en anderzijds de scherptediepte automatisch groter wordt bij hetzelfde diafragma).

                          De TS vroeg om specifieke instellingen en tips voor een hele specifieke situatie en ik probeerde hem met men post zo goed mogelijk te helpen in deze specifieke situate, ervanuit gaande dat hij geen achtergrondkennis had (weliswaar te laat maar dat heb ik te laat gezien).
                          Als daarbij de hele rompslomp in verband met scherptediepte ook nog eens moet uitgelegd worden heb je al snel de kans dat het te technisch wordt om zomaar in enkele minuten en 1 post te leren, wat in deze situatie eigenlijk wel een nodig was. Het is natuurlijk handiger als je de technische bagage hebt en perfect weet wat je doet, maar dat leren de meesten althans pas met uren, dagen en snel zelfs weken en maanden oefening. Ze kunnen dan wel direct alle situaties aan maar wat ben je daarmee als je eigenlijk onmiddelijk tips nodig hebt voor een once in a lifetime situatie.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Instellingen Fotografie - beginner

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                            ... Ondertussen ben ik zelf wat gaan spelen met de manuele standen om zo zonder flits te kunnen trekken bij voldoende/gematigd licht, maar het lukt me toch nog steeds niet goed om scherpe foto's te maken Waarom is me nog steeds een vraagteken, maar goed, dat is een ander verhaal.
                            Simpel en eenvoudig: Statief met draadontspanner.

                            -M-
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Instellingen Fotografie - beginner

                              Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                              Hmm, blijkbaar ben ik wat te laat. Is het toch nog wat gelukt?
                              Te laat, inderdaad
                              Mijn broer (totale leek) heeft de foto's genomen, aangezien het ons zoontje is dat gedoopt werd Uiteindelijk is het redelijk gelukt, maar de foto's hebben nogal wat ruis. Aangezien ik mij nog steeds een echte beginneling noem, weet ik niet hoe ik die eruit krijg. Straks even zoeken op het forum en/of in mijn boeken.

                              Ik apprecieer wel de hele Jantje uitleg en commentaren erbij. Ik zal dit zeker nog eens proberen. Maar deze week gaat ons toestel eerst terug naar Procireps. Het zal voor daarna zijn. Ik zal hem missen, den Nikon dus eh.

                              Ah ja, wie is TS? En ik ben een zij, geen hij
                              Al doende leert men...

                              Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X