Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overbelichting

    deze foto,s zijn in de avond genomen de zon was laag links achter mij
    waarom zijn ze overbelicht en wat kan ik of moet ik doen
    ioverdag en vooral in de ochtend heb ik geen last
    de camera staat bijna altijd op AV stand

    ExposureTime : 1/50Sec
    FNumber : F9,0
    ExposureProgram : Aperture Priority
    ISOSpeedRatings : 400


    En Deze
    ExposureTime : 1/100Sec
    FNumber : F6,3
    ExposureProgram : Aperture Priority
    ISOSpeedRatings : 400


    canon d400
    Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM,
    Tamron AF 17-50 mm F/2.8 Di Canon

  • #2
    Re: overbelichting

    Hoi Rien,

    vrij logisch: je fotografeert een klein licht onderwerp op een grote donkere achtergrond. De lichtmeter meet meer achtergrond dan onderwerp en gaat de belichting alsdusdanig instellen. Daarbovenop bevindt de reiger zich nog eens in de zon die het helemaal afmaakt...

    Oplossing:
    - fotografeer in RAW (ahw ik denk dat je zo'n mate van overbelichting niet meer gecorrigeerd krijgt.)
    - onderbelichten als het zich voordoet
    - histogram in de gaten houden en belichting aanpassen
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: overbelichting

      Ik zou in M-stand een beetje onderbelichten. Meestal trek ik een foto of 5/6 van hetzelfde onderwerp met verschillende belichtingen van ongeveer 1 stop onder tot 1 stop boven per 1/2 of 1/3 stop.
      Groetjes, 4ginie

      Photography is a way of life...

      Comment


      • #4
        Re: overbelichting

        Marcfoto... je was mij net te snel af
        Groetjes, 4ginie

        Photography is a way of life...

        Comment


        • #5
          Re: overbelichting

          Lage sluitertijden en verhoogde ISO, gekoppeld aan multi segment lichtmeting, da's de oorzaak van de overbelichting op de reiger.
          De achtergrond, tussen het riet vooral, is donker. De reiger vangt nog zon.
          Als je hier een multisegment meting gebruikt zal je lichtmeter een gemiddelde berekenen gebaseerd op onder andere de donkere achtergrond. AV stand laat je sluitertijd zakken. Het resultaat is een goed uitgelichte achtergrond en een overbelichte reiger.
          Manier om hier te werken : ISO naar 200, spotmeting of wat daar nauwst tegenaan leunt bij je camera en licht meten op de witte delen van de reiger.
          Bij voorkeur werk ik in deze situaties op de M stand zodat ik kan controleren of ik én een voldoende hoge sluitersnelheid haal én het diafragma naar mijn voorkeur kan instellen (zou hier opteren voor een F5.6-F6.3) en mijn belichting correct blijft (dwz lichte onderbelichting omwille van het reflecterend wit van de reiger)
          Enkel indien ik via de belichtingsmeter merk dat ik te donker ga zal ik de ISO aanpassen;
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: overbelichting

            Misschien spotmeting toepassen?
            http://users.telenet.be/patric/

            Comment


            • #7
              Re: overbelichting

              Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
              Misschien spotmeting toepassen?
              Een 400D heeft geen spotmeting, partial (9.5% middencirkel) is dan second best.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: overbelichting

                In M-mode, spotmeten op wit van reiger, diafragma en snelheid kiezen zodat lichtmeter op nul staat. Nu minstens 2 stops onderbelichten. Diagram bekijken en indien curve teveel naar rechts, diafragma nog iets sluiten of snelheid nog wat opdrijven. Indien curve teveel naar links, diafragma openen, snelheid verlagen indien mogelijk of iso opdrijven.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: overbelichting

                  In M-mode, spotmeten op wit van reiger, diafragma en snelheid kiezen zodat lichtmeter op nul staat. Nu minstens 2 stops onderbelichten.

                  Als hij "staat" zoals hier, hebt ge daar soms tijd voor, soms ook niet. Deze is duidelijk aan het vissen en de uithaal kan er dan elk moment komen. Snellere manier is dan de lichtmeter naar onderbelichting verschuiven door de sluitersnelheid op te drijven. Heeft als bijkomend voordeel dat je foto dan niet noodzakelijk naar de vaantjes als hij plots vooruitschiet om vis te spietsen, en dat je hem blijft viseren, eveneens met het oog op zijn plotse uitval naar beneden.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: overbelichting

                    Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                    In M-mode, spotmeten op wit van reiger, diafragma en snelheid kiezen zodat lichtmeter op nul staat. Nu minstens 2 stops onderbelichten.

                    Als hij "staat" zoals hier, hebt ge daar soms tijd voor, soms ook niet. Deze is duidelijk aan het vissen en de uithaal kan er dan elk moment komen. Snellere manier is dan de lichtmeter naar onderbelichting verschuiven door de sluitersnelheid op te drijven. Heeft als bijkomend voordeel dat je foto dan niet noodzakelijk naar de vaantjes als hij plots vooruitschiet om vis te spietsen, en dat je hem blijft viseren, eveneens met het oog op zijn plotse uitval naar beneden.
                    Inderdaad, en dat noemt men dan anticiperen.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: overbelichting

                      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                      Een 400D heeft geen spotmeting, partial (9.5% middencirkel) is dan second best.
                      Zou toch al veel schelen, en gaat vlugger... En als er in raw gefotografeerd wordt de rest bijwerken.
                      http://users.telenet.be/patric/

                      Comment


                      • #12
                        Re: overbelichting

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                        Inderdaad, en dat noemt men dan anticiperen.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Volledig akkoord Bewegende dieren spotmeteren is sowieso zeker niet het eenvoudigste Ik ga in het vervolg eens centrumgerichte meting proberen.

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: overbelichting

                          De mensen die vogelfotografie doen en die op de M-stand werken gaan toch dikwijls te laat zijn.

                          De minste verschuiving van je onderwerp, van jou, ...tov het midden van je camera (lichtmeetpunt of plaats) geeft al een heel andere waarde,

                          die je dan direct moet gaan corrigeren met duim of wijsvinger, zodat je lichtmeter weer op een normale waarde komt te staan.

                          De eventuele EV correctie nog buiten beschouwing gelaten. Vogeltje is ondertussen in 90%van de gevallen al 50 meter verder.

                          De afstand tot je onderwerp speelt hier natuurlijk ook een grote rol bij.

                          De grootte van je lichtmeetpunt/spot zou eigenlijk je onderwerp voor 75% moeten bedekken. De andere 25% mag dan omgeving zijn.

                          Als er nu een vogel zeer kort voor de camera zit zou je met "spotmeting" eigenlijk maar het licht meten op één veer. Dit is dus niet goed omdat je de gehele vogel eigenlijk goed belicht wil hebben.

                          Waarom laat je je camera van 800-1000€ het werk/berekenen niet doen zodat jij je alleen maar hoeft te bekommeren om de compo en het eventuele volgen (pannen) van je onderwerp.

                          Nu weet ik niet of de 400D deze functie heeft, maar de 20D en 30D hebben in hun "persoonlijke voorkeuze" een instelling die je kan op of af zetten.

                          Deze functie (veiligheidschift in AV / TV) neemt je een pak werk uit handen.

                          Mijne aanpak voor deze foto zou zijn: iso 400, TV stand, tijd op 1/1600sec, deelmeting ( ) op borst van de reiger, *knopje indrukken, scherpstellen op kop reiger en afdrukken.

                          Doordat je op de borst van de reiger de lichtmeting doet gaat je sluitertijd omhoog.

                          En omdat je de functie (veiligheidschift in AV / TV) hebt opstaan blijft je foto (reiger) correct belicht.

                          De ingestelde sluitertijd (in TV mode) en het diafragma (in AV mode) zullen automatisch veranderen als het licht ontoereikend wordt.

                          Als je teveel licht hebt zal je ingestelde tijd/ diafragma behouden blijven en zal de andere waarde,diafragma/tijd, aangepast worden.

                          Dus als er licht genoeg is zal je foto met de ingestelde waarden gemaakt worden, goed belicht.

                          Heb je licht te weinig(volgens de ingestelde waarden) zal de foto ook goed belicht worden, maar met de hoogste waarden die nog mogelijk zijn op dat moment.

                          Als je dan met een waarde van 1/30sec zit is het uiteraard de vaste hand van de fotograaf die dan de slaagkansen bepaalt.

                          Met de functie veiligheidschift in AV / TV op, zal je altijd een goed belichte foto hebben, met de ingestelde waarden als er licht genoeg is, met andere waarden als er te weinig/teveel licht is.

                          Met de functie veiligheidschift in AV / TV af, zal je een goed belichte foto hebben als er licht genoeg is, maar een slecht belichte foto als er te weinig/teveel licht is.

                          Maar of de 400D deze functie heeft weet ik niet.
                          Groetjes
                          ----JO

                          Comment


                          • #14
                            Re: overbelichting

                            Een hele boterham, Jo, waarvan ik de helft jammer genoeg niet kan volgen omdat ik de canon camera's niet ken
                            Nu wat betreft het stuk dat ik wel kan volgen : op de m stand dikwijls te laatkomen heb ik eigenlijk nog nooit voorgehad. Op de duur is dat draaien met die twee wieltjes zo een automatisme geworden dat je het doet zonder er bij nadenken, van het ogenblik dat ik richt ben ik eigenlijk al met duim en en wijsvinger aan die wieltjes aan het prutsen Daarbij gebruik ik nagenoeg uitsluitend spotmeting, en de ervaring heeft me geleerd dat spotmeting gebruiken op je scherpstelpunt in vrijwel alle gevallen gelijk staat een goed belicht onderwerp. De uitzondering zijn dan de grotere onderwerpen met heel fel wit op de rug terwijl je zou meten op de kop. Als er tijd is het natuurlijk beter de meting daar iets complexer te verrichten en de belichting vast te houden. Handig hulpmiddel op mijn D200 is daarbij de AE/AL lock knop die ik kan bedienen met dezelfde duim als die waarmee ik de sluitersnelheid regel, maar ik heb dan ook grote duimen
                            Er zal allicht een verschil zijn in de bedieningswijze van de Canon of Nikon body's, maar wat volgens mij nog het meeste verschil maakt is de manier waarop ieder individu werkt. Je slaat een bepaalde weg in, en de ervaring leert je dan die ingeslagen te verfijnen.
                            Ik weet dat er nog mensen het principe zijn toegedaan dat de m stand tijdrovender werkt en minder precies, wel ik ben dus een andere mening toegedaan (maar dat wist je al).
                            Ik vind dat de m stand me de meeste snelheid van handeling én de grootste controle geeft over mijn parameters.
                            En eigenlijk doet het er ook niet toe op welke manier je een resultaat bekomt,
                            als je je met een bepaalde manier van werken het meest comfortabel voelt en de resultaten zijn wat ze moeten zijn, is de rest bijzaak toch ?
                            Wel is het nutig voor de geïnteresseerden om de verschillende manieren van werken eens uitgelegd te zien, iedereen kan dan nog altijd zijn eigen mening vormen.
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: overbelichting

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                              In M-mode, spotmeten op wit van reiger, diafragma en snelheid kiezen zodat lichtmeter op nul staat. Nu minstens 2 stops onderbelichten. Diagram bekijken en indien curve teveel naar rechts, diafragma nog iets sluiten of snelheid nog wat opdrijven. Indien curve teveel naar links, diafragma openen, snelheid verlagen indien mogelijk of iso opdrijven.

                              Groetjes,
                              Pol.
                              Ik zou wel 2 stops overbelichten. Anciens zouden zeggen de reiger op Zone VII plaatsen. Ik zou gewoon een referentie meting doen met een grijskaart en autobracketen.

                              -M-
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X