Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

    Deze cijfers betreffen de Japanese markt:

    Nikon : 47,5% marktaandeel
    Canon : 36,5% marktaandeel

    Dit alles zou een gevolg zijn van de D40X.
    In dezelfde periode vorig jaar had Canon nog 46,4 % marktaandeel, en Nikon slechts 31,9%

    De andere merken (Pentax, Sony en Olympus) halen respectievelijk 6,5% 4,5% en 4,3%

    Volgens mij is de belangrijskte conclusie dat de kleintjes nog kleiner worden...
    .
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

  • #2
    Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

    Eigenlijk wil dit volgens mij op wereldvlak niets zeggen. De japanse markt is daarvoor niet belangrijk genoeg en vertoont nogal afwijkingen tov de rest van de wereld. Nikon is bijv in japan altijd sterker geweest dan in de rest van de wereld.

    Ook op gebied van de kleintjes wil dit denk ik zeker niet zoveel zeggen omdat de marktverschillen hier nog veel sterker een invloed gaan hebben.

    En je mag natuurlijk ook niet vergeten dat die japanse cijfers niet echt verkoopcijfers zijn maar distributiecijfers. Als bijv van 1 merk er veel op stock gegaan zijn in de winkels maar daar niet goed verkopen tja dan geeft dit een totaal vertekend beeld. Wat ook verklaart waarom het uitbrengen van nieuwe modellen deze cijfers altijd enorm beinvloedt. Herinner je de lancering van de Sony alpha. Plots stond Sony daar als nummer 2 in verkoop met +- 30% marktaandeel. De echte marktaandelen daarentegen tja daar heeft sony nog geen 10% waarschijnlijk zelfs nog een stuk minder.

    Je kan je op heel veel cijfers baseren en van alles bewijzen maar ik denk dat je beter op ICI cijfers of zo afgaat. En zelfs deze zijn eigenlijk maar beredeneerde gokken.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

      Ik zou zeggen dat er vooral wordt gekocht volgens de merknaam.

      En de merknaam van Nikon is duidelijk beter dan die van Canon, terwijl dit vooral een gevolg is van de tijd van de analoge fotografie.

      Ook is de trend zichbaar dat Canon, vroeger voorloper, nu de anderen moet achterna lopen.
      De 5D, de 1DsII en de 30D zijn twee jaar oud.
      Alleen de 400D en de 1DIII hebben een 10MP sensor.

      Jan.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
        Eigenlijk wil dit volgens mij op wereldvlak niets zeggen. De japanse markt is daarvoor niet belangrijk genoeg en vertoont nogal afwijkingen tov de rest van de wereld. Nikon is bijv in japan altijd sterker geweest dan in de rest van de wereld.
        Ik heb geen enkele reden om te denken dat de D40, de D40x, de D80 en de D200 minder goed verkopen dan de 30D.

        En hoe minder Canon verkoopt, hoe beter voor ons.
        Dan dalen de prijzen en komen er toch nog wat nieuwe Canon DSLR.

        Jan.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

          Heel relatief inderdaad. Nog niet zo lang geleden stond de Pentax K10D nog op plaats 1 bij de meest verkochte DSLRs in Japan (verschillende weken tot heel recent, mogelijk nu nog?). Natuurlijk is het gamma van de "kleintjes" niet zo uitgebreid, dus het zou interessant zijn te weten waarop die verkoopscijfers slagen... Ik denk het niet, maar als bij Canon ook de printers zouden bijzitten is het niet echt een juiste vergelijking hé...

          Het enige dat je uit Japanse cijfers kan halen is als je de langere termijn trends bekijkt. De Japanse markt is immers een erg gevoelige markt voor nieuwigheden. Vandaar ook dat je in Japan ongelofelijke deals kan doen voor producten die langer op de markt zijn dan pakweg 6 maanden, maar een fortuin betaalt aan pas geïntroduceerde producten...

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

            Het betreft alleen DSLR
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

            http://supermasj.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

              Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
              Het betreft alleen DSLR
              Ok, enig idee van de verdeling per model ipv per merk?

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                Ik heb geen enkele reden om te denken dat de D40, de D40x, de D80 en de D200 minder goed verkopen dan de 30D.

                En hoe minder Canon verkoopt, hoe beter voor ons.
                Dan dalen de prijzen en komen er toch nog wat nieuwe Canon DSLR.

                Jan.
                Ik heb eigenlijk ook geen enkele reden om het omgekeerde te denken. Nu ja die D40's die moeten wel meer verkopen anders zou het nogal erg zijn.

                En absoluut ik hoop dat canon wat minder verkoopt want dat is alleen maar goed voor ons. Nu ja ook niet te weinig natuurlijk want dan blijft er te weinig geld over voor R&D en dat wil ik ook weer niet. Maar dat zal bij canon nu niet snel een probleem zijn he

                Ik zou het eigenlijk wel leuk vinden moest Canon plotseling nummer 3 zijn ipv nummer 1. Dan zouden we binnen enkele jaren nog eens iets te zien krijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

                  Hopelijk denk Nikon nu niet dat ze de succesformule gevonden te hebben met een heel gamma aan basismodellen en pakken ze ook de pijnpunten in hun hoger segment aan en ontwikkelen ze ook niche produkten

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

                    opmerkelijk is dat Canon het moet hebben van de 350d en de 400d volgens mij toch niet de sterkste camera's in dat segment. Nikon heeft eind vorig jaar met succes de aanval ingezet op deze camera's met de D40, en zo een groot deel van het marktsegment weten in te palmen, alhoewel de D80 en d200 zijn ook succesverhalen.
                    In het mid-segment is nikon de leider met de D200 gevolgd door Pentax. De 30D verkoopt vrij slecht.
                    Opvallend is dat +/ 80% van de sales bij Canon afkomstig is van de instap modellen. Terwijl nikon een meer gelijkmatige verkoop van de d40,d80 en d200 kent.De pentax K10D verkoopt terecht vrij goed maar zij kunnen in het mid-segment niet steunen op een groot publiek met al Pentax materiaal in hun bezit, zoals bij Canon en Nikon wel het geval is. (minder klantenbinding)

                    Sony heeft gisteren ook aangekondigd dat hun kwartaal winsten verdubbelt zijn mede door de sterke verkoop van digitale camera's.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

                      Hmm, een paar weken geleden nog gepraat met een verkoper van Konijnenberg, en deze vermeldde dat de 30D nog altijd buitenvliegt. Dit kan natuurlijk wel beïnvloed zijn door de acties (cash-back) die Canon heeft gevoerd. Maar eigenlijk vind ik dit weinig relevant. Ik heb voor Canon gekozen vanuit technisch standpunt. Welk marktaandeel deze heeft interesseert mij weinig. Wel een beetje natuurlijk. Je koopt een toestel dat je van plan bent te gebruiken op lange termijn beter bij een financieel gezond bedrijf, maar op dat vlak hoef ik me zeker geen zorgen te maken.
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

                        Ik ben eigenlijk benieuwd naar de bronnen voor al dat cijfermateriaal En de relevantie ervan. Zijn er ergens cijfergegevens te vinden die daadwerkelijk de wereldwijde verkoop weergeven (liefst nog per "klasse")?
                        Canon 350D
                        Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

                          Ik ga er nu meteen één kopen. Maar wat verkopen we hier? AJA, tgaat over Japan en verkoopscijfers van wat? Per week, maand of kwartaal? De totaalverkoop?

                          Kom die cijfers, dat is al gezegd, zijn zo interpretabel als het gestoef aan de toog van 2 varkensboeren.

                          De enige relatief trendaanwijzende statistiek is de totaalverkoop PER merk PER model wereldwijd.

                          Nikon D40x is toch een contradictie bij DSLR, een kleine body met een beperkt gamma lenzen door de AF-motor afwezigheid, beperkte instellingen en beperkte afmetingen. Wat weegt dat op tegen de K10, 30D of D80 D200. Een totaal ander segment van de markt. Voor iemand die denkt nooit meer uit zijn toestel te halen en vermoed dat de body de levensduur heeft van een analoge is de D40x een goed toestel. Ik kreeg zowat het idee dat dit een toestel is wat je koopt voor op reis mee te nemen of voor je met fotografie beginnende zoon. Velen zullen het rap ontgroeien zonder al te veel lenzen te kopen terwijl je bij andere merken wel al eerst wat kwaliteitslenzen kan kopen en later overschakelen naar een andere body met dezelfde lenzen. Terwijl een dure Nikkor zonder AF op de D40x wellicht in de winkel zal blijven.

                          Canon loopt achter? Canon trok eerst de leiding. Misschien veranderen ze van strategie en willen ze nu zelf reageren op de concurrentie. Nikon was het populaire beste merk in het analoge tijdperk, zeker in Japan, ondanks veel alternatieven. Canon zette de toon digitaal.

                          Dus ofwel zetten ze een nieuwe benckmark ofwel worden ze goedkoper bij de lancering.

                          Wie ligt daar nu wakker van? Je hebt van elk merk een gelijkaardig toestel, ongeveer in dezelfde prijsklasse. Als je onafhankelijk bent van oude lenzen koop je op dit moment Pentax tenzij je echt Canon of Nikon wil.

                          Pentax is nieuw en overzichtelijk : k100d 110d of super instap k10d opstap

                          Nikon heeft in mijn ogen een beetje een raar aanbod : D40 D40x instap (wie wil nog de D40, wie op lange termijn denkt koopt de x-versie?) nadien D80 D200. D200 super toestel maar nog redelijk duur voor de periode dat het al uit is. D80 leukste toestel want komt dicht bij de D200 en weinigen lijken zich nog aan een D200 te wagen door de 600 euro extra en de geruchten van een opvolger. Geen liquidatie en zo ook vind je nog wat D70 te koop.

                          Sony heeft nog geen keuze, tis nu nog A100 of niets.

                          Canon 400D instap 30D liquidatie en 5D 1D hoog segment, nog steeds populair. Je vindt nog enkele verdwaalde 350D, een 20D nieuw vinden zal al moeilijk worden. 30D verkoopt enkel aan Canonians vanwege de blote kenmerken 8.2 ipv 10 Mpix en de weinige vernieuwingen tov 20D, het is wel nog steeds een klassetoestel.

                          Pentax/Sony moeten niet onderdoen kwa kwaliteit maar enkel kwa naam. 400D wordt wereldwijd nog steeds beste verkopende camera genoemd en ondanks dat ik hem niet zou kopen, tov de D40x zou ik niet twijfelen.

                          Mijn pa kreeg een 400D en vraagt zich af of hij die wel zelf zou kopen. Ik wou een Nikon D200 kopen (vanwege sealings vooral) maar kreeg voor mijn 30e verjaardag een toestel van mijn ouders en koos een 30D omdat ik de extra euro's niet uit hun zak wou duwen, zeker omdat ik zelf al lang twijfelde. Ook had ik nog Canon lenzen. En ben ik van het idee dat de 40D een klapper gaat worden en blijft de wetenschap dat de 1D zeker -indien niet meer- de evenknie is van D2xs, aanwijzing dat zelfs NIKON voor de Cmos hier gaat, een technologie ontwikkeld bij Canon waardoor zij ten allen tijde de kwaliteit kunnen laten primeren terwijl Sony -maker van 95% van de CCD- zoals bij al zijn segmenten vroeg of laat de massaproductie zal laten primeren op de kwaliteit. Sommige prosumers met 5Mpix ccd kunnen al niet meer hersteld worden omdat ze allemaal op zijn. Die merken zitten vast aan Sony en dus ook als de stock uitgeput is. Leuk voor de consument.

                          1 ding staat vast, met elk toestel kan je pakken pakkende fotos maken en merkzeikers bestaan bij alle merken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

                            Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
                            Ik ben eigenlijk benieuwd naar de bronnen voor al dat cijfermateriaal En de relevantie ervan. Zijn er ergens cijfergegevens te vinden die daadwerkelijk de wereldwijde verkoop weergeven (liefst nog per "klasse")?
                            De info is afkomstig van de "Japan BCN survey data" hun info is wel in het Japans
                            maar de grafieken zijn duidelijk, en weergegeven per maand, per merk, en per camera model. Heb deze bekeken voor mei maar heb onlangs gelezen dat de dezelfde trend in juni te zien is. Met wat zoekwerk vind je tientallen vertalingen van die cijfers. Heb ook in de loop van deze week een bericht zien passeren dat ook wereldwijd Nikon de grootste verkoop zou hebben.

                            voor sony info:

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon en Canon verkoopscijfers Japan S1 2007

                              Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                              Ik ga er nu meteen één kopen. Maar wat verkopen we hier? AJA, tgaat over Japan en verkoopscijfers van wat? Per week, maand of kwartaal? De totaalverkoop?

                              Kom die cijfers, dat is al gezegd, zijn zo interpretabel als het gestoef aan de toog van 2 varkensboeren.

                              De enige relatief trendaanwijzende statistiek is de totaalverkoop PER merk PER model wereldwijd.

                              Nikon D40x is toch een contradictie bij DSLR, een kleine body met een beperkt gamma lenzen door de AF-motor afwezigheid, beperkte instellingen en beperkte afmetingen. Wat weegt dat op tegen de K10, 30D of D80 D200. Een totaal ander segment van de markt. Voor iemand die denkt nooit meer uit zijn toestel te halen en vermoed dat de body de levensduur heeft van een analoge is de D40x een goed toestel. Ik kreeg zowat het idee dat dit een toestel is wat je koopt voor op reis mee te nemen of voor je met fotografie beginnende zoon. Velen zullen het rap ontgroeien zonder al te veel lenzen te kopen terwijl je bij andere merken wel al eerst wat kwaliteitslenzen kan kopen en later overschakelen naar een andere body met dezelfde lenzen. Terwijl een dure Nikkor zonder AF op de D40x wellicht in de winkel zal blijven.

                              Canon loopt achter? Canon trok eerst de leiding. Misschien veranderen ze van strategie en willen ze nu zelf reageren op de concurrentie. Nikon was het populaire beste merk in het analoge tijdperk, zeker in Japan, ondanks veel alternatieven. Canon zette de toon digitaal.

                              Dus ofwel zetten ze een nieuwe benckmark ofwel worden ze goedkoper bij de lancering.

                              Wie ligt daar nu wakker van? Je hebt van elk merk een gelijkaardig toestel, ongeveer in dezelfde prijsklasse. Als je onafhankelijk bent van oude lenzen koop je op dit moment Pentax tenzij je echt Canon of Nikon wil.

                              Pentax is nieuw en overzichtelijk : k100d 110d of super instap k10d opstap

                              Nikon heeft in mijn ogen een beetje een raar aanbod : D40 D40x instap (wie wil nog de D40, wie op lange termijn denkt koopt de x-versie?) nadien D80 D200. D200 super toestel maar nog redelijk duur voor de periode dat het al uit is. D80 leukste toestel want komt dicht bij de D200 en weinigen lijken zich nog aan een D200 te wagen door de 600 euro extra en de geruchten van een opvolger. Geen liquidatie en zo ook vind je nog wat D70 te koop.

                              Sony heeft nog geen keuze, tis nu nog A100 of niets.

                              Canon 400D instap 30D liquidatie en 5D 1D hoog segment, nog steeds populair. Je vindt nog enkele verdwaalde 350D, een 20D nieuw vinden zal al moeilijk worden. 30D verkoopt enkel aan Canonians vanwege de blote kenmerken 8.2 ipv 10 Mpix en de weinige vernieuwingen tov 20D, het is wel nog steeds een klassetoestel.

                              Pentax/Sony moeten niet onderdoen kwa kwaliteit maar enkel kwa naam. 400D wordt wereldwijd nog steeds beste verkopende camera genoemd en ondanks dat ik hem niet zou kopen, tov de D40x zou ik niet twijfelen.

                              Mijn pa kreeg een 400D en vraagt zich af of hij die wel zelf zou kopen. Ik wou een Nikon D200 kopen (vanwege sealings vooral) maar kreeg voor mijn 30e verjaardag een toestel van mijn ouders en koos een 30D omdat ik de extra euro's niet uit hun zak wou duwen, zeker omdat ik zelf al lang twijfelde. Ook had ik nog Canon lenzen. En ben ik van het idee dat de 40D een klapper gaat worden en blijft de wetenschap dat de 1D zeker -indien niet meer- de evenknie is van D2xs, aanwijzing dat zelfs NIKON voor de Cmos hier gaat, een technologie ontwikkeld bij Canon waardoor zij ten allen tijde de kwaliteit kunnen laten primeren terwijl Sony -maker van 95% van de CCD- zoals bij al zijn segmenten vroeg of laat de massaproductie zal laten primeren op de kwaliteit. Sommige prosumers met 5Mpix ccd kunnen al niet meer hersteld worden omdat ze allemaal op zijn. Die merken zitten vast aan Sony en dus ook als de stock uitgeput is. Leuk voor de consument.

                              1 ding staat vast, met elk toestel kan je pakken pakkende fotos maken en merkzeikers bestaan bij alle merken.
                              Uw analyse van Nikon loopt toch een beetje mank hoor

                              Edit: Allé, ik zal toch verder reageren.

                              De D40x is inderdaad een vreemde eend in de bijt: voor amper €100 meer heb je de veel beter uitgeruste D80 PUNT

                              De D40 is daarentegen wel een perfect gepositioneerd produkt: lage prijs en daardoor aantrekkelijk voor instappers en mensen die tussen DSLR en bridge twijfelen en dan in 90% van het geval niet verder kijken dan de 2 kitobjectieven. 6MP is uiteindelijk meer dan genoeg voor de meesten onder hen en de afwezigheid van de AF motor is voor de kopersdoelgroep ook al geen probleem, omdat alle zooms in het huidige basisgamma AF-S hebben. Het zijn enkel de oudere tweedehands spullen waarmee je moet opletten en de goedkope AF 50mm f1.8D die geen AF heeft. De rest van de prime objectieven zonder AF-S liggen toch niet binnen de interessesfeer van dat koperspubliek. Third party merken zoals Tamron vallen ook wel af, maar Sigma heeft ondertussen 4 objectieven naar HSM omgebouwd. Mocht je de D40 als beginner dan toch ontgroeien kan je 'm gezien de lage aankoopprijs met relatief weinig verlies weer verkopen.

                              De €600 van de D200 tov de D80 is volkomen verantwoord voor diegenen die de extra mogelijkheden nodig hebben. Diegenen die geen boodschap hebben aan 5fps, een direkter bediening, lichtmeting met de Ai en Ais oudjes, uigebreide MLU en enkel maar 10MP wensen zijn idd beter af met de D80.

                              MVG,
                              Last edited by frank207be; 27 juli 2007, 12:47. Reden: reactie toegevoegd

                              Comment

                              Working...
                              X