Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

    hallo,

    ik ben een tevreden bezitter van de pana fz50. Naar mijn mening toch "de beste" digitaal compact camera. Nu mijn moeder de foto's zie die ik genomen heb met die camera, Zou zij ook graag met zoiets werken.
    Ze stelde dan voor om mijn camera na verloop van tijd over te kopen.

    zeker voor september (misschien nog voor eind augustus cashback korting)

    Natuurlijk begin ik te twijfelen. En heb al eens op verschillende topics gekeken. En met dat ik Nu in september start met avondschool fotografie en volgend jaar een opleiding fotograaf bij syntra west. Is het nog verleidelijker om mijn toestel te laten gaan.

    want ik zou in september mijn dslr willen hebben en die wat beter leren kennen, dat ik volgend jaar bij mijn opleiding fotograaf niet voor aap sta met een camera dat ik niet goed ken.


    Wat zouden jullie doen? alleen zou ik graag rond de 700 euro blijven.
    maar;
    canon eos 400d 15-55 voor 675 euro
    nikon d40 18-55 en 55 - 200 voor 683 euro
    nikon d40x 18-55 voor 708 euro
    sony alpha 18 -70 voor 665 euro
    pentax k110 18-55 en 50-200 voor 673 euro
    samsung gx 1s 18-55 en 50-200 voor 657 euro

    allemaal rond hetzelfde. Maar elk toestel met zijn eigen voordelen. dat is moeilijke keuze.

    Maar wat als er bv een deftige nikon d70 te koop staat? waar moet ik op letten? het aantal clicks? hoeveel is goed? en wanneer moet dit vervangen worden. Of zouden jullie eerder voor nieuw toestel gaan? of andere beter toestel 2dehands?

    zo hopelijk kan iemand mij erdoor sleuren want ik weet het niet meer

    groeten davy
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

  • #2
    Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

    Naar een winkel gaan waar ze alle modelletjes hebben en ze eens in je hand nemen... heb je ergens nog oude lenzen liggen? anders kun je dat ook laten meespelen. Een D40 zou ik niet kopen, maar misschien wordt dat nadeel van geen motor onboard wel overdreven in de topics waar ik erover lees. Kijk ook eens naar de tweedehandsmarkt, misschien levert dat nog betere koopjes op?
    Canon 350D
    Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

      ja zou ook al de d40 en d40x beter schrappen door die reden. geen anti stof, en af in camera.

      maar wat van de nikon d70s?


      En wat van de fuji s3 die hier te koop staat?
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
        ja zou ook al de d40 en d40x beter schrappen door die reden. geen anti stof, en af in camera.
        Je zegt zelf een budget van 700 Euro te hebben... dan is de D40 met 18-55 kit en 55-200 toch perfect nu met de cashback? Anti-stof is sowieso overroepen , en het Nikon AFS/Sigma HSM gamma breidt alleen maar uit naar de meer betaalbare reeksen: zie maar naar de nieuwe Sigma 18-50 f2.8 HSM en 17-70 f2.8-4

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

          Je gaat dus van een groot zoombereik naar amper zoom, tenzij je idd. voor een 55-2OOmm lens gaat.
          Wat is er mis met de FZ50? Is het niet gewoon omdat je per sé een DSLR wil, omdat de meute dat ook wil?
          Persoonlijk denk ik dat jou Pana bijna evenwaardig is aan een basic-DSLR, met het grote voordeel van een "alles-in-één-pakket", tegenover dure lenzen (als je tenminste iets deftigs wil)
          Je Pana heeft trouwens IS, de D40 niet, K110 niet,.....
          Een lens met IS kost POEN !
          PENTAX K100d SUPER !!!!!
          Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
          En een dapper standaard-kitlensje

          Comment


          • #6
            Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

            nee, een meeloper ben ik niet echt, en trends volg ik ook al niet.

            bij mijn weten ben ik de enige in mijn vriendenkring die een dslr zal kopen. En hier komen ook meer mensen die dslr willen. dat is een lastigere keuze dan een compactje kopen.

            en zoombereik wil ik graag inruilen voor betere foto's, minder ruis, en vooral rapper toestel.

            Ik ben met mijn fz50 naar koksijde airshow geweest, en om daar een mooie foto te nemen heb ik toch al heeeeeeel veel moeite voor moeten doen.

            en dat is natuurlijk nu de vraag

            2dehands toestel die dan rapper is dan de basic line
            bv
            nikon d70s
            fuji s3pro

            of nieuw toestel
            6megapix met lenzen tot 500mm

            of upgrade toestel met standaard lens en sparen voor zoomlens.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

              De fz50 is idd wat trager dan een DSLR, eigenlijk moet je een beetje oefenen om iets vroeger dan het gewenste moment de knop door te drukken. Dat vraagt veel oefening, ook met een DSLR zenne.

              Om je fz50 nu meteen weg te doen, zou ik niet doen, sleur al het glas maar eens mee als je met een DSLR gaat schieten om van de kostprijs maar te zwijgen. Ik heb een 300mm voor m'n Pentax, maar als het verder moet neem ik de pana. In moeilijk lichtomstandigheden weer de DSLR. En ruis op de pana, dat valt toch wel mee.
              Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

              Comment


              • #8
                Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

                Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                nee, een meeloper ben ik niet echt, en trends volg ik ook al niet.

                bij mijn weten ben ik de enige in mijn vriendenkring die een dslr zal kopen. En hier komen ook meer mensen die dslr willen. dat is een lastigere keuze dan een compactje kopen.

                en zoombereik wil ik graag inruilen voor betere foto's, minder ruis, en vooral rapper toestel.

                Ik ben met mijn fz50 naar koksijde airshow geweest, en om daar een mooie foto te nemen heb ik toch al heeeeeeel veel moeite voor moeten doen.

                en dat is natuurlijk nu de vraag

                2dehands toestel die dan rapper is dan de basic line
                bv
                nikon d70s
                fuji s3pro

                of nieuw toestel
                6megapix met lenzen tot 500mm

                of upgrade toestel met standaard lens en sparen voor zoomlens.
                De basic toestellen die nu op de markt zijn zijn snel genoeg qua respons en bv niet trager dan een D70s die alleen maar meer bedieningsmogelijkheden heeft en natuurlijk die ingebouwde focusmotor. De fuji S3pro is een camera met een speciale sensor voor hogere DR, maar is qua wegschrijfsnelheden een stuk trager als je het volle potentieel wil gebruiken. Koop bv een iets duurdere AFS VR 70-300mm f4.5-5.6 op een D40 kit met AFS 18-55mm f3.5-5.6 en je hebt al een zeer performante combinatie voor iets meer dan €900 na de huidige cashback. Niks vertraging, misschien enkel wat prefocussen en schieten naar hartelust Het gebrek aan IS op een D40 kan je overigens compenseren door de ISO wat te verhogen. ISO 1600 is immers zeer goed op dit toestel En als je ooit eens echt groothoek wil, kan je altijd eens een Sigma 10-20 f4-5.6 proberen Dit kost allemaal geld en is natuurlijk zwaarder dan een bridge, maar is m.i. wel de moeite waard

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

                  Eerst en vooral, de D40 zal wel geen slecht toestel zijn.

                  MAAR

                  Je moet wel even stilstaan bij het feit dat je geen AF-motor hebt. Je kan bijvoorbeeld de prachtige (en spotgoedkope) 50mm lens niet gebruiken (tenzij op MF), net zoals nog vele andere leuke en relatief goedkope lenzen (veel primes hebben nog geen HSM of een merkvariant) en ik denk toch dat een groot deel van de lol van een DSLR zit in de prachtige lichtsterke primes.

                  Het ontbreken van een antistof systeem vind ik geen of een zeer klein argument. Ik heb zelf een Nikon D50, en heb nog geen last gehad van stof (en ik verwissel vrij vaak van lens). Ik denk dus dat zo'n systeem niet noodzaak is, eerder marketing.

                  De D70S is een zeer goed toestel maar kijk ook eens naar een D50, deze zou iets beter presteren qua ruis (hoewel dit ook wel niet echt merkbaar zal zijn).
                  Let wel, de body is iets kleiner dus als je grote handen hebt is dit minder aan te raden want je kan er geen (nikon) grip opzetten.

                  Natuurlijk zijn Pentax en Sony ook zeer goede alternatieven maar je moet goed beseffen dat er een veel kleinere tweede hands markt voor is (die "fout" heb ik ook gemaakt).

                  Slaap er een paar nachtjes over en als je blijft denken dat je Pana niet voldoet ga je gewoon eens naar de winkel en vraag je daar om wat modellen vast te pakken en misschien te proberen. Een D70S werkt ongeveer hetzelfde als een D50 en D40 en een 400D zal ook wel ongeveer hetzelfde werken als een 350D dus dan heb je een idee.

                  Comment


                  • #10
                    Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

                    Ik zou niet voor de Pentax K110D gaan. Deze heeft immers niet de erg waardevolle SR (shake reduction) van de overige Pentaxen, en die stabilisatie scheelt toch wat hoor. De productie van de K110D is overigens stilgelegd omdat bleek dat de Pentax consumenten resoluut voor de versies met SR kozen.

                    De kans is echter redelijk groot dat de K100D (met stabilisatie) weldra in prijs zal zakken, omdat de K100D Super vanaf augustus op de markt komt. Deze voegt ondersteuning voor SDM (ultrasone in-objectief AF) toe. De enige objectieven met deze technologie zijn de DA* reeks, en die zij allicht boven je budget. Moest je ze toch ooit willen kopen is de keuze voor een niet-SDM ondersteunende body echter geen probleem, want de DA* reeks heeft ook voorziening voor de klassieke AF.

                    Maw, mocht je Pentax willen overwegen, denk dan eerder aan de K100D die goedkoper zal worden na de introductie van de K100D Super.

                    Wim
                    Last edited by ishpuini; 27 juli 2007, 12:44.
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

                      Als je een DSLR wil en je budget is 600 Euro, kijk dan hier eens naar:



                      Koop daar nog een 70-300 bij of zo, en je hebt alles wat je nodig hebt. Een 350D is echt een goed toestel.

                      Voila:

                      Last edited by Vue.photo; 27 juli 2007, 16:33. Reden: lens erbij
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

                        eerst en vooral bedankt voor de reacties.

                        Het nadeel is dat ik nu nog niet kan kopen, want weet niet wanneer mijn moeder die zou willen overkopen.

                        het voordeel is dat ik nu ruim de tijd heb om alles eens goed op een rijtje te zetten.

                        heb al een paar goeie toestellekes gezien
                        zoals nikon d70s en nu die canon 350d

                        maar volgend jaar wil ik terug gaan naar de airshow in koksijde. welke lens zou ik dan het best nemen?
                        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                        Comment


                        • #13
                          Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

                          Dat je in Koksijde snel in de problemen komt met de FZ50 kan ik begrijpen, maar of je veel minder problemen gaat hebben met een instap DSLR met kitlens durf ik ook te betwijfelen.
                          Ook zeg je dat je zoombereik wil inleveren voor snelheid en minder ruis maar zonder deftig zoombereik ga je in Koksijde zelfs met een pro-toestel ook niks deftig trekken denk ik...
                          Om actiefoto's van de luchtshow te nemen heb je een snel toestel nodig met (vooral) een snelle telelens. En ik denk dat je dan toch je budget wat moet aanpassen
                          Groetjes,
                          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                          Comment


                          • #14
                            Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                            Dat je in Koksijde snel in de problemen komt met de FZ50 kan ik begrijpen, maar of je veel minder problemen gaat hebben met een instap DSLR met kitlens durf ik ook te betwijfelen.
                            Ook zeg je dat je zoombereik wil inleveren voor snelheid en minder ruis maar zonder deftig zoombereik ga je in Koksijde zelfs met een pro-toestel ook niks deftig trekken denk ik...
                            Om actiefoto's van de luchtshow te nemen heb je een snel toestel nodig met (vooral) een snelle telelens. En ik denk dat je dan toch je budget wat moet aanpassen
                            De bepalende factor blijft toch de snelheid van het objectief, zowel qua focus als lichtsterkte (hunten)

                            Door het bouwprincipe van eender welke DSLR behoudt die altijd een betere respons. Die moet immers niet overschakelen van live view naar opname zoals alle compact sensoren. Natuurlijk zullen duurdere bodies met geavanceerder focus systeem beter werken qua tracking met veel meer instelbare parameters, maar gebruik bv een D40 met een AFS 300mm f2.8 en je zal ogen trekken wat dat kleine toestelletje allemaal kan

                            Edit: Ook wordt bij een bridge toestel meestal de naar 35mm omgerekende focale lengte aangegeven. Met de meeste DSLR heb je 1.5x tot 1.6x crop en heb je met een 300mm objectief een omgerekende 450mm tot 480mm
                            Last edited by frank207be; 28 juli 2007, 12:19.

                            Comment


                            • #15
                              Re: zou ik mijn fz50 al wegdoen en dslr kopen?

                              nuja denk niet dat ik mijn budget zal moeten aanpassen.

                              want nu koop ik mijn toestel met basic lens of andere lenzen bv d40.
                              en het is toch maar pas volgend jaar dat koksijde terug komt (als het al terug komt)

                              dus nu mijn toestel en later het gamma lenzen erbij en andere snufjes.

                              dus met een zoomlens met bereik 300mm zou ik de zoomfactor van mijn fz50 al moeten kunnen naderen, maar dan met beter kwaliteit?
                              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                              Comment

                              Working...
                              X