Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

    Ik ben mij zomaar aan het orienteren voor lenzen.

    Ben er achter gekomen dat dit ook een dure hobby is.
    Nu was ik op diverse fora in de aangeboden afdeling aan het kijken, op marktplaats en andere tweede hands site's.

    Wat mij opvalt is dat de Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS lens erg vaak opduikt, ik zat zelf te denken er zo een aan te schaffen.

    De goedkoopste is 419 euro nieuw bij camera express die ik gevonden heb.
    ik dacht misschien gebruikt aan zo'n lens te komen voor 200 á 225 euro, maar helaas ze worden aangeboden voor ruim 300 euro en meer.

    Dus het echt goed koop is dat niet, maar wat mij wel opvalt is dat deze lens wel erg veel te koop wordt aangeboden.
    Is dit omdat er wat met deze lens is waarom ruimt men na bv een jaar deze lens alweer op.

    Dus met andere woorden als ik deze lens zou kopen, zet ik hem dan over een jaar ook weer op marktplaats, en wat wordt er dan als vervanger gekozen.
    M.vr.gr.Bram
    Foto album

  • #2
    Re: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

    heb mijzelf deze lens gekocht na de tegenvallende kitlens en de tamron 18-200

    is een goede beginners- en allround lens vind ik, gaf mij meer bevredigende resultaten dan de kitlens

    de foto's op http://frankrijk2007.michelpyck.be zijn met deze lens genomen

    het is alvast een lens die niet vlug zal verkopen, een "keeper"
    Mijn website: http://www.michelpyck.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

      Oorspronkelijk geplaatst door BraCom Bekijk bericht
      Ik ben mij zomaar aan het orienteren voor lenzen.

      Ben er achter gekomen dat dit ook een dure hobby is.
      Nu was ik op diverse fora in de aangeboden afdeling aan het kijken, op marktplaats en andere tweede hands site's.

      Wat mij opvalt is dat de Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS lens erg vaak opduikt, ik zat zelf te denken er zo een aan te schaffen.

      De goedkoopste is 419 euro nieuw bij camera express die ik gevonden heb.
      ik dacht misschien gebruikt aan zo'n lens te komen voor 200 á 225 euro, maar helaas ze worden aangeboden voor ruim 300 euro en meer.

      Dus het echt goed koop is dat niet, maar wat mij wel opvalt is dat deze lens wel erg veel te koop wordt aangeboden.
      Is dit omdat er wat met deze lens is waarom ruimt men na bv een jaar deze lens alweer op.

      Dus met andere woorden als ik deze lens zou kopen, zet ik hem dan over een jaar ook weer op marktplaats, en wat wordt er dan als vervanger gekozen.
      Ik heb net een 28-135 verkocht en vervangen door de 3x zo dure 24-105. En als ik eerlijk mag zijn, het verschil is zichtbaar wide-open, maar 1 stop toe komt de 28-135 al goed op scherpte. Zou ik het opnieuw doen? NEEN, ik zou eerder wat ander glas bijkopen voor dat geld.
      Gebruikt kosten ze rond de 300-350
      Vergeet niet dat er geen zonnekap bij zit.
      Het is volgens mij een ondergewaardeert lensje omdat er geen rode ring op zit.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

        Ik denk dat het ook te maken heeft met de camera's waar deze lens op gebruikt wordt. Heb je een cropcamera dan is het bereik van deze lens niet zo super interessant. En vaak koopt men de 28-135 samen met een body en constateert men dan pas later dat op een cropcamera dit bereik niet zo interessant is.

        Toen ik nog een 10D had gebruikte ik ook die 28-135 IS als basislens, maar zodra de 17-85 IS uitkwam en ik een compatibele camera had ben ik onmiddelijk geswitcht puur en alleen omwille van het interessantere bereik. En het was leuk te constateren dat deze laatste nog de betere lens was ook want dat had ik niet verwacht.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

          Bedankt voor de reactie's, ben weer wat wijzer geworden.

          Is idd een groot verschil tussen de 28-135 en de 24-105 wat de prijs betreft.
          Maar het zal wel zijn alle waar naar zijn geld, en je moet het er voor over hebben (cq kunnen missen).
          Maar ik weet nu dat de reden niet is dat de eerst genoemde lens slecht moet zijn.
          M.vr.gr.Bram
          Foto album

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

            Je kan de EF-s 18-55 kopen voor 79 euro, de EF 28-135 kost ongeveer 419 euro en de EF-s 17-85 gaat een 539 euro. De 17-55 EF-s gaat 835 euro.
            (prijzen uit 1 winkel om te vergelijken)

            EF-s kan enkel op 400D-30D. Misschien een detail dat je over het hoofd zag. De 28-135 kan je op 5D gebruiken, de andere niet. En hij is een stuk goedkoper dan de 17-85, zo'n 120 euro.

            De EF 24-105 vind je al voor 868 euro. Dan is die 539 euro voor mij niet gerechtvaardigd. Dan spaar ik wel door voor een L lens.

            EF-s 17-55 IS USM en EF 24-105 IS USM zijn op dit moment de 2 populaire lenzen met daar kort op de 28-135 vanwege prijs/bereik. De 17-85 had een 150 euro cashback en de lens wordt veel 2e hands aangeboden. Daarom neem ik aan dat ze een wat teleurstellende verkoop heeft volgens Canon of een te hoge prijs.

            EF-s 17-55 of 18-55 (laagste kwaliteit) of 17-85 en dan de 28-135 (met 1.6 crop = 45-216 uitsnede) geven een mooi bereik op een cropcamera. Waarbij de EF-s 17-55 veruit de beste is, moest ik er slechts 1 van kiezen dan die. Wellicht heb je de 18-55 al. Dan zou ik eerst de 28-135 aanschaffen en indien je merkt dat je de 18-55 toch veel gebruikt, de 17-55 afwegen tov de 17-85. En met wat geluk koop je dan één van beide goedkoper.

            Kwalitatief is de 17-55 de beste, staan die 2 andere naast elkaar.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

              Kijk misschien ook eens of je geen tweedehands EF 24-85 kan vinden, eventueel op een oude APS-filmcamera
              (vroeger voor 50 EUR te krijgen, sinds de wijde verspreiding van crop-cameras gaan ze 120 )

              Geen IS, maar ik ben er best tevreden over

              zie ook http://www.photozone.de/8Reviews/len...3545/index.htm

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

                Ikzelf heb net mijn 28-135 verkocht (deze week nog ). Ik had deze gekocht toen ik nog analoog schoot, toen ik overgestapt ben op digitaal had ik deze er standaard altijd opzitten, vond het een hele goede lens om te gebruiken voor ik L-lenzen kon betalen. De IS vond ik fantastisch, en ook de beelden waren mooi scherp. Het verschil met de standaard (kit) lenzen en relatief goedkopere telezoom objectieven is duidelijk te zien. Maar ik kan er niet omheen: L-lenzen zijn gewoon beter...
                Dus mijn advies: de 28-135 is zeker een hele goede aankoop, zeker als betaalbare walk-around lens die je kitlens vervangt. Ik zat ook te twijfelen tussen meteen een L-lens en een betaalbaar alternatief, en ik ben voor de 28-135 gegaan, nooit spijt van gehad!
                ____________
                Everything has its beauty, not everybody sees it [Confucius]
                Website | Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

                  Als 'wandellens' had ik vroeger de keuze tussen een Tamron 28-200 en deze 28-135 IS USM. Onlangs heb ik de Tamron zelfs de deur uit gemikt (figuurlijk) Ik kan ook niets slechts over de canon-lens zeggen. Ok, het bereik is langs beide kanten een beetje beperkt, en het is een vrij zware toeter, maar toch zit deze lens het vaakst op mijn 350D. Beeldkwaliteit is top. (en ja , een 'L' is (misschien)beter, maar dan moet je al heel ver gaan zoeken, en qua scherpte zou ik nog durven twijfelen...)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS

                    Oorspronkelijk geplaatst door BraCom Bekijk bericht
                    Ik ben mij zomaar aan het orienteren voor lenzen.

                    Ben er achter gekomen dat dit ook een dure hobby is.
                    Nu was ik op diverse fora in de aangeboden afdeling aan het kijken, op marktplaats en andere tweede hands site's.

                    Wat mij opvalt is dat de Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM iS lens erg vaak opduikt, ik zat zelf te denken er zo een aan te schaffen.

                    De goedkoopste is 419 euro nieuw bij camera express die ik gevonden heb.
                    ik dacht misschien gebruikt aan zo'n lens te komen voor 200 á 225 euro, maar helaas ze worden aangeboden voor ruim 300 euro en meer.

                    Dus het echt goed koop is dat niet, maar wat mij wel opvalt is dat deze lens wel erg veel te koop wordt aangeboden.
                    Is dit omdat er wat met deze lens is waarom ruimt men na bv een jaar deze lens alweer op.

                    Dus met andere woorden als ik deze lens zou kopen, zet ik hem dan over een jaar ook weer op marktplaats, en wat wordt er dan als vervanger gekozen.
                    zoals je in m'n signature kan zien heb ik een heel arsenaal van L-lenzen, en toch... gebruik ik af en toe (meerdere keren per maand) nog deze 28-135 IS lens. En dit om volgende redenen:

                    voordelen:
                    - mooie zoomrange (niet superbreed spijtig genoeg) , maar wel leuke range
                    - de IS is wel niet de laatste nieuwe... maar toch vrij goed vind ik
                    - de foto/lenskwaliteit kan ik niet veel slecht over zeggen, in die price-range vind ik de kwaliteit "zeer goed"
                    - prijs is zéér goed => en ik vind +/- 300 € voor een 2dehands best wel acceptabel als ze nog goed werkt (vlot draaien, mooie kwaliteit etc)
                    - ik gebruik ze zelfs af en toe eens in combinatie met macro-lens ringen
                    (extender tubes van kenko vb)

                    nadelen:
                    - het is zo'n zoomlens waar de lens uit komt draaien, dus er kan vuil in kruipen (bij veel L-lenzen heb je dit niet)


                    Is een 17-55 2.8 IS beter? 't zal wel zijn !!!!
                    Maar je vergelijkt toch ook geen Opel Astra 1.7d met een BMW 320d ?
                    (ik denk dat ik qua prijs/kwaliteitsvergelijking redelijk ok zit ;-))
                    Beide zijn "zeer degelijke wagens", maar in the end,... er zit nog verschil of course.

                    Als je ietsjes meer centen kan/wil uitgeven zou ik wel voor de 17-85IS gaan ipv de 28-135IS. 't Is maar mijn mening, maar ik vind het wel een goede tip !

                    Succes met de aankoop van uw lens!
                    Imagination is more important than knowledge...
                    http://www.kiekje.be

                    Comment

                    Working...
                    X