Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

500mm Canon of Sigma?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 500mm Canon of Sigma?

    Ik overweeg om mij een 500mm aan te schaffen. Heb momenteel een Canon 30D body en maak de meeste foto's met een 300mm EF 4.0 met 1.4 extender.
    Nu twijfel ik tussen de 500mm 4.0 lens van Canon of de Sigma 4.5.
    Er is inderdaad een groot prijsverschil, maar toont zich dat ook in kwaliteit of andere dingen bij de Canonlens?
    Wie heeft ervaringen met deze lenzen?

    Groeten,
    Dirk

  • #2
    Re: 500mm Canon of Sigma?

    Herman Blockx heeft een Canon 500 F4, ik heb een Sigma 500 F4.5 op Nikon D200.
    Ik zou zeggen : bezie de foto's eens.
    De Canon is iets lichtsterker, mss ook iets scherper volopen.
    De Sigma is scherp volopen, maar op zijn scherpst vanaf F5.3.
    HSM van de Sigma is zeer snel op de Nikon, geen lichtgewicht, kleine 4 kilo, maar een dijk van een lens. Ik heb alleen spijt dat ik niet vroeger de stap gezet heb.
    Wat betreft de Canon : veel recensies wijzen uit de de Sigma niet voor de Canon hoeft onder te doen, zei het dat de Canon dus iets vroeger haarscherp is.
    Voor mij was de keuze simpeler : het was de Nikkor 600 of de Sigma 500, de Nikkor is alleen meer dan dubbel zo duur en de 600mm nog zwaarder en moeilijker hanteerbaar dan de 500.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: 500mm Canon of Sigma?

      Wat dan vaak vegeten wordt:
      blijven de extra functie's goed werken? zoals het AF en IS?
      En dan ook nog bij het gebruik van extender's?
      (de communicatie tussen de verschillende componenten; Dé reden dat ik dan bij éénzelfde merk blijf: heb je altijd de meest optimale samenwerking / afstemming op elkaar! als je een dergelijk kapitaal uitgeeft is het wel zo prettig dat het ook vlekkeloos werkt!)
      Kocht destijds m'n beginsetje 400D met een tamron 70-300; AF traag en luiddruchtig - 20 flitsfoto's = accu leeg.
      gelijk terug ingeruild - EF "hikt" gelijk en geruisloos scherp = 80 flitsfoto's - accu indicatie nog steeds op "vol".
      Als je al dit soort zaken mee weegt is de prijs/kwaliteit verhouding bij Canon toch niet verkeerd...
      Pak 's een Canon catalogus mee bij een shop; daarin vind je bij objectieven/technische gegevens ook tabellen over samenwerking met andere ass./componenten/extenders.
      Loop ook al langere tijd naar de / een 500mm te lonken, maar heb eigenlijk te beperkte toepassing ervoor om zo'n uitgave te rechtvaardigen.....
      Last edited by Astral; 26 juli 2007, 06:47.
      'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

      Comment


      • #4
        Re: 500mm Canon of Sigma?

        Oorspronkelijk geplaatst door Astral Bekijk bericht
        Wat dan vaak vegeten wordt:
        blijven de extra functie's goed werken? zoals het AF en IS?
        En dan ook nog bij het gebruik van extender's?
        (de communicatie tussen de verschillende componenten; Dé reden dat ik dan bij éénzelfde merk blijf: heb je altijd de meest optimale samenwerking / afstemming op elkaar! als je een dergelijk kapitaal uitgeeft is het wel zo prettig dat het ook vlekkeloos werkt!)
        Loop ook al langere tijd naar de / een 500mm te lonken, maar heb eigenlijk te beperkte toepassing ervoor om zo'n uitgave te rechtvaardigen.....
        De AF van mijn Sigma is uiterst accuraat en zeer snel op Nikon D200.
        Het bereik kan gelimiteerd worden in : 0 tot 4 meter - 4 meter tot 8 meter - full.
        Dit maakt de AF zeer soepel bruikbaar en de lens instelbaar voor bv. louter schuiltentwerk. De lens blijft (voor mij althans) hanteerbaar uit de hand voor bv; vluchtshots. Hou wel rekening met een behoorlijke uitgave voor een degelijk statief, mag best stevig zijn
        Minpuntje vind ik de zachte metaallegering die gebruikt is voor de statiefgondel en die nogal snel sleet op de schroefdraad van de verbinding met de statiefkop zou kunnen geven. Ik heb er dan ook onmiddellijk een snelkoppelingsplaatje opgezet dat erop blijft en een dovetail snelkoppeling van Gitzo op mijn balhoofd gezet. Is trouwens zeer aan te raden om snel en gemakkelijk van statief naar uit de hand over te schakelen. De "normale" snelkoppelingen lijken me te fragiel voor deze lenzen.
        De Sigma 500 kan je gebruiken met dedicated Sigma EX extenders, maar door de F4.5 louter met MF. Scherpteverlies is nauwelijks merkbaar met de 1.4 en zeer beperkt met de 2.0, maar het focussen wordt met een 2.0 toch wel een secure bedoening. 1000mm - F9 - MF, maakt dat dit eigenlijk alleen bruikbaar is voor weinig bewegende onderwerpen. Je beeldveld wordt dermate beperkt dat een zich verplaatsend onderwerp moeilijk vast te houden is (hangt natuurlijk ook van de afstand af).
        't zijn uiteraard lenzen die je niet koopt om in de kast te liggen, maar als je echt nood hebt aan een kwaliteitsvolle prime in het lange bereik.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: 500mm Canon of Sigma?

          Gaat het hier in beide gevallen over een 500mm lens met vaste brandpuntsafstand ??
          Volgens mij bedoel je een zoomlens tot 500mm niet ?
          Kan je iets specifieker zijn omtrent beide lensen.
          Ik weet nieuwe Canon lensen met maximale zoom tot 400 IS en USM erop aangeboden voor €9053 en anderzijds heb je dan Sigma die tot 500mm reiken met DG APO HSM EX voor €1112
          Als je deze prijzen naast elkaar zet met hun specificaties lijkt op het eerste zicht niet moeilijk om te kiezen.
          Trouwens voor diegene die denken dat ik twee uitersten van prijs nam. Geloof me dat beide prijzen scherp zijn . Indien je toch goedkoper zou vinden ben ik ten zeerste geïnteresseerd. Deze prijzen komen van PIXMANIA = internetwinkel met Afhaalpunt in Anderlecht zo zie je wat je koopt.
          Wie denkt dat dit sluikreclame is heeft het mis maar laat me weten indien dit ongewenst is. Ik ben enkel geïntersseerd in diegenen die objectieven in het algemeen goedkoper (nieuw) weten te vinden en waar je het produkt 'boter bij de vis' kan kopen.
          WICKED WIKKE

          Comment


          • #6
            Re: 500mm Canon of Sigma?

            Ik wil er wel bij vermelden dat je qua service en informatie bij deze lui waarschijnlijk minder zult gesoigneerd worden dan bij een degelijk handelaar.
            In jouw geval zou ik dus indien ik zo'n kapitaal uitgeef niet naar de internet winkel gaan, lol.
            Kwestie van je misschien nog wat meer aan het twijfelen te zetten ?
            Wel jaloers op het gevoel van verlangen dat jij dezer dagen in lijf moet voelen razen. Geniet dus ook van het verlangen want niets is mooier dan verlangen naar iets.
            WICKED WIKKE

            Comment


            • #7
              Re: 500mm Canon of Sigma?

              Gaat het hier in beide gevallen over een 500mm lens met vaste brandpuntsafstand ??
              Volgens mij bedoel je een zoomlens tot 500mm niet ?


              TS heeft het duidelijk over 500mm primes.
              Wat jij hier aanhaalt is enerzijds een professionele 400 2.8 en anderzijds een zoomlens. (Eentje die trouwens zijn prestaties in het verleden al bewezen heeft).
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: 500mm Canon of Sigma?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wikke Bekijk bericht
                Gaat het hier in beide gevallen over een 500mm lens met vaste brandpuntsafstand ??
                Volgens mij bedoel je een zoomlens tot 500mm niet ?
                Kan je iets specifieker zijn omtrent beide lensen.
                Ik weet nieuwe Canon lensen met maximale zoom tot 400 IS en USM erop aangeboden voor €9053 en anderzijds heb je dan Sigma die tot 500mm reiken met DG APO HSM EX voor €1112
                Als je deze prijzen naast elkaar zet met hun specificaties lijkt op het eerste zicht niet moeilijk om te kiezen.
                Trouwens voor diegene die denken dat ik twee uitersten van prijs nam. Geloof me dat beide prijzen scherp zijn . Indien je toch goedkoper zou vinden ben ik ten zeerste geïnteresseerd. Deze prijzen komen van PIXMANIA = internetwinkel met Afhaalpunt in Anderlecht zo zie je wat je koopt.
                Wie denkt dat dit sluikreclame is heeft het mis maar laat me weten indien dit ongewenst is. Ik ben enkel geïntersseerd in diegenen die objectieven in het algemeen goedkoper (nieuw) weten te vinden en waar je het produkt 'boter bij de vis' kan kopen.
                Deze persoon zoekt volgens mij primes, kijk bij www.topfoto.de , daar vind je ze. (en kan je ze kopen op basis van "boter bij de vis", er zijn nog goedkopere adressen)

                Canon 500mm f4.0 IS 6099€
                Sigma 500mm f4.5 3849€

                Moest ik geld op overschot hebben, of er mijn geld mee moeten verdienen, zou ik denk ik wel de Canon nemen. (IS is op deze lenzen héél welkom)
                Maar als sukkelaar zou ik niet verder springen dan een Sigma.. Deze zijn soms, en dan vooral in hun hogere reeksen evenwaardig aan Canon L glas, al horen de Canonians dat niet graag. De naam Sigma is teveel verbonden met hun low-budget reeksen, en dat maakt hun imago niet echt prof..
                Waar je het kantelpunt legt, moet je zelf uitmaken, misschien vind je ergens een degelijke lens tweedehands, dat kan ook van invloed zijn natuurlijk.

                Comment


                • #9
                  Re: 500mm Canon of Sigma?

                  Oorspronkelijk geplaatst door dottenburghs Bekijk bericht
                  Ik overweeg om mij een 500mm aan te schaffen. Heb momenteel een Canon 30D body en maak de meeste foto's met een 300mm EF 4.0 met 1.4 extender.
                  Nu twijfel ik tussen de 500mm 4.0 lens van Canon of de Sigma 4.5.
                  Er is inderdaad een groot prijsverschil, maar toont zich dat ook in kwaliteit of andere dingen bij de Canonlens?
                  Wie heeft ervaringen met deze lenzen?

                  Groeten,
                  Dirk
                  Kijk hier eens:


                  Last edited by Rudy; 26 juli 2007, 07:58.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 500mm Canon of Sigma?

                    Beide lenzen zullen optisch best wel aan elkaar gewaagd zijn maar zelf zou ik nooit zo'n bedrag spenderen aan de Sigma om de simpele reden dat bij gebruik met een extender de AF wegvalt. Als ik zie wat voor resultaten hier door BD'ers gehaald worden met de 500+1.4 zelfs vol open dan denk ik dat je niet moet twijfelen aan deze combinatie. Prijs daarentegen is minder positief ( maar zoals ik zei, ik zou ipv de Sigma nu te kopen liever nog een tijd wachten en doorsparen naar een Canon )
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #11
                      Re: 500mm Canon of Sigma?

                      Deze zijn soms, en dan vooral in hun hogere reeksen evenwaardig aan Canon L glas, al horen de Canonians dat niet graag. De naam Sigma is teveel verbonden met hun low-budget reeksen, en dat maakt hun imago niet echt prof..

                      De nagel op de kop.
                      De duurdere Sigmalenzen zijn van geen kanten te vergelijken met hun budgetlenzen. In het betere segment maken ze wel degelijk toppersn cfr. de 150mm macro, algemeen erkend als één van de betere macrolenzen. Hun 500 is in mijn ogen ook zo'n pareltje, evenals hun 300 2.8 (heb ik gehad) en hun 300-800. 't Is natuurlijk wel een feit dat er over deze lange tele's veel minder informatie te rapen valt op het net, gewoon door het feit dat slechts een minderheid deze lange tele's in gebruik heeft.
                      In elk geval is het zo dat het een hobby moet blijven, het prijsverschil tussen de Nikkors in die range en de Sigma's is niet te verantwoorden voor een niet-professioneel gebruiker. De optische kwaliteit en de bouw van beiden verrechtvaardigen geen 3X hogere uitgave vind ik.
                      Last edited by elsan; 26 juli 2007, 08:08.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: 500mm Canon of Sigma?

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Beide lenzen zullen optisch best wel aan elkaar gewaagd zijn maar zelf zou ik nooit zo'n bedrag spenderen aan de Sigma om de simpele reden dat bij gebruik met een extender de AF wegvalt. Als ik zie wat voor resultaten hier door BD'ers gehaald worden met de 500+1.4 zelfs vol open dan denk ik dat je niet moet twijfelen aan deze combinatie. Prijs daarentegen is minder positief ( maar zoals ik zei, ik zou ipv de Sigma nu te kopen liever nog een tijd wachten en doorsparen naar een Canon )
                        Dat probleem van die extender, ik denk, dat de Kenko pro 300 dc 1.4 wel een werkende af behoud, bij mij zelfs op een 28-135 f5.6 zoomlens uitgeprobeert op een 5d body, werkt prima.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 500mm Canon of Sigma?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Dat probleem van die extender, ik denk, dat de Kenko pro 300 dc 1.4 wel een werkende af behoud, bij mij zelfs op een 28-135 f5.6 zoomlens uitgeprobeert op een 5d body, werkt prima.
                          Klopt, de Kenko/Tamron/Soligor converters werken met behoud van AF. Wel zien dat je de Kenko Pro versie hebt. De allernieuwste Tamron zou naar het schijnt wel diafragma informatie doorgeven aan de body en hierdoor geen AF meer hebben. In elk geval : ik heb een Tamron BBAR 2.0 MC7, geeft geen informatie over diafragma door en behoudt dus de AF. In praktijk gebruik ik deze niet op de 500 omwille van het toch wel moeilijk praktisch werken.
                          (zeer gering gezichtsveld met dergelijke vergroting).
                          Mss deze winter vanop grotere afstanden en voor watervogels in rust.
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: 500mm Canon of Sigma?

                            Ben eigenlijk canonian vanwege de samenwerking/communicatie tussen de componenten: AF en IS systemen, info over instellingen, ook in je exif-data kun je altijd nog terug zien of/welke extender en daadwerkelijke bp.afstand, etc.
                            zie in deze range sigma zeker niet als low-budget image: 't gaat om de prestatie's!
                            Als je in deze tele-range/budget zoekend bent is het zeker lonend/verhelderend om 's te huren / testen!
                            Je kunt in een shop wel door zo'n ding koekeloeren maar wat zie je dan in de praktijk?
                            En miss. lijkt het met zo'n joekel rondzeulen in de bush-bush en zomp voor jou wel teveel op commando-training!
                            Ik ben daardoor dan ook blijven steken bij de universelere inzetbaarheid van m'n 100-400L met 1,4 en 2x converter.
                            kamera-express.nl (dagprijs best wel hoog; opvolgende dagen halfprijs (reserveren!!)).
                            Last edited by Astral; 26 juli 2007, 10:21.
                            'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 500mm Canon of Sigma?

                              Bedankt voor de vele reacties. Na alles in overweging genomen te hebben ga ik voor de Canon 500mm 4.0.
                              Nu op zoek naar een plaats waar ik ze voor een goede prijs op de kop kan tikken.
                              Via internet vind ik gewaagd voor zo een bedrag.
                              Iemand tips? Ik ben van Limburg, dus als de afstand dan nog eens meevalt...
                              Dan kan ik misschien voor ik zaterdag voor een paar weekjes naar Hongarije vertrek ze daar al testen

                              Comment

                              Working...
                              X