Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek en macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek en macro

    Zijn er lenzen die zowel geschikt zijn voor groothoek als voor macro toepassingen? Of is dit geen geschikte combinatie.

    Ik heb zelf een Sony alpha 100 met een 18-200mm lens, en zoek een lens voor erbij. Eigenlijk zoek ik een macro lens, maar ik zou het dus handig vinden als ik dit kon combineren met een lichtsterke groothoek voor binnenfotografie.

    gr. Ubo
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: groothoek en macro

    Het is of het een of het ander. Bij macro wil je een afbeeldingsmaatstaf halen van tot 1:1 (een cm in het echt is 1 cm op je sensor). Als je dat met een groothoek zou willen doen moet je voorwerp zo ongeveer in de frontlens zitten. Naarmate een macro een grotere brandpuntsafstand heeft, kan de afstand ook groter worden.
    Je zou evt. naar een standaardzoom met wat macro mogelijkheden kunnen kijken, maar die heeft niet echt macro en is ook niet echt lichtsterk.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: groothoek en macro

      Een vaste 20 mm is zeer geschikt voor macro als je die met een omkeer ring gaat gebruiken. En met een tussenring wordt het ook heel spannend. Dat kun je gewoon even uit proberen door je prime objectief iets voor de camera te houden en dan door de zoeker kijken hoe dichtbij je wel niet kunt komen.

      Met een zoom heb je veel problemen. Ze zijn niet echt voor macro te gebruiken. Er zijn wel zoom objectieven met een semi macro instelling, en meestal zijn dat matige tele objectieven.

      Ik ken geen groothoek zoom objectieven met macro. Iemand die die dingen gaat maken zal er veel verkopen, maar kwaliteit zal het niet geven.
      Voor het echte macro werk is zelfs een 55 of 60mm al te veel groothoek. Velen doen het met een 105 of zelfs 200. Dan wordt macro pas echt leuk.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment

      Working...
      X