Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

    Beste mede camera liefhebbers,

    Ik heb nu sinds ongeveer een jaar een Nikon D70S met een 18 – 70mm kit lens (AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3.5-4.5G ED).

    Nu wil ik een nieuwe lens kopen een 70 – 300 mm.

    Alleen welke is het beste? Ik had zelf de volgende al gevonden.

    Nikkor AF-S 70-300mm/4.5-5.6G VR (alleen deze valt niet binnen het budget dus die valt dan af.)
    Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Nikon
    Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI Nikon

    Dus dan is de vraag is Sigma of Tamron beter.
    Of kan ik beter door sparen en dan voor de Nikkor gaan of zit er niet heel veel verschil in kwa kwaliteit?

    Alvast bedankt,

    Met vriendelijke groet,
    Ngommers
    Nikon D70S - AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3.5-4.5G ED

  • #2
    Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

    Mja uit dat lijstje zou de 70-300 VR van Nikon er toch heel vel bovenuit zitten, maar aangezien hij niet binnen het budget...
    Sparen?
    Anders zou ik gaan voor de sigma...
    StijnDeGrauwe.be

    Comment


    • #3
      Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

      Oorspronkelijk geplaatst door Darth_Stijn Bekijk bericht
      Mja uit dat lijstje zou de 70-300 VR van Nikon er toch heel vel bovenuit zitten, maar aangezien hij niet binnen het budget...
      Sparen?
      Anders zou ik gaan voor de sigma...
      Alvast bedankt voor het advies.

      Ik kwam op de website van fotokonijnenberg deze lens nog tegen Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 zwart 62S die is wel betaalbaar maar wat is het verschil met de andere 3 lenzen?

      En kunt u mij ook vertellen waar ik aan kan zien of het een goede lens is dus de punten waarop je hem moet vergelijken enz.
      ik fotograafeer namelijk nog niet zo heel lang. en ben nog maar een student.
      Last edited by ngommers; 25 juli 2007, 21:12.
      Nikon D70S - AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3.5-4.5G ED

      Comment


      • #4
        Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

        De 70-200 zal zeker buiten je budget zijn, dat is een lichtsterke 2.8 lens voorzien van VR en kost op de 2e handsmarkt +/- 1600€
        Verder is er nog de 80-200 2.8 toplens van Nikon, op de 2e handsmarkt +/- 750€
        StijnDeGrauwe.be

        Comment


        • #5
          Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

          Oorspronkelijk geplaatst door Darth_Stijn Bekijk bericht
          De 70-200 zal zeker buiten je budget zijn, dat is een lichtsterke 2.8 lens voorzien van VR en kost op de 2e handsmarkt +/- 1600€
          Verder is er nog de 80-200 2.8 toplens van Nikon, op de 2e handsmarkt +/- 750€
          Bedankt, ik was daar zelf ook al achtergekomen dus had me post alweer bewerkt. ik kwam wel zelf nog deze lens tegen maar volgens mij is die het slechtste van het rijtje Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 zwart 62S

          Zie mijn vorige post.
          Nikon D70S - AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3.5-4.5G ED

          Comment


          • #6
            Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

            Oorspronkelijk geplaatst door Darth_Stijn Bekijk bericht
            De 70-200 zal zeker buiten je budget zijn, dat is een lichtsterke 2.8 lens voorzien van VR en kost op de 2e handsmarkt +/- 1600€
            Verder is er nog de 80-200 2.8 toplens van Nikon, op de 2e handsmarkt +/- 750€
            Valt wel mee hoor (al zijn de prijzen hoger dan een 70-300).
            De 70-200 VR f2.8 is op marktplaats zo rond de 1300 euro te krijgen.
            De 80 200 f2.8 schuifzoom is rond de 350 / 400 euro op marktplaats te krijgen. Dezelfde lens met draaizoom is duurder, maar die is ook vanaf 650 euro te koop. En dan heb je nog de AF-S versie van die lens en die is voor ongeveer 950 euro te vinden.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

              De VR lens heeft stabilisatie. Dit betekend dat als je een foto neemt en je beweegt een klein beetje met de camera, dat de lens deze beweging dan zal detecteren en compenseren. Hierdoor kun je ook bij iets minder gunstige lichtomstandigheden (donkerder) nog scherpe foto's maken zonder statief. Dit werkt echter enkel voor bewegingen van jezelf (de camera eigenlijk), dus niet voor bewegingen van je onderwerp. Voor velen is dit van onschatbare waarde. Ik kan hen persoonlijk enkel gelijkgeven. Vandaar ook het advies: spaar liever door, goedkoop zou anders wel eens duurkoop kunnen betekenen.

              Moest doorsparen om 1 of andere reden echt geen optie zijn dan kun je nog steeds twee dingen doen:
              - De verschillen tussen de 3 niet gestabiliseerde lenzen zullen bestaande maar niet onvoorstelbaar spectaculair zijn, de fotografische mogelijkheden zullen quasi dezelfde zijn. Daarom zou ik persoonlijk adviseren om gewoon voor de goedkoopste te gaan.
              - Zoals reeds aangeraden door anderen kun je ook eens kijken voor een tweedehands 80-200 f/2.8 lens van Nikon (of zelfs van Nikon). Dit zijn in vergelijking met de 70-300 lenzen zeer grote en zware lenzen, maar van uitstekende kwaliteit, die zelfs met wat minder licht nog scherpe foto's maken zonder statief, het verschil is wel niet zo groot als bij VR, MAAR het heeft ook effect voor bewegende onderwerpen. De eerste generatie 80-200 f/2.8 van Nikon zou maximum 300 euro mogen kosten tweedehands.

              Om tussen deze twee opties te kiezen kun je best volgende afwegingen maken:
              * ben je bereid om beduidend meer gewicht en volume mee te slepen om meer kwaliteit te hebben?
              * wil je het risico lopen tweedehands materiaal te kopen (zonder garantie) (bij objectieven is dit risico weliswaar beperkt).

              Dat de lens maar 200mm is ipv 300mm daarin zou ik me niet teveel zorgen maken, dat verschil is echt wel behoorlijk klein, maar dat zul je in de meeste winkels wel eens kunnen bekijken.

              Hopelijk zie je nu een beetje meer het bos door de bomen.

              Comment


              • #8
                Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

                Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                De VR lens heeft stabilisatie. Dit betekend dat als je een foto neemt en je beweegt een klein beetje met de camera, dat de lens deze beweging dan zal detecteren en compenseren. Hierdoor kun je ook bij iets minder gunstige lichtomstandigheden (donkerder) nog scherpe foto's maken zonder statief. Dit werkt echter enkel voor bewegingen van jezelf (de camera eigenlijk), dus niet voor bewegingen van je onderwerp. Voor velen is dit van onschatbare waarde. Ik kan hen persoonlijk enkel gelijkgeven. Vandaar ook het advies: spaar liever door, goedkoop zou anders wel eens duurkoop kunnen betekenen.

                Moest doorsparen om 1 of andere reden echt geen optie zijn dan kun je nog steeds twee dingen doen:
                - De verschillen tussen de 3 niet gestabiliseerde lenzen zullen bestaande maar niet onvoorstelbaar spectaculair zijn, de fotografische mogelijkheden zullen quasi dezelfde zijn. Daarom zou ik persoonlijk adviseren om gewoon voor de goedkoopste te gaan.
                - Zoals reeds aangeraden door anderen kun je ook eens kijken voor een tweedehands 80-200 f/2.8 lens van Nikon (of zelfs van Nikon). Dit zijn in vergelijking met de 70-300 lenzen zeer grote en zware lenzen, maar van uitstekende kwaliteit, die zelfs met wat minder licht nog scherpe foto's maken zonder statief, het verschil is wel niet zo groot als bij VR, MAAR het heeft ook effect voor bewegende onderwerpen. De eerste generatie 80-200 f/2.8 van Nikon zou maximum 300 euro mogen kosten tweedehands.

                Om tussen deze twee opties te kiezen kun je best volgende afwegingen maken:
                * ben je bereid om beduidend meer gewicht en volume mee te slepen om meer kwaliteit te hebben?
                * wil je het risico lopen tweedehands materiaal te kopen (zonder garantie) (bij objectieven is dit risico weliswaar beperkt).

                Dat de lens maar 200mm is ipv 300mm daarin zou ik me niet teveel zorgen maken, dat verschil is echt wel behoorlijk klein, maar dat zul je in de meeste winkels wel eens kunnen bekijken.

                Hopelijk zie je nu een beetje meer het bos door de bomen.
                Bedankt voor dit advies ik ga dan maar door sparen. aangezien een 70 - 200 aan de erg dure kant is nieuw.
                Nikon D70S - AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3.5-4.5G ED

                Comment


                • #9
                  Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

                  De Sigma die je hier omschrijft is naar mijn bescheiden mening een lens met een meer dan eerlijke prijs-kwaliteitsverhouding.

                  Ik verwijs je even naar deze rubriek op mijn website.
                  De meeste Afrikaanse portretten (behalve Toubab, toubab en dreaming away) zijn gemaakt met die Nikkor 70-300G lens op een D70. Ik had niets anders op dat moment.

                  De foto's met titel sisters, blue, boy en nobody's boy met de Nikkor AF 70-210 f4, een al wat ouder objectief maar dat schitterend is om mee te werken. Voor zeer interessante prijzen te vinden op de tweedehandsmarkt. Deze zijn gemaakt met de D200.
                  Meer foto's op mijn website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

                    Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                    De Sigma die je hier omschrijft is naar mijn bescheiden mening een lens met een meer dan eerlijke prijs-kwaliteitsverhouding.

                    Ik verwijs je even naar deze rubriek op mijn website.
                    De meeste Afrikaanse portretten (behalve Toubab, toubab en dreaming away) zijn gemaakt met die Nikkor 70-300G lens op een D70. Ik had niets anders op dat moment.

                    De foto's met titel sisters, blue, boy en nobody's boy met de Nikkor AF 70-210 f4, een al wat ouder objectief maar dat schitterend is om mee te werken. Voor zeer interessante prijzen te vinden op de tweedehandsmarkt. Deze zijn gemaakt met de D200.
                    Bedoeld u de Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 zwart 62S lens?
                    Nikon D70S - AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3.5-4.5G ED

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

                      Oorspronkelijk geplaatst door ngommers Bekijk bericht
                      Bedoeld u de Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 zwart 62S lens?
                      Yep, dat is 'm.

                      Ik ga niet in discussie met vorige reacties i.v.m. de kwaliteit van objectieven. Natuurlijk zijn de genoemde 70-200 en 80-200 lenzen prima van kwaliteit.

                      De elementaire vraag die je moet stellen is 'Wat wil ik aanvangen met die objectieven' ? Moeten ze zonodig 2.8 zijn als je bijvoorbeeld meestal buiten fotografeert? Heb jij die VR echt wel nodig?

                      Binnen een studentenbudget blijf ik de Sigma 70-300 een prima keuze vinden. Beter dan die Nikkor 70-300 (wegens veel te trage AF en een plastiekerige afwerking).
                      Meer foto's op mijn website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

                        Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                        Yep, dat is 'm.

                        Ik ga niet in discussie met vorige reacties i.v.m. de kwaliteit van objectieven. Natuurlijk zijn de genoemde 70-200 en 80-200 lenzen prima van kwaliteit.

                        De elementaire vraag die je moet stellen is 'Wat wil ik aanvangen met die objectieven' ? Moeten ze zonodig 2.8 zijn als je bijvoorbeeld meestal buiten fotografeert? Heb jij die VR echt wel nodig?

                        Binnen een studentenbudget blijf ik de Sigma 70-300 een prima keuze vinden. Beter dan die Nikkor 70-300 (wegens veel te trage AF en een plastiekerige afwerking).
                        Ik wil er grotedeels Portret fotos mee maken. maar ook een kleine beetje macro gaan proberen. dus dan denk ik dat ik voor de Sigma ga.

                        aangezien die ook een macro stand heeft.
                        alleen wat is het verschil tussen de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro en de Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 zwart 62S?
                        Nikon D70S - AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3.5-4.5G ED

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

                          Oorspronkelijk geplaatst door ngommers Bekijk bericht
                          Ik wil er grotedeels Portret fotos mee maken. maar ook een kleine beetje macro gaan proberen. dus dan denk ik dat ik voor de Sigma ga.

                          aangezien die ook een macro stand heeft.
                          alleen wat is het verschil tussen de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro en de Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 zwart 62S?
                          Verwacht niet teveel van zo'n macrostand. Toch niet als je echt voor macro wil gaan. Dan kijk je beter uit voor een echte macrolens. En neen, dit hoeft absoluut niet direct een 180mm te zijn. Met een (tweedehands?) 60 mm 2.8 van Nikkor kan je heel leuke dingen doen. Prima lensjes die ook voor portretwerk zeer goed werk leveren.

                          En voor het verschil tussen beide lenzen ga je best eens op zoek naar reviews op zowel dit onovertroffen forum (leve de zoekfunctie) en op google.
                          Meer foto's op mijn website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

                            Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                            Yep, dat is 'm.

                            Ik ga niet in discussie met vorige reacties i.v.m. de kwaliteit van objectieven. Natuurlijk zijn de genoemde 70-200 en 80-200 lenzen prima van kwaliteit.

                            De elementaire vraag die je moet stellen is 'Wat wil ik aanvangen met die objectieven' ? Moeten ze zonodig 2.8 zijn als je bijvoorbeeld meestal buiten fotografeert? Heb jij die VR echt wel nodig?

                            Binnen een studentenbudget blijf ik de Sigma 70-300 een prima keuze vinden. Beter dan die Nikkor 70-300 (wegens veel te trage AF en een plastiekerige afwerking).
                            Daarmee zie je dat het allemaal persoonlijk is hé. Ik vind dat een absolute sh*tlens. Maar voor mij is beeldkwaliteit dan ook topprioriteit. Voor anderen misschien minder.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke 70 - 300 MM lens voor een D70s

                              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              Daarmee zie je dat het allemaal persoonlijk is hé. Ik vind dat een absolute sh*tlens. Maar voor mij is beeldkwaliteit dan ook topprioriteit. Voor anderen misschien minder.
                              Natuurlijk is het allemaal persoonlijk.
                              Ik hou er de redenering op na dat, als je alles uit een 'mindere' lens leert halen, je nadien dubbel en dik geniet als je de stap zet naar het echt goeie glas. Op die manier voel je wanneer je aan het einde van de mogelijkheden zit van een bepaalde lens. En voel je ook je eigen kunnen evolueren.

                              Het hangt ook af van je eigen prioriteiten. Als ik de keuze moet maken tussen regelmatig een fototripje naar Afrika met een oude 70-210 of mij de nieuwste VR lens te kopen, dan moet ik niet lang twijfelen. Maar ook dit is opnieuw zeer persoonlijk.

                              En begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk vind ik beeldkwaliteit topprioriteit
                              Meer foto's op mijn website

                              Comment

                              Working...
                              X