Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens zouden jullie kiezen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens zouden jullie kiezen ?

    Wil mijn huidige Canon lens (EF 90-300mm f/4.5-5.6 usm) vervangen door een nieuw exemplaar , dit omwille van de beperkte scherpte bij 300 mm. Mijn beperkte uitgave laat mij toe om te kiezen uit volgende 2 lenzen , graag jullie voorkeur aub. Ik heb hier op't forum als foto's gezien die met beide lenzen zijn genomen en toch geraak ik er niet uit. Beiden zitten rond dezelfde prijsklasse indien je er een UV filter en zonnekap erbij neemt.

    1="Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS"

    of ....

    2="Canon EF 70-200mm 4.0L USM"



    Graag jullie bevindingen en opmerkingen , alvast bedankt.


    Canon EOS 400d - Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di - EF 90-300mm f/4.5-5.6 USM
    EOS 400D - Tamron 28-75mm F2.8 XR Di - Canon EF 70-200mm F4 L USM

  • #2
    Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

    70-300 is scherper dan je oude. 300mm is meer zoom dan 200, IS werkt goed.

    daartegenover staat superieure bouw en vlijmscherpe fotos uit de 70-200

    hangt van je toepassing af. lees op het forum via de zoekfunctie, deze lenzen komen uitgebreid aan bod.

    ik zou de 200 kopen, met IS. de lens is populair en houdt zijn waarde, ik vermoed dat de 70-300 goedkoper zal worden.

    er schijnen winkels te zijn waar je ze kan testen. je kan ze ook eens huren voor een dag.

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

      Als je niet per sé de extra 100mm nodig hebt, niet aarzelen en voor de 70-200 f4 gaan. 't Is één van de allerbeste Canon zooms. De enige die nog beter is is de versie mét IS. Je kan er altijd nog een converter bijkopen later.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

        toch al 2-0 voor de 70-200mm , nog iemand die zijn keuze wil maken..
        EOS 400D - Tamron 28-75mm F2.8 XR Di - Canon EF 70-200mm F4 L USM

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

          't is eigenlijk geen keuze. Is 300mm van belang kies je de 70-300, ander zou ik altijd voor de 70-200 kiezen Ik heb de "oude" zonder IS en de scherpte en snelheid zijn verbluffend.
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

            Maak er maar 4-0 van.

            Ik heb ook voor dit dilemma gestaan.
            70-300 IS heeft als voordeel dat je tot 300mm kan gaan en stabilizator, maar ik heb dan weer gelezen dat de resultaten op 300 mm niet super zijn.

            70-200 L blijkt zeer snel en scherp te zijn en dus veel interessanter voor bewegende onderwerpen.

            ps : Ik ben in laatste instantie van koers gewijzigd en naar de sigma 105mm f2.8 macro gegaan wegens mijn interesse voor macro. Gebruik deze niet enkel voor macro!
            Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

              't Is een no-brainer hoor. De kwaliteit van die 70-200 is echt véél beter dan van de 70-300, en zéker als je die over de 200mm gaat gebruiken. De beeldkwaliteit van de 70-200 mét teleconverter is nog steeds veel beter dan de 70-300 op 300mm. Alsof je een 2CV met een porsche vergelijkt.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

                Maak er maar een 6-0 van. Heb de 70-200 L zonder IS al een tijdje en echt prachtige foto's, vlijmscherp. Heel mooie portretten reeds mee getrokken. De tele gebruik ik meestal voor het buitenwerk en meestal fotografeer ik bij goed weer dus die F4 volstaat ruim. Lichte lens ook om mee te doen op reis.

                Heb er alléén maar lovende woorden voor... Zou niet twijfelen

                Enig minpuntje is soms bv het scherpstellen tijdens een wielerwedstrijd waarbij ze voorbijflitsen a 50 per uur, door de beperkte zoom, daar komt dan mss die 100-400 beter tot z'n recht... Nu moet ook nog veel leren, dus kan daar mss ook aan liggen .

                Nog één puntje die 70-200 is echt superdegelijk gebouwd. Is prijs/kwaliteit wss één van de beste kopen die je kan doen!

                Succes met de keuze,
                groetjes Kristof

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

                  Heb ook tussen de keuze gestaan tussen de 70-300 IS en de 70-200 IS... Heb beide lenzen eens getest en is echt een wereld van verschil. De 70-200 IS is echt een lens waarmee ik graag werk en is super scherp.
                  Natuurlijk moet jij uitmaken of je bereik van 200-300 gaat missen of niet.
                  Veel succes met de keuze.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

                    Dit lijkt mij vrij duidelijk , iedereen vrij positief over de 70-200 f/4. Wil dit eigenlijk zeggen dat de 70 - 300 IS eigenlijk niet zo goed is ?

                    Dus 7 tegen 0 voor de 70-200 f/4
                    EOS 400D - Tamron 28-75mm F2.8 XR Di - Canon EF 70-200mm F4 L USM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door vin Bekijk bericht
                      Dit lijkt mij vrij duidelijk , iedereen vrij positief over de 70-200 f/4. Wil dit eigenlijk zeggen dat de 70 - 300 IS eigenlijk niet zo goed is ?

                      Dus 7 tegen 0 voor de 70-200 f/4
                      Die is OK als je niet zo veeleisend bent, de 70-200 is één van de beste zoomlenzen die er zijn. Dat is heel veel procenten verschil...

                      Vergelijk eens:

                      70-300 IS op 300 mm (kijk vooral naar het weinige detail)


                      70-200 f4 mét kenko teleconverter:


                      En eentje op 200mm zonder converter


                      Ik weet wel dat ze onder verschillende omstandigheden gemaakt zijn en zo, maar die 70-300 is tussen de 200 en de 300mm echt niet goed, vind ik.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

                        Tja ik antwoord iets anders.

                        Voor mij hangt het ervan af waarvoor en hoe je hem wil gebruiken.

                        De 70-200 heeft zeker de beste beeldkwaliteit maar de 70-300 IS is een flexibelere lens. Aan jou de keuze. Niemand hier kan voor jou beslissen of het verschil in beeldkwaliteit en bouwkwaliteit van die aard is dat je het verschil in flexibiliteit accepteert.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Tja ik antwoord iets anders.

                          Voor mij hangt het ervan af waarvoor en hoe je hem wil gebruiken.

                          De 70-200 heeft zeker de beste beeldkwaliteit maar de 70-300 IS is een flexibelere lens. Aan jou de keuze. Niemand hier kan voor jou beslissen of het verschil in beeldkwaliteit en bouwkwaliteit van die aard is dat je het verschil in flexibiliteit accepteert.
                          Waarom is ie flexibeler? Omdat hij 100mm meer heeft? en wat als je nu eens doorspaart voor een 1.4 teleconverter? Dan heb je op 280mm nog steeds betere kwaliteit dan met je 70-300. Da's nog flexibeler. bovendien moet je er rekening mee houden dat je f4 over het hele bereik hebt.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Waarom is ie flexibeler? Omdat hij 100mm meer heeft? en wat als je nu eens doorspaart voor een 1.4 teleconverter? Dan heb je op 280mm nog steeds betere kwaliteit dan met je 70-300. Da's nog flexibeler. bovendien moet je er rekening mee houden dat je f4 over het hele bereik hebt.
                            Flexibeler :
                            - omdat ie ja 100 mm meer heeft(50% meer bereik) iets wat je zelfs met een 1.4 TC nog steeds niet bereikt,
                            - omdat ie IS heeft wat foto's gaat mogelijk maken die je niet kan maken met de 70-200. De F4 laat dat ook in de andere richting wat toe maar minder. En dat voordeel verdwijnt helemaal als je naar een TC moet grijpen.
                            - omdat ie compacter is.
                            - omdat ie lichter is.

                            Het komt er uiteindelijk op neer dat je meer foto's gaat kunnen maken met de 70-300 IS die je niet kan maken met de 70-200 F4 dan omgekeerd. En je zal deze lens ook sneller meenemen, of minder snel thuislaten het is maar hoe je het bekijkt.

                            Pas op begrijp mij niet verkeerd ik vind de 70-200 F4 duidelijk de betere lens als het op lenskwaliteiten aankomt(en op AF) maar op vakantie bijv loop ik liever met de 70-300 IS rond want ook deze is optisch een topper en geeft mij meer mogelijkheden. Iedereen moet dat maar voor zichzelf uitmaken.
                            Zelf heb ik daarom een 135 F2, een 200 f2.8 prime waar de 70-200 f4 een puntje aan kan zuigen als het op optische- en bouwkwaliteit aankomt en voor de momenten waar de snellere diafragma's en het uiterste in beeldkwaliteit minder belangrijk zijn een 70-300 DO IS die het summun is volgens mij in de verhouding beeldkwaliteit/flexibiliteit. Al deze lenzen veel duurder dan waarvan hier sprake is maar dat is mijn keuze natuurlijk en zo moet iedereen zijn keuze maken. Maar iedereen gaat hier precies maar uit van deze is scherper en beter gebouwd dus koop die maar. Tja dat is volgens mij heel kortzichtig want de bouw en beeldkwaliteit van de 70-300 IS is verre van slecht en deze heeft ook zijn voordelen tov de 70-200 F4. Je moet dus goed nadenken en niet zomaar voor de scherpste gaan dat kan wel eens een teleurstelling worden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens zouden jullie kiezen ?

                              Ik heb die 70-300 ook gehad, en als ik die vergelijk met de 70-200 f4 qua beeldkwaliteit, dan is die gewoon veel minder, zeker op de langere brandpuntafstanden.
                              Qua lenzen die jij daar aanhaalt (200 en 135 prime): tja, nu ga je appels met peren vergelijken. Een prime is geen zoomlens. Qua bouwkwaliteit spreek ik je wel effe tegen, want die ligt echt wel gelijk. Ook presteert de 70-200 zeker zo goed als de 200 prime (tenzij je echt gaat mierenn**ken). Voor de 135 moet ik wel zeggen dat je daar wel het verschil ziet met de 70-200, maar we hadden het nu effe niet over primes hé.
                              Kijk, als jij beeldkwaliteit wil, heb jij je primes, als je flexibiliteit wil, heb jij je 70-300. Die luxe heeft TS niet. Die moet het met één lens doen, dus zou hij maar best een lens van goeie kwaliteit kopen, niet? Ik heb er destijds spijt van gehad dat ik die 70-300 had gekocht, want hij voldeed niet, maar ik was wél het geld kwijt.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X