Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens en 'vogellens'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens en 'vogellens'

    Ik heb een Sony a100 (Minolta-vatting) en ik zou zowel een macrolens als een lens om vogels te fotograferen (in de natuur) willen aanschaffen.

    Voor de macro dacht ik aan de Sigma 180 omdat die kleine halve meter die je kunt bewaren tot het onderwerp mij handig lijkt. (De Sigma 150 bestaat waarschijnlijk niet voor de Sony).

    Als vogellens dacht ik aan de Sony Reflex 500 mm maar ik vrees dat de bokeh mij zal storen.
    Ik wil vooral een scherpe lens. Het hoeft zelfs geen AF te zijn als ie maar scherp is.

    Ik heb een eerder beperkt budget voor beide lenzen van +- 2000 euro.

    Ideëen?
    *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

  • #2
    Re: Macrolens en 'vogellens'

    qua macro-objectief zal je zeker tevreden zijn met een van de sigma 150/180mm lenzen. Qua objectief voor vogels te fotograferen, geen ervaring met sony primes, maar misschien kan je misschien ook wel de bigma overwegen (sigma 50-500mm). Dat geeft je nog de luxe van een zoom, mét een aanvaardbare kwaliteit als er genoeg licht aanwezig is. Als je toch iets lichtsterkers wilt, dan zijn primes de boodschap, maar dan voorzie je misschien toch nog iets meer budget. Succes met je keuze!

    PS: een sigma 80-400 schijnt ook niet slecht te zijn, en heeft beeldstabilisatie, zodat je eventueel gemakkelijker zonder statief kan werken. 100mm minder tele, maar wel iets lichtsterker als de bigma dacht ik.

    edit: zoals willem schrijft hieronder moet je idd de prijs van een goed statief in je budget opnemen
    Last edited by yowan-kenobi; 25 juli 2007, 08:25.

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens en 'vogellens'

      Hey Siegfried

      Voor de macrolens is de Sigma 180mm (+- 725euro) zeker een goede keuze, met idd het voordeel dat je wat afstand kan houden. Houd er wel rekening mee dat het met deze lens niet al te eenvoudig is om uit de hand te schieten (voor macro dan toch) en indien je het nog niet hebt mss toch ook een statief kan inpassen in het budget. bvb Manfrotto 055PROB (+-150€) met middenzuil die je horizontaal kan zetten om makkelijker naar beneden te werken. En laagste werkhoogte van 11cm.


      Wat betreft de vogellens heb je verscheidene mogelijkheden binnen jou budget maar een lange prime zal toch moeilijk worden.
      Van zoomlenzen is de Sigma 50-500mm (Bigma +-1050euro) een optie, prijs/kwaliteit een zeergoede lens. Ikzelfheb gekozen voor de sigma 100-300mm F4 (+-1050€) met 1.4TC.(+-180€)
      Dit om het geheel compact te houden daar deze lens interne focus en zoom heeft, waardoor de lens steeds zelfde formaat behoud.

      Mvg

      Willem
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens en 'vogellens'

        Aangezien je aangeeft dat je eerder 150 à 180mm zoekt voor macro, kan je zowel bij Sigma als Tamron terecht: beide hebben een goeie 180mm macro.
        De Minolta/Sony 100/2.8 is uitstekend maar zal je waarschijnlijk dus wel te kort vinden...

        Voor tele zijn de Sigma-zooms hier al vermeldt. Een Tamron 200-500 kan ook.

        Maar aangezien je zegt dat het je vooral om scherpe beelden te doen is, kan je misschien ook eens kijken naar een paar tweedehands-primes :
        - Minolta 400/4.5G (evt. + 1.4 of 2.0 TC)
        - Minolta 200/2.8G + TC
        - Minolta 300/2.8G + TC
        - Minolta 600/4.0G
        Met TC hebben deze lenzen nog steeds meer scherpte dan een zoom met hetzelfde bereik.
        En je hebt met je a100 het voordeel dat al deze lenzen gestabiliseerd zijn.

        Op Ebay vind je de eerste twee lenzen regelmatig (bv. 400G van een betrouwbare verkoper).
        De laatste twee zijn zeldzamer, en vallen ook niet binnen je budget vrees ik.

        Sony heeft trouwens een aantal nieuwe lenzen in de pijplijn waaronder zonder twijfel een aantal uistekende primes als opvolgers voor deze Minolta's.

        Of je kan ook naar Sigma primes gaan: 400/5.6, of 500/4.5.

        Succes.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment

        Working...
        X