Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'dode pixels'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'dode pixels'

    Hallo,

    Ik heb gisteren enkele foto's getrokken. Wanneer ik ze op de computer zette ontdekte ik, verspreid over heel de foto, enkele kleine witte vierkantjes (puntjes). Zijn dit dode pixels?? En is dit op te lossen?? Of wordt dat een dure onderneming?
    Graag wat meer uitleg.

    Alvast bedankt, Ken
    |||*The Golden Shot*|||

  • #2
    Re: 'dode pixels'

    je kan altijd eens proberen de camera in sensor cleaning te zetten. Dit zou de pixels moeten remappen, wat mss je probleem kan oplossen...
    Meer foto's hier te vinden

    Comment


    • #3
      Re: 'dode pixels'

      Oorspronkelijk geplaatst door jvm Bekijk bericht
      je kan altijd eens proberen de camera in sensor cleaning te zetten. Dit zou de pixels moeten remappen, wat mss je probleem kan oplossen...

      Hoe bedoel je?? 't Is een Eos 30D, geen sensor cleaning dus.


      MVG


      KEn
      |||*The Golden Shot*|||

      Comment


      • #4
        Re: 'dode pixels'

        Als het iets met de pixels is zijn ze niet dood maar hot.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: 'dode pixels'

          je kan altijd eens proberen de camera in sensor cleaning te zetten. Dit zou de pixels moeten remappen, wat mss je probleem kan oplossen...
          Sensor cleaning die de dode pixels zal remappen.
          Nieuwe uitvinding, vraag meteen een patent aan, jvm!

          Als er al SC op moest staan dan zou die het stof kunnen verplaatsen naar een andere locatie. En stof geeft meestel donkere pixels.
          Deadpixels zijn donker.
          Stuckpixels altijd helder wit, ongeacht de belichtingstijd.
          Hotpixels zijn voornamelijk witte puntjes (van rood naar groen getint). Maak eens wat testfoto's met de dop op de lens, op 1/60 en dan met enkele stappen afbouwen naar 1 sec. Wordt het erger bij lange belichtingstijden dan kan je best Canon contacteren.

          Remappen van pixels is de stukke pixel de waarde van die ernaast geven, zie je niet op een foto als het om enkele pixels gaat.
          Kost je een stuk minder dan een nieuwe sensor.
          Last edited by marcov; 24 juli 2007, 20:16.
          Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

          Comment


          • #6
            Re: 'dode pixels'

            Op welke sluitertijd en iso waarden zijn de foto's gemaakt?

            Als je de iso vrij hoog opvoert, en dan nog een vrij lange sluitertijd nodig hebt, dan kan dat wel normaal zijn.

            Staat de "ruisonderdrukking bij lange sluitertijden" ingeschakeld? Want die dient om dat soort fouten te verminderen in extreme omstandigheden.

            Je moet dan wel wat geduld hebben voor je weer een foto kan maken, bij een sluitertijd van 30 sec zal de camera nog eens een foto maken van 30 sec met de sluiter dicht. De ruis van die laatste foto wordt dan in de camera afgetrokken van de eerste foto, en zo ben je van die lichtpuntjes af (zonder die ruisreductie heeft mijn 20D er ook wel eens last van bij nachtfoto's).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: 'dode pixels'

              Oorspronkelijk geplaatst door marcov Bekijk bericht
              Sensor cleaning die de dode pixels zal remappen.
              Nieuwe uitvinding, vraag meteen een patent aan, jvm!
              Inderdaad

              Mijn 5D is bijna twee jaar oud en deze functie werkt nog altijd perfect.

              Of deze functie ook op een 30D zit weet ik niet.

              Bij de 5D is er een wacht tijd na de selectie van sensor reinigen en voor de spiegel omhoog gaat.
              Op dat moment worden dode en ook een aantal hot pixels verwijderd.

              De 10D en de 20D hebben deze wacht tijd niet.
              Is deze wacht tijd er ook bij de 30D ?

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: 'dode pixels'

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Op welke sluitertijd en iso waarden zijn de foto's gemaakt?

                Als je de iso vrij hoog opvoert, en dan nog een vrij lange sluitertijd nodig hebt, dan kan dat wel normaal zijn.

                Staat de "ruisonderdrukking bij lange sluitertijden" ingeschakeld? Want die dient om dat soort fouten te verminderen in extreme omstandigheden.

                Je moet dan wel wat geduld hebben voor je weer een foto kan maken, bij een sluitertijd van 30 sec zal de camera nog eens een foto maken van 30 sec met de sluiter dicht. De ruis van die laatste foto wordt dan in de camera afgetrokken van de eerste foto, en zo ben je van die lichtpuntjes af (zonder die ruisreductie heeft mijn 20D er ook wel eens last van bij nachtfoto's).
                Ja ik geloof dat de iso waarde ongeveer 1000 was, en dan nog een lange sluitertijd. En die ruisonderdrukking stond niet op. Dus dat is dan normaal, dat dar voorkomt???
                |||*The Golden Shot*|||

                Comment


                • #9
                  Re: 'dode pixels'

                  Oorspronkelijk geplaatst door joker* Bekijk bericht
                  Ja ik geloof dat de iso waarde ongeveer 1000 was, en dan nog een lange sluitertijd. En die ruisonderdrukking stond niet op. Dus dat is dan normaal, dat dat voorkomt???

                  In die omstandigheden is dat helemaal normaal, er is niets mis met je camera.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'dode pixels'

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    In die omstandigheden is dat helemaal normaal, er is niets mis met je camera.

                    Woehoew.

                    Danku allemaal voor jullie behulpzame comments. Ik ben alvast heel blij dat mijne parel nog goed werkt

                    MVG
                    Ken
                    |||*The Golden Shot*|||

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'dode pixels'

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                      Inderdaad

                      Mijn 5D is bijna twee jaar oud en deze functie werkt nog altijd perfect.

                      Of deze functie ook op een 30D zit weet ik niet.

                      Bij de 5D is er een wacht tijd na de selectie van sensor reinigen en voor de spiegel omhoog gaat.
                      Op dat moment worden dode en ook een aantal hot pixels verwijderd.

                      De 10D en de 20D hebben deze wacht tijd niet.
                      Is deze wacht tijd er ook bij de 30D ?

                      Jan.

                      Jan, ben jij daar zeker van? Ik wist niet dat de Canon 5d deze extra had, ik zou het fantastisch vinden!!
                      De Konica Minolta had deze funktie ook. Maar ik was er steeds van uitgegaan dat bij Canon enkel door service centers uitgevoerd kan worden.

                      Comment

                      Working...
                      X