Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor Medical Lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor Medical Lens

    Hoi iedereen,

    Zoals je ziet ben ik voor het eerst aangemeld op dit forum en is dit vanzelfsprekend mijn eerste post...
    Mijn concrete vraag gaat -zoals de titel laat vermoeden- uit naar een Nikkor Medical (dat is dus een lens met ingebouwde ringflits) kenner:
    Beroepshalve heb ik al wat leren werken met deze lens (een 120mm f/4.0 IF = 3e generatie). Ondanks dat het een zwaar ding is en nogal omslachtig om te focussen vind ik de foto's magnifiek.
    Helaas maken ze deze al een tijdje niet meer...
    Ik ken iemand die de voorganger van de 120mm f/4.0 IF heeft, namelijk de 2e generatie 200mm f/5.6 (ik heb wat opzoekingswerk gedaan, maar vind niet wat ik echt zocht) en die aan mij wil verkopen voor 500 €...
    Heeft iemand ervaring met zowel de 120mm als de 200mm en wat zouden jullie me aanraden (of wat is beter bij de 120mm en wat is beter bij de 200mm)?
    Indien iemand een alternatief voor deze 'Medical' kan geven, graag!

    Op mijn werk combineren we de lens (120mm) met een Nikon D50, ik heb opgezocht of die lenzen te combineren vallen met alle andere Nikon-modellen (D70, D80, D100,...) maar geraak er niet zo goed wijs uit.

    nog even ter vermelding (niet onbelangrijk): ik ben nogal nieuw op gebied van professionele fotografie dus graag de uitleg 'begrijpelijk' aub.

    Alvast bedankt voor de reacties!

  • #2
    Re: Nikkor Medical Lens

    Wat wil je er precies mee gaan fotograferen?

    Staar je zeker niet blind op deze oude manuele spullen want die 200mm f5.6 is die 500 Euro lang niet waard als ik de review lees van Bjorn Rorslett

    Lees de commentaar over deze objectieven onderaan deze pagina: http://www.naturfotograf.com/lens_spec.html

    MVG,

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor Medical Lens

      Hi,

      Inderdaad de 120mm wordt op digitaal veel hoger aangeslagen dan de 200.

      Het is wel zo dat de "dental" lenzen van Contax, Nikon enz... veel hogere ebay prijzen halen omwille van de ingebouwde ringflits. Misschien zelfs buiten verhouding.

      Een alternatief is een gewone macro kopen en zelf een ringflits monteren, vb. deze:



      Paul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor Medical Lens

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Wat wil je er precies mee gaan fotograferen?

        Staar je zeker niet blind op deze oude manuele spullen want die 200mm f5.6 is die 500 Euro lang niet waard als ik de review lees van Bjorn Rorslett

        Lees de commentaar over deze objectieven onderaan deze pagina: http://www.naturfotograf.com/lens_spec.html

        MVG,
        Juist, die site had ik ook al onder ogen gehad... Hij gebruikt die 200mm graag om mieren te fotograferen

        @ DPaul: Tx voor de tip, ik ben idd op de hoogte van dergelijke opzet-ringflitsen maar... enkele collega's van me hebben zo'n combinatie en ik moet zeggen dat ik niet echt overtuigd ben van de betere kwaliteit, integendeel... (I really really want quality shots, niet omdat ik zo'n freak of zo ben, maar uit noodzaak: de foto's dienen voor medische reviews).
        Het kan misschien zijn dat de camera van mijn collega niet 100% afgesteld is op zijn lens én ringflits...
        Ik weet ook bijvoorbeeld dat hij toch wat probleempjes heeft ondervonden met de communicatie van zijn camera en zijn flits (flits kwam te traag )

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor Medical Lens

          Oorspronkelijk geplaatst door The Mud Unit Bekijk bericht
          Juist, die site had ik ook al onder ogen gehad... Hij gebruikt die 200mm graag om mieren te fotograferen

          @ DPaul: Tx voor de tip, ik ben idd op de hoogte van dergelijke opzet-ringflitsen maar... enkele collega's van me hebben zo'n combinatie en ik moet zeggen dat ik niet echt overtuigd ben van de betere kwaliteit, integendeel... (I really really want quality shots, niet omdat ik zo'n freak of zo ben, maar uit noodzaak: de foto's dienen voor medische reviews).
          Het kan misschien zijn dat de camera van mijn collega niet 100% afgesteld is op zijn lens én ringflits...
          Ik weet ook bijvoorbeeld dat hij toch wat probleempjes heeft ondervonden met de communicatie van zijn camera en zijn flits (flits kwam te traag )

          Ongeveer 3 à 4 maanden geleden heeft een identieke discussie gestaan, ik denk in "Algemeen".

          Toen kwam iemand aandragen met moderner materiaal in een vakblag voor tandartsen. Misschien eens de zoekfunctie gebruiken. (Medical, dental...)

          Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor Medical Lens

            Nu ken ik zelf 3 generaties van de 200 med. De A, C en K. Alle drie werken alleen met het vorkje en zullen de contacten bij alle AF camera's beschadigen. Niet meer gebruiken.

            Alleen de 120 is AIS en die werkt dus met lichtmeting op een D200 en de D1 of 2 serie. Geleverd vanaf 1981 en dus nu nu meestal 20 jaar of ouder. De prijs lijkt prima, maar is dat dat ding dan wel helemaal compleet.

            Nikon heeft nu 3 verschillende macro objectieven en een uitstekend macro flits systeem. En dat werkt allemaal in i_DDL met alle actuele camera's. De D50 heeft enkele beperkingen in de flits techniek. Daar was de prijs ook naar.

            Lees op m'n site eventueel de MACRO publicatie
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor Medical Lens

              ik gebruik zelf de Nikkor 60mm 2.8 in combinatie met een sigma medical ringflits en ben daar zeer tevreden over , op de D70 wordt de ringflits automatisch gestuurd . Qua scherpstelling en kleur is de 60mm optimaal en zeer snel .
              Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

              Comment

              Working...
              X