Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HELP! CMOS verbrand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HELP! CMOS verbrand?

    Hey iedereen...

    Ik ben al jaren een content en trots eigenaar van een 300D (Digital Rebel) met de "gehackte" firmware. Een tijdje geleden heb ik geprobeerd om de maansverduistering te fotograferen, en heb zelfs met m'n ISO waarden aan het spelen geweest... Tot ISO 3200 (door hack). De dag nadien ben ik onder zeer zonnige omstandigheden foto's aan het nemen geweest, maar vergeten van m'n ISO setting terug op een meer "normale" waarde te zetten... Natuurlijk waren al die foto's VOL met extreme noise... Maar sindsdien zit er zelfs in foto's die op ISO 200 zijn genomen een irritante noise, die ik vroeger nooit heb gekend... Is het mogelijk om m'n censor te beschadigen door onder extreme ISO waarden foto's te nemen bij fel zonlicht? Ik begin hopeloos te worden

    Hieronder 2 voorbeelden van wat ik bedoel:

    Opname in JPG (Sport mode):


    Opname in RAW en omgezet naar JPG:
    An  a day keeps frustration away!
    http://www.demey-deleus.be

  • #2
    Re: HELP! CMOS verbrand?

    Misschien is het een softwarematige fout. Zet de originele firmware eens terug?

    Comment


    • #3
      Re: HELP! CMOS verbrand?

      De eerste foto is in elk geval op iso400 gemaakt (in de sport-mode heb je geen andere keuze bij een 300D). Als je dan fotografeert tegen een grijze lucht, dan zal je achteraf de foto's gewoonlijk wat lichter moeten maken, en als het dan wat tegenzit heb je zelfs bij iso 100 al ruis.

      Wat mij direkt opviel aan de eerste foto is de hoeveelheid CA (Chromatische abberatie of "paarse randjes"). Zijn de foto's geresized, zijn ze gecropt, of is het een uitsnede op ware grootte?

      Welke bewerkingen heb je al uitgevoerd?
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: HELP! CMOS verbrand?

        Hallo B@ndit,

        De foto's zijn een uitsnede uit het originele formaat, geen enkele bewerking, behalve de RAW omzetten naar JPEG.

        Ivm Sport mode heb je idd gelijk, foto's zijn aan ISO400 gemaakt... Maar in het verleden had ik onder de ISO800 weinig of geen ruis... Alleen vanaf 800 begon het verschijnsel (gelijkaardig aan voorbeelden) zich voor te doen...
        An  a day keeps frustration away!
        http://www.demey-deleus.be

        Comment


        • #5
          Re: HELP! CMOS verbrand?

          Maak eens wat testfoto's onder normale omstandigheden, dan zal je zien dat er niet veel mis is met de sensor.

          Je hebt deze foto's eigenlijk uitvergroot (een beetje zoals met digitale zoom), en dan zie je duidelijk alle fouten. Ik vrees dat je lens wat te kort was voor deze foto's, en daarom heb je ze gecropt. Op pixelgrootte is een foto niet echt bruikbaar, dan zal je altijd fouten zien (dat geldt voor elke digitale camera). Als je vroeger een negatief te sterk uitvergrootte, dan bleef er ook niet veel detail meer over.

          De eerste foto is in de Sport-mode gemaakt, de sluitertijd is 1/2000 sec, het diafragma stond op f6,3. Ik weet niet welke lens je gebruikt hebt, maar ik vermoed dat het een 75-300 of iets dergelijks was, en die heeft wat last van CA als je ze niet minstens op f8 gebruikt. Op 300mm is de scherpte ook niet echt perfect (maar zeker en vast wel bruikbaar als je niet teveel lucht moet wegsnijden rond het vliegtuig).

          De tweede foto is gemaakt op sluitertijdvoorkeuze, dat is de juiste keuze voor propellervliegtuigen, want op 1/250sec behoud je de "beweging" in de propeller(s). Maar door iso 200 te kiezen stond het diafragma op f16, als je dat zo ver dicht zet, begint de scherpte alweer af te nemen. Iso 100 zou daar een nog beter resultaat gegeven hebben, met nog iets minder ruis, maar ook scherper omdat de meeste lenzen op hun scherpst zijn tussen f8 en f11.

          Alle beetjes helpen om het allerbeste uit je 300D te halen.


          Aanpassing;
          Wat de gebruikte lens betreft, ik zie net in je onderschrift dat het wel degelijk de 75-300 is (dat zag ik pas nadat ik het antwoord geschreven had), ik heb die vroeger ook nog gebruikt op een 300D.
          Last edited by Black B@ndit; 24 juli 2007, 20:16.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: HELP! CMOS verbrand?

            Bedankt voor je antwoord, ik probeer asap wat testen te doen...

            Ivm het uitvergroten, ik ben gewoon om op m'n portable in resolutie 1920x1200 te werken, waarschijnlijk zal dit ook wel meespelen in de evaluatie van m'n foto's... Ik zag gisteravond deze crops op resolutie 1280x1024 en die leken ineens gigantisch...

            Over de instellingen kan ik heel kort zijn: soms is het nèt iets teveel om aan alles te denken als die dingen met een rotvaart over je heen vliegen
            Voor props en heli's is het iets makkelijker, en inderdaad dan zorg je dat je de sluitertijd langer maakt om bewegingsonscherpte te krijgen in de propellor of schroef
            An  a day keeps frustration away!
            http://www.demey-deleus.be

            Comment


            • #7
              Re: HELP! CMOS verbrand?

              Oorspronkelijk geplaatst door Vejito Bekijk bericht
              Is het mogelijk om m'n censor te beschadigen door onder extreme ISO waarden foto's te nemen bij fel zonlicht? Ik begin hopeloos te worden
              Ter geruststelling (hoop ik) Je ISO waarde heeft niets van doen met een eventuele beschadiging door zon inval. De ISO waarde is niet meer dan de "sterkte" waarmee de signalen van je sensor geinterpreteerd worden.

              Je kunt je sensor beschadigen door rechtstreeks in de zon te schieten, maar dan heb je mogelijk ook schade aan je ogen. Je moet er altijd op letten dat je nooit rechtstreeks in de zon kijkt of fotografeert

              Lijkt mij allemaal wel wat mee te vallen
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: HELP! CMOS verbrand?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Maak eens wat testfoto's onder normale omstandigheden, dan zal je zien dat er niet veel mis is met de sensor.

                Je hebt deze foto's eigenlijk uitvergroot (een beetje zoals met digitale zoom), en dan zie je duidelijk alle fouten. Ik vrees dat je lens wat te kort was voor deze foto's, en daarom heb je ze gecropt. Op pixelgrootte is een foto niet echt bruikbaar, dan zal je altijd fouten zien (dat geldt voor elke digitale camera). Als je vroeger een negatief te sterk uitvergrootte, dan bleef er ook niet veel detail meer over.

                De eerste foto is in de Sport-mode gemaakt, de sluitertijd is 1/2000 sec, het diafragma stond op f6,3. Ik weet niet welke lens je gebruikt hebt, maar ik vermoed dat het een 75-300 of iets dergelijks was, en die heeft wat last van CA als je ze niet minstens op f8 gebruikt. Op 300mm is de scherpte ook niet echt perfect (maar zeker en vast wel bruikbaar als je niet teveel lucht moet wegsnijden rond het vliegtuig).

                De tweede foto is gemaakt op sluitertijdvoorkeuze, dat is de juiste keuze voor propellervliegtuigen, want op 1/250sec behoud je de "beweging" in de propeller(s). Maar door iso 200 te kiezen stond het diafragma op f16, als je dat zo ver dicht zet, begint de scherpte alweer af te nemen. Iso 100 zou daar een nog beter resultaat gegeven hebben, met nog iets minder ruis, maar ook scherper omdat de meeste lenzen op hun scherpst zijn tussen f8 en f11.

                Alle beetjes helpen om het allerbeste uit je 300D te halen.


                Aanpassing;
                Wat de gebruikte lens betreft, ik zie net in je onderschrift dat het wel degelijk de 75-300 is (dat zag ik pas nadat ik het antwoord geschreven had), ik heb die vroeger ook nog gebruikt op een 300D.
                Dit vind ik nu eens een voorbeeld van een perfekt antwoord om het beste uit je camera en lens te halen.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: HELP! CMOS verbrand?

                  Bij hoge iso komt het licht trouwens nog veel korter in je camera dan bij de lage, dus verbranden loopt je een groter imaginair risico bij lage isoos.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X