Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

viewfinder EOS30D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • viewfinder EOS30D

    Hoi,
    Ik heb sinds enkele maanden mijn EOS 30D en merk nu pas dat de viewfinder niet alles weergeeft wat hij trekt. Voorbeeld als ik een persoon trek en zijn hoofd juist bovenaan de viewfinder plaats merk ik toch dat er op de foto nog wat plaats tussengekomen is.
    Is dit een probleem dat gekend is bij de EOS 30D of moet ik het toestel terug sturen naar de leverancier omdat er iets niet in orde is met de afstelling?

    Alvast bedankt voor reakties.
    Dietbo2002

  • #2
    Re: viewfinder EOS30D

    Bij vele DSLR-toestellen komt de uitsnede in de viewfinder slechts overeen met 95% van de werkelijke beeldopname. Blijkbaar is het heel kostelijk en moeilijk om in de viefinder 100% van de werkelijke weergave te verkrijgen. (voor Canon bijvoorbeeld, bieden enkel de 1-reeksen een weergave van 100%) Meestal wordt dit percentage overigens ook in de reviews vermeld.
    (zie als voorbeeld volgende review : http://www.dpreview.com/news/0602/06...anoneos30d.asp)

    Viewfinder • Eye-level pentaprism
    95% frame coverage
    • Magnification: 0.9x (-1 diopter with 50 mm lens at infinity)
    • Eyepoint: 20 mm
    • Dioptric adjustment: -3.0 to +1.0 diopter
    • Precision matte screen

    Er is maw. niets mis aan uw toestel
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

    Comment


    • #3
      Re: viewfinder EOS30D

      Dit is normaal. Mijn Pentax heeft een zoekerbeeldveld van 95% en een vergroting van 0,95x. Canon zal deze gegevens ook wel ergens in de folder of de technische gegevens van de 30D staan hebben.
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #4
        Re: viewfinder EOS30D

        Het is trouwens makkelijker om iets af te knippen dan er iets bij te knippen
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: viewfinder EOS30D

          Inderdaad, ik heb zelf ook een 30D, en ik vind dit een behoorlijk minpunt aan deze camera.

          Ken
          |||*The Golden Shot*|||

          Comment


          • #6
            Re: viewfinder EOS30D

            Oorspronkelijk geplaatst door joker* Bekijk bericht
            Inderdaad, ik heb zelf ook een 30D, en ik vind dit een behoorlijk minpunt aan deze camera.

            Ken
            De 10D, 20D heeft het ook, en ik denk nog een tal van andere camera's.
            Ik heb er geen probleem mee. De crop is een gewillig ding.
            Ik accepteer dit als enige minpuntje van deze camera.
            Mvg, drh

            "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

            Comment


            • #7
              Re: viewfinder EOS30D

              Je ziet zelf ongeveer 95% van wat er op het beeld komt, maar dat komt wel ongeveer overeen met wat er op een echte foto-afdruk zal staan als je die laat afdrukken via een afdrukcentrale. Bij het afdrukken zal er altijd iets van de randjes wegvallen, om te voorkomen dat er ergens een wit randje zit. De foto wordt dan dus een heel klein beetje uitvergroot.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: viewfinder EOS30D

                Er is geen enkele DSLR die alles weergeeft. Dat heeft volgens wat ik begrepen heb te maken met de spiegel/prisma constructie. Op de huidige markt leveren de Pentaxen het ruimste beeld en zit Canon helemaal achteraan (met uitzondering van de 5D).

                Persoonlijk is deze beperking voor mij het argument bij uitstek dat het ok is een foto lichtjes bij te croppen, iets wat één van m'n lesgevers op de kunstacademie uit den boze vindt... Maar die man heeft helaas weinig van de techniek begrepen...

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: viewfinder EOS30D

                  Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  Er is geen enkele DSLR die alles weergeeft.
                  Hmm hmm, de EOS 1D modellen geven allen 100% van het beeld weer in de zoeker.

                  Niet voor iedereen weggelegd natuurlijk, maar er zijn dus weldegelijk DSLR's die het totale zoekerbeeld weergeven (één van de redenen waarom ze zoveel kosten).
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

                  Comment


                  • #10
                    Re: viewfinder EOS30D

                    Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                    Hmm hmm, de EOS 1D modellen geven allen 100% van het beeld weer in de zoeker.

                    Niet voor iedereen weggelegd natuurlijk, maar er zijn dus weldegelijk DSLR's die het totale zoekerbeeld weergeven (één van de redenen waarom ze zoveel kosten).
                    Ach zo. Ik baseerde me op wat ik enkele maanden geleden in een tabelletje zag. Ik heb even gezocht, maar vond het niet terug. De 1D modellen stonden er idd niet in geloof ik.

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: viewfinder EOS30D

                      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      Ach zo. Ik baseerde me op wat ik enkele maanden geleden in een tabelletje zag. Ik heb even gezocht, maar vond het niet terug. De 1D modellen stonden er idd niet in geloof ik.

                      Wim
                      En toch is het zo
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: viewfinder EOS30D

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        En toch is het zo
                        Weet ik wel, maar door dat tabelletje dacht ik er niet aan...

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: viewfinder EOS30D

                          Thanks voor alle reacties.
                          Ben ergens tevreden dat het geen toestelfoutje is.
                          Zal inderdaad dit éné minpuntje er moeten bijnemen.
                          Maar had toch de indruk dat ik op mijn 300D dit niet had (heb ik weggeven en moet aan die persoon nog eens vragen om dit te vergelijken). Maar kan natuurlijk zijn dat ik wat kritischer ben geworden in het trekken.
                          Voor de rest inderdaad zeer goed toestel.

                          Dietbo2002

                          Comment


                          • #14
                            Re: viewfinder EOS30D

                            Mijn 300D laat ook niet het volledige beeld dat op de foto gaat komen in de viewfinder zien. Zal je (net als ik) vroeger gewoon nooit op gelet hebben dan
                            Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

                            Comment


                            • #15
                              Re: viewfinder EOS30D

                              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                              Weet ik wel, maar door dat tabelletje dacht ik er niet aan...

                              Wim
                              CANON 300 350 400D 10 20 30D - 95%
                              5D 96%
                              1D reeks 100%

                              NIKON d70 d80 d200 95%

                              Pentax k10 95%

                              DUS 0% verschil in afmetingen, klaarheid is wat anders. Je hebt dat tabelletje slecht bekeken of het vertelde onwaarheden.

                              En Dietbo, wees maar zeker dat de 300D geen betere zoeker met meer dekking dan de 30D heeft, integendeel. Het was een goedkopere, tragere techniek.

                              Comment

                              Working...
                              X