Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Soligor macro 100mm f3.5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Soligor macro 100mm f3.5

    Ik heb kans om een Soligor macro lens 100mm, F3.5 te kopen.
    Is er iemand die ervaring heeft met deze lens, is ie goed, scherp, solide?
    En eventueel een voorbeeldje wat met deze lens is gemaakt?

    Groetjes,

    Siegfried

    *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

  • #2
    Re: Soligor macro 100mm f3.5

    Hoi,

    Ik heb deze lens op mijn Nikon D100 gehad als eerste macro lens. Kwaliteit is naar zijn prijs. Ik had er 2de hands €80 ofzo voor betaalt. Om macro te ondekken voor weinig geld is het leuk, en zijn er bij genoeg licht best aardige plaatjes mee te maken. Door deze lens ben ik wel verder met macrofotografie gegaan en via een sigma nu op een nikon 105 2.8 gekomen.
    De kwaliteit daarvan scheelt erg veel, maar de prijs ook :-)
    Dus voor weinig geld ervaring met macro opdoen dan is ie ok, wil je meteen er sublieme beelden mee maken dan nog doorsparen.

    ps zit de 1:1 opzet lens er wel bij? Die wordt er nl normaal bijgeleverd voor 1:1 macro's te maken

    Comment


    • #3
      Re: Soligor macro 100mm f3.5

      Ik vermoed dat het hier om een objectief gaat dat onder verschillende merken op de markt werd gebracht (Cosina, Vivitar...) met 1/2 macro en voorzetlens voor 1/1 macro. Indien het om hetzelfde objectief gaat, zie hier een aantal fotos. Optisch ok, maar bouwtechnisch verre van schitterend. Als het om hetzelfde objectief gaat kan je hier de nieuwprijs en verdere technische gegevens vinden
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #4
        Re: Soligor macro 100mm f3.5

        Oorspronkelijk geplaatst door VWPeer Bekijk bericht
        Hoi,

        Ik heb deze lens op mijn Nikon D100 gehad als eerste macro lens. Kwaliteit is naar zijn prijs. Ik had er 2de hands €80 ofzo voor betaalt. Om macro te ondekken voor weinig geld is het leuk, en zijn er bij genoeg licht best aardige plaatjes mee te maken. Door deze lens ben ik wel verder met macrofotografie gegaan en via een sigma nu op een nikon 105 2.8 gekomen.
        De kwaliteit daarvan scheelt erg veel, maar de prijs ook :-)
        Dus voor weinig geld ervaring met macro opdoen dan is ie ok, wil je meteen er sublieme beelden mee maken dan nog doorsparen.

        ps zit de 1:1 opzet lens er wel bij? Die wordt er nl normaal bijgeleverd voor 1:1 macro's te maken

        Het gaat inderdaad om een 2de hands lens, € 70 . Als ik dit vergelijk met mijn 'droomlens' een Sigma 180 macro, dan moet ik nog veel zagen aan mijn vrouw haar oren .
        Maar kan je deze Soligor als 'leerlens' gebruiken of is het beter om deze lens te vergeten?
        *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

        Comment


        • #5
          Re: Soligor macro 100mm f3.5

          Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          Ik vermoed dat het hier om een objectief gaat dat onder verschillende merken op de markt werd gebracht (Cosina, Vivitar...) met 1/2 macro en voorzetlens voor 1/1 macro. Indien het om hetzelfde objectief gaat, zie hier een aantal fotos. Optisch ok, maar bouwtechnisch verre van schitterend. Als het om hetzelfde objectief gaat kan je hier de nieuwprijs en verdere technische gegevens vinden

          De resultaten zien er toch niet slecht uit? Als ik er voorzichtig mee omspring valt hij misschien niet uit elkaar?

          Alvast bedankt voor de reactie en de link.
          *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

          Comment


          • #6
            Re: Soligor macro 100mm f3.5

            Oorspronkelijk geplaatst door Siegfried Bekijk bericht
            Het gaat inderdaad om een 2de hands lens, € 70 . Als ik dit vergelijk met mijn 'droomlens' een Sigma 180 macro, dan moet ik nog veel zagen aan mijn vrouw haar oren .
            Maar kan je deze Soligor als 'leerlens' gebruiken of is het beter om deze lens te vergeten?
            Wat betreft scherpte is deze lens prima hoor, zeker tot 1/2.
            Ten slotte werk je voor macro toch met kleine diafragmawaarden.
            Gebruik je ze als portretlens of als lichte tele, dan heeft de autofocus wel iets weg van een oude koffiemolen
            PS: een tweedehands zaag kost ook de wereld niet he
            Groetjes van tozumi

            Bezoek hier mijn webstek

            Comment


            • #7
              Re: Soligor macro 100mm f3.5

              Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
              PS: een tweedehands zaag kost ook de wereld niet he
              Oops ...is te overwegen...
              *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

              Comment

              Working...
              X