Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe digitale foto's organiseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe digitale foto's organiseren

    Hoe organiseren jullie je digitale foto's op julle computer/externe harde schijf ?

    Ik zit namelijk met het volgend dilemma. Ik zet m'n originele foto's op m'n harde schijf, bewerk ze dan en zou dan de bewerkte versie onder een andere naam opslaan, maar ... in dezelfde map, in een andere map, ... ???

    Ik zou namelijk graag m'n originele foto's (apart) houden.

    Ik weet wel dat dit ieder best voor zich uitmaakt, maar ik kan hier misschien nuttige ideeën opdoen.

    Tot voor kort was dit niet zo'n groot probleem, maar ik begin nu toch al wel over wat fotootjes te beschikken.

    Dan nog een bijkomende vraag : welk fotobeheerprogramma gebruiken jullie. Ik vind Windows Fotogallerie (van Vista) wel zeer handig en overzichtelijk. Nadeel is hier dat bep. aanpassingen opgeslagen worden voordat je het beseft bij wijze van spreken.
    Of gebruiken de Photoshop gebruikers voornamelijk Bridge ?

  • #2
    Re: Hoe digitale foto's organiseren

    Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
    Hoe organiseren jullie je digitale foto's op julle computer/externe harde schijf ?

    Ik zit namelijk met het volgend dilemma. Ik zet m'n originele foto's op m'n harde schijf, bewerk ze dan en zou dan de bewerkte versie onder een andere naam opslaan, maar ... in dezelfde map, in een andere map, ... ???

    Ik zou namelijk graag m'n originele foto's (apart) houden.

    Ik weet wel dat dit ieder best voor zich uitmaakt, maar ik kan hier misschien nuttige ideeën opdoen.

    Tot voor kort was dit niet zo'n groot probleem, maar ik begin nu toch al wel over wat fotootjes te beschikken.

    Dan nog een bijkomende vraag : welk fotobeheerprogramma gebruiken jullie. Ik vind Windows Fotogallerie (van Vista) wel zeer handig en overzichtelijk. Nadeel is hier dat bep. aanpassingen opgeslagen worden voordat je het beseft bij wijze van spreken.
    Of gebruiken de Photoshop gebruikers voornamelijk Bridge ?
    Ik gebruik daar idimager voor. Er is een Nederlandse versie, kan deftig met verschillende versies werken (de gratis versie wel niet) en is matig van prijs. Je kan de betalende versies 21 dagen uitproberen of de gratis "lite" versie permanent. Je moet er wel even tijd in investeren om het pakket te leren kennen. Nu goed je bestaande foto's van trefwoorden (of beter labels) voorzien zal ook wel even werk zijn.

    PS. De auteur van Idimager is actief op het forum als Havezet en doet een geweldige ondersteuning van Idimager.

    Alain

    Comment


    • #3
      Re: Hoe digitale foto's organiseren

      Zo organiseer ik mijn foto's.
      'k Zet de originelen via de verkenner van Windows in een map die ik de naam geef volgens het onderwerp : bv tuin of de plaats waar de foto's genomen zijn. Via de verkenner krijgen ook de foto's een eigen naam en nr : bv tuin 001 enz... De volgende foto's uit mijn tuin krijgen dan het volgende vrije nummer.
      - Als ik een foto bewerk in PS dan zet ik die in een submapje bv 'tuin.bew' en achter het nr van de originele foto zet ik een 'a' bv tuin 002.a.jep en dit bewaar ik in dat mapje dus ik hou altijd mijn originele onbewerkt in de eerste map en zo zie je direkt aan de bestandsnaam of de foto al bewerkt is. Bij het origeel bestand zet ik een Y achter de bestandnaam (tuin 002.y.jpg)dus weet ik bij de originelen dat ik die foto bewerkt heb en ook eventueel op mijn website of forum gezet.
      - Als ik die foto dan bewerk voor het forum of mijn website, dus een kader en copyright eronder, dan zet ik in de bestandsnaam nog een 'x' bij dus tuin 002.a.x.jpg is een kleine foto met kader en copyright.
      - Alle 3 maanden maak ik een nieuwe map in 'mijn foto's' dus nu foto's 2007-7tem9. Hieronder komen de mappen volgens onderwerp en daaronder de bewerkte foto's van die map en de foto's voor de website.
      - Alle 3 maanden maak ik een kopie van die foto's op een DVD en nog eens op een externe harde schijf.
      Hopelijk is het een beetje duidelijk. 'k Gebruik dit systeem al jaren en het werkt voor mij heel goed.
      Efkens in een schema :
      - foto's 2007-7tem9
      - tuin (bewerkte foto's +y)
      - tuin.bew. (originele benaming +a)
      - tuin.web. (originele benaming +a+x)
      Groetjes Vicky

      Comment


      • #4
        Re: Hoe digitale foto's organiseren

        alle originele opnamen, gaan op een aparte schijf, meteen als back-up.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Hoe digitale foto's organiseren

          Bij mij staan ze op een backup schijf.
          in mappen volgens datum en een kleine titel zodat ik een foto makkelijk kan terugvinden.
          SHARPimages.be

          Comment


          • #6
            Re: Hoe digitale foto's organiseren

            ooit eens een tutje over mijn methode gemaakt :



            werkt voor mij perfect (al vraagt het wel wat discipline, maar das met elk systeem zo)
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

            Comment


            • #7
              Re: Hoe digitale foto's organiseren

              Alvast bedankt voor de tips ... hier kan ik toch al wat mee.

              Ik had een systeem in gedachten min of meer gelijkaardig aan dat van Vicky, maar had het nog niet zo in detail uitgewerkt

              Ik zou m'n foto's (originelen) ook op een externe harde schijf willen zetten, maar die heb ik nog niet

              Comment


              • #8
                Re: Hoe digitale foto's organiseren

                Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                ...

                Ik zou m'n foto's (originelen) ook op een externe harde schijf willen zetten, maar die heb ik nog niet
                Al eens aan gedacht wat je kwijt bent als je harde schijf in je computer stuk geraakt. Enkele externe harde schijven kosten echt niet veel meer en geven je veel meer zekerheid. Af en toe een backup op een andere plaats leggen is ook een goed idee.


                Bij mij staan foto's steeds op 2 dragers (na de eerste copie van kaartje naar HD).

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe digitale foto's organiseren

                  @ Vicky : dus als jij vb. veel foto's maakt in je tuin, dan heb je eigenlijk elke 3 maanden een mapje "tuin" in je 3-maandelijkse map ?

                  Als jij dan vb. een foto zoekt van een bloem uit je tuin waarvan je weet dat je die 2 jaar geleden genomen hebt, moet je wel min of meer weten welke periode ? Of gebruik je ook labels enzo ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe digitale foto's organiseren

                    Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                    Al eens aan gedacht wat je kwijt bent als je harde schijf in je computer stuk geraakt. Enkele externe harde schijven kosten echt niet veel meer en geven je veel meer zekerheid. Af en toe een backup op een andere plaats leggen is ook een goed idee.
                    Ja, dat weet ik, maar ten eerste heb ik momenteel nog niet zo heel veel foto's en ten tweede neem ik voorlopig wel een backup op DVD.

                    Maar die externe HD zal niet meer zo lang achterwege blijven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe digitale foto's organiseren

                      Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                      Ja, dat weet ik, maar ten eerste heb ik momenteel nog niet zo heel veel foto's en ten tweede neem ik voorlopig wel een backup op DVD.

                      Maar die externe HD zal niet meer zo lang achterwege blijven
                      Ik werk gedeeltelijk ook nog op DVD, zeker op vakantie, maar een externe HD is toch veel eenvoudiger te gebruiken (ik heb er 3 in actief gebruik en één op een andere locatie).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe digitale foto's organiseren

                        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                        @ Vicky : dus als jij vb. veel foto's maakt in je tuin, dan heb je eigenlijk elke 3 maanden een mapje "tuin" in je 3-maandelijkse map ?

                        Als jij dan vb. een foto zoekt van een bloem uit je tuin waarvan je weet dat je die 2 jaar geleden genomen hebt, moet je wel min of meer weten welke periode ? Of gebruik je ook labels enzo ?
                        Labels gebruik ik nog niet want dat is niet mogelijk in de verkenner van Windows maar als ik een bloem zoek weet ik wel in welke periode die in bloei staat dus moet ik maar zoeken in de mapjes van die periode. Moeilijker is het voor druppels want die hebben wij in België heel het jaar door
                        Groetjes Vicky

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe digitale foto's organiseren

                          Oorspronkelijk geplaatst door vicky Bekijk bericht
                          Zo organiseer ik mijn foto's.
                          'k Zet de originelen via de verkenner van Windows in een map die ik de naam geef volgens het onderwerp : bv tuin of de plaats waar de foto's genomen zijn. Via de verkenner krijgen ook de foto's een eigen naam en nr : bv tuin 001 enz... De volgende foto's uit mijn tuin krijgen dan het volgende vrije nummer.
                          - Als ik een foto bewerk in PS dan zet ik die in een submapje bv 'tuin.bew' en achter het nr van de originele foto zet ik een 'a' bv tuin 002.a.jep en dit bewaar ik in dat mapje dus ik hou altijd mijn originele onbewerkt in de eerste map en zo zie je direkt aan de bestandsnaam of de foto al bewerkt is. Bij het origeel bestand zet ik een Y achter de bestandnaam (tuin 002.y.jpg)dus weet ik bij de originelen dat ik die foto bewerkt heb en ook eventueel op mijn website of forum gezet.
                          - Als ik die foto dan bewerk voor het forum of mijn website, dus een kader en copyright eronder, dan zet ik in de bestandsnaam nog een 'x' bij dus tuin 002.a.x.jpg is een kleine foto met kader en copyright.
                          - Alle 3 maanden maak ik een nieuwe map in 'mijn foto's' dus nu foto's 2007-7tem9. Hieronder komen de mappen volgens onderwerp en daaronder de bewerkte foto's van die map en de foto's voor de website.
                          - Alle 3 maanden maak ik een kopie van die foto's op een DVD en nog eens op een externe harde schijf.
                          Hopelijk is het een beetje duidelijk. 'k Gebruik dit systeem al jaren en het werkt voor mij heel goed.
                          Efkens in een schema :
                          - foto's 2007-7tem9
                          - tuin (bewerkte foto's +y)
                          - tuin.bew. (originele benaming +a)
                          - tuin.web. (originele benaming +a+x)
                          Vicky

                          Ik hoop dat je frequenter dan elke 3 maand backups neemt, dat zijn je foto's echt wel waard

                          Maak je ook copieën als een foto in twee (of meer) categoriën thuishoort? Dat is namelijk waar fotobeheersoftware, waarvan idimager er één is, grote voordelen heeft. Meerdere trefwoorden (labels), een -zelf toe te kennen- score, ... Oh ja laat nog een aantal fotobewerkingsstappen toe (of oproepen externe editor), aanmaken webalbums, e.d.


                          mvg

                          Alain

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe digitale foto's organiseren

                            Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                            Vicky

                            Ik hoop dat je frequenter dan elke 3 maand backups neemt, dat zijn je foto's echt wel waard

                            Maak je ook copieën als een foto in twee (of meer) categoriën thuishoort? Dat is namelijk waar fotobeheersoftware, waarvan idimager er één is, grote voordelen heeft. Meerdere trefwoorden (labels), een -zelf toe te kennen- score, ... Oh ja laat nog een aantal fotobewerkingsstappen toe (of oproepen externe editor), aanmaken webalbums, e.d.


                            mvg

                            Alain
                            Van een gewoon mapje zoals een bezoek aan Antwerpen, de zoo of een SD maak ik geen extra copies. Enkel van mijn vakantiefoto's maak ik extra copies van de bewerkte foto's, die ik dan in mapjes zet volgens onderwerp zoals voor Toscane : een submapje - toscaanse dorpen, - de Crete, - Val d'Orcia enz ...
                            De originele vakantiefoto's blijven per dag staan maar de bewerkte komen in mappen per onderwerp en ook in de map per dag.
                            Groetjes Vicky

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe digitale foto's organiseren

                              Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                              Ik zet m'n originele foto's op m'n harde schijf, bewerk ze dan en zou dan de bewerkte versie onder een andere naam opslaan, maar ... in dezelfde map, in een andere map, ... ???
                              Dit begrijp ik hniet goed: waarom onder een andere naam..? Maak je het jezelf graag supermoeilijk/lastig? Stel, je leert een nieuwe bewerkingstechniek kennen en je wil een foto herbewerken. Alvast heel veel zoekgenot naar de originele in dat geval

                              Ik doe het als volgt:

                              Daar ik enkel modellenfotografie doe maak ik telkens een map aan naar de naam van het model.
                              Daarin dump ik de inhoud van m'n CF-kaarten. In die map maak ik eveneens enkele submappen: 'RAW', 'TIF', 'PRINT' en 'WEB'
                              Nu begin ik m'n foto's te overlopen in Nikon-View. Als ik een voor mij interessante foto tegenkom open ik die in Photoshop waarin ik die bewerk zonder op te scherpen!! Die sla ik op als TIF in de map TIF. Ik maak er middels een action meteen ook een web- en een afdrukversie (20x30 daar dit het meest gevraagde formaat is) )van die ik in hun respectievelijke map opsla. De RAW-file sleep ik dan ook meteen in de RAW-map.
                              Zo overloop ik al m'n foto's. Voor alle zekerheid laat ik die enkele dagen rusten en overloop ik ze nogmaals, als second opinion zeg maar.
                              Alles wat nà die second opninion nog altijd niet in de RAW-map beland is wis ik onherroepelijk van m'n schijf. Zo hou ik nog enkel de map over van het model met daarin alle goede RAW's, de print- en de webversies, allemaal netjes in hun eigen map.
                              Heel die map versleep ik dan op een externe harde schijf waar alles mooi bewaard blijft.

                              Hopelijk ben je er iets mee.

                              Mvg,

                              Comment

                              Working...
                              X