Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad bij aankoop DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raad bij aankoop DSLR

    Beste,

    ik overweeg een stap te zetten naar een DSLR fototoestel.
    De reden is dat ik in oktober voor een maand naar Australië ga.
    Mijn huidig toestel, een fujifilm finepix F410, vind ik qua bereik erg beperkt en kleurkwaliteit is niet echt optimaal. Ik wil nu ook wat meer gaan experimenteren en beelden trekken van landschap en dieren.

    Graag zou ik van enig ervaren rotten willen horen wat er aan te raden is om in Australië zowel landschap als founa en flora op foto te krijgen.
    Mijn budget is vrij beperkt en ligt tussen de 600 en 900€.

    Ik heb deze site/forum al ruimschoots afgelopen en bestudeerd.
    Helaas kan ik niet tot een beslissing komen.
    Ik had al gedacht aan een body met één lens van 17-75mm maar er is zoveel keuze. Dus graag had ik enkele aan te raden combinaties gehoord en daar ik nog niet merkgebonden ben is alles dus mogelijk.

    Alvast bedankt,
    Last edited by Caki; 22 juli 2007, 13:05. Reden: typo
    Caki
    Sony Alpha 100 - Sony DT 18-70/3,5-5,6 - Minolta AF 35-70/3,5-4,5 - Minolta AF 70-210/4,5-5,6

  • #2
    Re: Raad bij aankoop DSLR

    Bwa, eigenlijk kan je alle kanten uit. Met dat budget kan je terecht bij elk merk. Ga eens langs bij een winkelier waar je verschillende toestellen kan vastnemen en testen en beslis dan (ong. een maand geleden was er een volledige stand bij Mediamarkt, waar je alle gangbare toestellen kon vastpakken en proberen). Wat goed aanvoelt zal je wel wat fotoplezier geven. Zelf kwam ik van een prosumer Panasonic, en Pentax was nog vrij compact (kleine pollekes) en het aanbod van oud ,betaalbaar, glas gaf voor mij de doorslag (kan ook nog lenzen gebruiken van m'n pa). Er bestaan imi geen slechte dslr's

    Grtz
    Pentax K100D + kitlens /Tamron 28-200/Pentax SMC 50mm/Vivitar 135mm/Tokina 24mm/Pentax F 28-80/Sigma 28mm 1.8/Tamrac Velocity 8/Crumpler Pretty Boy 4000/Lowpro CompuDayPack

    Comment


    • #3
      Re: Raad bij aankoop DSLR

      Ik ben idd al tot het besluit gekomen dat ik alle richtingen uit kan.
      Toch wou ik eens horen wat er mij aan te raden vial als startpakket qua model + objectief, rekening houdend met het feit dat ik naar de Aussies ga.

      Is bvb een Canon EOS 400D + objectief EF-S 18-55 mm aan te raden?
      Of een Nikon D40x + AF-S DX 18-55 mm objectief?
      Moet ik eerder een Nikon D40x + lens AF-S DX 18-135 mm overwegen en even mijn budget vergeten?
      Ook volgende kit lijkt me interessant: Nikon D40x + objectief AF-S DX 18-55 mm + objectief AF-S DX VR 55-200 mm.

      bedankt,

      Iemand met een luxe probleem en niet weet wat kiezen.
      Caki
      Sony Alpha 100 - Sony DT 18-70/3,5-5,6 - Minolta AF 35-70/3,5-4,5 - Minolta AF 70-210/4,5-5,6

      Comment


      • #4
        Re: Raad bij aankoop DSLR

        Oorspronkelijk geplaatst door Caki Bekijk bericht
        Ik ben idd al tot het besluit gekomen dat ik alle richtingen uit kan.
        Toch wou ik eens horen wat er mij aan te raden vial als startpakket qua model + objectief, rekening houdend met het feit dat ik naar de Aussies ga.

        Is bvb een Canon EOS 400D + objectief EF-S 18-55 mm aan te raden?
        Of een Nikon D40x + AF-S DX 18-55 mm objectief?
        Moet ik eerder een Nikon D40x + lens AF-S DX 18-135 mm overwegen en even mijn budget vergeten?
        Ook volgende kit lijkt me interessant: Nikon D40x + objectief AF-S DX 18-55 mm + objectief AF-S DX VR 55-200 mm.

        bedankt,

        Iemand met een luxe probleem en niet weet wat kiezen.

        Je vergeet ook de Sony a100 te vernoemen.
        Prima toestel en alle Konika - Minolta lenzen passen daarop. Ik kocht mij onlangs een 2e hands Konika AF-lens 100-200 mm voor € 70 die haarscherpe beelden levert.
        Een nieuwe Sony met een 18-70 en een 75-300 betaal je bij konijn ongeveer 850 euro...

        ..en er zijn toch een aantal heel belangrijke pluspunten op de Sony zoals ingebouwde SuperSteadyShot (sheelt je 2 stops zonder statief) en DRO+ om er maar enkele te noemen.
        *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

        Comment


        • #5
          Re: Raad bij aankoop DSLR

          Ik heb ook heel lang getwijfeld over welke camera ik moest kopen. Omdat ik op één of andere manier mijn ervaringen in de DSLR-wereld met andere beginners wilde delen, ben ik een blog begonnen. Die heeft voorlopig nog maar twee posts, maar je kan wel al lezen op welke manier ik de verschillende camera's vergeleken heb.

          De blog: http://imvf.blogspot.com

          Morgen ga ik mijn Sony Alpha 100 kopen. Waarschijnlijk komen er vanaf dan meer posts bij

          Comment


          • #6
            Re: Raad bij aankoop DSLR

            Olympus starterskit van bijvoorbeeld de E500 of de E400, die gaan er voor een klein bedrag uit nu...

            http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...t.php?idc=1747 (fotokonijnenberg.. E400 vond ik zelf wel aan de kleine kant...) Zelfs met de 2 lenzen kit zit je dan nog onder je budget..

            Met een beetje zoekwerk kun je voor dezelfde prijs of nog goedkoper de E500 vinden met de dual kit...

            Uit de amateur line zijn de lenzen goed te betalen en van behoorlijke kwaliteit. Voor zo'n 900 euro moet je dan het bereik hebben van 28-300 mm en de 35 mm macro 3.5 (Let op bij Olympus moet je het bereik altijd maal 2 doen...)

            Goed beginnerscamera's.

            Veel plezier en succes,

            Bart

            Comment


            • #7
              Re: Raad bij aankoop DSLR

              Ik heb nog wat rond gekeken en gehoord.

              Mijn gedacht gaat uit naar het volgende:
              Nikon D40x + lens AF-S DX 18-135 mm
              http://www.pixmania-pro.be/be/nl/508...dx-18-135.html

              Mochten er toch nog dingen zijn of personen met slechte ervaring met de lens, dan graag een seintje.
              Ik bestel pas eind deze week.

              Bedankt,
              Caki
              Sony Alpha 100 - Sony DT 18-70/3,5-5,6 - Minolta AF 35-70/3,5-4,5 - Minolta AF 70-210/4,5-5,6

              Comment


              • #8
                Re: Raad bij aankoop DSLR

                De Nikon D40(x) heeft geen eigen focusmotor wat wil zeggen dat je keuze aan lenzen later beperkt zal zijn tot lenzen met een ingebouwde focusmotor als je autofocus wil. Naar de toekomst toe dus duidelijk een beperking van dit toestel
                Nikon D300
                Tokina 11-16 f/2.8 ; Sigma 18-50 f/2.8 ; Nikkor 35 f/1.8 ; Nikkor 50 f/1.8 ; Sigma 70-200 f/2.8 ; Sigma TC2.0 ; Nikon SB600

                Comment


                • #9
                  Re: Raad bij aankoop DSLR

                  Het beste fototoestel,
                  ...is uiteindelijk diegene die in jouw fotozak zit en niet diegene die in de etalage ligt.

                  Neem een toestel in je hand en voel of ie goed ligt...uiteindelijk maken ze allemaal mooie foto's. Laat je niet misleiden door folders en vooroordelen van mij en anderen...

                  Belangrijker dan de body is een goede lens en die kost meestal een stuk duurder dan de body.

                  Waarom geen tweedehandsbody en een goeie lens? Er zijn genoeg goeie body's te vinden op kapaza, ebay, konijnenberg enz.


                  Veel succes,

                  Siegfried
                  *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raad bij aankoop DSLR

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
                    Ik heb ook heel lang getwijfeld over welke camera ik moest kopen. Omdat ik op één of andere manier mijn ervaringen in de DSLR-wereld met andere beginners wilde delen, ben ik een blog begonnen. Die heeft voorlopig nog maar twee posts, maar je kan wel al lezen op welke manier ik de verschillende camera's vergeleken heb.

                    De blog: http://imvf.blogspot.com

                    Morgen ga ik mijn Sony Alpha 100 kopen. Waarschijnlijk komen er vanaf dan meer posts bij

                    Proficiat, prachtig toestel en een beetje onderschat momenteel!
                    Een aanrader is het boek van Friedman die een professionele aanvulling is op het Sony handboek. http://www.friedmanarchives.com/alpha100/index.htm

                    Ik wens je heel veel plezier toe!
                    *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raad bij aankoop DSLR

                      heb zelf een D50 van Nikon en ben daar heel erg tevreden over
                      daarbij heb ik de 18-70mm en de 50mm 1.4 beide heel scherpe lenzen
                      persoonlijk zou ik niet gaan voor de D40x juist omdat deze, zoals gezegd geen eigen moter heeft waarbij je later steeds AF-S lenzen zal moeten kopen om gebruik te maken van je autofocus, toch een handige hulp
                      volgens mij doe je er dan ook beter aan om hier een goede 2de hands body aan te schaffen
                      denk ook wel niet dat er nog slechte DSLR's bestaan
                      vastnemen en voelen hoe ze in je handen liggen lijkt mij ook het beste
                      wat de 18-135mm lens betreft, die zou iets "zwakker" van constructie zijn dan de 18-70 (vandaar ook misschien het prijsverschil) maar de 18-70 is voor zijn klasse toch wel een goede lens hoor
                      Last edited by grijzewolf; 23 juli 2007, 18:34.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raad bij aankoop DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door DaRule Bekijk bericht
                        De Nikon D40(x) heeft geen eigen focusmotor wat wil zeggen dat je keuze aan lenzen later beperkt zal zijn tot lenzen met een ingebouwde focusmotor als je autofocus wil. Naar de toekomst toe dus duidelijk een beperking van dit toestel
                        Dat zal mee gaan vallen, ik las net dat Sigma weer met 2 lenzen met HSM komt voorlopig alleen voor Nikon, 18-50 en 18-70 dacht ik.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raad bij aankoop DSLR

                          Beste,

                          Het volgende staat momenteel bovenaan de lijst.
                          Dit op basis wat ik allemaal heb gelezen.

                          wat waar excl btw incl btw
                          Sony Alpha DSLR-A100 zwart pixmania-pro 495,04 598,9984
                          Sigma Obj. 70-300mm F4-5,6 DG APO Macro pixmania-pro 198 239,58
                          Sony 18-70mm F 3.5-5.6 DT fotokonijnenberg 78,29

                          Nu heb ik vernomen dat er in september een nieuwe Sony DSLR uitkomt als opvolger van de alpha 100.
                          Iemand enig extra nieuws hierover?
                          Aan te raden om nog een maandje te wachten?

                          Bedankt,
                          Caki
                          Sony Alpha 100 - Sony DT 18-70/3,5-5,6 - Minolta AF 35-70/3,5-4,5 - Minolta AF 70-210/4,5-5,6

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raad bij aankoop DSLR

                            Oorspronkelijk geplaatst door Caki Bekijk bericht
                            Beste,

                            Het volgende staat momenteel bovenaan de lijst.
                            Dit op basis wat ik allemaal heb gelezen.

                            wat waar excl btw incl btw
                            Sony Alpha DSLR-A100 zwart pixmania-pro 495,04 598,9984
                            Sigma Obj. 70-300mm F4-5,6 DG APO Macro pixmania-pro 198 239,58
                            Sony 18-70mm F 3.5-5.6 DT fotokonijnenberg 78,29

                            Nu heb ik vernomen dat er in september een nieuwe Sony DSLR uitkomt als opvolger van de alpha 100.
                            Iemand enig extra nieuws hierover?
                            Aan te raden om nog een maandje te wachten?

                            Bedankt,
                            Wat die nieuwe Sony's (het zouden er 2 zijn) betreft: heb ik ook al gelezen op internet en waarschijnlijk wordt het een full frame dus ... prijzig.
                            Naar verluidt zou Sony in de top 3 van DSLR-merken willen komen en zelfs naar de top dingen (boven Nikkon en Canon dus). Ben benieuwd.
                            *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raad bij aankoop DSLR

                              Oorspronkelijk geplaatst door Caki Bekijk bericht
                              Beste,

                              Het volgende staat momenteel bovenaan de lijst.
                              Dit op basis wat ik allemaal heb gelezen.

                              wat waar excl btw incl btw
                              Sony Alpha DSLR-A100 zwart pixmania-pro 495,04 598,9984
                              Sigma Obj. 70-300mm F4-5,6 DG APO Macro pixmania-pro 198 239,58
                              Sony 18-70mm F 3.5-5.6 DT fotokonijnenberg 78,29

                              Nu heb ik vernomen dat er in september een nieuwe Sony DSLR uitkomt als opvolger van de alpha 100.
                              Iemand enig extra nieuws hierover?
                              Aan te raden om nog een maandje te wachten?

                              Bedankt,


                              De officiële aankondiging van Sony zegt een model eind dit jaar en een tweede model begin volgend jaar. Dit zijn geen opvolgers maar nieuwe Alpha modellen. (A200, A300, A10 ??????)
                              Sony spreekt over een advanced model (midden klas) en een flagship model
                              (higher end model)
                              Welk model eerst op de markt komt heeft Sony in het midden gelaten, daarbij
                              zou er nog een opvolger komen voor de huidige A100, maar wanneer daar heeft Sony niets van gezegd, waarschijnlijk in de loop van volgend jaar.

                              Geruchten gaan de ronde dat Sony waarschijnlijk in september meer info zal geven, en dat het advanced model (12,8 mp 10 frames/s) eerst gereleased zal worden. Maar Sony zelf laat momenteel heel weinig los.

                              Comment

                              Working...
                              X