Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Miertjes.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Miertjes.



    Een mannetje van Aphaenogaster senilis. Hij wilde spijtig genoeg zijn voorpoot niet weghalen, op alle andere foto's staat die er ook zo op.



    De laatste 2 zijn foto's van Oecophylla smaragdina, de groene wevermier. De werksters gebruiken de zijde die de larven produceren om de nesten te maken. Ze gebruiken daarbij de larven als levende spinspoel. Ze activeren de larven om zijde te produceren tegen bepaalde oppervlakken die ze aanduiden aan de larve, met bewegingen van hun antennen, en trekken de larve (en met de larve de opdrogende en daardoor inkrimpende zijdedraad) naar een andere plaats.

    Op de eerste foto zie je niet het aanduiden, maar wel de werkster die aftast waar ze het eerste contactpunt wilt maken. Deze kolonie leeft in een glazen proefbuis (diameter 16 mm), en de werksters hebben de ingang van de buis dichtgeweven, naderhand hebben ze weer een gat gebeten in het weefsel.



    Ze was een beetje van haar melk door het nemen van de foto's, en begon de ingang weer dicht te maken. Daardoor kon haar zusje niet binnen met een pas gevangen mugje.

  • #2
    Re: Miertjes.

    Een mooie reeks met interessante uitleg
    (enkel misschien jammer is dat er geen tussen zit die er kompleet opstaat en volledig scherp is)
    nikon d200 // 28/70f2,8 // 150f2,8 macro// 70f2,8 macro// 50/500 f6,3

    Comment


    • #3
      Re: Miertjes.

      Oorspronkelijk geplaatst door jkluits Bekijk bericht
      Een mooie reeks met interessante uitleg
      (enkel misschien jammer is dat er geen tussen zit die er kompleet opstaat en volledig scherp is)
      Vind ik ook.
      Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

      Comment

      Working...
      X