Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies lenzenplan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies lenzenplan

    Advies voor mijn lenzenplan wordt zeer geapprecieerd!

    Ik heb nu een 400d met een EF-S 18-55mm F 3.5-5.6. Ik wil er nu heel graag een betere lens bij.

    Op middellange termijn 1-2 jaar kan ik ca. 4000 investeren. Nu heb ik 600 euro beschikbaar.

    Mijn voorkeursonderwerpen zijn: headshots en fullbody shots + wat omgeving.
    Concerten fotograferen zou ik liefst ook goed kunnen.

    Lenzen zijn daar liefst geschikt voor. Ik hou niet van flitsers en wel van donkere omgevingen (avonden + donkere binnenomgevingen)

    hier wat voorbeelden van foto's die ik leuk vind om te maken.


    Dit vind ik een fantastisch ding dus het is niet onmogelijk dat ik die in mijn lenzenplan wil

    Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM

    Ik er nu een betere lens bij maar ik wil het liefst beginnen met een lens met wat meer tele dan mijn kitlens (die vervangen heeft niet direct prioriteit)
    ik wil echter geen lens kopen die later overbodig wordt door bijv bovenstaande superlens.

    ik zit zelf te denken om nu
    Canon EF 100mm F 2.0 USM ø 58mm of deze
    Canon EF 85mm F 1.8 USM ø 58mm
    te nemen.

    Het is ook een optie die droomlens weg te laten en bijvoorbeeld voor een lenzenplan met alleen primes te gaan:
    zou ik met een set van
    24
    55
    100
    200
    goed uit de voeten kunnen?

    enfin mijn vraag is: help me met een lenzenplan over 1-2 jaar en help meedenken welke lens ik nu het beste kan aanschaffen die hier binnen past en niet later overbodig wordt en een aanvulling is op (voorlopig nog in gebruik zijnde)kitlens. Alle suggesties worden gewaardeerd.

  • #2
    Re: Advies lenzenplan

    De 70-200 f2,8 L IS gebruik ik zelf voor concertfotografie en sport. Je kan er ook heel knappe portretjes mee maken.

    Een set prime-lenzen kan natuurlijk ook, maar dat werkt heel wat minder gemakkelijker dan een zoomlens.

    Sommigen moeten niets anders hebben dan lenzen met een vaste brandpuntsafstand, maar ik zie de meesten toch rondlopen met een zoomlens op hun camera.
    Een lichtsterke prime is meestal wel een pak goedkoper dan een lichtsterke zoomlens, bij de zoomlenzen ben je dan ook nog beperkt tot een maximale diafragma-opening van f2,8.

    De enige prime die ik gebruik is de Sigma 150mm f2,8 macro. Die is ook heel goed bruikbaar voor portretjes, maar meestal gebruik ik die toch voor portretjes van kleine beestjes.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Advies lenzenplan

      Oorspronkelijk geplaatst door Konijntje Bekijk bericht
      Advies voor mijn lenzenplan wordt zeer geapprecieerd!

      Ik heb nu een 400d met een EF-S 18-55mm F 3.5-5.6. Ik wil er nu heel graag een betere lens bij.

      Op middellange termijn 1-2 jaar kan ik ca. 4000 investeren. Nu heb ik 600 euro beschikbaar.

      Mijn voorkeursonderwerpen zijn: headshots en fullbody shots + wat omgeving.
      Concerten fotograferen zou ik liefst ook goed kunnen.

      Lenzen zijn daar liefst geschikt voor. Ik hou niet van flitsers en wel van donkere omgevingen (avonden + donkere binnenomgevingen)

      hier wat voorbeelden van foto's die ik leuk vind om te maken.


      Dit vind ik een fantastisch ding dus het is niet onmogelijk dat ik die in mijn lenzenplan wil

      Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM

      Ik er nu een betere lens bij maar ik wil het liefst beginnen met een lens met wat meer tele dan mijn kitlens (die vervangen heeft niet direct prioriteit)
      ik wil echter geen lens kopen die later overbodig wordt door bijv bovenstaande superlens.

      ik zit zelf te denken om nu
      Canon EF 100mm F 2.0 USM ø 58mm of deze
      Canon EF 85mm F 1.8 USM ø 58mm
      te nemen.

      Het is ook een optie die droomlens weg te laten en bijvoorbeeld voor een lenzenplan met alleen primes te gaan:
      zou ik met een set van
      24
      55
      100
      200
      goed uit de voeten kunnen?

      enfin mijn vraag is: help me met een lenzenplan over 1-2 jaar en help meedenken welke lens ik nu het beste kan aanschaffen die hier binnen past en niet later overbodig wordt en een aanvulling is op (voorlopig nog in gebruik zijnde)kitlens. Alle suggesties worden gewaardeerd.
      Persoonlijk vind ik dat de kwaliteitsgrens tussen bijvoorbeeld een prime en een lens als de 100-400L van canon toch serieus aan het vervagen is. Prime is veelal beter maar het weegt niet op tegen de flexibiliteit van een zoomlens. Ik spreek dan wel van kwaliteit zoomlenzen en niet de kitlenzen ofzo. Ik bedoel hier niet mee dat alle kitlenzen brol zijn.

      mvg,

      Steco
      Groetjes Steco

      Comment


      • #4
        Re: Advies lenzenplan

        Tja omwille van deze redenen heb ik een lensarsenaal dat over ong hetzelfde bereik zooms en primes heeft.

        Er zijn omstandigheden waarin ik fotografeer waar ik met een f2.8 lens gewoon niet toekom. Dat moet sneller en daar heb ik mijn primes voor. Ook als ik de beste beeldkwaliteit wil zijn de primes de beste keuze en natuurlijk kan je heel mooie dofeffecten bereiken die je met zooms ook niet gaat halen.

        Anderzijds heb ik ook zooms omdat voor een uitstapje, vakantie enz zooms iets gemakkelijker zijn.

        PS: ik moet wel zeggen dat voor mij een 100-400L toch van geen kanten vergelijkbaar is met een prime setup in dat bereik. Beide hebben hun voor en nadelen.
        Last edited by Kevlar; 23 juli 2007, 13:52.

        Comment


        • #5
          Re: Advies lenzenplan

          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
          PS: ik moet wel zeggen dat voor mij een 100-400L toch van geen kanten vergelijkbaar is met een prime setup in dat bereik. Beide hebben hun voor en nadelen.
          Een vraagje waarom niet?
          Groetjes Steco

          Comment


          • #6
            Re: Advies lenzenplan

            Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
            Een vraagje waarom niet?
            Een 400mm f5,6 L is bijvoorbeeld scherper dan de 100-400 L IS op 400mm.
            Maar die vaste 400mm kan dan weer niet zoomen, en die heeft ook geen beeldstabilisatie (er zijn wel 400mm-lenzen met IS, maar die zijn "een klein beetje duurder").

            Op die manier kan je nooit een echte vergelijking maken. Je kiest voor het gebruiksgemak van een zoomlens, of voor de scherpte van een prime.


            Ik kies zelf ook voor het gebruiksgemak van zoomlenzen, alleen mijn macrolens heeft een vaste brandpuntsafstand.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Advies lenzenplan

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Een 400mm f5,6 L is bijvoorbeeld scherper dan de 100-400 L IS op 400mm.
              Maar die vaste 400mm kan dan weer niet zoomen, en die heeft ook geen beeldstabilisatie (er zijn wel 400mm-lenzen met IS, maar die zijn "een klein beetje duurder").

              Op die manier kan je nooit een echte vergelijking maken. Je kiest voor het gebruiksgemak van een zoomlens, of voor de scherpte van een prime.


              Ik kies zelf ook voor het gebruiksgemak van zoomlenzen, alleen mijn macrolens heeft een vaste brandpuntsafstand.
              Dat dacht ik ook, maar wat ik wil zeggen is dat bij het zien van vele voorbeelden zie ik weinig verschil. Op pbase bijvoorbeeld is daar ene Linda Blair niet te spreken over de 100-400L en ze gaat voor haar 400L prime. Ik heb naar haar voorbeelden gekeken en ik zie bitter weinig verschil.
              Groetjes Steco

              Comment


              • #8
                Re: Advies lenzenplan

                Misschen helpt dit je een beetje, mijn lens plan voor deze tijd zou zijn ( waarschijnlijk wel langer)

                24-70 f2.8 USM canon
                70-200 f2.8 USM canon
                en de 100-400 van canon

                wel beetje meer dan 4000 denk ik

                Comment


                • #9
                  Re: Advies lenzenplan

                  Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                  Dat dacht ik ook, maar wat ik wil zeggen is dat bij het zien van vele voorbeelden zie ik weinig verschil. Op pbase bijvoorbeeld is daar ene Linda Blair niet te spreken over de 100-400L en ze gaat voor haar 400L prime. Ik heb naar haar voorbeelden gekeken en ik zie bitter weinig verschil.
                  Er is meer dan alleen het scherper zijn.
                  Primes geven mogelijkheden die je nooit gaat halen met een zoom.

                  100-400L tov bijv 135f2 + 300 F4 + 1.4 TC.
                  De primes zijn afhankelijk van de focal length tot 2 stops sneller wat een enorm verschil is en een heel grote flexibiliteit geeft.
                  Ze hebben een mooiere bokeh, focussen sneller, zijn ook scherper, nog beter gebouwd enz.
                  De zoom heeft een groter gebruiksgemak en kost minder voor de rest moet ie het gewoon afleggen tov de primes.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies lenzenplan

                    Oorspronkelijk geplaatst door Konijntje Bekijk bericht
                    Advies voor mijn lenzenplan wordt zeer geapprecieerd!

                    Ik heb nu een 400d met een EF-S 18-55mm F 3.5-5.6. Ik wil er nu heel graag een betere lens bij.

                    Op middellange termijn 1-2 jaar kan ik ca. 4000 investeren. Nu heb ik 600 euro beschikbaar.

                    Mijn voorkeursonderwerpen zijn: headshots en fullbody shots + wat omgeving.
                    Concerten fotograferen zou ik liefst ook goed kunnen.

                    Lenzen zijn daar liefst geschikt voor. Ik hou niet van flitsers en wel van donkere omgevingen (avonden + donkere binnenomgevingen)

                    hier wat voorbeelden van foto's die ik leuk vind om te maken.


                    Dit vind ik een fantastisch ding dus het is niet onmogelijk dat ik die in mijn lenzenplan wil

                    Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM

                    Ik er nu een betere lens bij maar ik wil het liefst beginnen met een lens met wat meer tele dan mijn kitlens (die vervangen heeft niet direct prioriteit)
                    ik wil echter geen lens kopen die later overbodig wordt door bijv bovenstaande superlens.

                    ik zit zelf te denken om nu
                    Canon EF 100mm F 2.0 USM ø 58mm of deze
                    Canon EF 85mm F 1.8 USM ø 58mm
                    te nemen.

                    Het is ook een optie die droomlens weg te laten en bijvoorbeeld voor een lenzenplan met alleen primes te gaan:
                    zou ik met een set van
                    24
                    55
                    100
                    200
                    goed uit de voeten kunnen?

                    enfin mijn vraag is: help me met een lenzenplan over 1-2 jaar en help meedenken welke lens ik nu het beste kan aanschaffen die hier binnen past en niet later overbodig wordt en een aanvulling is op (voorlopig nog in gebruik zijnde)kitlens. Alle suggesties worden gewaardeerd.
                    Ik zou eerst een zoomset samenstellen, maar je budget laat geen 2.8 telezoom toe, dus of de 70-300 IS, en anders de 200mm f2.8
                    Geloof me, primes zijn, zeer zeker, een stuk scherper, je hebt veel meer kontrole over dieptescherpte, bokeh is meestal veel aangenamer.
                    Ideaal lijkt me 70-200 2.8is op termijn aangevuld met primes, zoals de 85 of 100, 135 en de 200mm.
                    Geen enkele lens word overbodig, ze word hooguit beschikbaar als tweedehands ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies lenzenplan

                      wat is een mooie samenstelling van een prime collectie voor een 400D? en welke primes zijn echt onontbeerlijk?
                      zou ik met zoeen selectie een heel eind komen?

                      Canon EF 20mm F 2.8 USM ø 72mm (zou een fisheye van een goedkoper merk nemen ipv? om meer variatie in de objectieven te hebben)
                      Canon EF 35mm F 2.0 ø 52mm
                      Canon EF 85mm F 1.8 USM ø 58mm
                      Canon EF 200mm F2.8 L USM II

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies lenzenplan

                        Oorspronkelijk geplaatst door Konijntje Bekijk bericht
                        wat is een mooie samenstelling van een prime collectie voor een 400D? en welke primes zijn echt onontbeerlijk?
                        zou ik met zoeen selectie een heel eind komen?

                        Canon EF 20mm F 2.8 USM ø 72mm (zou een fisheye van een goedkoper merk nemen ipv? om meer variatie in de objectieven te hebben)
                        Canon EF 35mm F 2.0 ø 52mm
                        Canon EF 85mm F 1.8 USM ø 58mm
                        Canon EF 200mm F2.8 L USM II
                        Het is net of je objectieven wil kopen om ze te hebben ipv te gebruiken. Waarom wil jij een fisheye bijvoorbeeld? Da's een lens met heel specifieke toepassingen.
                        Primes zijn nooit onontbeerlijk, en zooms evenmin!

                        Voor headshots, full bodyshots + omgeving en concerten, zou ik kijken naar bijvoorbeeld een 17-35, een goeie 50mm en dan bijvoorbeeld nog de 135 f2 en de 200 2.8 als 't hoofdzakelijk primes moeten zijn.
                        Als het zooms mogen zijn (die geven je toch wel meer flexibiliteit), zou ik kijken voor bijvoorbeeld een 17-55 2.8, een 70-200 2.8 en dan eventueel nog een 50mm en/of 85 prime, al naargelang je budget. In elk geval zou een flitser niet mogen ontbreken. Eens je die hebt, kan je zelfs met je kitlens behoorlijke goeie en scherpe prenten maken.
                        Het kwaliteitsverschil tussen goeie lenzen is in werkelijkheid heel klein en er wordt enkel door pixelpeepers over gemierejeweetwelt. Je moet zelf zien wat voor jou het makkelijkste is. Ik heb een combinatie van zooms en primes, en elk van de lenzen heeft zijn eigen doel. Ik heb ze nooit allemaal mee.
                        Voor jouw doel zou ik kijken naar een lichtsterke groothoekzoom om te beginnen (met je huidige budget), en dan later kijken naar wat je nog meer nodig hebt. Laat het je niet dicteren door de mensen hier (ook niet door mij), want hun voorkeuren zijn daarom de jouwe niet.
                        En er wordt hier ook wat afgezeverd... meer controle over scherptediepte met primes? Waar haal je het... Behoorlijk leren fotograferen en minder op je materiaal vertrouwen dan op jezelf, ja, DAAR kom je ver mee!
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies lenzenplan

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          En er wordt hier ook wat afgezeverd... meer controle over scherptediepte met primes? Waar haal je het... Behoorlijk leren fotograferen en minder op je materiaal vertrouwen dan op jezelf, ja, DAAR kom je ver mee!
                          Alez vooruit, gezever, probeer maar eens met een 2.8 zoom hetzelfde dan met een 1.8 prime, ik wil het je zien doen. (ik heb het over dieptescherpte hé, of net de beperking ervan) Is voor mij een van de belangrijkste redenen om een prime te gebruiken in plaats van een zoom, samen met de lichsterkte.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies lenzenplan

                            haha bedankt voor het advies simple. ik wil graag goed nadenken over welke lens ik koop en welke ik in de toekomst waarschijnlijk zou kopen omdat ik kopen/verkopen maar vervelend gedoe vind.
                            voorlopig ben ik de kit nog niet ontgroeid maar ik mis wel acuut een lens met meer bereik.
                            bij die aanschaf wil ik dus rekening houden met de toekomst (en voorkomen dat ik met overlappingen/overbodigheden/marginaal bruikbare lenzen kom te zitten.
                            overigens ben ik juist blij met al die meningen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies lenzenplan

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Alez vooruit, gezever, probeer maar eens met een 2.8 zoom hetzelfde dan met een 1.8 prime, ik wil het je zien doen. (ik heb het over dieptescherpte hé, of net de beperking ervan) Is voor mij een van de belangrijkste redenen om een prime te gebruiken in plaats van een zoom, samen met de lichsterkte.
                              Da's heel wat anders. Controle over je scherptediepte ligt aan jezelf. Een zo klein mogelijke scherptediepte heb je inderdaad alleen met bepaalde primes. Het ligt puur aan je toepassingen. Als je vooral headshots maakt, heb je niks aan 1.8 en zelfs niet aan 2.8. Op 200mm is dan de scherptediepte op f4 zelfs nog veel te klein. Overigens scheelt de scherptediepte op 1.8 of 2.8 niet zo bijzonder veel hoor...
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X