Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale lens voor portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ideale lens voor portretfotografie

    Ik heb deze week de canon eos 400D gekocht.

    Op aanraden van de fotograaf niet de kitlenzen gekocht maar de sigma 18-200.

    Vroeger fotografeerde ik meer autofocus,nu ben ik de laatste weken enorm veel aan het lezen om manueel te fotograferen.

    Ik heb hieruit al geleerd hoe kleiner de f-getal hoe beter(2.8of kleiner) de afstand voor portret ongeveer 85 .

    Enige suggesties ?Koop ik beter nog een extra lens?Welke?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Gr.Patricia

  • #2
    Re: Ideale lens voor portretfotografie

    Zoek de 50mm 1.8, prima lens, ideaal voor portret, maar je mag ze alleen niet laten vallen zoals ik op vrijdag de dertiende ondervonden heb. Bij een wissel glipte ze uit mijn handen, heb ze toch maar op het toestel geprobeerd, resultaat, bajonet geblokkeerd (had de barst moeten gezien hebben, soit). Met wat wringen heeft ze begeven en heb ik alsnog de lens richting vuilbak kunnen sturen. Heb er maar een andere besteld, want het blijft een lichtsterke scherpe lens, ze is alleen goedkoop uitgevoerd.

    Comment


    • #3
      Re: Ideale lens voor portretfotografie

      Ik heb hieruit al geleerd hoe kleiner de f-getal hoe beter(2.8of kleiner) de afstand voor portret ongeveer 85 .

      Enige suggesties ?Koop ik beter nog een extra lens?Welke?

      Toch koop je dan een superzoom (11X) die eindigt in F6.3 met volle opening ?

      Voor de 400D en voor gelijk welke andere 1.6 crop is de 50mm f1.4 ne droom, is veel beter van constructie dan de F1.8 kost ook wa meer maar voor een dubbeltje zit nooit op de eerste rij hé.

      Je hebt waarschijnlijk al begrepen dat ik het niet heb voor superzooms, een zoomlens is een compromis, en om dat "aanvaardbaar" te houden is driemaal zoom zowat het maximum, en dat dan met een opening van f2.8 constant over het ganse bereik.

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Ideale lens voor portretfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
        Zoek de 50mm 1.8, prima lens, ideaal voor portret, maar je mag ze alleen niet laten vallen zoals ik op vrijdag de dertiende ondervonden heb. Bij een wissel glipte ze uit mijn handen, heb ze toch maar op het toestel geprobeerd, resultaat, bajonet geblokkeerd (had de barst moeten gezien hebben, soit). Met wat wringen heeft ze begeven en heb ik alsnog de lens richting vuilbak kunnen sturen. Heb er maar een andere besteld, want het blijft een lichtsterke scherpe lens, ze is alleen goedkoop uitgevoerd.

        waarschijnlijk kleine letterkes vergeten te lezen ??
        Niet gebruiken op vrijdag den 13de

        Comment


        • #5
          Re: Ideale lens voor portretfotografie

          Canon heeft de EF 135 soft focus, speciaal voor portretfotografie.
          'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

          Comment


          • #6
            Re: Ideale lens voor portretfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Astral Bekijk bericht
            Canon heeft de EF 135 soft focus, speciaal voor portretfotografie.
            In veel gevallen is ne 135mm te lang voor gebruik in de studio zeker op een Crop van 1.6 . Wil je toch een EF 135mm F2 L USM is de een veel betere lens !

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Ideale lens voor portretfotografie

              idd, gebruik zelf de (reeds aanwezige) EF-S 60mm f2.8 met goed resultaat voor dit soort onderwerpen.
              'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

              Comment


              • #8
                Re: Ideale lens voor portretfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Astral Bekijk bericht
                Canon heeft de EF 135 soft focus, speciaal voor portretfotografie.
                Ik vind die softfocus in de lens maar niets. Het is zeer eenvoudig om in PS de opname te verzachten, doch een zachte opname met deze lens kan je niet meer verscherpen. Zoals Jeff reeds aanhaalde is de 135F2 op alle fronten een veel betere lens, doch je moet al een flinke studio hebben als je niet FF schiet.

                Voor zijn de ideale lenzen voor portret de 85F1,8 en de 70-200L2,8 met een FF camera.
                BD0808BE

                Comment


                • #9
                  Re: Ideale lens voor portretfotografie

                  Alvast bedankt voor uw reacties,ik ben al iets wijzer geworden.
                  gr.Patricia

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ideale lens voor portretfotografie

                    Je zou kunnen gaan voor volgende canon lenzen:

                    - de 50mm (de goedkope 1.8 of wat duurdere 1.4) of
                    - de 85mm 1.8

                    Beiden zijn ideaal voor portretten. Er zijn ook mensen die gaan voor een zoom van bv 70-200 f4 of f2.8 maar de portemonnee moet ook meewillen natuurlijk.

                    Ikzelf heb de 85 1.8 (op een 30D). Ben er tevreden over. Minder bruikbaar als lichtsterke lens voor in huis vanwege de afstand die je nodig hebt tot je onderwerp. Dat zit beter bij een 50mm. Ik heb dit opgevangen door een Sigma 30mm 1.4 aan te schaffen.

                    Hier kan de verschillende portretlenzen met elkaar vergelijken:

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ideale lens voor portretfotografie

                      Bedankt,deze site bied veel meer duidelijkheid omtrent de verschillende lenzen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ideale lens voor portretfotografie

                        je kan ook een macrolens 2,8 nemen( tamron 90 of sigma 105 of 150 )
                        dan heb je én een goei macrolens én een goei portretlens.
                        Of overwegen een 2,8 zoom aan te schaffen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ideale lens voor portretfotografie

                          Een citaat uit eigen werk, vervang desnoods Nikon door Canon, dat maakt niet uit:

                          Als je een goed portret wilt maken is eerst van belang op welke werk afstand je een portret maakt. Werk afstand wordt allereerst bepaald door de afstand die nodig is om goed te kunnen communiceren met de geportretteerde. Met een werk afstand van 50 centimeter zit je veel te dicht op de geportretteerde. Ga je naar 4 meter, dan ben je veelal te ver. De ideale
                          werkafstand is ongeveer 2 meter. De beste werk afstand verschilt van persoon tot persoon.

                          Een ander gegeven bij een portret is, dat je de geportretteerde vertekening vrij op de foto wilt zetten. Met vertekening heb ik het hier alleen over de perspectief vertekening.
                          Met een groothoek objectief zorgt de perspectief vertekening ervoor dat iets wat dichtbij is, veel groter wordt afgebeeld dan iets wat verder van de camera afstaat. Bij een portret wordt de neus veelal te groot afgebeeld en de oren te klein. Dat geeft veelal geen goed portret. Bij een tele objectief wordt het perspectief meer plat gedrukt. De afstand tussen oren en neus wordt veel kleiner. Ook dat geeft een onnatuurlijk beeld. Het ideale portret objectief is dus een objectief zonder vertekening. Voor een kleinbeeld film camera is dat een objectief met een brandpunt tussen 85 en 105 millimeters. Bij een digitale reflex camera zit je met de crop factor. Bij Nikon is die 1,5. Met een 50 millimeter objectief krijg je dus een 75 millimeter en dat is dicht in de buurt van de 85 millimeter. Maar het perspectief veranderd door de crop factor niet. De 50 millimeter blijft dan een 50 en dat zit dicht tegen groothoek aan. Voor een portret niet ideaal. Maar omgekeerd, gebruik je een 85 millimeter, dan klopt het perspectief wel, maar wordt de werkafstand eigenlijk te groot.
                          Wat te doen, neem een zoom objectief, bijvoorbeeld de 18-200. Bepaal eerst de ideale werkafstand tussen de te portretteren persoon en de fotograaf. Zeg dat dit bijvoorbeeld 2 meter is. En kijk vervolgens naar de zoomstand die jouw het beste bevalt. En dat wordt dan het brandpunt van het op dat moment ideale portret objectief.
                          Maak bij een portret een keuze over de scherptediepte. Soms wordt de scherptediepte bepaald door rare zaken in de achtergrond. Is er een storende achtergrond, kies dan voor een grotere diafragma opening en of een meer tele objectief. Maar kies ook voor een portret met de scherpte alleen op een ooglid, of de scherpte over het hele gelaat.
                          Nikon heeft meerdere objectieven die goed bij portretten zijn te gebruiken.
                          AF 85 f/1,8D goedkoop, goed en breed inzetbaar
                          PC Micro 85 f/2,8 (geen AF) ideaal voor gebruik bij grote diafragma openingen, middels tilt en shift kun je de scherptediepte zeer exact plaatsen.
                          AF 85 f/1,4D ideaal voor gebruik met grote diafragma openingen.
                          Ais 105 f/1,8 zeer bruikbaar voor candid portretten en goed bij volle opening
                          AF DC 105 f/2,0D door de defocus controle is onscherpte in voor- of achtergrond te beďnvloeden.
                          AF DC 135 f/2,0D door de defocus controle is onscherpte in voor- of achtergrond te beďnvloeden.
                          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ideale lens voor portretfotografie

                            Heb in macro/close-up mijn eerste portret-pogingen staan, met de 60, maar ook de 100mm; met wat meer afstand (+/- 2 m.) wordt je scherpte gebied wat ruimer (en je "slachtoffer" relaxter)

                            @Hans B.
                            'k Heb stevig ge-experimenteerd/geleerd; kan je uiteenzetting (die ik nu pas lees) volledig onderschrijven.
                            Last edited by Astral; 30 juli 2007, 10:31.
                            'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ideale lens voor portretfotografie

                              Zoals al door verschillenden aangehaald: met een 50 of 85mm prime kan het nooit fout gaan.

                              Maar ook een Tamron 28-75/2.8 is een prima portretlens en biedt bovendien het voordeel dat ze met 28mm ook nog een iets ruimer beeld geeft, wat binnenhuis toch wel heel praktisch kan zijn...
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X