Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is de d80 een goede keus na een d40?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is de d80 een goede keus na een d40?

    Hallo,

    Momenteel heb ik een D40 met std lens, een 55-200Vr en een 50mm prime.

    Die 50mm had ik gekocht voor concertfotografie (mijn vriendin zingt).
    Maar om die 50mm manueel scherp gesteld te krijgen is bijna niet te doen

    Ook omdat ik in deze situatie blijf spelen met manuele instellingen had ik graag een andere body gekocht. Op deze manier kan ik achteraf eventueel ook uitkijken naar een 2.8 lichtsterke zoom lens.

    Hierbij had ik in de eerste plaats aan de D80 gedacht, is dit een goede keuze volgens jullie? of zouden jullie eerder naar de D200 gaan die aanzienlijk duurder is.

    nog een vraagje:Is er misschien een nieuwe camera op komst van nikon zodat ik dan ook niet met een ouder model kom te zitten? Of zouden er in de komende maanden ook cash back akties komen voor 'duurdere camera's'?

    Alvast bedankt,

    Dido

  • #2
    Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

    Alles hangt af van je budget.

    Ga eens naar een winkel waar ze de D80 en D200 op stock hebben.
    Zo kan je ze allebei eens vastnemen.

    De specs van de twee toestellen zie ->


    Een lichtsterke lens kan je ook op een D40 schroeven zolang het maar een AF-S is.

    Je kan ook uitkijken naar een tweedehands D50, die kan ook alle AF-D lenzen aan.

    Er zijn altijd nieuwe camera's opkomst, maar wat en wanneer is een goedbewaard geheim.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

      Hey Jepe,

      Bedankt voor je reactie

      Weet er iemand het verschil in snelheid tussen de AFs lenzen en de lenzen die aangestuurd worden met een body? Is dit trouwens slechter of beter?

      Comment


      • #4
        Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

        Oorspronkelijk geplaatst door Dido Bekijk bericht
        Hey Jepe,

        Bedankt voor je reactie

        Weet er iemand het verschil in snelheid tussen de AFs lenzen en de lenzen die aangestuurd worden met een body? Is dit trouwens slechter of beter?
        Je hebt de allersnelste AFS die in de exoten zit (200/2, 300/2.8; 400/2.8, 200-400/4, ...)

        Je hebt de snelle AFS in de pro reeks (17-35/2.8, 17-55/2.8, 28-70/2.8, 70-200/2.8, ...)

        Je hebt de normale AFS in de consumenten range (12-24/4, 18-70/3.5-4.5; 24-120/3.5-5.6, 70-300/4.5-5.6, ...)

        Je hebt de trage AFS in de instap reeks (18-55/3.5-5.6, 55-200/4-5.6)

        Tussen de bodies onderling zal je met eenzelfde AFS objectief relatief weinig verschil merken. De D2 reeks zal wel iets responsiever zijn dan de lagere reeksen.

        Je hebt snelle klassieke AF (50/1.4, 85/1.4, 80-200/2.8, ...) en hier maakt de body echt wel het verschil. De huidige D2 reeks focust deze reeks gezwinder dan de D200/D80 die dan weer sneller is dan D70 en D50. Met een D2 kom je hier mee in de buurt van de normale AFS en met een D200/D80 zeker boven de trage AFS. Met een D70/50 zal je ongeveer hetzelfde uitkomen als de trage AFS.

        Je hebt trage klassieke AF (alle AF macro objectieven, oude 80-200/2.8, oude 70-210/4-5.6, VR 80-400/4.5-5.6, ...) Tja, hier ga je je met D70/D50 wel eens aan ergeren. Zelfs op D2 is dit maar nipt.

        Naar het schijnt (gelezen op DPReview) zijn de AF motoren in de F5, F100, D1, D1H en D1X nog echte krachtpatsers...

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

          Hey Frank,

          Geweldig om te weten!

          ALs ik zo tussen de regels een conclusie moet trekken, dan zouden de AFS lenzen het snelste moeten focussen op een DSLR? (en dit met amateur ogen bekeken, ongeveer gelijk van een d40-tot een D2)

          En voor scherpe snelle lenzen lenzen te hebben zou je dan beter de D2 met bv. een 50mm 1.4.

          Denk je voor een amateur zoals mij de D80 een merkbaar verschil zou geven tegenover de D2 met bv. een 50mm 1.8, dit op autofocus snelheid gebied? (gewoon ter info hoor, de D2 valt zo een beetje buiten mijn budget )

          Bedankt voor deze geweldige reacties.

          Dido

          Wat als een kriebel begon is nu niet meer weg te denken.

          Comment


          • #6
            Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

            Je kan ook nog denken aan een Fuji S3!
            T Botten had (mijn ex en weinig gebruikte) voor een leuke prijs te koop en dan profiteer je van betere hoge iso, wat misschien in jouw gebruik ook wel interessant is. Bovendien heb je daar voor bijna geen geld een flits bij, terwijl je met een D80 al gauw aan een sb800 vast zit die je 350 euro gaat kosten.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

              Oorspronkelijk geplaatst door Dido Bekijk bericht
              Hey Frank,

              Denk je voor een amateur zoals mij de D80 een merkbaar verschil zou geven tegenover de D2 met bv. een 50mm 1.8, dit op autofocus snelheid gebied? (gewoon ter info hoor, de D2 valt zo een beetje buiten mijn budget )
              Je gaat het verschil met deze kleine primes niet voelen.
              De tele zonder motor zoals AF-D 80-400 , Af-D 80-200 werken wel sneller op de D?X en D?H

              Als je een snelle prime wil op jouw toestel, kijk eens naar de http://www.sigma-benelux.nl/products...uct.php?pid=56.
              Die heeft HSM wat het zelfde is als AF-S

              Ps : wij zijn ook bijna allemaal amateurs hoor

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Je kan ook nog denken aan een Fuji S3!
              T Botten had (mijn ex en weinig gebruikte) voor een leuke prijs te koop en dan profiteer je van betere hoge iso, wat misschien in jouw gebruik ook wel interessant is. Bovendien heb je daar voor bijna geen geld een flits bij, terwijl je met een D80 al gauw aan een sb800 vast zit die je 350 euro gaat kosten.
              De SB-600 zal ook wel werken, en is merkelijk goedkoper.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

                Oorspronkelijk geplaatst door Dido Bekijk bericht
                Hey Frank,

                Geweldig om te weten!

                ALs ik zo tussen de regels een conclusie moet trekken, dan zouden de AFS lenzen het snelste moeten focussen op een DSLR? (en dit met amateur ogen bekeken, ongeveer gelijk van een d40-tot een D2)
                Er is een verschil met een D2, maar zet een AFS VR 200mm f2 of AFS 300mm f2.8 op een D40 en die blijven nog steeds razendsnel Gemiddeld gezien zijn de AFS objectieven inderdaad een stuk sneller dan de klassieke AF

                Oorspronkelijk geplaatst door Dido Bekijk bericht
                En voor scherpe snelle lenzen lenzen te hebben zou je dan beter de D2 met bv. een 50mm 1.4.

                Denk je voor een amateur zoals mij de D80 een merkbaar verschil zou geven tegenover de D2 met bv. een 50mm 1.8, dit op autofocus snelheid gebied? (gewoon ter info hoor, de D2 valt zo een beetje buiten mijn budget )
                In de lijn met wat Rudy antwoordde: Die 50mm 1.4 & 1.8 objectieven zijn door hun lichtsterkte en kort focustraject op een D200/D80 en ook D70/D50 echt wel snel genoeg voor alle gebruik hoor al merk je wel dat een D2 ze met nog meer gemak en respons ronddraait Het wordt anders wanneer objectieven met een lang focustracject (macro) of trage overbrenging gebruikt worden (die fameuze AF VR 80-400mm f4.5-5.6 - die dan nog door zijn lage lichtsterkte kampt met hunten)

                Oorspronkelijk geplaatst door Dido Bekijk bericht
                Bedankt voor deze geweldige reacties.

                Dido

                Wat als een kriebel begon is nu niet meer weg te denken.
                Als het kriebelt moet je...

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

                  Ik gebruik voor concertfotografie een Nikkor 80-200 2.8 schuifzoom, niet bepaald de wereldkampioen snel focussen, maar ik heb nog nooit een probleem gehad met de 'traagheid'. Je zet de camera op CF en richten op het onderwerp en ontspanner half indrukken en de lens volgt gewoon, bij een juist compo -> klik.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik gebruik voor concertfotografie een Nikkor 80-200 2.8 schuifzoom, niet bepaald de wereldkampioen snel focussen, maar ik heb nog nooit een probleem gehad met de 'traagheid'. Je zet de camera op CF en richten op het onderwerp en ontspanner half indrukken en de lens volgt gewoon, bij een juist compo -> klik.
                    Ik heb die trage 80-200 f2.8 schuifzoom ook een tijdje gebruikt en ik ben volledig akkoord met het voorbeeld dat je aanhaalt Ik kon er met mijn D2x jeugdige voetballertjes mee volgen. Supersnelle AF heb je vooral nodig bij onvoorspelbare actiefotografie waarbij een snelle focus lock essentieel is.

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

                      Gelukkig worden vriendinnen die niet perfect zijn (ietsje te traag bvb) niet zo vlug ingeruild voor nieuwe als lenzen en fototoestellen...
                      http://users.telenet.be/patric/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is de d80 een goede keus na een d40?

                        Haha, Dat is waar

                        Allemaal bedankt voor de reacties.

                        Dido




                        Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
                        Gelukkig worden vriendinnen die niet perfect zijn (ietsje te traag bvb) niet zo vlug ingeruild voor nieuwe als lenzen en fototoestellen...

                        Comment

                        Working...
                        X