Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

    Hoi allen, ik ben joni. Grote dierenliefhebber. Gek van macro. Totaal niet bekend met digitale fotografie.

    Wil al 6 jr een camera kopen. Elke x iets ertussen gekomen.
    Ik heb 400 euro te besteden.

    Nu is mijn vraag, welke camera, zou voor mij met dit (HELAAS) laag budget de beste aankoop zijn, als ik mijn dieren van dichtbij wil fotograferen.
    En voor een beginner natuurlijk handig kan zijn.

    Heb wel ooit een paar lessen gehad bij een fotograaf. Die zwoor helemaal bij Canon eos 400D. Maar ik weet het nog niet. De lessen waren nogal oppervlakkig. En zoals ik zie ga ik er met jullie allen wel uitkomen.

    Alvast bedankt voor de reactie..

    Liefs Joni en de beestenboel

  • #2
    Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

    Met 400 € zou ik toch maar de markt van de betere bridgecamera's bezien.
    DSLR met de nodige lenzen aan 400 € is ook tweedehands een utopie, toch voor natuur- en macrofotografie.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

      Het budget is onvoldoende voor een DSLR met lenzen, ook tweedehands kom je der nog niet. Met wat geluk kan je een D30 (de eerste generatie) vinden voor 300 Euro en kan je daar een lens 50mm f1.8 opzetten en dan ben je binne de 400 Euro . Maar das geen lens voor macro en zeker niet voor natuur.

      Blijf dus nog wat doorsparen.

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

        Een 2dehandse Canon 300D + kitlens 18-55mm kost je +-300 euro

        De 300D is een deftige 6mp DSLR die goed in de hand ligt met uitstekende beeldkwaliteit tot ISO400...

        Met de kitlens heb je genoeg breedhoek om landschappen te fotograferen en kan je ook vrij dicht focussen (bloemen etc., geen insecten)
        De kitlens focust vrij snel en is bovendien zeer licht...

        Een echte 1:1 macrolens kan je 2dehands vinden voor +-250 euro


        Een deftige bridge is idd ook een goede optie (groot bereik + macro + filmpjes), maar indien je je dieren in actie wil fotograferen zou ik meer neigen naar een DSLR...

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

          Bij Colruyt (via Collishop) kan je momenteel een Nikon D40 reflex vinden voor 499,- EUR. Tot eind augustus loopt er een CashBack actie waardoor je van Nikon 90,- EUR terugkrijgt op je aankoop en heb je dus al een DSLR voor 409,- EUR. Doorsparen voor een goeie macro lens kan dan nadien nog altijd. De D40 blijkt ook nog eens erg mooie opnamen te maken. Je vindt hier op het forum gegarandeerd genoeg enthousiastelingen van dit toestel !

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door padawatje Bekijk bericht
            Bij Colruyt (via Collishop) kan je momenteel een Nikon D40 reflex vinden voor 499,- EUR. Tot eind augustus loopt er een CashBack actie waardoor je van Nikon 90,- EUR terugkrijgt op je aankoop en heb je dus al een DSLR voor 409,- EUR. Doorsparen voor een goeie macro lens kan dan nadien nog altijd. De D40 blijkt ook nog eens erg mooie opnamen te maken. Je vindt hier op het forum gegarandeerd genoeg enthousiastelingen van dit toestel !
            Hou er rekening mee dat de D40 alleen werkt met lenzen die een eigen scherpstelmotor hebben. Bovendien is het een vrij klein toestel, in mijn ogen te klein om met lange tele te gaan werken, en lange tele is toch wel eigen aan natuurfotografie.
            Natuurfotografie met een kitlensje : da's de Ronde van Frankrijk rijden met een bakkersfiets.
            Een goeie bridge (Fuji, Pana, Sony, Olympus om er enkele te noemen) heeft een zoom van rond de 30mm tot 400mm en meer (brandpunt in 35mm equivalent). Bovendien hebben de meeste een mooie macrofunctie met scherpstelling tot 1 cm.
            Een budget van 400€ is gewoon niet werkbaar voor natuurfotografie.
            Mijn statief zonder het balhoofd alleen is duurder, en 't is nog geeneens een Gitzo
            Tel maar uit : body, landschapslens, macrolens, lange tele, deftig statief met balhoofd, rugzak om de boel in op te bergen...
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              Hou er rekening mee dat de D40 alleen werkt met lenzen die een eigen scherpstelmotor hebben. Bovendien is het een vrij klein toestel, in mijn ogen te klein om met lange tele te gaan werken, en lange tele is toch wel eigen aan natuurfotografie.
              Natuurfotografie met een kitlensje : da's de Ronde van Frankrijk rijden met een bakkersfiets.
              Een goeie bridge (Fuji, Pana, Sony, Olympus om er enkele te noemen) heeft een zoom van rond de 30mm tot 400mm en meer (brandpunt in 35mm equivalent). Bovendien hebben de meeste een mooie macrofunctie met scherpstelling tot 1 cm.
              Een budget van 400€ is gewoon niet werkbaar voor natuurfotografie.
              Mijn statief zonder het balhoofd alleen is duurder, en 't is nog geeneens een Gitzo
              Tel maar uit : body, landschapslens, macrolens, lange tele, deftig statief met balhoofd, rugzak om de boel in op te bergen...
              OK, een ander voorstel dan: de Fuji FinePix s9600 (is geen échte DSLR, maar lijkt er wel heel sterk op ), die is mits wat rondsurfen wel ergens te krijgen voor ongeveer 400,- EUR. Deze heeft een objectief met een kleinbeeldequivalent van 28-300mm (10x optische zoom), kan in macro-stand inderdaad scherpstellen vanaf 1cm en maakt ook heel mooie beelden bij hogere ISO-waarden. Enige nadeel: geen beeldstabilisatie (wat bijvoorbeeld de Panasonics wel hebben, maar die zijn dan weer bijzonder ruisgevoelig).
              Last edited by padawatje; 20 juli 2007, 14:52. Reden: typfout

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

                Jongens, allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet dat mijn budget niet erg groot is.. echt een ramp wat dat betreft!

                Wil wel heel graag aan de gang maar heb nogal behoorlijke pechvogeltjes aan dieren in huis, die bij de dierenarts mijn geld opslokken.

                Natuurlijk meer waard dan een fototoestel.


                Ik ga nu zeker de opties even napluizen, en idd miss. toch even doorsparen.

                Ben toch wel gek op een 400D
                al 100 x in de hand gehad om me lekker te maken

                Thanx, jullie horen nog van me

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door padawatje Bekijk bericht
                  Enige nadeel: geen beeldstabilisatie (wat bijvoorbeeld de Panasonics wel hebben, maar die zijn dan weer bijzonder ruisgevoelig).

                  Dan zou ik uw Pana eens laten nazien, mijn FZ30 heeft daar niet zoveel last van, tenzij in extreem slechte lichtomstandigheden.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

                    ik zou ook voor de fz50 gaan. heel goed toestelleke en heb al een paar macro foto's ermee genomen en natuurfoto's.

                    een groot bereik, mooie kleuren, beeldstabilisatie, en veel mogelijkheden.
                    zoals telelenzen, macrolenzen, ... en manuele scherpstelling.

                    kan je vinden voor iets meer dan 400 euro
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij aankoop digitale reflex i.c.m. dierenfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Dan zou ik uw Pana eens laten nazien, mijn FZ30 heeft daar niet zoveel last van, tenzij in extreem slechte lichtomstandigheden.
                      Is toch algemeen bekend dat de panasonic modellen al ruis produceren bij lage iso waardes, natuurlijk is een goede belichting ook belangrijk. Panasonic levert mooie afbeeldingen, zolang je niet boven de iso 100 komt. Ik vind dat Fuji het wat dat betreft veel beter doet, platen geschoten op iso 800 zijn echt goed bruikbaar met behoud van details. Het lijkt erop dat Fuji echt voorop loopt qua sensor.
                      Last edited by Eosfreak; 27 juli 2007, 17:35. Reden: iets vergeten

                      Comment

                      Working...
                      X