Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info over lenzen D40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Info over lenzen D40

    Na wat te hebben rondgekeken ben ik er nog steeds niet uit over welke lens ik ga nodig hebben.
    Waar ik tenminste wel al blij over ben is dat de keuze over de DSLR eindelijk gevallen is. Ik ben namelijk een beginner en daarom heb ik voor de Nikon D40 gekozen.
    Terug over de lens, wat ik graag zou doen is sport & portet foto's trekken. De sport die ik wil gaan fotograferen is nl. Taekwondo. Wat ik dus nodig heb is een lens die een afstand moet overbruggen van ongeveer 10a15 meter maximum.. Ook is mijn hand niet al te stabiel, dus dat daar moet ik ook rekening mee houden zeker? Voor dit allemaal dacht ik aan deze lens:

    Nikon AF-S DX 55-200mm f/4,0-5,6G ED

    Van wat ik heb opgepikt moet 200mm genoeg zijn, al ben ik niet zeker van dit: f/4,0-5,6G. Ik meen opgepikt te hebben hoe lager hoe beter? Kan iemand mij hierbij helpen aub?

    Dank bij voorbaat!
    Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

  • #2
    Re: Info over lenzen D40

    Als je taekwondo gaat fotograferen, dan zul je vooral veel binnen in sporthallen en sportzaaltjes fotograferen. Die zaaltjes en hallen hebben over het algemeen slecht licht. En dan is de diafragmawaarde (bij deze lens 4.0 - 5.6) toch te klein. Je kunt dan beter een lens hebben van 2.8. Alleen dan kom je in een andere prijscategorie, tenzij je geen autofocus nodig hebt (dus dat je handmatig scherpstelt).

    Je zou wel kunnen overwegen om een andere camera te kopen, want met de D40 beperk je jezelf heel erg in lenskeuze. De D40(x) kan alleen maar AF-S lenzen aan (alleen met die lenzen heb je autofocus), met bijvoorbeeld AF lenzen of AF-D lenzen moet je handmatig scherpstellen met die camera. Kan ook als je daar geen probleem mee hebt, maar anders is bijvoorbeeld een D50 of D80 (en tweedehands een D70s, want niet meer te koop in de winkels) een betere keus, als het Nikon moet zijn tenminste.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: Info over lenzen D40

      Het moet niet per sé Nikon zijn nee.. Cannon zie ik ook wel zitten, alleen praten we over een hele andere prijs categorie als we over de D80 praten of een 400D want die kosten direct + 400 euro meer. Tevens vind ik de cashback actie van Nikon nu ook interessant.

      Nu breng je mij wel alweer aan het twijfelen
      Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

      Comment


      • #4
        Re: Info over lenzen D40

        Je kan ook voor een ouder model gaan. Bijvoorbeeld de voorloper van de 400D van Canon is de 350D. Die is 2ehands goed verkrijgbaar en daar zul je ook geen miskoop mee doen. Ook de Nikon D50 is al een wat ouder model die 2ehands ook goed verkrijgbaar is. Of een Fuji S3 (met Nikon mount) is 2ehands goed te verkrijgen.
        Het geld dat je dan uitspaart voor de camera kun je weer gebruiken voor de lens.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: Info over lenzen D40

          @ eXiled

          Om op 10 à 15m iemand beeldvullend te krijgen kom je met 150mm wel toe.
          Een lens die dan zeker in aanmerking komt is dan de Sigma 50-150mm F2.8 HSM. is wel wat duurder maar beeldkwaliteit gaat er ook wel op vooruit

          Omdat je zegt dat je hand niet stabiel is kun je ook zien naar een lens met VR (Vibration Reduction) In deze lenzen zit een systeem die eigen bewegingen gedeeltelijk vermindert zodanig dat je met langere sluitertijden toch nog scherpe foto's kunt nemen. Maar deze lenzen zijn in jou prijskategorie ook niet zo lichtsterk.

          Bvb. Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED DX VR
          Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G VR


          Dus je moet voor jezelf uitmaken welk budget wil ik besteden en wat zijn de verwachtingen.

          Sigma 50-150mm f2.8 is lichtsterk en kost +-600euro
          Nikon 55-200mm f4.0-5.6 heeft VR en kost +-300euro
          Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 eveneens VR en kost +-500euro
          (allemaal bruikbaar op D40)

          Mvg

          Willem
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

          Comment


          • #6
            Re: Info over lenzen D40

            Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
            @ eXiled
            In deze lenzen zit een systeem die eigen bewegingen gedeeltelijk vermindert zodanig dat je met langere sluitertijden toch nog scherpe foto's kunt nemen.
            Wat heet scherp als we over sportfotografie praten? Volgens mij is een langere sluitertijd dan zeker geen optie.
            Nikon D300
            Tokina 11-16 f/2.8 ; Sigma 18-50 f/2.8 ; Nikkor 35 f/1.8 ; Nikkor 50 f/1.8 ; Sigma 70-200 f/2.8 ; Sigma TC2.0 ; Nikon SB600

            Comment


            • #7
              Re: Info over lenzen D40

              Wat denken jullie dan van deze combinatie:
              Een Canon EOS 400D Kit 18-55mm lens €729 (http://www.digicamshop.be/product/29...ack-actie.html)

              En dan sparen voor deze lens voor Taekwondo:
              Sigma EX 50-150mm f/2,8 APO DC HSM Canon AF €599 (http://www.digicamshop.be/product/29...-canon-af.html)

              Ook vroeg ik mij af of het de moeite is om een scandisk extreme III (of misschien zelfs IV) te kopen ipv een scandisk ultra II.. Ga je dit verschil echt merken?

              Ook bij Canon loopt een cashback actie nog tot 31 augustus van €80 wat mij mooi meegenomen lijkt.
              Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

              Comment


              • #8
                Re: Info over lenzen D40

                Zal zeker geen slechte combinatie zijn.

                Wat betreft het geheugenkaartje zit je beperkt met de snelheid van wegschrijven van de body, en dan kom je met een ultra II kaartje wel toe. Maar snellere kaartjes zijn natuurlijk wel handig om foto's over te zetten naar PC via een snelle kaartlezer als je deze zou hebben.

                Extra tip: betere 2 kaartjes van 2gb dan een van 4gb. Kwestie van risico's op verlies of stukgaan te spreiden.

                mvg

                Willem
                Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                Comment


                • #9
                  Re: Info over lenzen D40

                  Je info is wat dubbel, je wilt weinig geld uitgeven aan de camera D40 en je wilt de mogelijkheden en objectieven die bij een duurdere camera gemakkelijker te realiseren zijn.

                  Als ik je wensenlijstje zo zie, dan denk ik dat je met een iets duurdere camera meer mogelijkheden had gehad. Want

                  - sport en portret: er zijn geen lichtsterke AF-S objectieven. Voor beide onderwerpen krijg je aanzienlijk meer gemak en meer kwaliteit als je met een lichtsterk prime objectief werkt. Het kan ook met een f2,8 zoom objectief.
                  Voor sport is sluitersnelheid van belang. Flitsen heeft veelal geen zin. Voor een portret vindt ik een kleine scherptediepte van belang. Dus kunnen werken met bijna volle opening.

                  Er zijn maar een paar betaalbare (tot rond 500 euro) AFS objectieven:
                  AF-S DX 18-55mm f/3,5-5,6G ED II, neem de kit
                  AF-S DX 18-70 f/3,5-4,5G ED, helaas niet leverbaar als kit objectief
                  AF-S DX 18-135 f/3,5-5,6G, als je maar met een objectief wilt werken
                  AF-S 24-85 f3,5-4,5G ED
                  AF-S DX VR 55-200mm f/4-5,6G ED, neem de dubbel kit
                  AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6G ED

                  Dan zijn er nog veel leukere AFS objectieven, maar veelal krijg je er dan een betere camera gratis bij. Ik bedoel, de leukere objectieven zijn duur.
                  De AF-S VR 70-200 f/2,8G ED heeft toch een adviesprijs van rond de 2500 Euro. En de AF-S 400 f/2,8D II ED gaat rond de 12000 euro en voor dat bedrag krijg je er wel een D200 gratis bij.

                  Meerdere vreemd merk fabrikanten hebben geen objectieven die werken op de D40(X).

                  De D40 is voor hen die meer kwaliteit willen dan met een compact, maar wel even gemakkelijk willen werken. Gelukkig heeft de D40 wel meer mogelijkheden dan de D50, maar voor gevorderd gebruik zijn duurdere camera's gemakkelijker, en als je meerdere objectieven bij wilt kopen zijn duurdere camera's ook goedkoper.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Info over lenzen D40

                    Wel mijn mening is ondertussen herzien, zoals ik reeds hierboven gepost heb.. Gelukkig maar. Ik heb nu gekozen voor een EOS 400D die ik deze week nog ga bestellen..
                    Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

                    Comment

                    Working...
                    X