Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

    Hoi,

    Hier weer een vraag, voordat de kogel door de kerk gaat
    Ik ben er nog steeds niet uit, word het nu de Eos5D of de D200.
    Heb gister bij konijnberg in DenHam (NL) geweest heb, de verkoper nam gelukkig alle tijd voor mijn vragen (gezever), ik heb met beide camera's een 20tal foto's kunnen schieten.

    Thuis gekomen zat er uiteraard verschil in de opnames, de camera's stonden allebei in JPEG Fine mode en diafragmavoorkeuze stand F8.0 Iso200.
    Maar deze test gaf voor mij nog steeds niet de doorslag.
    Wat mij wel direkt opviel, was dat de beelden uit de Eos5 iets wolliger (ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen), kan dat aan mij liggen?????.
    En nu mijn vraag, misschien raar gedacht maar het lichtmetings systeem van
    Nikon niet beter doordat het op 1002punten (3Dmatrix) meet, en Eos5 maar op 32 (dacht ik).
    Is het niet zo dat de Nikon net wat trefzekerder is in moeilijk situatie's.
    Ik had namelijk het idee dat wolken partij die voor zeg maar 1/3 op de foto is gezet, net wat meer burning highlights (of hoe zeg je dat) had dan de D200.
    En ik moet toch zeggen dat de AF van Canon toch wel echt snel is.

    Help my

    BVD Henry
    Last edited by henry leusink; 19 juli 2007, 22:43. Reden: text stond niet goed

  • #2
    Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

    Heb vroeger veel tests gelezen waarin de 5D en D200 vergeleken werden.
    De lichtmeting van Nikon D200 is iets beter dan die van de Canon 5D...

    Op vele andere vlakken was Canon beter...
    Allebei degelijke toestellen... ( elk voor bep. doeleinden beter dan de andere)
    Hier een leuke review:

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

      Zou voor de D200 gaan, zekers als je zinnens bent regelmatig in Jpeg mode te fotograferen. Zou volgens member Rudy,zelfs afgeraden worden op de Canon site, om de 5D in Jpeg mode te gebruiken.
      De 5d heeft een licht voordeel op hoge ISO's, en full frame heeft momenteel evenveel voordelen als nadelen. Verder is de beeldkwaliteit quasi gelijk.
      Body D200 is van een duurzamer kwaliteit. (wheatersealed)
      Denk dat de observaties die je zelf gemaakt nogal stroken met de werkelijkheid.

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

        LOL das weer een goeie van de BD hofnar. Ik heb toch weer eens kunnen lachen .

        Hopelijk geloven veel mensen jou nog ook(goed voor de prijzen).....Ik wacht met spanning op wat je volgende grap is.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

          Hoi,

          Thanks voor de link
          Ik wil het toestel of de D200/Eos5 vooral inzetten voor bruidsfotografie.
          Zo ik had begrepen is de dynamicrange van de 5D net iets beter en de high iso ook, dat is natuurlijk wel handig voor donkere situatie's zoals kerken en gemeenthuizen.
          Wat deze link mij wel duidelijk liet zien (althans dat vind ik) is dat de lichtmeting van de D200 http://www.digitalcamerainfo.com/con...-Autofocus.htm
          En over dat niet in Jpeg fotograferen met de D5, lopen de meningen nog al uit één, ik ken een aantal fotografen hier uit de buurt die een D5 gebruiken voor Bruidsfotografie en die schieten wel in Jpeg
          En ik vind het jammer dat Nikon niet met wat meer lichtsterke VR lenzen komt, althans nog niet.

          Bvd Groeten Henry

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

            Toevallig heb ik vorige week een huwelijksreportage gedaan met een geleende 5D.
            Alle foto's werden zowel in RAW als JPEG weggeschreven.
            Wat blijkt, 90% van de JPEG-foto's heb ik kunnen gebruiken met minimale correcties en ook nog goede doortekening in de witte partijen. Enkele voor de foto's met te grote contrasten door fel zonlicht heb ik de RAW's gebruikt.

            Over de Nikon kan ik mij niet uitspreken.
            http://www.torekefoto.be

            Comment


            • #7
              Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

              Als voor de lichtmetingsverschillen dat is heel moeilijk uit te maken. Meestal komt het erop neer dat de ene beter werkt in die situatie en de andere beter in een andere. Wat het beste werkt voor jouw situatie dat zal moeilijk te ontdekken zijn. Maar al bij al denk ik niet dat het verschil van zo een aard zal zijn dat het erg belangrijk is. Hetzelfde is waar voor de AF verschillen die dan ook nog zullen afhangen van de gebruikte lenzen.

              Die 1005 en 32 wil hier niets zeggen omdat je andere systemen aan het vergelijken bent. Binnen het merk kan je die vergelijking wel maken maar tussen merken gaat dit niet op want het werkt gewoon anders.

              Wat je met wolliger wil zeggen weet ik niet maar je moet je wel realiseren dat beide camera's heel veel instellingsmogelijkheden hebben die de jpeg afstellen naar wat je wil. Dat zal natuurlijk wel wat zoekwerk vragen.

              5D of D200? Tja....
              Heb je geen interesse in de FF mogelijkheden dan moet je eigenlijk 30D en D200 vgl want een 30D is dan een logischere keuze dan een 5D in dat geval. Heb je interesse in FF tja dan is er maar 1 keuze.
              5D en D200 zijn eigenlijk geen concurrenten 30D en D200 zijn dat wel.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

                Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                Wat mij wel direkt opviel, was dat de beelden uit de Eos5 iets wolliger (ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen), kan dat aan mij liggen?????.
                Ofwel bedoel je hiermee een verschil in dof grootte of een verschil in dof kwaliteit. Maar dat kunnen wij niet weten.

                Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                En nu mijn vraag, misschien raar gedacht maar het lichtmetings systeem van
                Nikon niet beter doordat het op 1002punten (3Dmatrix) meet, en Eos5 maar op 32 (dacht ik).
                Het licht meet systeem is niet beter alleen maar omdat er zoveel punten worden gemeten. Het Nikon lichtmeet systeem is beter.
                Maar na het bekijken van andere vergelijkende testen is het verschil veel kleiner dan wat ik vroeger dacht.
                Als Canon in de fout gaat, gaat Nikon evengoed in de fout, maar dan iets minder fout.

                Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                Is het niet zo dat de Nikon net wat trefzekerder is in moeilijk situatie's.
                Ik denk het. Als je filts wil gebruiken is Nikon beter. Niet omdat Nikon dan goed is maar wel omdat Canon dan slecht is.

                Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                Ik had namelijk het idee dat wolken partij die voor zeg maar 1/3 op de foto is gezet, net wat meer burning highlights (of hoe zeg je dat) had dan de D200.
                Er is ook zoiets als ev compensatie. Ook heeft de instelling voor contrast hier een invloed. En de selectie van de lichtmeting.

                Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                En ik moet toch zeggen dat de AF van Canon toch wel echt snel is.
                Toeval. De AF snelheid wordt vooral bepaald door de lens. Zowat alle lenzen van Canon hebben USM.

                Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                Ik wil het toestel of de D200/Eos5 vooral inzetten voor bruidsfotografie.
                Zo ik had begrepen is de dynamicrange van de 5D net iets beter en de high iso ook, dat is natuurlijk wel handig voor donkere situatie's zoals kerken en gemeenthuizen.
                Het verschil in DR is verwaarloosbaar.
                Maar er was hier een ander topic over het veranderen van de kleuren van D200 highlights.
                Persoonlijk vind ik dat niet echt aanvaardbaar voor een DSLR in die prijsklasse.
                De kwaliteit op hoge ISO is wel belangrijk.

                Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                Wat deze link mij wel duidelijk liet zien (althans dat vind ik) is dat de lichtmeting van de D200 http://www.digitalcamerainfo.com/con...-Autofocus.htm
                Ik zie geen verschil. Zoals gezegd was in een andere vergelijking de D200 wel beter, maar zeker niet perfect.

                Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                En over dat niet in Jpeg fotograferen met de D5, lopen de meningen nog al uit één, ik ken een aantal fotografen hier uit de buurt die een D5 gebruiken voor Bruidsfotografie en die schieten wel in Jpeg
                Een fotograaf die geld wil verdienen met zijn beroep zal zelden in raw fotograferen.
                Zijn/haar ervaring om tijdens het maken van de fotos problemen te vermijden weegt veel meer door dan de mogelijkheid om achteraf die problemen te gaan oplossen.

                Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                En ik vind het jammer dat Nikon niet met wat meer lichtsterke VR lenzen komt, althans nog niet.
                Ik ook.

                Maar door de indruk die ik krijg in verband met uw foto ervaring raad ik u aan om een D200 te kopen.
                Als je toch een 5D zou kopen, dan blijf je daarna toch altijd denken dat Nikon beter is.

                Jan.
                Last edited by Jan_10D; 20 juli 2007, 14:47.

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

                  Bedankt alweer

                  Jan 10D, Jij ook bedankt voor je duidelijke uitleg (en geduld).
                  Ik weet wel dat ik altijd met Nikon zal blijven fotograferen, al was het alleen maar om hun uitstekende flitssysteem (echt super).
                  Maar ja dat FF blijft toch trekken, (I don't no why) raar he.
                  Nu er een opvolger van de D200 lijkt te komen, kan ik natuurlijk wachten op die Camera, maar zoals het nu lijkt is dat geen FF.
                  En stel dat Nikon met Bv een jaar, met FF komt, wat heb ik dan nog aan mijn DX lenzen.
                  En is er misschien iemand onder ons die kan vertellen hoe de Nikkor AF-S 28-70mm F 2.8 presteert op de D200 ???

                  Thanks Henry

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

                    Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
                    Allebei degelijke toestellen... ( elk voor bep. doeleinden beter dan de andere)
                    Hier een leuke review:

                    http://www.digitalcamerainfo.com/con...ad-Review-.htm
                    Dit is wel een goed review.

                    Mijn samenvatting van dit review:

                    Als beeldkwaliteit ook wel belangrijk is maar als vooral het gebruik, de instelmogelijkheden en de snelheid nog veel belangrijker zijn: D200.

                    Als beeldkwaliteit het allerbelangrijkst is: 5D.

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

                      Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                      Maar ja dat FF blijft toch trekken, (I don't no why) raar he.
                      Nu er een opvolger van de D200 lijkt te komen, kan ik natuurlijk wachten op die Camera, maar zoals het nu lijkt is dat geen FF.
                      Voor ik de 5D had was ik ook overtuigd dat FF de oplossing voor al mijn problemen was.

                      Maar nu met de 5D ben ik wel heel tevreden maar FF is in geen geval nog een voorwaarde.
                      Als de Canon 1DIII (geen FF) iets meer MP had dan kocht ik die nu ook. Omdat het allerbelangrijkste de beeldkwaliteit is.

                      Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                      En stel dat Nikon met Bv een jaar, met FF komt, wat heb ik dan nog aan mijn DX lenzen.
                      Gewoon op dat moment op de tweedehands markt verkopen.

                      Die Nikon FF wordt toch zo duur dat niemand die kan kopen.

                      Jan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht

                        Die Nikon FF wordt toch zo duur dat niemand die kan kopen.

                        Jan.
                        Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, ze zullen verlopig BV nog geen D300 FF uitbrengen.
                        En ik ga natuurlijk voor de Beeldkwaliteit, maar ik vraag mij wel af of je het verschil ziet op bv een 50x75cm print.
                        Ik kan natuurlijk gelijk een Hasselblad H3D39 kopen, maar dan moet het morgen wel briefjes van 1000 euro gaan regenen.

                        En Jan10D wat zijn voor jou de nadelen van de Eos5, en wat valt je bv tegen, als je dat natuurlijk publiekelijk wilt vertellen .

                        Gisteravond nog dit http://www.sportsshooter.com/message...html?tid=25210 gelezen, maar het bracht mij weinig duidelijkheid, vind het alleen wel jammer dat Nikon vaak wordt afgezeikt.
                        Het is en blijft natuurlijk wel de Alfa Romeo onder de Camera's


                        Tjuus en Thanks
                        Groetje's Henry

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

                          Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                          En Jan10D wat zijn voor jou de nadelen van de Eos5, en wat valt je bv tegen, als je dat natuurlijk publiekelijk wilt vertellen .
                          Ik heb dat al vaak verteld. Maar als je denkt dat je het aankan wil ik de nadelen maar ook de voordelen later nog wel even herhalen.
                          Maar voorlopig moet ik zeggen dat de 5D in combinatie met de 85 1,2 voor mij persoonlijk (bijna) geen nadelen heeft.
                          Gewoon super goede combinatie.
                          Zie ook http://forum.belgiumdigital.com/show...6&postcount=47

                          Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                          Gisteravond nog dit http://www.sportsshooter.com/message...html?tid=25210 gelezen, maar het bracht mij weinig duidelijkheid, vind het alleen wel jammer dat Nikon vaak wordt afgezeikt.
                          Het valt mij op dat vooral de Nikonians daarmee bezig zijn. De Canonians doen hetzelfde bij Canon.

                          Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                          Het is en blijft natuurlijk wel de Alfa Romeo onder de Camera's
                          Wat is een Alfa Romeo.

                          Jan.
                          Last edited by Jan_10D; 20 juli 2007, 18:55.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

                            Dit zijn antwoorden welke je gekregen hebt in je vorige thread betreffende JPEG van de 5D
                            Wat Jan zegt strookt volledig met mijn observaties al ben ik van nature geen pixelpeeper.
                            Denk dat Rudy bijna elke camera al in zijn bezit heeft gehad en ook weet over wat ie spreekt zonder teveel vooroordelen, en hij is ook een gelukkige bezitter van een 5d camera.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht

                            Wat in tegenstelling tot de vermelding van ruis of MP heel weinig wordt vermeld is dat de verscherping van Canon heel veel beeldfouten introduceert.
                            Ik zie deze beeldfouten onmiddelijk en in ieder voorbeeld van dpreview.
                            Deze beeldfouten geven de indruk van meer scherpte, maar dit is alleen maar een indruk.

                            Jan.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Wil je de 5d echt ten volle gebruiken? vergeet Jpeg, ( staat overigens op de Canon website), de camera's van Canon zijn gebouwd om zachte beelden af te leveren, zodat je in de nabewerking er het meeste kan uithalen.
                            Ik ben van nature een jpg shooter, maar met de 5d moet ik echt het raw traject doorlopen, als ik er goede beelden uit wil halen.

                            Herinner me dat een aantal maanden terug op DPREVIEW (na uitkomen markIII) een thread heeft gelopen met vraag iets in de zin van “wat wil je verbetert zien aan de 5D”. Misschien eens interessant om op te zoeken en te lezen.

                            Zoals reeds eerder gezegd, als bruidsfotografie je hoofddoel is zou ik voor de Fuji S5 gaan. Levert zeer goede JPEG’s en heeft een uitzonderlijk dynamisch bereik, wat in JPEG nog voldoende correctie mogelijkheden biedt.

                            BTW.Heb vorige woensdag eens een beeldje van dpreview gehaald, belichting gecorrigeerd wat opgescherpt en vergroot naar A2 formaat (60x40cm) in PS (stappen van 10%) En dan uitgeprint.

                            Als je geen A2-printer hebt kun je, je altijd beperken tot het uitprinten van een deel van het beeld.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtmetings verschil Nikon D200/Canon Eos5

                              Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
                              En ik ga natuurlijk voor de Beeldkwaliteit, maar ik vraag mij wel af of je het verschil ziet op bv een 50x75cm print.
                              Ik zou zeggen doe gewoon de test zelf dan weet je het. Dit is wat ik altijd doe vermits de printkwaliteit is wat telt voor mij. Ik doe het wel voor een kleiner formaat 30x45cm. En ik kan je zeggen dat het voor mij heel duidelijk was. 5D doet het over de hele lijn gewoonweg beter. 30D en D200 daar had je eigenlijk geen verschil tot en met iso800 daarna won de 30D. En als je dit dan doet moet je het natuurlijk ook doen zonder te weten welke foto van welke camera is anders kan je subjectief nog je keuze beinvloeden. Ik snap eigenlijk niet dat niet meer mensen dit doen alvorens keuzes te maken. De kost van enkele prints is toch niets om hierover uitsluitsel te brengen.
                              Gisteravond nog dit http://www.sportsshooter.com/message...html?tid=25210 gelezen, maar het bracht mij weinig duidelijkheid, vind het alleen wel jammer dat Nikon vaak wordt afgezeikt.
                              Het is en blijft natuurlijk wel de Alfa Romeo onder de Camera's
                              Ik vond 1 quote vooral goed en die is geldig voor velen onder ons denk ik. Beter 1 volledig systeem dan een niet volledig systeem na een switch. Maar als je fondsen niet gelimiteerd zijn is dat natuurlijk geen bezwaar.

                              Comment

                              Working...
                              X