Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peleng fisheye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Peleng fisheye

    Heeft er iemand tips om de Peleng fisheye scherp te stellen bij kleine focusafstand? Dit is verdomd moeilijk en steeds slaag ik er niet in om een scherpe foto te maken.
    Wat ik voorlopig doe is mijn diafragma dichtschroeven (naar 11 of 16) zodanig dat mijn scherptediepte bij kleine focusafstand groter is...doch dan moet ik uiteraard genoeg licht voorhanden hebben.
    Alle tips zijn welkom.

    Grt,
    JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

  • #2
    Re: Peleng fisheye

    Een antwoord op uw vraag heb ik helaas niet, maar wel een andere, namelijk: Ik heb een canon 30d en wil ook zo'n peleng aanschaffen, maar heb geen idee waar ik dit moet doen. Weet u misschien hoe ik aan zo'n fisheye kan geraken?

    Comment


    • #3
      Re: Peleng fisheye

      Oorspronkelijk geplaatst door Tomassi Bekijk bericht
      Een antwoord op uw vraag heb ik helaas niet, maar wel een andere, namelijk: Ik heb een canon 30d en wil ook zo'n peleng aanschaffen, maar heb geen idee waar ik dit moet doen. Weet u misschien hoe ik aan zo'n fisheye kan geraken?



      en op ebay vind je die dan ook wel !

      Comment


      • #4
        Re: Peleng fisheye

        Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
        Heeft er iemand tips om de Peleng fisheye scherp te stellen bij kleine focusafstand? Dit is verdomd moeilijk en steeds slaag ik er niet in om een scherpe foto te maken.
        Wat ik voorlopig doe is mijn diafragma dichtschroeven (naar 11 of 16) zodanig dat mijn scherptediepte bij kleine focusafstand groter is...doch dan moet ik uiteraard genoeg licht voorhanden hebben.
        Alle tips zijn welkom.

        Grt,
        JanMetDePet
        ik probeer de afstand zo goed mogelijk in te schatten, en dan die afstand instellen op de lens. op het zicht scherpstellen is bijna niet te doen dus doe ik het zo...
        het is wel veel oefenen, maar op den duur lukt het wel hoor
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Peleng fisheye

          Je "scherpstel-dot" (linksonder in de zoeker) gebruiken.
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

          Comment


          • #6
            Re: Peleng fisheye

            Oorspronkelijk geplaatst door Tomassi Bekijk bericht
            Een antwoord op uw vraag heb ik helaas niet, maar wel een andere, namelijk: Ik heb een canon 30d en wil ook zo'n peleng aanschaffen, maar heb geen idee waar ik dit moet doen. Weet u misschien hoe ik aan zo'n fisheye kan geraken?
            Ik heb de mijne bij kabacan op ebay gekocht (231Euro). Na 4 dagen stond de lens op mijn camera.

            Grt,
            JanMetDePet
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

            Comment


            • #7
              Re: Peleng fisheye

              Ik heb identiek hetzelfde probleem, ook al omdat ik brildrager ben. Het jammere is inderdaad dat je door dat scherpstelprobleem de lichtsterkte van die lens niet optimaal kunt benutten. Dat geldt ook voor de Zenitar. Om die reden alleen al overweeg ik om de Tokina 10-17 aan te schaffen.

              Wat ik voor dit soort zaken erg mis op mijn 30D is die gesplitste scherpstelcirkel in het midden van het zoekbeeld die je bij oude spiegelreflexen wel eens had. Mijn allereerste fototoestel, een Oost-Duitse Praktica uit de jaren tachtig, had dit.

              Praktische oplossing van het probleem: de scherpstelschaal gebruiken die je op de lens aantreft. Je zet rechts het oneindigsymbooltje op het gewenste diafragma waarna je aan de linkerkant de minimumfocusafstand afleest. Vervolgens probeer je een afstand in te nemen ten opzichte van het onderwerp die binnen dat bereik ligt.
              Last edited by frankonl; 20 juli 2007, 09:07.

              Comment


              • #8
                Re: Peleng fisheye

                Jezus wat zijn die duur geworden zeg. Ik betaalde een paar jaar geleden 200 USD... Nu kost ie 369 USD. Een dag of tien geleden stond ie nog 349 USD. Slachtoffer van zijn eigen populariteit zeker?

                Ook al is het een hebbelens met een groot pleziergehalte, 369 dollar is er toch serieus over.

                Comment


                • #9
                  Re: Peleng fisheye

                  Oorspronkelijk geplaatst door frankonl Bekijk bericht
                  Jezus wat zijn die duur geworden zeg. Ik betaalde een paar jaar geleden 200 USD... Nu kost ie 369 USD. Een dag of tien geleden stond ie nog 349 USD. Slachtoffer van zijn eigen populariteit zeker?

                  Ook al is het een hebbelens met een groot pleziergehalte, 369 dollar is er toch serieus over.
                  Je mag ook niet vergeten dat de EURO tegen over de dollar goed staat ,dus moeten de Us$ prijzen naar omhoog ! En ik denk dat de europeanen het meest afnemen !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Peleng fisheye

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                    Je mag ook niet vergeten dat de EURO tegen over de dollar goed staat ,dus moeten de Us$ prijzen naar omhoog ! En ik denk dat de europeanen het meest afnemen !
                    Als de euro sterk staat tegenover de dollar, dan wordt alles in dollar goedkoper. Een sterke euro is alleen voor de export een nadeel.

                    Deze lens wordt echter alleen maar duurder en dat ligt niet aan de dollar. 't Is een kwestie van een eenvoudig marktmechanisme: de wet van vraag en aanbod. De vraag naar deze lens is waarschijnlijk relatief groot en zolang mensen de hoge prijs betalen, gaat ie niet naar beneden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Peleng fisheye

                      Oorspronkelijk geplaatst door frankonl Bekijk bericht
                      Ik heb identiek hetzelfde probleem, ook al omdat ik brildrager ben. Het jammere is inderdaad dat je door dat scherpstelprobleem de lichtsterkte van die lens niet optimaal kunt benutten. Dat geldt ook voor de Zenitar. Om die reden alleen al overweeg ik om de Tokina 10-17 aan te schaffen.
                      'k Weet niet hoe het zit bij Canon, maar bij alle Nikon's is er een "scherpsteldot" linksonder in de zoeker, dus daarop kan je je baseren om toch voordeel te halen uit de lichtsterkte.
                      Wat ik wel bemerkt heb bij die Zenitar (onlangs verkocht), en zeker en vast ook bij die Tokina, is dat ik bij buitenfotografie categoriek moet 2 a 3 stops onderbelichten, binnen is dit 0 tot 1. (niet echt 'n probleem als je 't weet)

                      Voor de rest is die Tokina een aanrader, heel leuk lensje en zelfs bij manueel scherpstellen heel scherp. Wel 'n beetje last van CA aan de randen, maar dat is gemakkelijk te corrigeren nadien.
                      (waarom zeg ik ook goed bij maneel: heb in NY alles moeten manueel doen door probleem met AF op m'n toestel, maar dankzij die scherpsteldot geen probleem)
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

                      Comment


                      • #12
                        Re: Peleng fisheye

                        Wat ik niet goed snap, is dat je die fisheye niet scherp krijgt. Hoe groter de groothoek hoe verder de scherpte. In principe zou die scherp moeten zijn van het begin tot einde vanaf een meter of drie.
                        BD0808BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Peleng fisheye

                          Oorspronkelijk geplaatst door frankonl Bekijk bericht

                          Wat ik voor dit soort zaken erg mis op mijn 30D is die gesplitste scherpstelcirkel in het midden van het zoekbeeld die je bij oude spiegelreflexen wel eens had. Mijn allereerste fototoestel, een Oost-Duitse Praktica uit de jaren tachtig, had dit.
                          Katz eye focusing screen instaleren... http://www.katzeyeoptics.com/
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Peleng fisheye

                            d_oracle: goede tip, bedankt. Is wel een dure oplossing maar misschien doe ik het in toekomst wel.

                            JanmetdePet: voor alle zekerheid, je vergeet toch niet om de Unlock/Lock-ring dicht te draaien vooraleer je de foto maakt he? De Peleng is immers een stop down lens, wat inhoudt dat je de ring in kwestie open zet om scherp te stellen en hem vervolgens zo ver mogelijk dichtdraait om de foto te trekken met het ingestelde diafragma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Peleng fisheye

                              Oorspronkelijk geplaatst door frankonl Bekijk bericht
                              d_oracle: goede tip, bedankt. Is wel een dure oplossing maar misschien doe ik het in toekomst wel.

                              JanmetdePet: voor alle zekerheid, je vergeet toch niet om de Unlock/Lock-ring dicht te draaien vooraleer je de foto maakt he? De Peleng is immers een stop down lens, wat inhoudt dat je de ring in kwestie open zet om scherp te stellen en hem vervolgens zo ver mogelijk dichtdraait om de foto te trekken met het ingestelde diafragma.
                              Ja , dat doe ik hoor
                              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                              Comment

                              Working...
                              X