Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200: 0 flikkert

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D200: 0 flikkert

    Midden de belichtingsindicatie, de schaal van +3 tot -3, staat een grote 0. Wanneer ik het toestel op A zet dan flikkert die nul. Als het toestel op P staat dan brandt die 0 continu.

    Ik meende dat het flikkeren een indicatie van de A-stand benadrukte. Gisteren echter brandde de 0 continu en toch stond het toestel op A. Toen vermoedde ik dat het verwittiging voor bewegingsonscherpte zou zijn doch ik heb de indruk dat de sluitertijd geen verschil uit maakt.

    Ik las de hanleiding meerdere malen door op zoek naar enige verklaring. Of het staat er niet in of ik keek er steeds over. Weet iemand de reden van het flikkeren?

  • #2
    Re: D200: 0 flikkert

    Ik heb net bij mijn toestel gekeken en bij de A-stand heb ik geen lichtmeter in de zoeker en op het display. Deze is ook weg in de P-stand. Dit was me van de week opgevallen, maar verder nog geen aandacht aaan besteed.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D200: 0 flikkert

      Bij mij is het zo in stand A dat:
      Normaal = geen lichtmeter
      Belichtingscompensatie +/- = lichtmeter met knipperende 0

      Is de belichting niet meer haalbaar ( sneller dan 1/8000 ) dan verschijnt de lichtmeter zonder knipperende 0 en laat ie zien in hoeverre het niet meer haalbaar is.

      Hetzelfde gebeurd zonder belichtingscorrectie als een belichting niet haalbaar is.


      Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: D200: 0 flikkert

        bij de A-stand heb ik geen lichtmeter in de zoeker
        Hoe zo niet? Je ziet dan toch de sluitertijd en het gekozen diafragma.

        Comment


        • #5
          Re: D200: 0 flikkert

          In de P, A en S stand zie je geen lichtmeter in de trand van:
          <-----I----->

          Dit komt omdat het halfautomatische programma zelf corrigeerd tot een goed belichte foto, oftewel +/- 0EV

          Als je nu je belichtingscorrectie insteld zie je iets van:
          <---■■I-----> met een knipperende 0 boven de I

          Kan je halfautomatische programma niet meer een belichting realiseren met die instelling dan knippert de 0 niet meer en laat je lichtmeter zien in hoeverre de foto onderbelicht resp. overbelicht word aan de hand van jou gekozen belichtingscorrectie.

          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: D200: 0 flikkert

            Je koopt toch geen D200 om automatisch te fotograferen.

            Comment


            • #7
              Re: D200: 0 flikkert

              Oorspronkelijk geplaatst door wimvanleijsen Bekijk bericht
              Je koopt toch geen D200 om automatisch te fotograferen.
              Met verbazing lees ik op dit forum vaker bijdragen dat bezitters van peperdure pro camera's bijna uitsluitend in jpeg en automatisch fotograferen.

              Comment


              • #8
                Re: D200: 0 flikkert

                Je kan ook met n d200 beginnen , en mij lijkt dat mensen dan eerst de P gebruiken.

                De rest komt daarna wel.


                Comment


                • #9
                  Re: D200: 0 flikkert

                  Oorspronkelijk geplaatst door znoopy Bekijk bericht
                  Je kan ook met n d200 beginnen , en mij lijkt dat mensen dan eerst de P gebruiken.

                  De rest komt daarna wel.


                  Als de gemakzucht eenmaal heeft toegeslagen en men zich niet in de mogelijkheden van de camera verdiept resten uitsluitend de klachten dat de resultaten niet zijn van wat ze verwacht hadden. En vragen zich af wat een knipper symbool in de zoeker betekent. Blijkt dan toch dat camara's als een D200 voor hen niet meer te zijn dan een statussymbool.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D200: 0 flikkert

                    Oorspronkelijk geplaatst door znoopy Bekijk bericht
                    Je kan ook met n d200 beginnen , en mij lijkt dat mensen dan eerst de P gebruiken.

                    De rest komt daarna wel.


                    Mijn persoonlijke mening is dat een D200 een veel te ingewikkeld toestel is voor een beginner. Begin met een instap-DSLR en werk daar een paar jaartjes mee. Je zal met een relatief eenvoudig toestel een veel gemakkelijker en geleidelijker leercurve bereiken om dan met voldoende kennis naar de "ingewikkelder toestellen te kunnen gaan. En dat is volgens mij zelfs geen geldverspilling.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: D200: 0 flikkert

                      [Mod mode off]

                      Mensen doen met hun centen wat ze willen . . . en ze gebruiken ook hun toestellen zoals ze zelf willen . . . ingewikkeld of niet, dat is hun keuze en dat moet je gewoon respecteren . . .

                      [Mod mode on]

                      En nu weer "on topic" . . .
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: D200: 0 flikkert

                        langs de andere kant bestaat er niets "idioter" dan op M te werken en via de dials je lichtmeter terug int midden te krijgen.

                        laat een half automatische stand dat doen, die doet dat 1000keer sneller
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: D200: 0 flikkert

                          Je koopt toch geen D200 om automatisch te fotograferen.
                          Kan verdomd handig zijn en in het bijzonder met een D200 en D2 serie,
                          de lichtmeter van deze is moelijk te bedriegen, en bij snapschots vind ik de P stand wel OK.
                          Praten we echter over portretfotografie/Concert enz. dan ben je natuurlijk beter af met diafragma/sluitertijdenvoorkeuze, maar echt je belichting gaan regelen met deze op de lichtbalk heeft ook niet meer zoveel zin, daar je met je onder of overbelichting kan gaan spelen, ook op de P stand kan je de verhouding diafragma tegenover sluitertijd veranderen volgens wens, door gewoon aan het wieltje te draaien.
                          Soms kan je inderdaad niet anders dan een en ander manueel in te stellen, zo heb ik gisteren foto's gemaakt in een glasblazerij, omwille van het flikkerende licht uit de oven, met vrij veel omgevingslicht, heb ik mijn toestel ingesteld op sluitertijdvoorkeuze 1/60 sec. en ingeflitst op SLOW, wat met een SB800 zeer mooie resultaten oplevert.
                          Ik bedoel maar dat je toch ook niet altijd de nodige tijd hebt om te bedenken hoe je je bepaalde dingen het best fotografeerd, en dan is die P stand een welgekomen hulp
                          Moet je het echter nog leren, dan bestaat inderdaad het gevaar dat de gemakzucht toeslaat, maar velen onder ons die reeds meer dan 30 jaar fotograferen, zullen moeten toegeven dat we vroeger veel meer verkeerd belichte opnames maakten dan nu, niettegenstaande dat film een veel grotere belichtingsruimte had dan een digitaal toestel.
                          Ik kan hier maar één raad geven, veel uitproberen, en is het belangrijk, en je bent nog niet helemaal zeker, zet hem dan op P, ervaring komt met de tijd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D200: 0 flikkert

                            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                            langs de andere kant bestaat er niets "idioter" dan op M te werken en via de dials je lichtmeter terug int midden te krijgen.

                            laat een half automatische stand dat doen, die doet dat 1000keer sneller
                            Toch even nuanceren :
                            Met een lange tele kan je soms niet anders dan puur op M gaan werken.
                            Diafragmavoorkeur geeft je constant te lange sluitertijden, tenzij je de ISO opschroeft, maar dat gaat dan weer ten koste van het detail.
                            Sluitertijdvoorkeur geeft je onberekenbare diafragma's en dus veelal te weinig scherptediepte en bovendien is het licht in het veld dikwijls zo wisselend dat een vaste sluitertijd eigenlijk onzin is.
                            De M stand geeft je precies de mogelijkheid om én diafragma én sluitertijd in te stellen én bovendien de enorme hulp van je lichtmeter die op de D200 echt wel uitzonderlijk goed is. Op 500mm en een diafragma van F5.6 een sluitertijd van 1/500" aanhouden is in de normale Belgische lichtomstandigheden alleen op de M mogelijk, met een lichte neiging tot onderbelichting die helemaal geen ramp is.
                            Vooral de sterk wijzigende lichtomstandigheden tussen bv. hel water en donkere schaduw onder een boom maken een constante evaluatie van de lichtmeter belangrijk. Da's ten minste mijn ervaring.
                            De P stand met dergelijke tele's is compleet onbetrouwbaar.
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: D200: 0 flikkert

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              ervaring komt met de tijd.
                              Ik kan hier 100 % volgen!

                              mvg,

                              Roland

                              Comment

                              Working...
                              X