Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste all-round objectieven ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste all-round objectieven ?

    Kenners gevraagd ?

    Ik ben een beginnend fotografie-hobbyist, net een petax k10d aangeschaft.
    Daarop had ik graag een objectiefje gezet waar ik zowel spinnen kan mee fotograferen, alsook vogels hoog in de lucht.
    Wat raden jullie me aan ?
    Of bestaat zoiets niet is het of het één of het ander ?

    Alvast bedankt.
    Pentax K10D - 18-55mm en 50-200mm .
    Flitser Pentax AF 360 FGZ

  • #2
    Re: Beste all-round objectieven ?

    Oorspronkelijk geplaatst door gravis Bekijk bericht
    Kenners gevraagd ?

    Ik ben een beginnend fotografie-hobbyist, net een petax k10d aangeschaft.
    Daarop had ik graag een objectiefje gezet waar ik zowel spinnen kan mee fotograferen, alsook vogels hoog in de lucht.
    Wat raden jullie me aan ?
    Of bestaat zoiets niet is het of het één of het ander ?

    Alvast bedankt.
    Als je kwaliteit wil is het het één of het ander. Macro of tele.

    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Beste all-round objectieven ?

      Kunnen jullie me ook vertellen waar ik moet op letten bij de aanschaf van tele of macro ???

      want ik heb een bon van 100€ liggen van de winkel waar ik m'n camera kocht en ga me het één of het ander gaan kopen dan hé .

      vb wat is het makkelijkste om mee te beginnen macro of tele ?
      Ik ben echt een beginnertje dus, gisteren wist ik nog nie eens wat sluitertijd en diafragma waren !

      Sorry voor de vele vragen , maar als ik morgen iets ga kopen van 300€ of zo en later blijkt dat ik brol gekocht heb
      Pentax K10D - 18-55mm en 50-200mm .
      Flitser Pentax AF 360 FGZ

      Comment


      • #4
        Re: Beste all-round objectieven ?

        Moeilijke vragen. Alles hangt af wat je zelf wil.
        Wil je uren plat op je buik liggen in de tuin om toch maar die mier te fotograferen? Of heb je liever een telelens die je voor veel meer dingen kan gebruiken, zoals sport, natuur(vogels enz...) maar ook mensen.
        Ik zelf ben een gebruiker van tele-objectieven omdat ik dus geen uren naar een vliegje kan kijken. Hoewel ik wel bewonderig heb voor mensen die daar prachtige foto's van kunnen maken.
        canon
        www.Pictostijn.net
        https://www.facebook.com/Pictostijn

        Comment


        • #5
          Re: Beste all-round objectieven ?

          Heb je de kitlenzen er bij gekocht 18-55 & 55-200? of heb je nog geen lenzen?

          Om vogels te fotograferen heb je min 200mm nodig, 300 is beter. Voor macrowerk kan je best een macrolens kopen (bvb tweedehands FA50/2.8 of FA100/2.8) of wachten tot de digitale versie uitkomt volgend jaar (DA35/2.8). Een tussenoplossing is gebruik te maken van voorzetlensjes (dioptri +1,+2,+3) deze zijn niet zo duur en kan je al mee beginnen. De kwaliteit is minder maar om te leren prima. Ik heb ze bvb altijd mee op trektocht. (Toch minder zwaar dan een extra lens). Koop wel voorzetlenzen die multi-coating hebben. Bvb Hoya HMC.

          Een allroundlens is bvb de Sigma 18-125 en 17-70/2.8-4. (De laatste zou vrij goed zijn). Maar hier heb je te weinig tele om vogels mee te fotograferen. De Pentax 55-200/4-5.6 kitlens is volgens de tests een uitstekende koop.
          Eind dit jaar komt de Pentax DA60-250/4 SDM uit wat een uitstekende lens moet zijn voor natuurfotografie. De prijs zal wel rond de 800€ liggen denk ik maar de lens is wel 1 stop sneller en is 250mm ipv 200mm.

          Op de planning staat ook nog een DA55-300 (volgend jaar) maar hier zijn er andere alternatieven voor bij Sigma en Tamron.
          Te veel lenzen en te weinig tijd.
          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Re: Beste all-round objectieven ?

            Weet je nog nauwelijks wat diafragma en sluitertijd inhouden

            Als je echt zo een beginner bent, zou ik eerst even afwachten voordat je een lens erbij aanschaft.
            Ik zou zeggen ga eerst een tijdje met de kitlens fotograferen. Het schijnt dat Pentax een goede kitlens heeft. Deze (18-55mm?)heeft een populair bereik, van groothoek tot gematigde tele.

            Als je wat meer verdiept bent in de fotografie, kun je dan altijd nog aan uitbreiding denken. Je weet dan veel beter wat je van de te kopen lens eist.
            En je weet dan waar je in praktijk vaak met de kitlens te kort komt.
            Ik ben op zoek naar een MB-20.

            Comment


            • #7
              Re: Beste all-round objectieven ?

              Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
              Heb je de kitlenzen er bij gekocht 18-55 & 55-200? of heb je nog geen lenzen?
              ik heb de 18-55 zitten .


              Oorspronkelijk geplaatst door antool Bekijk bericht
              Wil je uren plat op je buik liggen in de tuin om toch maar die mier te fotograferen? Of heb je liever een telelens die je voor veel meer dingen kan gebruiken, zoals sport, natuur(vogels enz...) maar ook mensen.
              OK , uren op m'n buik liggen .... OK die niet , dan maar Tele.

              maar misschien luister ik beter naar Kiekvogel,

              Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
              Weet je nog nauwelijks wat diafragma en sluitertijd inhouden

              Als je echt zo een beginner bent, zou ik eerst even afwachten voordat je een lens erbij aanschaft.
              Ik zou zeggen ga eerst een tijdje met de kitlens fotograferen. Het schijnt dat Pentax een goede kitlens heeft. Deze (18-55mm?)heeft een populair bereik, van groothoek tot gematigde tele.

              Als je wat meer verdiept bent in de fotografie, kun je dan altijd nog aan uitbreiding denken. Je weet dan veel beter wat je van de te kopen lens eist.
              En je weet dan waar je in praktijk vaak met de kitlens te kort komt.

              Maar uit jullie raad af te lezen , als ik er een koop zal het een tele worden.
              Pentax K10D - 18-55mm en 50-200mm .
              Flitser Pentax AF 360 FGZ

              Comment


              • #8
                Re: Beste all-round objectieven ?

                Als je een spinnetje wil fotograferen, dan heb je een macro nodig. Pentax maakt momenteel een DFA50 en een DFA100. Bij Sigma en Tamron vind je er ook enkele. Ideaal neem je eentje dat 1:1 macro doet.

                Wil je met datzelfde objectief een vogel in de lucht fotograferen moet je echter langere brandpunten hebben. De langste macro's zijn 180mm (Sigma) en nog beter 200mm (de oudere Pentax FA*). Die zijn een pak duurder, vooral de Pentax want daarvoor moet je op de tweedehands markt en die is daar erg gegeerd. Voor de Sigma betaal je al snel EUR 800. Da's het beste nieuw voor Pentax beschikbare objectief voor een combinatie van tele met macro.

                Natuurlijk zijn er alternatieven die een compromis zijn en je in de vorm van zoom wat flexibiliteit geven. Normaal moet ongeveer iedere telezoom met zgn macro je al een eindje helpen. Eén van de beste budgetvriendelijke opties op de markt nu is deze Tamron 70-300 Di eventueel met een 1.4x converter gekoppeld.

                De laatste versie van de uitstekende Sigma EX70-200/2.8 heeft 1:2 macro, maar deze versie is helaas niet in Pentax vatting verkrijgbaar. Tweedehands zijn vroegere versies nog wel te vinden (ik heb er zo één), maar die hebben geen 1:2 macro (kortste scherpstelafstand 180cm vs nu 1m of zo).

                Van de aangekondigde DA*60-250/4 is het momenteel niet geweten wat z'n kortste scherpstelafstand zal zijn, dus kunnen we onmogelijk iets zeggen over de macro-mogelijkheden van dit objectief.

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Beste all-round objectieven ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door gravis Bekijk bericht

                  Maar uit jullie raad af te lezen , als ik er een koop zal het een tele worden.
                  Ehmm ja, groothoek heb je met de kitlens al voldoende, met tele heb je inderdaad meer mogelijkheden dan macro.

                  Pas op wees niet te snel met het kopen van een extra lens. Al wacht je maar enkele weken. Ga veel kiekjes maken met je kitlens. Kijk hier regelmatig op het forum rond. Of koop eens wat fototijdschriften. Ga eens wat reviews lezen van verschillende lenzen. Daarna kom je tot een veel weloverwogener oordeel. Je weet dan echt beter wat je wel of niet wilt.

                  Je zal je moeten afvragen of je een lichtsterke dure telelens wil, of een goedkope minder lichtsterke telelens. In het laatste geval is een statief echt geen overbodige luxe Nu zal je geneigd zijn een relatief goedkope telelens aan te schaffen. Een paar maanden later zul je misschien denken, had ik toch nog wat meer bereik, of een snellere lens. Je koopt dan wellicht alsnog die dure lens. Dan had je dat beter meteen kunnen doen, of gaan sparen.

                  Ik weet niet of Pentax telelenzen met tevens macrofunctie heeft. Das ook te overwegen. Ik ben in ieder geval zelf heel tevreden met mijn Nikkor 28-105mm f3,5-4,5 met macrofunctie. Als Pentax ook zulk soort lenzen heeft, dan zou ik die ook overwegen
                  Last edited by Kiekvogel; 19 juli 2007, 13:02.
                  Ik ben op zoek naar een MB-20.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste all-round objectieven ?

                    wat een goed forum zeg.
                    ik heb nog nooit op ook maar één forum zo snel en zo veel bruikbare zinnige uitleg gekregen.

                    Ik ga idd wat wachten , lijkt me verstandig.
                    Maar al die andere uitleg neem ik mee in mijn bagage, dus bedankt allemaal.

                    Ik wil lopen en kan nog niet stappen. Ik ben echt zo jaloers op die mooie fotos die ik op het forum tegenkom. Ik oefende me zopas op mijnen hond .... en zelfs dat lukt me niet om scherp te krijgen
                    Pentax K10D - 18-55mm en 50-200mm .
                    Flitser Pentax AF 360 FGZ

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste all-round objectieven ?

                      Die bon van 100 Euro kan je eventueel nog voor andere dingen gebruiken.
                      • Heb je al een goede tas om je toestel veilig op te bergen?
                      • Heb je voldoende geheugen om plaatjes te schieten?
                      • Je kan er ook een statief mee kopen (vb zelfportret of portret van de familie jezelf erbij). En dat statief heb je ook nodig voor macro later.
                      • Je kan er ook een externe flitser mee aanschaffen, dan kan die kitlens ook meer binnenshuis gebruikt worden.


                      Je merkt het al, je bent in een dure hobby gestapt. Er zal wel altijd iets op dat verlanglijstje komen.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste all-round objectieven ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                        Die bon van 100 Euro kan je eventueel nog voor andere dingen gebruiken.
                        • Heb je al een goede tas om je toestel veilig op te bergen?
                        • Heb je voldoende geheugen om plaatjes te schieten?
                        • Je kan er ook een statief mee kopen (vb zelfportret of portret van de familie jezelf erbij). En dat statief heb je ook nodig voor macro later.
                        • Je kan er ook een externe flitser mee aanschaffen, dan kan die kitlens ook meer binnenshuis gebruikt worden.


                        Je merkt het al, je bent in een dure hobby gestapt. Er zal wel altijd iets op dat verlanglijstje komen.

                        idd duur hobbytje zeg .

                        1 tas heb ik
                        2 geheugen heb ik 2 keer 2Gb, lijkt me voldoende.
                        3 Statief ging ik me aanschaffen
                        4 Flitser ... nou zeg je me wat , vandaar dat m'n foto's binnen op niks trekken.
                        Dit ga ik halen , dat komt dus zoiezo van pas hé.

                        Ik ga effe zoeken welke flits het beste past bij m'n pentax.
                        En een statiefje derbij en klaar !

                        Ik begin idd te beseffen voor wat ik mag werken de komende maanden...lol...
                        maar eerst een maand verlof , veel tijd om te oefenen he. Vandaar dat ik nu alles snel wil, eens ik terug moet werken rest er maar weinig vrije tijd (ook nog 2 kindjes dochtertje 18mnd en zoontje 13 weken).
                        Pentax K10D - 18-55mm en 50-200mm .
                        Flitser Pentax AF 360 FGZ

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste all-round objectieven ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door gravis Bekijk bericht
                          idd duur hobbytje zeg .

                          3 Statief ging ik me aanschaffen
                          4 Flitser ... nou zeg je me wat , vandaar dat m'n foto's binnen op niks trekken.
                          Dit ga ik halen , dat komt dus zoiezo van pas hé.

                          Ik ga effe zoeken welke flits het beste past bij m'n pentax.
                          En een statiefje derbij en klaar !
                          Zorg in elk geval voor een stevig (dus zwaar) statief. Er staan veel goedkope flutdingetjes in de winkel te koop. Daar heb je niet veel aan

                          Je hebt toch wel een interne flitser Ik geloof niet dat je binnenshuis een externe flitser nodig hebt om scherpe foto's te trekken. Als de afstand maar niet te groot is, dan voldoet een interne flitser ook. Een interne flitser voldoet in de meeste thuissituaties. Daarmee wil ik je nog niet van een externe flitser afhouden.

                          Een externe flitser koop je als je meer bereik nodig hebt, bijvoorbeeld in zalen waar het altijd vrij donker is. Of als je indirect wilt flitsen.
                          Last edited by Kiekvogel; 19 juli 2007, 21:59.
                          Ik ben op zoek naar een MB-20.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste all-round objectieven ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                            Zorg in elk geval voor een stevig (dus zwaar) statief. Er staan veel goedkope flutdingetjes in de winkel te koop. Daar heb je niet veel aan

                            Je hebt toch wel een interne flitser Ik geloof niet dat je binnenshuis een externe flitser nodig hebt om scherpe foto's te trekken. Als de afstand maar niet te groot is, dan voldoet een interne flitser ook. Een interne flitser voldoet in de meeste thuissituaties. Daarmee wil ik je nog niet van een externe flitser afhouden.

                            Een externe flitser koop je als je meer bereik nodig hebt, bijvoorbeeld in zalen waar het altijd vrij donker is. Of als je indirect wilt flitsen.

                            Ow ...ok ... goed dat ik jou heb hé , mijn vrouwke zal het graag horen , geen objectief geen flitser. Kan zij nog eens naar de solden gaan he

                            Nee serieus nu , stel nu voor buiten fotos te nemen van personen vanop zo'n 10 meter , lukt dat met dat interne flitsertje ?

                            En dan over dat statief , jij zegt een lekker zwaar statief kopen das allemaal goed en wel maar is dat dan niet te vervelend om mee te sleuren op wandeltocht ?
                            Last edited by gravis; 19 juli 2007, 23:43.
                            Pentax K10D - 18-55mm en 50-200mm .
                            Flitser Pentax AF 360 FGZ

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste all-round objectieven ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door gravis Bekijk bericht
                              Ow ...ok ... goed dat ik jou heb hé , mijn vrouwke zal het graag horen , geen objectief geen flitser. Kan zij nog eens naar de solden gaan he

                              Nee serieus nu , stel nu voor buiten fotos te nemen van personen vanop zo'n 15 meter kan ik dan met mijn flits ?

                              En dan over dat statief , jij zegt een lekker zwaar statief kopen das allemaal goed en wel maar is dat dan niet te vervelend om mee te sleuren op wandeltocht ?
                              Misschien kan uw vrouwke dat statief dragen?
                              Groetjes van tozumi

                              Bezoek hier mijn webstek

                              Comment

                              Working...
                              X